اخبار داغ

یک کارشناس مسائل سیاسی:

سبک مدیریتی امام خمینی، از عوامل بی اثر کردن تحریم ها در جنگ هشت ساله بود

سبک مدیریتی امام خمینی، از عوامل بی اثر کردن تحریم ها در جنگ هشت ساله بود
علیرضا حشمت پور گفت: سبک مدیریتی امام خمینی (ره) در دوران هشت ساله دفاع مقدس از ابعاد گوناگون قابل بحث است که ایجاد اتحاد در گروههای مختلف مردمی در بی اثر کردن تحریم های هشت ساله از نمونه های بارز آن است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ جنگ به عنوان یکی از بحران های مهم آثار مخربی بر زندگی سیاسی اجتماعی اقتصادی و فرهنگی کشورها دارد و زمینه‌ساز بحران های متعدد دیگری خواهد شد، از این رو کنترل و مدیریت آن در کشورهایی که قربانی اهداف جاه طلبانه سایر قدرت‌ها می‌شود از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

ایران اسلامی نیز از جمله کشورهایی است که طی سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ به مدت ۸ سال درگیر بحران جنگی بود، در حالی که تنها ۱۹ سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته بود و کشور در اوج تحریم ها قرار داشت.

,

علیرضا حشمت پور، کارشناسی علوم سیاسی در گفتگو با خبرنگار عصر همدان سبک مدیریتی حضرت امام در دوران هشت ساله دفاع مقدس را بسیار موثر دانست و اذعان داشت: سبک مدیریتی امام خمینی در زمان جنگ هشت ساله بسیار با اهمیت است به طوریکه می توان از آن به عنوان سرمشقی برای مدیران جمهوری اسلامی در اداره کشور در شرایط مختلف استفاده کرد.

,

حشمت پور ادامه داد: حضرت امام (ره) در همان مراحل اولیه تهاجم عراق به ایران شناخت و درک صحیحی از وسعت و دامنه این تهاجم داشتند، به این مفهوم که این تهاجم را تهاجم یک کشور همسایه و رژیم بعث عراق به ایران تصور نکردند، متوجه شدند که صدام آلت دست استکبار جهانی است و عقبه این تهاجم در واقع کشورهای قدرتمند آن روز همچون شوروی، امریکا،انگلیس، بلوک غرب و بعضی از ایادی آنها در منطقه است که به دلایل مختلفی زمینه را مساعد دیدند از طریق صدام وارد جنگ با ایران شوند.

,

این کارشناسی مسائل سیاسی ادامه داد: امام خمینی (ره) با تحلیل‌هایی که از شرایط و شناخت درستی که از نوع تهاجم داشتند، با مدیریت و برنامه ریزی های دفاعی به خوبی موفق به کنترل شرایط شدند.

,

حشمت پور یکی از مسائل مهم دوره جنگ را مسئله اقتصادی عنوان کرد و گفت: اقتصاد نابسامان ایران اسلامی در آن زمان یکی از مشکلات ما بود، در آن زمان کشور ما گرفتار مشکلات عدیده سیاسی اجتماعی بود، نظام اسلامی آنچنان که باید تثبیت نشده بود به همین دلیل دشمنان نیز شرایط را برای تهاجم مساعد می دیدند.

,

وی ادامه داد: سازمان و ساختار ارتش به هم ریخته بود، آمادگی پاسخگویی به یک جنگ تمام عیار در آن زمان در کشور وجود نداشت، چرا که فرماندهان رده بالای ارتش غالباً یا گریخته بودند یا بازداشت بودند و یک نابسامانی در ساختار نظامی وجود داشت سپاه هم که تازه تشکیل شده بود، عملاً تجربه کافی نداشت، لذا درایت و بینش بالای حضرت امام منجر به این شد که خیلی سریع در میان این دو نیرو وحدت و انسجامی ایجاد شود.

,

حشمت پور یکی از نکات قابل توجه در جنگ هشت ساله را حمایت همه جانبه آحاد مردم از نیروهای مسلح و وارد کارزار شدن آنها دانست و افزود: در آن زمان با وجود بحران‌های عظیمی که وجود داشت با همه کمی ها و کاستی ها و مشکلاتی که داشتیم به خوبی موفق شدیم همه مشکلات را پشت سر گذاشته و بر اوج تحریم‌های جهانی که از طرف دیگر کشورها بر ما تحمیل شده بود غلبه کنیم.

,

این کارشناس مسائل سیاسی با طرح این سوال که چطور شد که علیرغم همه این مشکلات به موفقیت رسیدیم، اظهار داشت: نقش رهبری امام و قاطعیت و شجاعتشان و اعتقاد راسخی که به مسیری که اتخاذ کرده بودند، بسیار پر رنگ بود، همچنین اطاعت و پیروی عموم مردم و نظامیان و ولایت‌پذیری آنها مسئله مهمی بود که نباید آن را نادیده گرفت.

,

وی افزود: مردم با ایمان راسخ به اسلام و قرآن و اعتقاد به آرمانهای امام و شهدا و راه و روشی که در پیش گرفته بودند، با اطاعت از حضرت امام و در واقع با دستان خالی و کمترین تجربه و با اعتمادی که به آنها شد، حماسه بزرگی را خلق کردند.

,

حشمت پور با اشاره به مشکلات کنونی کشور اظهار داشت: به نظر می رسد که امروز هم برای عبور از این مشکلات با توکل به حضرت حق، با وحدت و انسجام درونی میان تمام اقشار، گروه ها و احزاب سیاسی و آحاد مردم، پیروی از ولایت، شناخت واقعی دشمن، اتخاذ شیوه های مدیریتی خردمندانه در استفاده از افراد و منابع موجود و در نهایت روابط با عزت و منزلت با کشورهای دیگر می توان از این شرایط فعلی که در اوج تحریم های بین المللی قرار داریم عبور کنیم.

,

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: ما هم اکنون در سال ۱۳۹۹ قرار داریم که بیش از ۴۰ سال از انقلاب و حدود ۴۰ سال از دفاع مقدس گذشته است، آن زمان در اوج کمبودها و نداشتن ها بودیم و امروز در زمینه‌های مختلف پیشرفت و توسعه چشمگیری داریم، حال می توانیم با مدیریت درست از این بحران هم عبور کنیم و با استفاده از رهنمودهای مقام معظم رهبری روزهای خوبی را پیش رو داشته باشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه