اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

سریال های ناتمام دفاع مقدسی/ قهرمان هایی که سینما به آن ها بدهکار است

سریال های ناتمام دفاع مقدسی/ قهرمان هایی که سینما به آن ها بدهکار است
فرماندهان، قهرمانان و شخصیت های فراوانی در این 8 ساله دفاع مقدس مانند ستاره های آسمان درخشیدند و گاها سوژه فیلم ها و سریال هایی شده اند که برای ما قاب های خاطره سازی بوجود آورده است؛ هنوز هستند قهرمان هایی که سینما به آن ها بدهکار است.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به بهانه هفته دفاع مقدس، سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری ها معمولا به سراغ فیلم ها و سریال های ماندگار این حوزه می روند تا سهم سینما و تلویزیون را در پرداختن به این حوزه نشان دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

فرماندهان، قهرمانان و شخصیت های فراوانی در این 8 ساله دفاع مقدس مانند ستاره های آسمان درخشیدند و گاها سوژه فیلم ها و سریال هایی شده اند که برای ما قاب های خاطره سازی بوجود آورده است.

,

در این گزارش سعی داریم به سراغ سریال ها و پروژه های دفاع مقدسی برویم که گاها با وجود مشخص شدن عوامل کار، همچنان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند و یا به بهانه های مالی کل پروژه به سرانجام نرسیده و متوقف شده است.

,

 

,

شهید محمد ابراهیم همت

, شهید محمد ابراهیم همت, شهید محمد ابراهیم همت,

, , , ,

محمد ابراهیم همت که در زمان جنگ فرماندهی عملیات های مهمی همچون فتح المبین، بیت المقدس، رمضان و خیبر را در لشکر 27 محمد رسول الله (ص) بر عهده داشت، در اسفندماه 62 و در جریان عملیات خیبر به شهادت می رسد.

,

سال 92 خبر ساخت فیلم سینمایی «ابراهیم در آتش» به کارگردانی سید رضا میرکریمی درخصوص شهید همت، رسانه ای می شود. خبر می رسد که مراحل تحقیق این فیلم‌نامه دوسال به طول انجامیده و فیلم‌نامه توسط محمدرضا گوهری و زیر نظر سیدرضا میرکریمی نوشته شده است. البته نسخه اولیه فیلمنامه همان زمان در اختیار خانواده شهید همت قرار گرفته و آنها نیز نقطه نظراتی را داشته اند که پس از اعمال این نقطه نظرات موافقت خود را با کلیات فیلم‌نامه «ابراهیم در آتش» اعلام می کنند.

, «ابراهیم در آتش», سید رضا میرکریمی,

, ,

حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی وقت، برای شروع تولید این پروژه سنگین دفاع مقدسی ضمن اشاره به جزئیات مشارکت این سازمان در پروژه ساخت زندگی شهید همت پیشنهاد می دهد که سازمان سینمایی، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و حوزه هنری، هر سه با سهم یک سوم برای ساخت این پروژه وارد شوند.

, .,

چند سال بعد و در اسفند ماه سال 98 روح‌الله سهرابی که در آن سال‌ها قائم‌مقامی انجمن سینمایی انقلاب و دفاع مقدس را برعهده داشت، در گفتگویی با برنامه «سلام صبح بخیر» عدم همکاری نهادهای مرتبط در تأمین هزینه این فیلم را مهمترین دلیل این اتفاق عنوان می کند. فیلمی که به گفته او، برای ساختش در چهار سال پیش به رقمی حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیارد تومان نیاز بود، امروز حداقل به ۱۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

, ,

 

,

شهید مهدی باکری

, شهید مهدی باکری, شهید مهدی باکری,

, , , ,

وی نیز از فرماندهان لشکر 31 عاشورا در زمان جنگ بوده و قبل از شروع جنگ و در اوایل انقلاب مدتی به عنوان شهردار ارومیه فعالیت داشته است. به همین دلیل مهدی رمضانی یک مجموعه داستانی به نام «آقای شهردار» کارگردانی می کند که قرار بود از شبکه اول به روی انتن برود. به نقل از رمضانی،«آقای شهردار» در قالب داستان های کوتاه، برگرفته از زندگی شهید مهدی باکری بخصوص فعالیت ایشان درشهرداری ارومیه است.

, مهدی رمضانی, «آقای شهردار»,

رمضانی با بیان اینکه در این مجموعه سعی شده است از بازیگران بومی شهرستان میاندوآب و ارومیه استفاده شود، می گوید: «حمید احدی» در نقش شهید باکری و میرطاهر مظلومی در نقش رفتگر محله در این مجموعه ایفای نقش کرده اند.

, . ,

, , ,

پیش از قرار بود فیلم سینمایی «آقای شهردار» به کارگردانی حسن نجفی و با سرمایه گذاری شهرداری تبریز ساخته شود که به سرانجام نرسید. به تازگی در خبرها آمده که سیما فیلم قرار است مینی سریالی 7 قسمتی در خصوص شهید باکری تولید کند.

, سینمایی «آقای شهردار», حسن نجفی,

ابوالفضل صفری در مقام تهیه کننده و هادی حجازی فر، کارگردانی این سریال را برعهده دارد. از آنجا که شهید باکری و حجازی‌فر هر دو اهل استان آذربایجان غربی هستند، می‌توان انتخاب کارگردان سریال را کاری هوشمندانه را دانست.

, هادی حجازی فر, . ,

, ,

علاوه بر این حجازی فر در نقش سردار جاویدالاثر سپاه اسلام حاج احمد متوسلیان در «ایستاده در غبار» ظاهر شده و در دو همکاری پیاپی با محمدحسین مهدویان در «ماجرای نیمروز» و «رد خون» و ابراهیم حاتمی‌کیا در «به وقت شام» نقش رزمنده را بازی کرده است.

, . ,

 

,

شهید علی صیاد شیرازی

, شهید علی صیاد شیرازی, شهید علی صیاد شیرازی,

, , , ,

وی که قبل از انقلاب از فرماندهان نظامی ارتش در اصفهان بوده، پس از انقلاب و در زمان جنگ با حکم فرماندهی نیروی زمینی ارتش، عکلیات های مختلفی را راهبری می کند و پس از جنگ و در سال 78، به دست منافقین و در مقابل درب منزلش، ترور و به شهادت می رسد.

,

قرار است برای نخستین بار سریالی 50 قسمتی از زندگی شهید صیاد شیرازی به تهیه کنندگی محمد رضا شفیعی ساخته شود. در این سریال به فصل کوتاهی از دوران کودکی، نوجوانی و مراحل تحصیل این شهید پرداخته می شود. البته بخش اصلی سریال، به جریان انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و زمان شهادت آن بزرگوار اختصاص دارد.

, محمد رضا شفیعی, . ,

, , ,

محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده سریال "صیاد شیرازی" درباره آخرین وضعیت این مجموعه تلویزیونی، تأکید کرد: سریال شهید "صیاد شیرازی" کار گسترده و مهمی است، چرا که این شهید بزرگوار، از امرا و بزرگان ارتش بوده‌اند؛ هم در انقلاب اسلامی و هم دوران دفاع مقدس تأثیر بسزایی داشته‌اند. همه جوانب امر را برای ساخت سریال لحاظ کرده‌ایم. الآن در مرحله‌ای قرار داریم که نسخه سومی به ستادکل نیروهای مسلح، ارتش و خانواده این شهید بزرگوار، ارائه شده و تقریباً نظرات دوستان را به خودش جلب کرده است.

, .,

وی در خصوص پیش‌بینی زمان شروع پیش‌تولید و تولید، تأکید کرد: الآن در مکانیزم اجرا قرار داریم؛ پیش‌بینی ندارم، چون چند بار پیش‌بینی کردم و به وعده‌هایم عمل نشده است. طراحی داستان تمام شده، موافقت‌های دستگاه‌های اصلی براساس میزانسن گرفته شده و ان‌شاءالله بتوانیم هرچه زودتر پروژه را آغاز کنیم.

, .,

 

,

شهید مهدی زین الدین

, شهید مهدی زین الدین,

, , ,

مهدی که قبل از انقلاب در شهر خرم آباد ساکن بوده اند، به دلیل فعالیت ها و مبارزات سیاسی پدرش، به سقز تبعید می شوند و در این شهر نیز به فعالیت های سیاسی مشغول شده و به همین خاطر از دبیرستان اخراج می شود. پس از اخراج، تغییر رشته می دهد و در سال 56 در کنکور رشته تجربی، رتبه 4 کنکور را به دست می آورد اما همزمان با قبولی وی در دانشگاه، پدرش بار دیگر از خرم آباد به سقز تبعید و این امر باعث می شود که زین‌الدین از ادامه تحصیل انصراف دهد.

,

در زمان جنگ، زین الدین به عنوان فرمانده تیپ علی بن ابیطالب منصوب و سرانجام در سال 63 به شهادت می رسد.

,

, ,

قرار است به زودی سریالی با نام موقت «ستاره درخشان» به تهیه کنندگی شفیع آقا محمدیان به زندگی این شهید بزرگوار بپردازد. تهیه کننده این سریال درباره آخرین جزئیات ساخت «ستاره درخشان» می گوید: نگارش اولیه سریال توسط سید ناصر هاشم‌زاده تمام شده و باید سراغ بازنویسی آن برویم. این سریال با حمایت معاونت امور استان‌های صداوسیما ساخته می‌شود و چون شهید زین‌الدین امروز در شهر قم آرام گرفته، سیمای قم نیز برای ساخت آن پیش‌قدم شده است.

, «ستاره درخشان», شفیع آقا محمدیان, . , .,

فیلمنامه به نگارش درآمده مراحلی از زندگی‌نامه شهید از کودکی تا شهادتش را دربرمی‌گیرد. البته در بازنویسی احتمال دارد که دوران کودکی‌اش فشرده‌تر شود و به شکل گسترده‌تر سراغ پیوستنش به انقلاب و دوران دفاع مقدس برویم.

, .,

آقامحمدیان خاطرنشان کرد: نگارش اولیه سریال برای ۳۰ قسمت طراحی شده ولی احتمالاً با کاهش دوران کودکی در ۱۰ قسمت و افزودن بخش‌هایی به قصه دوران انقلاب و جنگ تحمیلی به ۳۶ قسمت هم برسد.

, .,

 

,

شهید محمد بروجردی

, شهید محمد بروجردی,

, , ,

بروجردی که مسئولیت حفاظت از امام خمینی(ره) را در زمان بازگشت به ایران در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ برعهده داشت، پس از انقلاب از موسسان سپاه پاسداران بود و در زمان جنگ، فرماندهی سپاه کردستان را بر عهده داشت که در سال 62 به شهادت می رسد.

,

ساخت سریال «مسیح کردستان» که سال ها پیش به تهیه کنندگی محمود غلامی و کارگردانی جمال شورجه در دستور کار تلویزیون قرار گرفته بود، کماکان به مرحله پیش تولید هم نرسیده است. یه گفته غلامی، قرار بود این سریال سال 93 کلید بخورد.

, «مسیح کردستان», جمال شورجه,

سال 98 بود که جواد نوروزبیگی، تهیه کننده سینما خبر از ساخت یک فیلم سینمایی با محوریت زندگی شهید بروجردی خبر داد. جواد نوروزبیگی، در گفت‌‌‌وگویی اعلام کرد: درصدد هستم به زودی زندگی شهید محمد بروجردی را در قالب یک فیلم سینمایی جلوی دوربین ببرم. این فیلم که قرار است در ژانر دفاع مقدس تولید شود، بخش‌هایی از زندگی این سردار جنگ را روایت خواهد کرد.

, جواد نوروزبیگی,

وی افزود: هم‌اکنون در حال مذاکره با نهاد‌های مختلف هستیم تا پیش‌تولید این کار را با قدرت آغاز کنیم، چون این پروژه قرار است یکی از کار‌های فاخر سینمای دفاع مقدس باشد، البته بسیار امیدواریم که الطاف این شهید شامل این فیلم شود تا ما به زودی شاهد کلید خوردن این کار باشیم. البته تاکنون نه سریال «مسیح کردستان» و نه فیلم سینمایی نوروزبیگی آماده ساخت شده اند.

,

 

,

 

,

شهید قاسم سلیمانی

, شهید قاسم سلیمانی, شهید قاسم سلیمانی,

, , , ,

پس از شهادت سردار سلیمانی، در فضای مجازی و رسانه ها گمانه زنی های فراوانی برای ساخت سریال و فیلم سینمایی با موضوع شهید «حاج قاسم سلیمانی» منتشر و در این میان هر بار نام یکی از تهیه کنندگان و یا کارگردانان برای این پروژه، منتشر می شد.

, .,

بهمن ماه سال گذشته بود که علی دارابی، معاون امور استان های صدا و سیما خبر از ساخت سریال شهید «سلیمانی» برای تلویزیون داد. دارابی خبر داده بود که در سفری که با رئیس صداوسیما داشتیم ایشان گفتند که سریال فاخری برای شهید سلیمانی در صداوسیما ساخته شود که محور اصلی معاونت سیما خواهد بود و ما هم کمک خواهیم کرد

, ,

بالاخره پس از گمانه زنی ها و اسم های فراوانی که برای ساخت سریال شهید «حاج قاسم سلیمانی» دست به دست می شد، در نهایت سید مرتضی فاطمی به عنوان تهیه کننده این سریال انتخاب شد. حالا به تازگی رسانه ها از نام «روح الله حجازی» به عنوان کارگردان این سریال نام می برند.

, سید مرتضی فاطمی, «روح الله حجازی»,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه