اخبار داغ

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان همدان:

فعالیت 28 کشور در زمینه کشت محصولات تراریخته

فعالیت 28 کشور در زمینه کشت محصولات تراریخته
مسعود اسدیان گفت:بیشتر کشورهای دنیا به دنبال استفاده از گیاهان تراریخته با کمترین زیان است تا بتواند پاسخگوی نیاز غذایی مردم جهان باشد که در حال حاضر ۲۸ کشور در زمینه کشت محصولات تراریخته فعالیت دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ افراد ترجیح می دهند از میوه ها و موادی استفاده کنند که شاید شکل طبیعی درستی نداشته باشد و در حقیقت جلوه چندانی نداشته، اما طبیعی و بدون کود و مواد غیر طبیعی رشد کرده باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

کلمه تراریخته شاید برای همه مردم آشنا نباشد اما برای کسانی که با ژنتیک گیاهی و اصلاح ژنتیکی گیاهان سر و کار دارند آشناست.

,

البته بین کارشناسان مواد غذایی و کشاورزی عده ای استفاده از مواد تراریخته را مضر و عده ای سالم می دانند.

,

گیاه تراریخته به گیاهی گفته می شود که یک یا چند ژن محدود از گونه خزانه ژنتیکی آن گیاه از طریق روش‌های مدرن ژنتیک مولکولی و مهندسی ژنتیک دریافت کرده باشد.

,

هدف از روش‌های مهندسی ژنتیک، استفاده از این قابلیت‌ها برای بهبود گیاهان زراعی است

,

به عنوان مثال، گیاهان بیابانی و شورپسند، قابلیت رشد در شرایط بسیار سخت و کم‌آب بیابان‌ها را دارا هستند.

,

این قابلیت که ناشی از ژن‌های آنهاست که در طول میلیون‌ها سال تکامل به دست آورده‌اند، می‌تواند از طریق روش‌های مهندسی ژنتیک در اصلاح گیاهان زراعی مورد استفاده قرار گیرد.

,

این ویژگی‌ها معمولاً در گیاهان زراعی یافت نمی‌شود تا به کمک روش‌های اصلاح نژاد مرسوم و سنتی بتوان آنها را به گیاهان زراعی منتقل کرد.

,

به همین دلیل، یافتن، جداسازی و انتقال ژن یا ژنهای عامل این ویژگی‌ها، که گاهی در گیاهان غیر هم‌خانواده یا حتی موجود زنده دیگر مانند یک گونه باکتری موجود می‌باشد.

,

در ایران اولین گیاه تراریخته برنج بود که نسبت به یک نوع کرم ساقدار مقاوم شده بود، در عین اینکه عده زیادی به مقاوم شدن محصولات اتفاق نظر دارند اما منتقدان گیاهان تراریخته بر این باورند که اصلاح ژنتیکی و مقاوم شدن گیاهان مقدار استفاده از سم گلایفوسیت را افزایش داده و در نتیجه باعث وارد شدن آن به چرخه غذایی انسان و ایجاد بیماری می شود.

,

همچنین گیاهان می‌توانند با تثبیت مقادیر زیادی از این سموم در خاک محل کشت خود باکتری‌های حیاتی تثبیت کننده عناصر خاک را از بین برده و منجر به از بین رفتن حاصل‌خیزی خاک شوند.

,

قاسم اسدیان، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان همدان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: استفاده از محصولات تراریخته در جهان رو به افزایش است به دو دلیل که جمعیت رو به افزایش است و منابع آبی و خاکی محدود هستند بنابراین باید از حداقل امکانات حداکثر استفاده را ببرند.

,

 اسدیان افزود: طبق آمار ارائه شده ۹۰۰ میلیون انسان گرسنه در کره زمین داریم که روزانه به جای دریافت ۲۴۰۰ کالری زیر ۵۰۰ کالری استفاده می کنند.

,

وی تاکید کرد: از طرف دیگر فرسایش خاک و کمبود آب آشامیدنی را در سطح کره زمین داریم و بدنبال گیاهانی با مقاومت بالا و راندمان آب کم باید باشیم.

,

اسدیان با بیان اینکه ۳۰ درصد محصولات کشاورزی تحت تاثیر بیماریها هستند گفت: مبارزه با آفات و بیماریها به روش های شیمیایی و بیولوژیکی هزینه های سنگینی دارد و سموم در چرخه آب و خاک قرار می گیرند.

,

وی ادامه داد: باید به دنبال افزایش عملکرد و پرورش گونه های مقاوم باشیم که این کار از طریق اصلاح نباتات و مهندسی ژنتیک امکان پذیر است.

,

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی گفت: در بحث انتقال ژن و تراریخته ها قبلا فقط از گیاه به گیاه انجام می شد اما در حال حاضر از هر گونه جانوری و گیاهی قابل انتقال است.

,

اسدیان با بیان اینکه بالغ بر ۲۲ سال است که بشر از گیاهان تراریخته استفاده می کند گفت: استفاده از گیاهان تراریخته در دراز مدت شاید باعث ایجاد مشکلاتی شود و سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند که در زمینه باید به نظر مهندسان ژنتیک با ادله های قانونی توجه کرد.

,

وی با تاکید بر اینکه در جهان ذرت غیر تراریخته نداریم گفت: محصولاتی که تولید می شوند اول باید روی دام ها امتحان شوند و بعد انسان استفاده کند.

,

اسدیان افزود: ۲۸ کشور در زمینه کشت محصولات تراریخته فعالیت دارند و همگی جزو کشورهای توسعه یافته هستند و باید بدانیم پایه تمام ذرت ها،کلزاها و سویا همگی تراریخته است.

,

وی عنوان کرد: ۲ میلیارد هکتار از اراضی زیر کشت محصولات تراریخته است و در ایران کشت محصول تراریخته نداریم و اگر محصولی باشد وارداتی است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه