اخبار داغ

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان مرکزی؛

کشاورزان برای کاهش هزینه ها قبل از مصرف کود آزمون خاک را انجام دهند/ جذب ۶۰ درصد سهمیه کود اوره استان مرکزی

کشاورزان برای کاهش هزینه ها قبل از مصرف کود آزمون خاک را انجام دهند/ جذب ۶۰ درصد سهمیه کود اوره استان مرکزی
موسوی مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان مرکزی گفت: کودهای فسفاته و پتاسه به اندازه نیاز باید حتماً استفاده شوند اما با توجه به افزایش قیمت کودهای شیمیایی تنها راهکار کاهش هزینه های کشاورزان انجام آزمون خاک و دریافت توصیه کودی متناسب با هر کشت است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید علیرضا موسوی مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان مرکزی در گفتگو با دیارآفتاب؛ در رابطه با کمبود بذر گندم دیم در برخی کارگزاری های توزیع نهاده ها گفت: بذر گندم توسط چند شرکت تولیدکننده تأمین می‌شود و شرکت خدمات حمایتی تأمین آن را به بخش خصوصی واگذار کرده است یعنی تولید بذر ندارد، از طرفی اتحادیه تعاونی‌های روستایی و تعدادی از تعاونی‌های تولید در حال بوجاری گندم هستند و تلاش می‌کنیم کمبودی وجود نداشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیارآفتاب,

وی در رابطه با افزایش قیمت کودهای شیمیایی نیز افزود: کودهای فسفاته و پتاسه که قبلاً با ارز دولتی تأمین می‌شدند به علت کمبود نقدینگی ارزی دولت تبدیل به ارز نیمایی شد که باعث افزایش قیمت ۴ تا ۵ برابری گردید اما کود اوره یا اصطلاحاً کود سفید چون تولید داخل است هیچ مشکلی ندارد و قیمت همان قیمت سال قبل است.

,

موسوی تصریح کرد: تا ۸۰ درصد کود موردنیاز کشور کودهای ازته هستند که باقیمت قبل در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد ولی در کودهای فسفاته و پتاسه برخی انواع آن حتی تا ۸۰۰ درصد هم افزایش داشته است، این کودها در سال گذشته به علت عدم تأمین ارز وارد نشد اما امسال در انبارها وجود دارد و کارگزاران می‌توانند دریافت کنند و البته با قیمت های جدید توزیع کنند.

,

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان مرکزی اظهار کرد: سهمیه سالانه کودهای شیمیایی برای استان در کود اوره ۶۲ هزار تن، کود فسفاته ۱۴ هزار تن و پتاسه ۵ هزار تن است که در بحث کود اوره تاکنون بیش از ۶۰ درصد سهمیه استان مرکزی جذب‌شده است و باقیمانده تا آخر سال جذب خواهد شد.

,

کشاورزان برای کاهش هزینه ها قبل از مصرف کود آزمون خاک را انجام دهند/ کودهای فسفاته و پتاسه به اندازه نیاز باید حتماً استفاده شوند

, کشاورزان برای کاهش هزینه ها قبل از مصرف کود آزمون خاک را انجام دهند/ کودهای فسفاته و پتاسه به اندازه نیاز باید حتماً استفاده شوند, کشاورزان برای کاهش هزینه ها قبل از مصرف کود آزمون خاک را انجام دهند/ کودهای فسفاته و پتاسه به اندازه نیاز باید حتماً استفاده شوند,

وی با بیان اینکه قیمت کودهای شیمیایی واقعاً بالاست و کشاورز باید با چشم‌باز این کود را استفاده کند گفت: راهکار کاهش هزینه‌ها برای کشاورزان فقط آزمون خاک است، کشاورز تا سال‌های گذشته که کود ارزان بود چه خاک احتیاج داشت و چه نداشت استفاده می‌کرد ولی حالا نباید این اتفاق بیفتد بلکه باید قبل از کشت خاک نمونه‌برداری کرده و به آزمایشگاه بدهند تا طبق کشتی که قصد دارند انجام بدهند توصیه کودی دریافت کنند.

,

موسوی ادامه داد: آزمون خاک بسیار روش خوبی است برای اینکه کشاورزان نخواهند پول اضافه بابت کود هزینه کنند و با مبلغی که حتی پول یک کیسه کود هم نباشد این آزمون را انجام دهند تا نیاز کودی خاک مشخص می‌شود و بر اساسا آن کود تهیه کنند.

,

وی با بیان اینکه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برای رفاه کشاورزان یک باشگاه کشاورزان را تأسیس کرده است افزود: این باشگاه کشاورزان قراردادی با یکی از آزمایشگاه‌های استان تنظیم کرده است که ۲۵ درصد تخفیف آزمون خاک برای کشاورزان در نظر گرفته‌شده است و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به شرکت خدمات حمایتی و دریافت معرفی‌نامه این آزمون را انجام بدهند.

,

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان مرکزی ضمن ارائه چند توصیه به کشاورزان گفت: کودهای فسفاته و پتاسه باید حتماً استفاده شوند ولی به‌اندازه نیاز، کشاورزان ضمن اینکه آزمون خاک را انجام می‌دهند می‌توانند از کودهای دامی و ریزمغذی‌ها به‌عنوان کمک استفاده کنند.

,

موسوی خاطرنشان کرد: وزارتخانه برنامه‌هایی دارد که کودهای فسفاته در داخل کشور تولید شوند ولی مشکلی که وجود دارد این است که کودهای فسفاته خاک فسفاته نیاز دارند که در ایران معادن ما خیلی محدود هستند و این خاک باید وارد شود و درنهایت چه برای واردکردن محصول و چه برای تولید در داخل وابستگی به واردات داریم که مستلزم انجام هزینه است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه