اخبار داغ

معاون فنی اداره کل محیط زیست خراسان شمالی تشریح کرد:

جزئیات واگذاری ۲۲ مرال پردیسان بجنورد به سرمایه گذار خصوصی

جزئیات واگذاری ۲۲ مرال پردیسان بجنورد به سرمایه گذار خصوصی
حبیب لشگری علل و جزئیات واگذاری 22 گوزن مرال از سایت پردیسان بجنورد به سرمایه گذار مستقر در شهرستان جاجرم به منظور نگهداری و تکثیر را تشریح کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حبیب لشگری، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک درباره علت واگذاری گوزن های مرال سایت پردیسان بجنورد به بخش خصوصی اظهار کرد: سال ها قبل سایت پردیسان واقع در بوستان باباامان شهر بجنورد با هدف نگهداری، تیمار و بازیابی سلامت گونه های حیات وحش حذف شده از زیستگاه طبیعی اشان، ایجاد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,

لشگری افزود: در حال حاضر گونه هایی از جمله قوچ، میش، آهو، گوزن، کل و بز، گرگ همچنین تعدادی پرنده وحشی که از زیستگاه اصلی خود به عللی از جمله مصدومیت، شکار شده به دست شکارچیان، جدا شده از طبیعت بر اثر ناآگاهی های مردم و ... جدا شده اند، پس از کشف در این سایت نگهداری می شوند تا تیمار و نگهداری شوند.

,

وی تصریح کرد: گونه های حیات وحشی که در این سایت نگهداری می شوند در صورتیکه توانایی بازگشت و زندگی به زیستگاه طبیعی خود را داشته باشند، رهاسازی می شوند، در غیر این صورت گونه هایی که خوی طبیعی خود را از دست داده باشند و یا خوی طبیعی در زیستگاه طبیعی را نیاموخته باشند، در شرایط اسارت و نیمه اسارت به حیات خود ادامه خواهند داد و به زیستگاه طبیعی اشان بازگردانده نمی شوند.

,

در عین حال، وی در ادامه با تاکید بر این نکته که رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست در قبال حیات وحش، حفاظت از تنوع زیستی به صورت طبیعی است و نه به صورت زندگی در اسارت و نیمه اسارت، خاطر نشان کرد: درصورتیکه بخش خصوصی توانمند و دارای اهلیت و دانش فنی تقاضای نگهداری و تکثیر حیات وحشی که از زیستگاه طبیعی اش حذف شده و باید در سایت حفظ شود را داشته باشند، واگذاری به آنان انجام می شود.

,

لشگری در ادامه با یادآوری این مطلب که در چند سال قبل برای اولین بار تعدادی اندک از گوزن های سایت پردیسان بجنورد به یک شرکت خصوصی در استان یزد برای نگهداری و تکثیر واگذار شد، عنوان کرد: در هفته جاری نیز واگذاری 11 راس گوزن مرال از سایت پردیسان بجنورد به شرکت خصوصی در منطقه شوقان شهرستان جاجرم برای نگهداری و تکثیر واگذار شدند که البته 11 راس دیگر نیز تحویل می شوند.

,

وی عنوان کرد: واگذاری این 22 گوزن مرال سایت پردیسان به این سرمایه گذار بخش خصوصی نیز پس از انجام ارزیابی از توانمندی، دانش فنی و اهلیت سرمایه گذار و اخذ تاییدیه سازمان حفاظت محیط زیست کشور انجام شده است.

,

وی در ادامه گفت: پس از تایید این سرمایه گذار بخش خصوصی، از سرمایه گذار تعهداتی از جمله نگهداری، تکثیر و پرورش 22 گوزن مرال، عدم رهاسازی آنها به طبیعت، اجتناب از دو رگ گیری از آنها همچنین عدم کشتار آنها گرفته شده است.

,

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با بیان اینکه در زیر پوست گوزن های مرالی که تحویل شده اند و تحویل خواهند شد، میکروچیپ به منظور رصد وضعیت آنها نصب شده اند، عنوان کرد: در قراردادی که منعقد شده است، این سرمایه گذار حق کشتار این گوزن ها را حتی در سن پیری آنان را ندارد و درصورتیکه آنها در شرایط طبیعی نیز بمیرند باید با تایید و حضور کارشناس محیط زیست استان دفن شوند.

,

با این وجود، وی تصریح کرد: درصورتیکه این سرمایه گذار بتواند جمعیت این گوزن های تحویل گرفته را به تعداد قابل توجهی تکثیر دهد، می تواند نسبت به اخذ مجوزهای جدید برای تامین پروتئین بازار و یا شکارگاه اقدام کند.

,

لشگری در خاتمه به وجود پرنده های وحشی که در سایت پردیسان بجنورد نگهداری می شوند نیز اشاره کرد و گفت: به زودی پرونده هایی که قابلیت رهاسازی را داشته باشند، رها خواهند شد و به زیستگاه طبیعی خود بازگردانده می شوند.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه