اخبار داغ

پیگیری یک طرح بلاتکلیف در حوزه منابع آب زیرزمینی؛

قطع پای مشاوران ژاپنی از اراضی دشت اسدآباد/طرح "مدیریت مشارکتی منابع آب زیرزمینی" همچنان بر روی کاغذ!

قطع پای مشاوران ژاپنی از اراضی دشت اسدآباد/طرح "مدیریت مشارکتی منابع آب زیرزمینی" همچنان بر روی کاغذ!
سال 97 طرحی با عنوان "مدیریت مشارکتی منابع آب زیرزمینی" در دشت اسدآباد به عنوان منطقه بحرانی با ورود مشاوران ژاپنی کلید خورد که گویا از اجرا بازمانده و همچنان مانند بسیاری دیگر از طرحها بر روی کاغذ باقی ماند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ در پی بحرانی شدن آب در سطح کشور سازمان منابع آب به فکر اجرای پروژه‌ای تحت عنوان «استقرار ایجاد مدیریت مشارکتی جامع و پایدار منابع آب زیرزمینی» در برخی از مناطقی که دچار بحران آب شده بود، به عنوان پایلوت افتاد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

این پروژه قرار بود با اهداف بهبود وضع موجود آبیاری و کشاورزی در راستای احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، توسعه ظرفیت دستگاه های اداری محلی دست اندرکار بخش آب و کشاورزی ، کشاورزان ذینفع و تشکل‌های مردمی فعال، ایجاد و عملیاتی شدن سیستم مدیریت مشارکتی آب زیرزمینی با ابتکار عمل و رهبری کشاورزان و تشکل‌های مردمی ایجاد مسئولیت مشترک در قبال حفاظت از منابع آب زیر زمینی برای تمامی افراد، گروه‌ها و سازمان‌های ذیربط انجام می‌شود.

,

از جمله مناطقی که دچار بحران آب است و به عنوان پایلوت اجرای مدیریت مشارکتی آب شد، دشت اسدآباد است و بدین ترتیب قرار بود با ورود مشاوران ژاپنی این پروژه به اجرا درآید.

,

دقیقا" مسئولان استان و شهرستان در 19 اردیبهشت سال 97 با تشکیل شورای حفاظت منابع آب شهرستان و با حضور نمایندگان شرکت آب منطقه‌ای استان همدان، شرکت مدیریت منابع آب ایران، مدیرعامل و مشاور کاوش پی مشهد و تنی چند از مشاورین ژاپنی در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان در حال بررسی موضوع برای اجرای این پروژه بود.

,

قرار بود که اجرای این پروژه با اختصاص 5 میلیارد تومان اعتبار دولتی به دو مشاور ژاپنی در مدت سه سال انجام شود که دو سال و 4 ماه از اجرای این پروژه می‌گذرد و علی رغم تغییر و تحول مدیریتی در حوزه آب و فرمانداری اما خبری از آن نیست.

,

مشاور ژاپنی شرکت کاوش پی مشهد از طرح مدیریت آب در ایران برای اولین بار در سطح جهان نام برد که با اجرای آن کشاورزان می‌توانند از منابع آبی که در اختیار دارند، به صورت مؤثری استفاده کرده و کشاورزی پایداری را داشته باشند.

,

اما گویا پای مشاران ژاپنی به زمینهای دشت اسدآباد باز نشد اما اینکه این طرح به کجا رسید سؤالی است که در گفت‌وگو با غلامرضا ستوده مدیرعامل منابع آب منطقه ای استان همدان به آن پرداختیم.

,

غلامرضا ستوده مدیرعامل منابع آب منطقه ای استان همدان در این زمینه به خبرنگار ما گفت: بحث مدیریت مشارکت منابع آب زیرزمینی در مقطعی توسط دو مشاوره خارجی شروع شد که اعتباری هم به آن اختصاص داده و نهایتاً پیگیری شد که این کار اتفاق بیفتد و مشاوران خارجی روی پروژه کار کنند.

,

وی ادامه داد: اما با توجه به سیاست شرکت مدیریت منابع و وجود مشاوران داخلی نهایتاً مشاوران خارجی استقبالی نکردند و برای ادامه فعالیت به خاطر تحریم‌ها قرار شد از مشاوران داخلی استفاده شود.

,

مدیرعامل منابع آب منطقه ای استان همدان گفت: قرار است که مشاور ذیصلاح را مشخص و انتقالات تعادل بخشی از منابع دیگر تأمین کنند.

,

وی با اشاره به وضعیت دشت‌های ممنوعه، گفت: برداشت بیش از حد از منابع آب زیرزمینی در بخش کشاورزی که توسط مالکین چاه‌های مجاز و غیرمجاز انجام می شود.

,

ستوده با بیان اینکه طرح مدیریت آب طرحی در سطح کشور است که دش اسدآباد هم به عنوان پایلوت انتخاب شد، افزود: در هر استان قرار شد با تهیه برنامه‌های عملیاتی این طرح تعادل بخشی با وجود اعتبارات و حمایت استاندار و مسئولان این امر اجرایی شود. وی خاطرنشان کرد: ما معتقد هستیم که بخش عمده‌ای از چاه‌های غیرمجاز را کنترل و جلوگیری می‌کنیم.

,

و اما چند موضوع و سؤال؛

,

در سال 97 این رسانه نسبت به وجود مشاوران داخلی و استفاده از ظرفیت آنان به جای مشاوران ژاپنی اشاره کرد و بعداز سالها این سازمان به این نتیجه رسیده که از مشاوران داخلی استفاده کند و اینجاست که تنها فرصت سوزی شده و وضعیت دشت اسدآباد وخیم تر!

,

به نظر می رسد بنا به گفته مسئولان که در سالهای متوالی اجرای چنین طرح های مدیریتی برای نجات دشتهایی مانند دشت اسدآباد می‌تواند مؤثر واقع شود، چرا اقدامی صورت نمی‌گیرد و تنها بر روی کاغذ می ماند؟

,

و اینکه چرا مسئولان کشوری و استانی از کارشناسان و مشاوران داخلی و حتی اجرای برنامه های فرهنگی در زمینه صرفه جویی در مصرف آب استفاده ای نمی کنند؟

,

امروز که ایران در زمینه های مختلف علمی حرف برای گفتن دارد، آیا نخبه، مشاور و یا کارشناسانی در زمینه آب نداشت و یا اینکه مسئولان جویای این گونه افراد در کشور نبوده و بهایی را به آنان نداده اند.

,

و سؤال دیگر اینکه آن 5 میلیارد تومان اختصاص داده شده به موضوع طرح مدیریت آب که قرار بود به جیب مشاوران ژاپنی برود، در چه جایی هزینه شد؟

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه