اخبار داغ

یادداشت؛

ترامپ به دنبال فروپاشی جبهه مقاومت است

ترامپ به دنبال فروپاشی جبهه مقاومت است
به نظر می رسد در شرایطی که آمریکا با استفاده از ضعف در برجام، نا کارآمدی دولت فعلی در ایران و سست عنصری حکام خائن به فروپاشی جبهه مقاومت امید بسته است، تحول جدی، سریع و عقلانی در امور اجرایی و بخصوص اقتصادی کشور خواهد توانست آرزوی فروپاشی اجتماعی در ایران و سپس جبهه مقاومت را به نابودی بکشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ روزی که ترامپ در ساختمان کاخ سفید امضای خود را در پای برگه خروج آمریکا از قرارداد برجام امضا کرد شاید کمتر کسی فکر می کرد او تا فعالسازی مکانیسم ماشه نیز پیش خواهد رفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

دوران ریاست جمهوری ترامپ را باید کارزار فشار حداکثری برای کاسبی بیشتر دولت و رژیم آمریکا در پرونده های مختلف بین المللی نامید. ترامپ به عنوان یک تاجر که سالها برای بازرگانان و دانشجویان از رمز و رازهای موفقیت در زندگی گفته است امروز به خوبی تئوری ها و نظریه های کاسب کارانه خود را در عرصه بین المللی دنبال می کند.

,

او با تمام قدرت از ابتدای آغاز ریاسات جمهوری خود با تکیه بر ضعف های داخلی مدیریت جریان غربگرا در ایران و سایر کشورهای اسلامی به دنبال فروپاشی مفهوم مقاومت در مناسبت بین المللی است.

,

عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل،انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس، فشار بر عراق و لبنان در جهت تضعیف خط مقاومت و ترور بزرگ مرد تاریخ ایران و اسلام یعنی حاج قاسم سلیمانی همه نمایشی است از آن چه که ترامپ به آن اعتقاد دارد یعنی استفاده حداکثری از ابزار فشار و تهدید برای فروپاشی مفهوم و جغرافیای جبهه مقاومت.

,

رفتارها و اقدامات ترامپ در ماه های گذشته وارد فاز جدیدی به نام تلاش در جهت فعال سازی مکانیسم ماشه مطرح در برجام شده و از طرف دیگر او به دنبال تمدید تحریم های تسلیحاتی است که بنا به برجام باید لغو شود.

,

هر دو این اقدامات به گواه تحلیلگران بیش از آنکه جنبه و توان اجرایی آن مطرح باشد نگاه و رویکرد نابود سازی اهرم های قدرت ایران در منطقه را دنبال می کند.

,

اینکه آمریکا مکانیسم ماشه را فعال کند یا خیر مسئله ی است که ریشه آن را باید در عدم استواری و برابر بودن متن برجام جست و جو کرد.

,

اما آنچه از خود فعالسازی مکانیسم ماشه مهمتر و راهبردی تر است تضعیف خط مقاومت از طریق ایجاد همگرایی بزرگ با محوریت مقابله با ایران است.

,

تلاش هیئت حاکمه آمریکا آن است که در ماه های منتهی به انتخابات آمریکا با فشار حداکثری به ایران از طریق بار روانی مکانیسم ماشه و فعال کردن شبکه داخل کشور برای ناآرامی های اجتماعی و سیاسی طرح ریزی صورت دهد.

,

به بیان دیگر مکانیسم ماشه، عادی سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی، تلاش در جهت زنده کردن پرونده حقوق بشری و ایجاد موج های جهانی در مسائلی نظیر نوید افکاری همگی در جهت منزوی کردن و تضعیف شدید جریان مقاومت است.

,

انفجار مشکوک بندر بیروت و خروج دولت میانه رو در لبنان از دیگر عرصه هایی است که نشان می دهد برنامه ریزی ترامپ و نئوکان های مستقر در کاخ سفید بسیار پیچیده و گسترده تر از آن است که برخی در کشور تصور می کنند.

,

البته ابزارها هسته متراکم قدرت ایران که همان استکبار ستیزی و حقیقت طلبی ملت ایران و سیار کشورهای اسلامی است تاکنون از فروپاشی جریان و جبهه مقاومت جلوگیری کرده است و بعد از این هم قطعا همین گونه خواهد بود.

,

متاسفانه بی دقتی یا جهالت محض تیم مذاکره کننده هسته ای و نوشتن متنی کاملا یک سویه به طرف آمریکایی کمک کرده است تا با بهره گیری از ابهامات در برجام علی رغم خروج از برجام بتواند باز هم از فعالسازی مکانسیم ماشه سخن بگوید.

,

برای مثال ظهره وند سفیر سابق ایران در ایتالیا و کارشناس ارشد مسائل بین الملل در خصوص ادعای فعالسازی مکانسیم ماشه با اشاره به ضعفهای ساختاری برجام اظهار داشت: فقط در یک نکته جا شانس داریم و آن حماقت ترامپ برای خروج از برجام بود، چون الان هر کدام از اعضای گروه ۱+۵ علیه ما شکایتی داشته باشند و پرونده ما به شورای امنیت برود، رای گیری می شود و چین و روسیه هم حق وتو ندارند؛ بنابراین ما با روسیه و چین سه رای می شویم و سه کشور اروپایی و آمریکای چهار رای کسب می کنند و ما بازنده می شویم.

,

الان که آمریکا از برجام خارج شده، اگر پرونده به شورای امنیت برود و در آنجا همین مسیر ادامه پیدا کند، ۳بر۳ مساوی می‌شویم و باید در آنجا بنشینند و فرآیند دیگری را پیش‌بینی کنند و برای مثال نقشی را به رئیس شورای امنیت بدهند. به نظر من کار در آنجا پیچیده است و به همین دلیل آقای جو بایدن این خواب را می بیند که اگر برگردد بتواند با یکسری اما و اگرها و شرط و شروط ها وارد ۱+۵ شود.

,

وی با تاکید بر اینکه اگر آمریکا دوباره به برجام و۱+۵ برگردد، مکانیزم ماشه بسیار قوی فعال می‌شود و حتی می‌توانند برجام‌های ۲ و ۳ و ۴ را هم از ما مطالبه کنند، بیان داشت: خروج ترامپ از برجام برای ما یک امتیاز بود و اینکه برخی توصیه می کردند که ایران از برجام خارج شود، ظرافت های کار را هیچ وقت نمی دیدند. خروج از برجام به هیچ عنوان برای ما میسر نیست و اساسا به نفع‌مان هم نیست، مگر اینکه خودشان برجام را کاملاً اسقاط کنند.

,

به نظر می رسد در شرایطی که آمریکا با استفاده از ضعف در برجام، نا کارآمدی دولت فعلی در ایران و سست عنصری حکام خائن به فروپاشی جبهه مقاومت امید بسته است، تحول جدی، سریع و عقلانی در امور اجرایی و بخصوص اقتصادی کشور خواهد توانست آرزوی فروپاشی اجتماعی در ایران و سپس جبهه مقاومت را به نابودی بکشد.

,

حبیب میرزایی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه