اخبار داغ

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اعلام کرد؛

تهیه کاداستر ۹۶ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان طی ۶ سال گذشته

تهیه کاداستر ۹۶ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان طی ۶ سال گذشته
منتظری گفت: 96 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان از سال 94 تاکنون نقشه برداری ( کاداستر) شده اند تا سند رسمی مالکیت برای آنها صادر شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد باقر منتظری، مدیر امور اراضـی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: اجرای طرح کاداستر زمین های کشاورزی ( نقشه برداری از زمین های کشاورزی) با هدف تعیین مساحت زمین های کشاورزی، تعیین تکلیف و تثبیت مالکیت بهره برداران در زمین های کشاورزی اشان همچنین رفع تصرفات زمین های ملی از سال 94 در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی قرار گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  , عصر اترک,

منتظری در ادامه با بیان اینکه پیش بینی می شود در استان خراسان شمالی سطح مساحت زمین های کشاورزی ( زراعی، باغی، آیش، بایر) در حدود 652 هزار و 500 هکتار باشد، اعلام کرد: با کسب اطلاعات توصیفی از زمین های کشاورزی استان، گزارش ها حکایت از آن دارد که اغلب این زمین های کشاورزی سند رسمی مالکیت ندارند و اسناد این زمین ها یا اسناد عادی با اسناد قولنامه ای هستند و یا در وضعیت تعیین تکلیف ورثه ای قرار دارند.

,

وی عنوان کرد: سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در همین راستا، با شرکت های مشاور قرارداد منعقد کرده است تا در مرحله نخست 262 هزار و 246 هکتار از زمین های کشاورزی استان نقشه برداری شوند.

,

وی گفت: تا به کنون 96 هزار هکتار از این زمین ها نقشه برداری شده اند و تا به حال حاضر نیز 62 هزار و 487 هکتار از این سطح نقشه برداری شده و به تایید سازمان نقشه برداری کشور رسیده است.

,

منتظری افزود: از سطح 62 هزار و 487 هکتار زمین کشاورزی نقشه برداری شده، سطح 32 هزار و 500 هکتار آن به اداره کل ثبت اسناد و املاک استان به منظور صدور سند رسمی برای آنها ارسال شده اند.

,

وی با اشاره به شهرستان راز و جرگلان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه رویکرد اصلی اشتغال در این شهرستان، کشاورزی است تا به کنون از سطح 50 هزار هکتار زمین کشاورزی این شهرستان 15 هزار هکتار آن، نقشه برداری شده است که گزارشات این نقشه برداری ها به اداره ثبت اسناد و املاک برای صدور اسناد رسمی ارسال خواهند شد.

,

وی در ادامه پیشرفت اجرای طرح کاداستر زمین های کشاورزی استان خراسان شمالی را در مقایسه با عملکرد سایر استان ها روندی خوب توصیف کرد و گفت: در حال حاضر نسبت عملکرد استان به عملکرد کشور در این زمینه 40 درصد به 24 درصد است.

,

منتظری در بخش دیگری از سخن خود با یادآوری این مطلب که اجرای طرح کاداستر زمین های کشاورزی باید تا پایان سال جاری به پایان برسد، با این وجود، هنوز بخش عمده ای از انجام این طرح باقیمانده است، عنوان کرد: کمبود اعتبارات یکی از مهمترین عللی است که اجرای این طرح را کند کرده است.

,

وی خاطر نشان کرد: برای اجرای این طرح در استان مقرر شده بود که 30 درصد از اعتبار مورد نیاز از محل اعتبارات استانی اختصاص داده شود، با این وجود، تا به کنون اعتبار استانی به اجرای این طرح اختصاص نیافته است هر چند که در این زمینه چندین بار با استانداری خراسان شمالی مکاتبه کرده ایم.

,

در عین حال، وی خاطر نشان کرد: تا به کنون اجرای طرح کاداستر زمین های کشاورزی استان از محل اختصاص اعتبارات ملی انجام شده است.

,

مدیر امور اراضـی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: در سفر دوم رییس جمهور به استان خراسان شمالی مصوب شده بود که سه میلیارد تومان در سال 98 و سه میلیارد تومان اعتبار در سال 99 به اجرای این طرح در خراسان شمالی اختصاص داده شود که در سال گذشته چهار میلیارد تومان اعتبار ملی اختصاص یافت و امیدوار هستیم در سال جاری مابقی اعتبار مصوب اختصاص داده شود.

,

افزون بر این، وی عدم همکاری شماری از کشاورزان استان را از دیگر علل کند شدن اجرای این طرح برشمرد و گفت: این در حالی است که در این زمینه اطلاع رسانی ها به بخشداری ها، دهیاری ها و شورای روستاها انجام شده است.

,

منتظری همچنین بیان کرد: اختلاف اداره کل منابع طبیعی و کشاورزان استان در زمینه تصرف زمین های ملی توسط کشاورزان و تعیین تکلیف این زمین ها در کمیسیون رفع تداخلات عاملی دیگر است که موجب شده است تا روند اجرای این طرح کند شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه