اخبار داغ

رزاقی در گفت‌وگو با دانا عنوان کرد؛

نقش خلأ مدیریتی در افزایش مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم/ کنترل اقتصاد تحریمی از کنترل اقتصاد جنگی سخت‌تر نیست

نقش خلأ مدیریتی در افزایش مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم/ کنترل اقتصاد تحریمی از کنترل اقتصاد جنگی سخت‌تر نیست
یک کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه گفت: در دوران جنگ علی رغم اینکه کشور توانایی حتی ساخت یک اسلحه نداشت و حتی سیم خاردار هم وارد کشور نمی شد، با دست خالی اقتصاد و جنگ مدیریت شد.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اقتصاد ایران در 40 سال بعد از انقلاب اسلامی با تنش های زیادی همراه بوده است؛ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تحریم ها علیه ایران شکل گرفت و محدودیت هایی برای کشور به وجود آمد اما تلاش های مردم و مسئولان در برهه های خاص توانست مانع از اثر بخشی این تحریم ها شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در سال های جنگ اوضاع اقتصادی کشور تا جایی به هم ریخت که ایران توانایی واردات حتی سیم خاردار را هم نداشت اما مجاهدت های شبانه روزی و تکیه به توان داخلی توانست کشور را نجات بدهد؛ به اعتقاد کارشناسان اقتصادی به ویژه کسانی که دوران جنگ را درک کرده اند مدیریت اقتصاد رد شرایط تحریم بسیار راحت تر از شرایط جنگ است.

,

در همین راستا ابراهیم رزاقی، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص مقایسه اقتصاد در زمان تحریم و جنگ اظهار داشت: آنچه برای همه مشخص و واضح بوده و هست، وضعیت ایران در شرایط جنگ بود؛ در حالی که ایران تازه نظام خود را شکل داده بود یکباره مورد هجوم عراق قرار گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی در ادامه افزود: کمک های مالی و نظامی همه کشورها به عراق به صورت علنی انجام می شد و از طرف دیگر به لحاظ اقتصادی یکی از بدترین برهه های زمانی برای کشور رقم خورد به طوری که نه تنها هیچ کشوری به ایران کالا نمی‌فرستاد بلکه نفت ایران نیز به خریداری نداشت و اگر ایران می توانست به کشوری نفت بفروشد نیز نفتکش ها امنیتی نداشتند.

,

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نمی توان شرایط امروز را با شرایط جنگی مقایسه کرد همچنین گفت: فشار های اقتصادی امروز کشور بسیار کمتر از زمان جنگ است اما متاسفانه تلاشی که امروز از سوی مدیران برای حل مشکلات اقتصادی مردم انجام می شود بسیار کمتر از زمان جنگ شده است.

,

این کارشناس اقتصادی همچنین گفت: وزارت بازرگانی در دوران جنگ که برابر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعلی است هر آنچه که مردم لازم داشتند را وارد می‌کرد و در ادامه از طریق تعاونی‌ها با قیمت ارزان آنها را میان مردم توزیع می کردند. اما در شرایط فعلی شاهد هستیم که وارد کننده دلار ارزان را گرفته اما کالاهای اساسی در نهایت با قیمتی چند برابر قیمت واقعی به دست مردم می‌رسد.

,

رزاقی در ادامه افزود: نمونه اقتصاد ما در جنگ، نمونه ایستادگی و مقاومت بوده اما این روزها کمتر این روحیه را از مسئولان و مردم می بینیم؛ این روزها مردم به دنبال منفعت بیشتر بوده و برخی از افراد هم با نفوذ در مناصب مهم به دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلود هستند.

,

وی با تأکید بر لزوم مدیریت بیشتر اقتصاد در شرایط فعلی عنوان کرد: در حالی که به امید حل مشکلات کشور وارد مذاکره با آمریکا شدند اما این روزها شاهد هستیم که مشکلات اقتصادی بیشتر از هر زمانی به چشم می آید و مذاکره هم نتوانست این مشکلات را حل کند اما در دوران جنگ علی رغم اینکه کشور توانایی حتی ساخت یک اسلحه نداشت و حتی سیم خاردار هم وارد کشور نمی شد، با دست خالی اقتصاد و جنگ مدیریت شد.

,

این استاد دانشگاه ضمن بیان اینکه ایران در دوران دفاع مقدس با همه کشورهای دنیا می جنگید عنوان کرد: در حالی که به لحاظ تجهیزات جنگی حتی برای یک فشنگ هم محدودیت وجود داشت اما با تکیه بر توان داخلی این روزها توانسته ایم موشک نقطه زن با برد 2000 کیلومتر بسازیم پس تکیه بر توان داخلی در شرایط اقتصادی امروز می تواند کشور را از بسیاری آسیب ها دور کند.

,

این کارشناس اقتصادی با تأکید بر ضرورت داشتن مدیریت جهادی در شرایط تحریم اقتصادی بیان کرد: در سال های اخیر شاهد ورشکستگی کارخانه ها بودیم که همه آنها به خاطر واردات کالا به ورشکستگی رسیدند در زمان جنگ هم ورشکستگی و بیکاری وجود داشت اما مدیریت صحیح منابع از افزایش آن جلوگیری می کرد اما اکنون با اینکه وضع منابع بهتر است رکود تورم و بیکاری شکسته شده است.

,

رزاقی در ادامه افزود: وقتی امام یک جمله اعلام کرد که کشاورزی و تولید محصولات ضروری رشد پیدا کند، همه دست به دست هم دادند و این اتفاق افتاد اما اکنون همراهی های مسئولان و مردم کمرنگ تر شده است. در زمان جنگ دنیا حتی شوروی هم مقابل ایران بود اما در سال های اخیر برخی از کشورها بدون توجه به تحریم ها با ایران همکاری ها دوجانبه و چند جانبه دارند.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه