اخبار داغ

از کلاف سردرگم فضای مجازی تا سستی وزارت ارتباطات؛

«فضای مجازی» دغدغه رهبر معظم انقلاب/ 3 اصل اساسی در ایجاد شبکه ملی اطلاعات چیست؟

«فضای مجازی» دغدغه رهبر معظم انقلاب/ 3 اصل اساسی در ایجاد شبکه ملی اطلاعات چیست؟
تاخیر در راه اندازی و بهره‌برداری از شبکه ملی اطلاعات از جمله نکات مبهمی است که هیچ جواب قانع کننده‌ای برای آن وجود ندارد در حالی که شبکه ملی اطلاعات با این هدف قرار است ایجاد شود که امنیت اطلاعات در کشور، استقلال، اعمال حاکمیت سایبری و مدیریت آن در اختیار خودمان باشد، اما متأسفانه علیرغم تکلیف قانونی وزارت ارتباطات هنوز گام مستحکمی در این راستا برداشته نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ امروزه به دلیل گستردگی و فراگیری فضای مجازی و اینترنتی در دنیا و مبادله بسیاری از مطالب، اطلاعات و اخبار در حوزه‌های مختلف در درون این شبکه جهانی، ضرورت استفاده از قابلیت‌ها و امکانات آن، برای همه افراد و سازمان‌ها ضروری و لازم به نظر می‌رسد و در حال حاضر تأثیرگذاری عمیقی بر تمامی شئون زندگی افراد دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیارآفتاب,

این بستر به‌عنوان یک محیط حساس و پیچیده علیرغم آفریدن فرصت‌های متعدد، آسیب‌های اجتماعی مختلفی را ایجاد کرده است که در صورت عدم توجه جدی خسارات جبران‌ناپذیری در عرصه‌های مختلف فرهنگی، امنیتی و حتی اقتصادی به همراه خواهد داشت.

با توجه به اینکه فضای مجازی ابزاری است که هم‌زمان با قرار دادن امکانات ارتباطی در اختیار کاربران، می‌تواند بستری برای شکل‌گیری برخی تخلفات، جرائم و بی‌اخلاقی‌ها در ابعاد مختلف باشد، از این‌رو بسیاری از صاحب‌نظران، از فضای مجازی به‌عنوان شمشیری دو لبه یاد می‌کنند که در کنار امکاناتی که در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، ممکن است برای آنان آسیب‌ها و تهدیدهایی را نیز به همراه داشته باشد

گسترش استفاده از اینترنت و فضای مجازی در تعاملات روزمره منجر به ایجاد تغییر در زندگی روزمره افراد به‌ویژه قشر جوان شده است، جاذبه‌های این فضا منجر شده افراد ساعات زیادی را در بستر فضای مجازی گذرانده و تعاملات در این فضا را جایگزین روابط اجتماعی خود کنند لذا از این منظر تأثیرگذاری فرهنگی، اجتماعی و نقش جریان سازی آن به‌مراتب افزایش‌یافته است.

طی سال‌های اخیر این بستر هرچند عنوان مجازی را با خود به یدک می‌کشد اما به یک جزء حقیقی و غیرقابل‌انکار زندگی بشر تبدیل‌شده است، شکل‌گیری ارتباطات و تعاملات اجتماعی، کسب‌وکارها و حتی کشیده شدن عرصه تخاصم و جنگ به این حوزه و خلق واژه های جدیدی همچون حمله و دفاع سایبری در ادبیات نظامی خود یک دلیل اساسی است تا کشورهای مختلف مزایا و معایب آن را در کنار هم ببینند و برای بهره روی حداکثری در راستای اهداف خود روی آن سرمایه‌گذاری کنند.

شبکه ملی اطلاعات یک ضرورت ملی

در کشور ما نیز هرچند با تأخیر اما تقریباً ۱۰ سال پیش موضوع شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور و یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی در عرصه فضای مجازی مطرح شد، شبکه ای که در حتی در اسناد بالا دستی نظام بر تحقق آن بنابر ضرورت‌های ملی همچون «ارائه خدمات زیرساختی پیشرفته» و «بهره‌مندی از مزایای زیست‌بوم ملی فضای مجازی» در کنار «حفاظت از اطلاعات و ارتباطات کاربران ایرانی» الزام شده است.

شبکه ملی اطلاعات با این هدف قرار است ایجاد شود که امنیت اطلاعات در کشور، استقلال، اعمال حاکمیت سایبری و مدیریت آن در اختیار خودمان باشد و این همان اصل اساسی ایجاد شبکه ملی اطلاعات است که این موارد هم در تعریف شبکه ملی اطلاعات و در الزامات اولیه آن در سال ۹۲ به تصویب رسیده است.

اما متأسفانه داده‌ها و اطلاعات ایرانیان به‌سادگی و به علت وابستگی نسبتاً قطعی به بستر فناوری بیگانه، در اختیار شرکت‌های متخصص در حوزه «داده‌کاوی» و کمپانی‌هایی همچون گوگل و مایکروسافت، اینتل، اینستاگرام قرار می‌گیرد تا در سایه غفلت متولیان امر با «مدل‌سازی» آن‌ها، دشمن از «قدرت» تأثیرگذاری حداکثری بر «سبک زندگی» اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مردم برخوردار شده و شبکه «پیش‌بینی رفتار و آینده‌پژوهی» خود را تکمیل نمایند.

 نتیجه ی ادامه این روند شکست ارزش‌های هویتی از درون به علت تغییر نرم باورها و بینش مردم است، کما اینکه هم‌اکنون نیز دشمن با سرمایه گذاری های سنگین در حوزه فضای مجازی هجمه سنگینی را در راستای «سکولاریزه کردن» سبک زندگی مردم آغاز کرده است.

حال با توجه به اقدامات خرابکارانه گسترده توسط دولت‌های متخاصم علیه جمهوری اسلامی ایران در حوزه سایبری، اینترنت داخلی بستری ایجاد می‌کند که بتوان در برابر این خرابکاری‌ها ایستاد، به‌این‌ترتیب درخواست‌هایی که از خارج کشور فرستاده می‌شوند از طریق یک درگاه مشخص وارد می‌شوند و قابل‌کنترل و مسدود کردن خواهند بود لذا می‌توانیم امنیت اطلاعات کاربران را تضمین نماییم و فضای امن‌تری را برای آنان به وجود بیاوریم.

«فضای مجازی» و راه اندازی «شبکه ملی اطلاعات» دغدغه رهبر انقلاب

 راه‌اندازی «شبکه ملی اطلاعات» که چندین بار نیز ضرورت آن از سوی مقام معظم رهبری نیز مطرح‌شده است همانطور که گفته شد قانونی مندرج در برنامه پنجم توسعه کشور است اما تاکنون اقدام درخور توجهی در این زمینه صورت نگرفته است و آنچه تاکنون و طبق ادعای مسئولین ذیربط در راستای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات انجام‌شده است به معنای دستیابی به این شبکه و بهره‌برداری از آن نیست.

با توجه به احساس خلا و ضعف در این حوزه رهبر معظم انقلاب پیرو تأکیدات مکرر در این زمینه در دیدار ویدئویی اخیرشان با هیئت دولت نیز بار دیگر با اشاره به موضوع اهمیت و جایگاه فضای مجازی فرمودند: «یک مسئله که من اصرار دارم روی آن تکیه بکنم، مسئله‌ی فضای مجازی است؛ خب فضای مجازی خیلی مهم است. آقایانی که درزمینه‌ی فضای مجازی نظراتی دارند و ابراز می‌کنند و گاهی میگویند که این جزو زندگی اصلی مردم است -که ما هم قبول داریم؛ الآن واقعاً فضای مجازی، یک بخش حقیقی از زندگی مردم شده؛ آنچه عرضِ من است و من روی آن تکیه می‌کنم این است که فضای مجازی بدون اختیار ما، از بیرون از اختیارِ ما دارد مدیریت می‌شود؛ بحث این است.»

ایشان همچنین ضمن گلایه از عدم اهتمام جدی در حوزه‌ی شکل‌گیری شبکه‌ی ملت اطلاعت فرمودند: «ما نمی‌توانیم مردممان را که با فضای مجازی ارتباط دارند، بی‌پناه رها کنیم... برای خاطر این است که بنده روی مسئله‌ی شبکه‌ی ملّی اطلاعات این‌همه تأکید می‌کنم. این شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملّی فضای مجازی که تشکیل داده‌ایم و بنده اصرار داشتم و دارم که این [شورا] تشکیل بشود و رؤسای محترم در آن شرکت کنند و تصمیم‌گیری کنند و اجرا کنند، به خاطر اهمیت این مسئله است؛ نمی‌شود این مسئله را رها کرد؛ و من می‌بینم که آن اهتمام لازم به خرج داده نمی‌شود. خب الآن شبکه‌ی ملّی اطلاعات اجزائی دارد، این اجزا باید در زمان‌بندی‌های مشخص تحقّق پیدا کند؛ آدم می‌بیند که تحقّق پیدا نمی‌کند، از زمان‌بندی‌ها عقب‌اند؛ یا سیاست‌های اصولی‌ای درزمینه‌ی پهنای باند وجود دارد که مکرّر ابلاغ‌شده، خب این سیاست‌ها باید رعایت بشود و این‌ها مورد درخواست و تأکید مؤکّد اینجانب است.»

باگذشت بیش از ۱۰ سال از زمانی‌ که مفهوم شبکه ملی اطلاعات مطرح شد و درحالی که بر اساس ماده ۴۱ برنامه پنجم توسعه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است نسبت به ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات و مراکز داده داخلی امن و پایدار با پهنای باند مناسب و با رعایت موازین شرعی و امنیتی کشور اقدام کند اما همچنان که اشاره شدو  مورد گلایه رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت بررسی‌ها نشان می‌دهد که شبکه ملی اطلاعات هنوز در مرحله توسعه است و بر اساس تکلیف بند الف ماده ۴۶ برنامه پنجم توسعه، به‌صورت کامل تحقق‌نیافته است.

تاخیر در راه اندازی و بهره‌برداری از شبکه ملی اطلاعات یا همان اینترنت ملی از جمله نکات مبهمی است که هیچ جواب قانع کننده‌ای برای آن وجود ندارد، باوجود دفاع وزیر ارتباطات از اقدامات صورت گرفته توسط وزارت ارتباطات در رابطه با شبکه ملی اطلاعات، کارشناسان معتقدند که پیشرفت‌های ذکر شده آن‌طور که باید ملموس نیست و باحالت مطلوب فاصله دارد و حتی در بحث خدمات پایه‌ای که اجرای آن روی شبکه ملی اطلاعات تکلیف شده است به‌رغم صرف هزینه‌ها رشد قابل قبولی دیده نمی‌شود و در مورد بحث مربوط به پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی که این روزها یکی از پرچالش‌ترین موضوعات فضای مجازی کشور است نیز، راه‌حلی ارائه نشده است.

کارشناس فضای مجازی؛

شبکه ملی اطلاعات تنها راه مقابله با تهدیدات دشمن در فضای مجازی است/ کج‌فهمی یا منافع حقیر برخی مدیران خودکفایی در فضای مجازی را به تاخیر انداخته

نیک پور کارشناس رسانه و فضای مجازی در گفتگو با دیارآفتاب، در خصوص سخنان رهبر انقلاب در دیدار با هیئت دولت با اشاره به قسمتی از بیانات ایشان درباره لزوم ایجاد شبکه ملی اطلاعات، گفت: فضای مجازی واقعیتی است که نمی توان آن را نادیده گرفت. امروزه بخش زیادی از امورات افراد در این فضا انجام می شود و قابل کتمان نیست.

وی با اشاره به طیف گسترده استفاده کنندگان از فضای مجازی، گفت: در این فضا از کودکان ۴-۵ ساله گرفته تا سنین بالا فعالیت دارند و تحت تاثیر آن قرار می گیرند. نکته مهم اینجاست که مدیریت این فضا در دست چه کسانی است. قطعا افرادی که مدیریت این فضای گسترده را در اختیار داشته باشند برنده میدان هستند.

وی تصریح کرد: فضای مجازی با ظرفیت های مختلفی که دارد، از شبکه های اجتماعی گرفته تا سرویس دهنده های مختلف و نرم افزار هایی که در این فضا هستند، موقعیتی را ایجاد کرده است که این موقعیت برای برخی کشورها تبدیل به فرصت و برای برخی دیگر تبدیل به تهدید شده است. لذا باید برای فرصت ها و کاهش تهدیدات آن برنامه داشت. البته تلاش هایی در این راستا صورت گرفته ولی کافی نیست.

نیک پور با اشاره به تعارضی که مابین کشور ما و جبهه استکبار وجود دارد، گفت: همین تعارض و عدم تحمل کشورهای مستکبر نسبت به شعار های تعالی بخش مانند عدالت محوری، استقلال طلبی، آزادی خواهی، مردم سالاری واقعی، اتکا به خود و ... باعث شده تا به هر شکلی به دنبال توطئه و تاثیرگذاری روی مردم کشور ما باشند. چرا که امروزه جنگ سخت به شکلی که در گذشته بود، وجود ندارد بلکه نبرد اصلی در فضای رسانه و فضای مجازی است و این فضا است که تعیین کننده جهت افکار عمومی است. لذا مهم ترین اقدام ممکن مدیریت این پدیده است.

این کارشناس رسانه و فضای مجازی با اشاره به فعالیت حدودا دو دهه ایِ اینترنت و فضای مجازی در کشور ما، تصریح کرد: متاسفانه در طول این دو دهه کنترل این فضا در دست بیگانگان بوده و آنها هم هر اقدامی که خواستند انجام دادند.

وی با اشاره به تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره فضای مجازی، گفت: همین اهمیت موجب شد تا ایشان دستور ایجاد شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی را صادر کردند منتهی آنطور که شایسته این پدیده مهم و ارزشمند باشد به آن پرداخته نشد. در واقع متولیان امر تلاش موثری در راستای مدیریت بر این فضا انجام ندادند که باید دلایل آن مشخص شود.

نیک پور تصریح کرد: وقتی مدیریت فضای مجازی دست بیگانگان باشد هدایت آن هم بدست آنان صورت می گیرد که باعث وارد آمدن ضربه های بسیاری به ملت ما می شود. رهبر انقلاب نیز در سخنان اخیر خود با هیئت دولت فرمودند که ما نمیتوانیم مردم را بی پناه رها کنیم. عدم مدیریت بر این فضا مثل این است که در میدان جنگ افرادی که به هیچ سلاحی دسترسی ندارند را همینطور بدون سرپناه رها کنیم و دشمنان هم آنان را با بمباران و موشکباران از بین ببرند. امروزه فضای مجازی در کشور ما همچنین حالتی دارد.

این کارشناس رسانه و فضای مجازی ادامه داد: وضعیت به وجود آمده در اثر ویروس کرونا که بسیاری از افراد را خانه نشین کرده باعث شده تا استفاده از این فضا بسیار بیشتر شود که همین امر اهمیت این فضا را بیشتر هم کرده است. ولی به دلیل عدم کنترل بر آن، هجمه های گوناگونی بر کشور و مردم ما وارد می شود که ایجاد تفرقه قومی-مذهبی، تشویق به اغتشاشات، تهاجم فرهنگی و ... از جمله آن است. در واقع مجموعه استکبار جهانی از جمله آمریکا، رژیم صهیونیستی، منافقین و رژیم مرتجع عربی با تشکیل چندین قرارگاه در نقاط مختلف دنیا مدام در حال پمپاژ تردید، شبهه، اخبار منفی و جعلی برای مخاطبین ایرانی هستند.  لذا به نظر می رسد باید برای مقابله با این هجمه وسیع، محتواهای مفید و امیدوار کننده توسط خبرگزاری های داخلی، نیروهای مردمی، دانشگاه ها، حوزه های علمیه، مراکز هنری و ... تولید شود تا خلاءی در این فضا ایجاد نشود. همچنین باید از تولید نرم افزار های بومی حمایت شود تا مدیریت این فضا هم بدست نیروهای داخلی صورت بگیرد.

وی تشریح کرد: تخریب افکار عمومی، ایجاد اخلال در رفتار مخاطبین، مدیریت ادراک مسئولین، ایجاد ناامیدی در جامعه، نفوذ فرهنگی، تحریف در حوزه های مختلف از جمله تاریخ- توانمندی ها- دین- ارزشها- استقلال طلبی و ... از جمله اقدامات دشمنان علیه ملت ایران در فضای مجازی است. چاره کار در این است که اتکاء به داخل که رهبر انقلاب بارها فرموده اند با ایجاد شبکه ملی اطلاعات، صورت بگیرد.

نیک پور افزود: این در حالی است که بسیاری از کشورها که دشمنی خاصی هم با استکبار جهانی ندارند، شبکه ملی اطلاعات را راه اندازی کرده اند و از آن فضا در راستای تامین منافع کشور خود قدم بر می دارند، حل بسیاری از مشکلات کشور ما نیز در پی راه اندازی همین شبکه است تا بتوان در مقابل هجمه های دشمن در فضای مجازی ایستاد.

این استاد رسانه و فضای مجازی گفت: راه اندازی چنین شبکه ای برای کشور ما که در طول این سالها به دستاوردهای مهمی رسیده است، کار سختی نیست و در مقابل دستیابی به فناوری های پیچیده ای مثل ارسال ماهواره به فضا، دستیابی به تکنولوژی نانو و موارد پزشکی و ... بسیار آسان است.

وی تصریح کرد: لذا اینکه علیرغم تاکیدات مکرر کارشناسان و مقام معظم رهبری هنوز هم این شبکه ایجاد نشده است یا بر اثر کج فهمی مدیران است یا شاید منافع زودگذر و حقیرانه باعث ضربه به منافع ملی کشور و این تاخیر شده است. این منافع پَست حتی کار را به جایی رسانده که برخی مسئولین از بستن تعرفه بر شبکه های خارجی یا فیلتر کردن چنین شبکه هایی اظهار تأسف می کنند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی؛

فضای مجازی غیربومی بسترساز بسیاری از مشکلات است/ برای راه اندازی «شبکه ملی اطلاعات» باید گام های بلندتری برداشت

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیارآفتاب با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با هیئت دولت مبنی بر اهمیت فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعات گفت: شبکه‌ی ملی اطلاعات از اموری است که مورد مطالبه‌ی مقام معظم رهبری است و واقعیت این است که علیرغم مطالبه معظم له اقدام جدی صورت نگرفته است و ما باید در این بخش گام‌ها را بلندتر و جدی‌تر برداریم.

سلیمی اظهار کرد: بالاخره فضای مجازی غیربومی می‌تواند بسترساز بسیاری از مشکلات در بخش‌ آسیب‌های اجتماعی، مسائل امنیتی و سایر بخش‌ها باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: مسئولین ذیربط چه شورای عالی فضای مجازی که مسئولیت آن با شخص رئیس‌جمهور است و چه وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین کلیه دستگاه‌ها باید در این بخش به‌صورت فوری اقدام کنند.

سلیمی شبکه ملی اطلاعات را یک نیاز ملی برشمرد و تصریح کرد: فارغ از همه‌ی مسائل یک شبکه‌ی ملی مطمئن و سریع می‌تواند باعث ایجاد یک حس و غرور ملی باشد و وابستگی در این حوزه غرور ملی را با آسیب‌هایی مواجه خواهد کرد لذا بر این اساس باید تلاش‌ها را بیش‌ازپیش گسترده کرد.

نماینده مردم خمین در مجلس شوراس اسلامی؛

بومی سازی زیرساخت‌های فضای مجازی امنیت پایدار را تأمین می کند/ مجلس به جد راه‌اندازی شبکه‌ی ملی اطلاعات را پیگیری می کند

علیرضا نظری نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیارآفتاب با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در رابطه با اهمیت فضای مجازی و راه‌اندازی شبکه‌ی ملی اطلاعات در دیدار اخیر ایشان با هیئت دولت گفت: مقام معظم رهبری در دیدار ویدئویی با هیئت دولت مطالباتی را ازجمله در حوزه تشکیل بسترهای شبکه‌ی ملی اطلاعات مطرح فرمودند و البته واقعیت این است که این مطالبه‌ی جدیدی نیست و موضوعی است که رهبر انقلاب در سنوات گذشته و در نشست‌های مختلف مطرح کرده‌اند ولی متأسفانه نه‌تنها اتفاقی از سوی مجموعه‌ی دولت در این حوزه رقم نخورده است بلکه برعکس، وزارت ارتباطات برای تقویت شبکه‌های خارجی و در واقع کم‌لطفی نسبت به زیرساخت‌ها و شبکه‌های داخلی نهایت اهتمام را از خود به یادگار گذشتند.

نظری در ادامه افزود: کشور ما سال‌هاست که از این ناحیه آسیب‌های جدی دیده است و در طی این سال‌ها دولت برای تقویت شبکه‌های داخلی و کاهش وابستگی چرخه کاری کشور به این زیرساخت‌ها و شبکه‌های خارجی اقدام قابل‌تأملی انجام نداده است.

وی ضمن انتقاد از روند کند راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات گفت: هرسال گفته می‌شود که شبکه‌ی ملی اطلاعات در شرف راه‌اندازی است و چند درصد پیشرفت داشته اما ۷ سال از عمر این دولت گذشت ولی دریغ از اینکه شبکه‌ی ملی اطلاعات در کشور به خروجی نهایی برسد و ما همچنان مثل سنوات گذشته به شبکه‌ها و زیرساخت‌هایی وابسته هستیم که به‌اندازه کافی در مسائل امنیتی و امنیت فرهنگی و روانی کشور را به‌ هم‌ ریخته‌اند و هرلحظه می‌توانند با سبک و سنگین کردن ظرفیت این شبکه‌ها در کشور برای ما هزینه و مشکل تولید کنند.

شبکه ملی اطلاعات و بومی سازی زیرساخت‌ها امنیت پایدار را تأمین می کند

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تکیه‌بر زیرساخت‌های بیگانه کسب‌وکارهای مجازی در معرض تهدید قرار می‌دهد افزود: ایجاد بستر اشتغال و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های خارجی که اداره‌ی آن به دست کشورهای بیگانه‌ای است و هر آن می‌توانند از این طریق برای ما ایجاد هزینه کنند اساساً کار غیرمعقولی است و ضمن اینکه می‌توانند مشاغل بهره‌مند از این زیرساخت‌ها را تهدید کنند از طرفی هزینه‌ی بالایی را برای استفاده‌کنندگان از این بستر به دنبال دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: استفاده و بهره‌گیری از زیرساخت‌های خارجی هزینه‌ی بسیار بالایی بر ذینفعان در این حوزه تحمیل می‌کند ولی اگر این موارد مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات و زیرساخت‌های موجود در کشور بومی‌سازی شود ضمن اینکه امنیت پایدار و سرمایه‌گذاری در این عرصه را تأمین می‌کند از طرفی هزینه‌ی بهره‌برداران در این بخش نیز به‌شدت کاهش می‌یابد.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس نسبت به پیگیری مطالبات زمین‌مانده مقام معظم رهبری در این حوزه اهتمام خواهد داشت افزود: در روزهای آغاز مجلس یازدهم نیز که وزیر ارتباطات برای ارائه گزارش و آخرین وضعیت این مجموعه به مجلس دعوت شد آذری جهرمی توضیحاتی داد اما هیچ‌یک از نمایندگان مجلس از این صحبت‌ها قانع نشدند البته اولین جلسه‌ای که ایشان دعوت شد بحث ارائه گزارش بود ولی قطعاً مجلس نسبت به این گزارش حساس است.

نظری خاطرنشان کرد: این‌ گلایه‌مندی‌های رهبر معظم انقلاب است و مجلس یازدهم این موضوع را چه در زمان باقیمانده از دولت دوازدهم و چه در دولت آینده تا حصول نتیجه پیگیری خواهد کرد.

بسیاری از مردم تصور می کنند که اینترنت ملی یا شبکه ملی اطلاعات قرار است ارتباط ما را با اینترنت جهانی قطع کند اما اینگونه نیست چرا که شبکه ملی اطلاعات مجموعه‌ی‌ پهنای باند رد و بدل شده داخل کشور و داده‌های تبادل شده با پهنای باند خارجی است، بر خلاف تصور عموم، اینترنت ملی هیچ ارتباطی به محدود کردن اینترنت ندارد و صرفا نوعی گردش اطلاعات در بستر داخلی است لذا شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت فضای مجازی کشور می‌تواند مزیت‌های بسیاری را برای مردم و سرویس دهنده‌های داخلی از حیث کاربری و نیز درآمدزایی ایجاد می‌کند.

این روزها دو طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی» و طرح «حمایت از توسعه و رقابت‌پذیری پلتفرم‌های ارائه‌دهنده خدمات پایه و کاربردی شبکه ملی اطلاعات» از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده و در انتظار بررسی نهایی هستند که البته هرچند نیاز به بررسی کارشناسی بیشتر و رفع نواقص خواهند داشت اما شاید بتوان به این اقدام به عنوان یک حرکت روبه جلو نگریست ولی نباید از عملکرد وزارت ارتباطات در فرآیند تحقق و اجرای زیر ساخت های شبکه ملی اطلاعات غافل بود کما اینکه بسیاری از کارشناسان و فعالان فضای مجازی سر منشأ بسیاری مسائل و مشکلات این حوزه را عدم اهتمام وزارت ارتباطات می دانند.

گفتنی است اخیراً نیز جمعی از فعالان فضای مجازی با ارسال شکایتی به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به کاستی ها و انتقاد از عملکرد وزیر ارتباطات کارنامه آذری جهرمی را پر اشکال عنوان کرده و خواستار رسیدگی و توجه جدی نمایندگان نسبت به این موضوع شدند.

گفتار پایانی اینکه، اگرچه فضای مجازی غیرواقعی است اما یک واقعیت است که در شرایط کنونی جهان، از وقایع عینی و فیزیکی فراتر رفته و در حال بلعیدن فضای حقیقی است، راهکار حل چالش‌های فضای مجازی در وهله ی اول تلاش در راستای استقلال و به دست گیری مدیریت آن است ضمن اینکه افزایش سواد رسانه‌ای و آموزش آن به مردم به شکل جدی و از طریق صداوسیما و سایر رسانه‌ها،‌ نهادها و سازمان‌های فرهنگی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توان در این زمینه انجام داد.

انتهای پیام/

,

این بستر به‌عنوان یک محیط حساس و پیچیده علیرغم آفریدن فرصت‌های متعدد، آسیب‌های اجتماعی مختلفی را ایجاد کرده است که در صورت عدم توجه جدی خسارات جبران‌ناپذیری در عرصه‌های مختلف فرهنگی، امنیتی و حتی اقتصادی به همراه خواهد داشت.

, .,

با توجه به اینکه فضای مجازی ابزاری است که هم‌زمان با قرار دادن امکانات ارتباطی در اختیار کاربران، می‌تواند بستری برای شکل‌گیری برخی تخلفات، جرائم و بی‌اخلاقی‌ها در ابعاد مختلف باشد، از این‌رو بسیاری از صاحب‌نظران، از فضای مجازی به‌عنوان شمشیری دو لبه یاد می‌کنند که در کنار امکاناتی که در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، ممکن است برای آنان آسیب‌ها و تهدیدهایی را نیز به همراه داشته باشد

, ,

گسترش استفاده از اینترنت و فضای مجازی در تعاملات روزمره منجر به ایجاد تغییر در زندگی روزمره افراد به‌ویژه قشر جوان شده است، جاذبه‌های این فضا منجر شده افراد ساعات زیادی را در بستر فضای مجازی گذرانده و تعاملات در این فضا را جایگزین روابط اجتماعی خود کنند لذا از این منظر تأثیرگذاری فرهنگی، اجتماعی و نقش جریان سازی آن به‌مراتب افزایش‌یافته است.

,

طی سال‌های اخیر این بستر هرچند عنوان مجازی را با خود به یدک می‌کشد اما به یک جزء حقیقی و غیرقابل‌انکار زندگی بشر تبدیل‌شده است، شکل‌گیری ارتباطات و تعاملات اجتماعی، کسب‌وکارها و حتی کشیده شدن عرصه تخاصم و جنگ به این حوزه و خلق واژه های جدیدی همچون حمله و دفاع سایبری در ادبیات نظامی خود یک دلیل اساسی است تا کشورهای مختلف مزایا و معایب آن را در کنار هم ببینند و برای بهره روی حداکثری در راستای اهداف خود روی آن سرمایه‌گذاری کنند.

,

شبکه ملی اطلاعات یک ضرورت ملی

, شبکه ملی اطلاعات یک ضرورت ملی, شبکه ملی اطلاعات یک ضرورت ملی,

در کشور ما نیز هرچند با تأخیر اما تقریباً ۱۰ سال پیش موضوع شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور و یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی در عرصه فضای مجازی مطرح شد، شبکه ای که در حتی در اسناد بالا دستی نظام بر تحقق آن بنابر ضرورت‌های ملی همچون «ارائه خدمات زیرساختی پیشرفته» و «بهره‌مندی از مزایای زیست‌بوم ملی فضای مجازی» در کنار «حفاظت از اطلاعات و ارتباطات کاربران ایرانی» الزام شده است.

, .,

شبکه ملی اطلاعات با این هدف قرار است ایجاد شود که امنیت اطلاعات در کشور، استقلال، اعمال حاکمیت سایبری و مدیریت آن در اختیار خودمان باشد و این همان اصل اساسی ایجاد شبکه ملی اطلاعات است که این موارد هم در تعریف شبکه ملی اطلاعات و در الزامات اولیه آن در سال ۹۲ به تصویب رسیده است.

, .,

اما متأسفانه داده‌ها و اطلاعات ایرانیان به‌سادگی و به علت وابستگی نسبتاً قطعی به بستر فناوری بیگانه، در اختیار شرکت‌های متخصص در حوزه «داده‌کاوی» و کمپانی‌هایی همچون گوگل و مایکروسافت، اینتل، اینستاگرام قرار می‌گیرد تا در سایه غفلت متولیان امر با «مدل‌سازی» آن‌ها، دشمن از «قدرت» تأثیرگذاری حداکثری بر «سبک زندگی» اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مردم برخوردار شده و شبکه «پیش‌بینی رفتار و آینده‌پژوهی» خود را تکمیل نمایند.

,

 نتیجه ی ادامه این روند شکست ارزش‌های هویتی از درون به علت تغییر نرم باورها و بینش مردم است، کما اینکه هم‌اکنون نیز دشمن با سرمایه گذاری های سنگین در حوزه فضای مجازی هجمه سنگینی را در راستای «سکولاریزه کردن» سبک زندگی مردم آغاز کرده است.

,

حال با توجه به اقدامات خرابکارانه گسترده توسط دولت‌های متخاصم علیه جمهوری اسلامی ایران در حوزه سایبری، اینترنت داخلی بستری ایجاد می‌کند که بتوان در برابر این خرابکاری‌ها ایستاد، به‌این‌ترتیب درخواست‌هایی که از خارج کشور فرستاده می‌شوند از طریق یک درگاه مشخص وارد می‌شوند و قابل‌کنترل و مسدود کردن خواهند بود لذا می‌توانیم امنیت اطلاعات کاربران را تضمین نماییم و فضای امن‌تری را برای آنان به وجود بیاوریم.

, .,

«فضای مجازی» و راه اندازی «شبکه ملی اطلاعات» دغدغه رهبر انقلاب

, «فضای مجازی» و راه اندازی «شبکه ملی اطلاعات» دغدغه رهبر انقلاب, «فضای مجازی» و راه اندازی «شبکه ملی اطلاعات» دغدغه رهبر انقلاب,

 راه‌اندازی «شبکه ملی اطلاعات» که چندین بار نیز ضرورت آن از سوی مقام معظم رهبری نیز مطرح‌شده است همانطور که گفته شد قانونی مندرج در برنامه پنجم توسعه کشور است اما تاکنون اقدام درخور توجهی در این زمینه صورت نگرفته است و آنچه تاکنون و طبق ادعای مسئولین ذیربط در راستای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات انجام‌شده است به معنای دستیابی به این شبکه و بهره‌برداری از آن نیست.

,

, ,

با توجه به احساس خلا و ضعف در این حوزه رهبر معظم انقلاب پیرو تأکیدات مکرر در این زمینه در دیدار ویدئویی اخیرشان با هیئت دولت نیز بار دیگر با اشاره به موضوع اهمیت و جایگاه فضای مجازی فرمودند: «یک مسئله که من اصرار دارم روی آن تکیه بکنم، مسئله‌ی فضای مجازی است؛ خب فضای مجازی خیلی مهم است. آقایانی که درزمینه‌ی فضای مجازی نظراتی دارند و ابراز می‌کنند و گاهی میگویند که این جزو زندگی اصلی مردم است -که ما هم قبول داریم؛ الآن واقعاً فضای مجازی، یک بخش حقیقی از زندگی مردم شده؛ آنچه عرضِ من است و من روی آن تکیه می‌کنم این است که فضای مجازی بدون اختیار ما، از بیرون از اختیارِ ما دارد مدیریت می‌شود؛ بحث این است.»

, «, ., »,

ایشان همچنین ضمن گلایه از عدم اهتمام جدی در حوزه‌ی شکل‌گیری شبکه‌ی ملت اطلاعت فرمودند: «ما نمی‌توانیم مردممان را که با فضای مجازی ارتباط دارند، بی‌پناه رها کنیم... برای خاطر این است که بنده روی مسئله‌ی شبکه‌ی ملّی اطلاعات این‌همه تأکید می‌کنم. این شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملّی فضای مجازی که تشکیل داده‌ایم و بنده اصرار داشتم و دارم که این [شورا] تشکیل بشود و رؤسای محترم در آن شرکت کنند و تصمیم‌گیری کنند و اجرا کنند، به خاطر اهمیت این مسئله است؛ نمی‌شود این مسئله را رها کرد؛ و من می‌بینم که آن اهتمام لازم به خرج داده نمی‌شود. خب الآن شبکه‌ی ملّی اطلاعات اجزائی دارد، این اجزا باید در زمان‌بندی‌های مشخص تحقّق پیدا کند؛ آدم می‌بیند که تحقّق پیدا نمی‌کند، از زمان‌بندی‌ها عقب‌اند؛ یا سیاست‌های اصولی‌ای درزمینه‌ی پهنای باند وجود دارد که مکرّر ابلاغ‌شده، خب این سیاست‌ها باید رعایت بشود و این‌ها مورد درخواست و تأکید مؤکّد اینجانب است.»

, «, ., »,

, ,

باگذشت بیش از ۱۰ سال از زمانی‌ که مفهوم شبکه ملی اطلاعات مطرح شد و درحالی که بر اساس ماده ۴۱ برنامه پنجم توسعه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است نسبت به ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات و مراکز داده داخلی امن و پایدار با پهنای باند مناسب و با رعایت موازین شرعی و امنیتی کشور اقدام کند اما همچنان که اشاره شدو  مورد گلایه رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت بررسی‌ها نشان می‌دهد که شبکه ملی اطلاعات هنوز در مرحله توسعه است و بر اساس تکلیف بند الف ماده ۴۶ برنامه پنجم توسعه، به‌صورت کامل تحقق‌نیافته است.

, .,

تاخیر در راه اندازی و بهره‌برداری از شبکه ملی اطلاعات یا همان اینترنت ملی از جمله نکات مبهمی است که هیچ جواب قانع کننده‌ای برای آن وجود ندارد، باوجود دفاع وزیر ارتباطات از اقدامات صورت گرفته توسط وزارت ارتباطات در رابطه با شبکه ملی اطلاعات، کارشناسان معتقدند که پیشرفت‌های ذکر شده آن‌طور که باید ملموس نیست و باحالت مطلوب فاصله دارد و حتی در بحث خدمات پایه‌ای که اجرای آن روی شبکه ملی اطلاعات تکلیف شده است به‌رغم صرف هزینه‌ها رشد قابل قبولی دیده نمی‌شود و در مورد بحث مربوط به پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی که این روزها یکی از پرچالش‌ترین موضوعات فضای مجازی کشور است نیز، راه‌حلی ارائه نشده است.

,

کارشناس فضای مجازی؛

, کارشناس فضای مجازی؛,

شبکه ملی اطلاعات تنها راه مقابله با تهدیدات دشمن در فضای مجازی است/ کج‌فهمی یا منافع حقیر برخی مدیران خودکفایی در فضای مجازی را به تاخیر انداخته

, شبکه ملی اطلاعات تنها راه مقابله با تهدیدات دشمن در فضای مجازی است/ کج‌فهمی یا منافع حقیر برخی مدیران خودکفایی در فضای مجازی را به تاخیر انداخته, شبکه ملی اطلاعات تنها راه مقابله با تهدیدات دشمن در فضای مجازی است/ کج‌فهمی یا منافع حقیر برخی مدیران خودکفایی در فضای مجازی را به تاخیر انداخته,

نیک پور کارشناس رسانه و فضای مجازی در گفتگو با دیارآفتاب، در خصوص سخنان رهبر انقلاب در دیدار با هیئت دولت با اشاره به قسمتی از بیانات ایشان درباره لزوم ایجاد شبکه ملی اطلاعات، گفت: فضای مجازی واقعیتی است که نمی توان آن را نادیده گرفت. امروزه بخش زیادی از امورات افراد در این فضا انجام می شود و قابل کتمان نیست.

,

وی با اشاره به طیف گسترده استفاده کنندگان از فضای مجازی، گفت: در این فضا از کودکان ۴-۵ ساله گرفته تا سنین بالا فعالیت دارند و تحت تاثیر آن قرار می گیرند. نکته مهم اینجاست که مدیریت این فضا در دست چه کسانی است. قطعا افرادی که مدیریت این فضای گسترده را در اختیار داشته باشند برنده میدان هستند.

,

وی تصریح کرد: فضای مجازی با ظرفیت های مختلفی که دارد، از شبکه های اجتماعی گرفته تا سرویس دهنده های مختلف و نرم افزار هایی که در این فضا هستند، موقعیتی را ایجاد کرده است که این موقعیت برای برخی کشورها تبدیل به فرصت و برای برخی دیگر تبدیل به تهدید شده است. لذا باید برای فرصت ها و کاهش تهدیدات آن برنامه داشت. البته تلاش هایی در این راستا صورت گرفته ولی کافی نیست.

,

, ,

نیک پور با اشاره به تعارضی که مابین کشور ما و جبهه استکبار وجود دارد، گفت: همین تعارض و عدم تحمل کشورهای مستکبر نسبت به شعار های تعالی بخش مانند عدالت محوری، استقلال طلبی، آزادی خواهی، مردم سالاری واقعی، اتکا به خود و ... باعث شده تا به هر شکلی به دنبال توطئه و تاثیرگذاری روی مردم کشور ما باشند. چرا که امروزه جنگ سخت به شکلی که در گذشته بود، وجود ندارد بلکه نبرد اصلی در فضای رسانه و فضای مجازی است و این فضا است که تعیین کننده جهت افکار عمومی است. لذا مهم ترین اقدام ممکن مدیریت این پدیده است.

,

این کارشناس رسانه و فضای مجازی با اشاره به فعالیت حدودا دو دهه ایِ اینترنت و فضای مجازی در کشور ما، تصریح کرد: متاسفانه در طول این دو دهه کنترل این فضا در دست بیگانگان بوده و آنها هم هر اقدامی که خواستند انجام دادند.

,

وی با اشاره به تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره فضای مجازی، گفت: همین اهمیت موجب شد تا ایشان دستور ایجاد شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی را صادر کردند منتهی آنطور که شایسته این پدیده مهم و ارزشمند باشد به آن پرداخته نشد. در واقع متولیان امر تلاش موثری در راستای مدیریت بر این فضا انجام ندادند که باید دلایل آن مشخص شود.

,

نیک پور تصریح کرد: وقتی مدیریت فضای مجازی دست بیگانگان باشد هدایت آن هم بدست آنان صورت می گیرد که باعث وارد آمدن ضربه های بسیاری به ملت ما می شود. رهبر انقلاب نیز در سخنان اخیر خود با هیئت دولت فرمودند که ما نمیتوانیم مردم را بی پناه رها کنیم. عدم مدیریت بر این فضا مثل این است که در میدان جنگ افرادی که به هیچ سلاحی دسترسی ندارند را همینطور بدون سرپناه رها کنیم و دشمنان هم آنان را با بمباران و موشکباران از بین ببرند. امروزه فضای مجازی در کشور ما همچنین حالتی دارد.

,

این کارشناس رسانه و فضای مجازی ادامه داد: وضعیت به وجود آمده در اثر ویروس کرونا که بسیاری از افراد را خانه نشین کرده باعث شده تا استفاده از این فضا بسیار بیشتر شود که همین امر اهمیت این فضا را بیشتر هم کرده است. ولی به دلیل عدم کنترل بر آن، هجمه های گوناگونی بر کشور و مردم ما وارد می شود که ایجاد تفرقه قومی-مذهبی، تشویق به اغتشاشات، تهاجم فرهنگی و ... از جمله آن است. در واقع مجموعه استکبار جهانی از جمله آمریکا، رژیم صهیونیستی، منافقین و رژیم مرتجع عربی با تشکیل چندین قرارگاه در نقاط مختلف دنیا مدام در حال پمپاژ تردید، شبهه، اخبار منفی و جعلی برای مخاطبین ایرانی هستند.  لذا به نظر می رسد باید برای مقابله با این هجمه وسیع، محتواهای مفید و امیدوار کننده توسط خبرگزاری های داخلی، نیروهای مردمی، دانشگاه ها، حوزه های علمیه، مراکز هنری و ... تولید شود تا خلاءی در این فضا ایجاد نشود. همچنین باید از تولید نرم افزار های بومی حمایت شود تا مدیریت این فضا هم بدست نیروهای داخلی صورت بگیرد.

,

وی تشریح کرد: تخریب افکار عمومی، ایجاد اخلال در رفتار مخاطبین، مدیریت ادراک مسئولین، ایجاد ناامیدی در جامعه، نفوذ فرهنگی، تحریف در حوزه های مختلف از جمله تاریخ- توانمندی ها- دین- ارزشها- استقلال طلبی و ... از جمله اقدامات دشمنان علیه ملت ایران در فضای مجازی است. چاره کار در این است که اتکاء به داخل که رهبر انقلاب بارها فرموده اند با ایجاد شبکه ملی اطلاعات، صورت بگیرد.

,

نیک پور افزود: این در حالی است که بسیاری از کشورها که دشمنی خاصی هم با استکبار جهانی ندارند، شبکه ملی اطلاعات را راه اندازی کرده اند و از آن فضا در راستای تامین منافع کشور خود قدم بر می دارند، حل بسیاری از مشکلات کشور ما نیز در پی راه اندازی همین شبکه است تا بتوان در مقابل هجمه های دشمن در فضای مجازی ایستاد.

,

این استاد رسانه و فضای مجازی گفت: راه اندازی چنین شبکه ای برای کشور ما که در طول این سالها به دستاوردهای مهمی رسیده است، کار سختی نیست و در مقابل دستیابی به فناوری های پیچیده ای مثل ارسال ماهواره به فضا، دستیابی به تکنولوژی نانو و موارد پزشکی و ... بسیار آسان است.

,

وی تصریح کرد: لذا اینکه علیرغم تاکیدات مکرر کارشناسان و مقام معظم رهبری هنوز هم این شبکه ایجاد نشده است یا بر اثر کج فهمی مدیران است یا شاید منافع زودگذر و حقیرانه باعث ضربه به منافع ملی کشور و این تاخیر شده است. این منافع پَست حتی کار را به جایی رسانده که برخی مسئولین از بستن تعرفه بر شبکه های خارجی یا فیلتر کردن چنین شبکه هایی اظهار تأسف می کنند.

,

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی؛

, عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی؛,

فضای مجازی غیربومی بسترساز بسیاری از مشکلات است/ برای راه اندازی «شبکه ملی اطلاعات» باید گام های بلندتری برداشت

, فضای مجازی غیربومی بسترساز بسیاری از مشکلات است/ برای راه اندازی «شبکه ملی اطلاعات» باید گام های بلندتری برداشت, فضای مجازی غیربومی بسترساز بسیاری از مشکلات است/ برای راه اندازی «شبکه ملی اطلاعات» باید گام های بلندتری برداشت,

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیارآفتاب با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با هیئت دولت مبنی بر اهمیت فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعات گفت: شبکه‌ی ملی اطلاعات از اموری است که مورد مطالبه‌ی مقام معظم رهبری است و واقعیت این است که علیرغم مطالبه معظم له اقدام جدی صورت نگرفته است و ما باید در این بخش گام‌ها را بلندتر و جدی‌تر برداریم.

,

, ,

سلیمی اظهار کرد: بالاخره فضای مجازی غیربومی می‌تواند بسترساز بسیاری از مشکلات در بخش‌ آسیب‌های اجتماعی، مسائل امنیتی و سایر بخش‌ها باشد.

,

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: مسئولین ذیربط چه شورای عالی فضای مجازی که مسئولیت آن با شخص رئیس‌جمهور است و چه وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین کلیه دستگاه‌ها باید در این بخش به‌صورت فوری اقدام کنند.

,

سلیمی شبکه ملی اطلاعات را یک نیاز ملی برشمرد و تصریح کرد: فارغ از همه‌ی مسائل یک شبکه‌ی ملی مطمئن و سریع می‌تواند باعث ایجاد یک حس و غرور ملی باشد و وابستگی در این حوزه غرور ملی را با آسیب‌هایی مواجه خواهد کرد لذا بر این اساس باید تلاش‌ها را بیش‌ازپیش گسترده کرد.

,

نماینده مردم خمین در مجلس شوراس اسلامی؛

, نماینده مردم خمین در مجلس شوراس اسلامی؛,

بومی سازی زیرساخت‌های فضای مجازی امنیت پایدار را تأمین می کند/ مجلس به جد راه‌اندازی شبکه‌ی ملی اطلاعات را پیگیری می کند

, بومی سازی زیرساخت‌های فضای مجازی امنیت پایدار را تأمین می کند/ مجلس به جد راه‌اندازی شبکه‌ی ملی اطلاعات را پیگیری می کند, بومی سازی زیرساخت‌های فضای مجازی امنیت پایدار را تأمین می کند/ مجلس به جد راه‌اندازی شبکه‌ی ملی اطلاعات را پیگیری می کند,

علیرضا نظری نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیارآفتاب با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در رابطه با اهمیت فضای مجازی و راه‌اندازی شبکه‌ی ملی اطلاعات در دیدار اخیر ایشان با هیئت دولت گفت: مقام معظم رهبری در دیدار ویدئویی با هیئت دولت مطالباتی را ازجمله در حوزه تشکیل بسترهای شبکه‌ی ملی اطلاعات مطرح فرمودند و البته واقعیت این است که این مطالبه‌ی جدیدی نیست و موضوعی است که رهبر انقلاب در سنوات گذشته و در نشست‌های مختلف مطرح کرده‌اند ولی متأسفانه نه‌تنها اتفاقی از سوی مجموعه‌ی دولت در این حوزه رقم نخورده است بلکه برعکس، وزارت ارتباطات برای تقویت شبکه‌های خارجی و در واقع کم‌لطفی نسبت به زیرساخت‌ها و شبکه‌های داخلی نهایت اهتمام را از خود به یادگار گذشتند.

,

, ,

نظری در ادامه افزود: کشور ما سال‌هاست که از این ناحیه آسیب‌های جدی دیده است و در طی این سال‌ها دولت برای تقویت شبکه‌های داخلی و کاهش وابستگی چرخه کاری کشور به این زیرساخت‌ها و شبکه‌های خارجی اقدام قابل‌تأملی انجام نداده است.

,

وی ضمن انتقاد از روند کند راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات گفت: هرسال گفته می‌شود که شبکه‌ی ملی اطلاعات در شرف راه‌اندازی است و چند درصد پیشرفت داشته اما ۷ سال از عمر این دولت گذشت ولی دریغ از اینکه شبکه‌ی ملی اطلاعات در کشور به خروجی نهایی برسد و ما همچنان مثل سنوات گذشته به شبکه‌ها و زیرساخت‌هایی وابسته هستیم که به‌اندازه کافی در مسائل امنیتی و امنیت فرهنگی و روانی کشور را به‌ هم‌ ریخته‌اند و هرلحظه می‌توانند با سبک و سنگین کردن ظرفیت این شبکه‌ها در کشور برای ما هزینه و مشکل تولید کنند.

,

شبکه ملی اطلاعات و بومی سازی زیرساخت‌ها امنیت پایدار را تأمین می کند

, شبکه ملی اطلاعات و بومی سازی زیرساخت‌ها امنیت پایدار را تأمین می کند, شبکه ملی اطلاعات و بومی سازی زیرساخت‌ها امنیت پایدار را تأمین می کند,

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تکیه‌بر زیرساخت‌های بیگانه کسب‌وکارهای مجازی در معرض تهدید قرار می‌دهد افزود: ایجاد بستر اشتغال و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های خارجی که اداره‌ی آن به دست کشورهای بیگانه‌ای است و هر آن می‌توانند از این طریق برای ما ایجاد هزینه کنند اساساً کار غیرمعقولی است و ضمن اینکه می‌توانند مشاغل بهره‌مند از این زیرساخت‌ها را تهدید کنند از طرفی هزینه‌ی بالایی را برای استفاده‌کنندگان از این بستر به دنبال دارد.

,

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: استفاده و بهره‌گیری از زیرساخت‌های خارجی هزینه‌ی بسیار بالایی بر ذینفعان در این حوزه تحمیل می‌کند ولی اگر این موارد مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات و زیرساخت‌های موجود در کشور بومی‌سازی شود ضمن اینکه امنیت پایدار و سرمایه‌گذاری در این عرصه را تأمین می‌کند از طرفی هزینه‌ی بهره‌برداران در این بخش نیز به‌شدت کاهش می‌یابد.

,

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس نسبت به پیگیری مطالبات زمین‌مانده مقام معظم رهبری در این حوزه اهتمام خواهد داشت افزود: در روزهای آغاز مجلس یازدهم نیز که وزیر ارتباطات برای ارائه گزارش و آخرین وضعیت این مجموعه به مجلس دعوت شد آذری جهرمی توضیحاتی داد اما هیچ‌یک از نمایندگان مجلس از این صحبت‌ها قانع نشدند البته اولین جلسه‌ای که ایشان دعوت شد بحث ارائه گزارش بود ولی قطعاً مجلس نسبت به این گزارش حساس است.

,

نظری خاطرنشان کرد: این‌ گلایه‌مندی‌های رهبر معظم انقلاب است و مجلس یازدهم این موضوع را چه در زمان باقیمانده از دولت دوازدهم و چه در دولت آینده تا حصول نتیجه پیگیری خواهد کرد.

,

بسیاری از مردم تصور می کنند که اینترنت ملی یا شبکه ملی اطلاعات قرار است ارتباط ما را با اینترنت جهانی قطع کند اما اینگونه نیست چرا که شبکه ملی اطلاعات مجموعه‌ی‌ پهنای باند رد و بدل شده داخل کشور و داده‌های تبادل شده با پهنای باند خارجی است، بر خلاف تصور عموم، اینترنت ملی هیچ ارتباطی به محدود کردن اینترنت ندارد و صرفا نوعی گردش اطلاعات در بستر داخلی است لذا شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت فضای مجازی کشور می‌تواند مزیت‌های بسیاری را برای مردم و سرویس دهنده‌های داخلی از حیث کاربری و نیز درآمدزایی ایجاد می‌کند.

, بسیاری از مردم تصور می کنند که اینترنت ملی یا شبکه ملی اطلاعات قرار است ارتباط ما را با اینترنت جهانی قطع کند اما اینگونه نیست چرا که شبکه ملی اطلاعات مجموعه‌ی‌ پهنای باند رد و بدل شده داخل کشور و داده‌های تبادل شده با پهنای باند خارجی است، بر خلاف تصور عموم، اینترنت ملی هیچ ارتباطی به محدود کردن اینترنت ندارد و صرفا نوعی گردش اطلاعات در بستر داخلی است لذا شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت فضای مجازی کشور می‌تواند مزیت‌های بسیاری را برای مردم و سرویس دهنده‌های داخلی از حیث کاربری و نیز درآمدزایی ایجاد می‌کند.,

این روزها دو طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی» و طرح «حمایت از توسعه و رقابت‌پذیری پلتفرم‌های ارائه‌دهنده خدمات پایه و کاربردی شبکه ملی اطلاعات» از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده و در انتظار بررسی نهایی هستند که البته هرچند نیاز به بررسی کارشناسی بیشتر و رفع نواقص خواهند داشت اما شاید بتوان به این اقدام به عنوان یک حرکت روبه جلو نگریست ولی نباید از عملکرد وزارت ارتباطات در فرآیند تحقق و اجرای زیر ساخت های شبکه ملی اطلاعات غافل بود کما اینکه بسیاری از کارشناسان و فعالان فضای مجازی سر منشأ بسیاری مسائل و مشکلات این حوزه را عدم اهتمام وزارت ارتباطات می دانند.

,

گفتنی است اخیراً نیز جمعی از فعالان فضای مجازی با ارسال شکایتی به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به کاستی ها و انتقاد از عملکرد وزیر ارتباطات کارنامه آذری جهرمی را پر اشکال عنوان کرده و خواستار رسیدگی و توجه جدی نمایندگان نسبت به این موضوع شدند.

,

گفتار پایانی اینکه، اگرچه فضای مجازی غیرواقعی است اما یک واقعیت است که در شرایط کنونی جهان، از وقایع عینی و فیزیکی فراتر رفته و در حال بلعیدن فضای حقیقی است، راهکار حل چالش‌های فضای مجازی در وهله ی اول تلاش در راستای استقلال و به دست گیری مدیریت آن است ضمن اینکه افزایش سواد رسانه‌ای و آموزش آن به مردم به شکل جدی و از طریق صداوسیما و سایر رسانه‌ها،‌ نهادها و سازمان‌های فرهنگی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توان در این زمینه انجام داد.

, گفتار پایانی اینکه، اگرچه فضای مجازی غیرواقعی است اما یک واقعیت است که در شرایط کنونی جهان، از وقایع عینی و فیزیکی فراتر رفته و در حال بلعیدن فضای حقیقی است، راهکار حل چالش‌های فضای مجازی در وهله ی اول تلاش در راستای استقلال و به دست گیری مدیریت آن است ضمن اینکه افزایش سواد رسانه‌ای و آموزش آن به مردم به شکل جدی و از طریق صداوسیما و سایر رسانه‌ها،‌ نهادها و سازمان‌های فرهنگی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توان در این زمینه انجام داد., .,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه