اخبار داغ

در نشست مشترک شورای برنامه ریزی و توسعه اقتصاد مقاومتی استان کرمانشاه مطرح شد:

پیگیری پروژه راه آهن اسلام آبادغرب به خسروی/حاشیه نشینی درد بی درمان استان کرمانشاه است

پیگیری پروژه راه آهن اسلام آبادغرب به خسروی/حاشیه نشینی درد بی درمان استان کرمانشاه است
محمدباقر نوبخت, رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه مرا نماینده دیگر استان کرمانشاه بدانید، گفت: پروژه راه آهن اسلام آبادغرب به خسروی را دنبال خواهیم کرد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نشست مشترک شورای برنامه ریزی و توسعه اقتصاد مقاوتی استان کرمانشاه با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه در سالن جلسات استانداری کرمانشاه برگزار شد، مشروح خبرها به شرح ذیل است:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

مرا به عنوان نماینده دیگر استان کرمانشاه بدانید/ پیگیری پروژه راه آهن اسلام آبادغرب به خسروی

, مرا به عنوان نماینده دیگر استان کرمانشاه بدانید/ پیگیری پروژه راه آهن اسلام آبادغرب به خسروی,

محمدباقر نوبخت ظهر امروز پنج شنبه در نشست مشترک شورای برنامه ریزی و توسعه اقتصاد مقاومتی استان کرمانشاه با اشاره به جایگاه و نقش این استان در جنگ تحمیلی اظهار داشت: استان کرمانشاه برای من تداعی بخش انسانیت، مروت و عطوفت است.

,

وی افزود: از حضور من در استان کرمانشاه بیش از ۳۰ سال است می گذرد و طی این مدت هیچ گاه از کرمانشاه دور نبودم.

,

وی خطاب به نمایندگان استان عنوان کرد: تا پایان دوره مسئولیت بنده مرا به عنوان نماینده دیگر استان کرمانشاه بدانید و برای رسیدگی به مسائل این استان در اسرع وقت تلاش خواهم کرد و از اینکه یک کرمانشاهی تلقی می شوم افتخار می کنم.

,

رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: بررسی مصوبات جلسات هییت دولت درباره کرمانشاه، بررسی برنامه ها برای استان تا پایان دولت و انعقاد تفاهم نامه به منظور گسترش  زیرساخت دیجیتال، جهش تولید و احداث ۲ هزار واحد مسکونی برای محرومان از اهداف این سفر بود.

,

این مسئول ادامه داد: در سفری که دولت به استان کرمانشاه داشت بر ای ۵۴  طرح و پروژه اعتباری بالغ بر هزار و ۱۰۸ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که از آن میزان هزار و ۹۰۳ میلیارد تومان پرداخت شد یعنی ۱۷۳ درصد بیشتر از تعهداتی که دولت در انجام پروژه ها داشت.

,

نوبخت پروژه اتصال کرمانشاه به شبکه سراسری راه آهن را یک پروژه شاخص برشمرد و بیان داشت: پروژه راه آهن اسلام آباد به خسروی را نیز دنبال خواهیم کرد.

,

رییس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر پرداخت مطالبات شرکت جهاد نصر بیان داشت: نباید پرداخت این شرکت برای ساخت راه آهن با تاخیر باشد هر چند ما ۱۰۰ درصد پرداخت کردیم.

,

نوبخت ادامه داد: دو برنامه برای سال ۹۹ در پیش داریم که یکی از این برنامه ها در ارتباط با طرح های ناتمامی است که امکان اتمام آنها طی امسال و یا بهار سال آینده وجود دارد.

,

این مسئول گفت: در این راستا ۱۷ پروژه با اعتبار ۹۸۰ میلیارد تومان یعنی قریب به یک هزار میلیارد تومان در استان تایید شده است.

,

نوبخت تصریح کرد: این پروژه ها را جزو تعهدات خود می دانیم که قبل از پایان دولت به بهره برداری برسند.

,

وی با ابراز خرسندی از تصویب پتروشیمی چهارم کرمانشاه در شورای اقتصاد ابراز داشت: این طرح با سرمایه گذاری ۷ هزار میلیارد تومانی انجام می شود.

,

رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: در راستای جهش تولید و ایجاد اشتغال در استان کرمانشاه ۵۲ طرح و پروژه شناسایی شده است که یک هزار و ۴۵۱ میلیارد تومان اعتبار از منابع دولتی و غیر دولتی  کمک می شود و در این راستا ۸ هزار و ۱۱۱ فرصت شغلی ایجاد و ۵ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان هم بر ارزش افزوده تولید اضافه خواهد شد.

,

این مسئول با بیان اینکه این پروژه ها تولیدی هستند، خاطر نشان کرد: استاندار کرمانشاه به عنوان نماینده عالی دولت بر پروژه ها و اتمام آنها نظارت داشته باشد.

,

نوبخت از سفر مجدد خود به استان کرمانشاه خبر داد و عنوان کرد: ۲ هزار واحد مسکونی برای محرومان استان کمتر از یک سال دیگر افتتاح خواهد شد.

,

 

,

حاشیه نشینی درد بی درمان استان کرمانشاه است

, حاشیه نشینی درد بی درمان استان کرمانشاه است,

شهریار حیدری  اظهار داشت: استان کرمانشاه منابع منحصر به فردی دارد، برنامه نیز در استان داریم اما منابع کافی وجود ندارد.

,

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با استناد به بندهایی از قانون افزود: براساس قانون استان هایی که درصد بیکاری بالاتری از نرخ کشوری دارند همانند مناطق آزاد از پرداخت مالیات معاف هستند و ما خواستاریم استان کرمانشاه به مدت ۲۰ سال معافیت مالیاتی داشته باشد.

,

وی با تاکید بر توزیع عادلانه منابع بیان داشت: استان کرمانشاه علیرغم ظرفیتی که در نیروی انسانی دارد متاسفانه سهم مدیریتی در دولت ندارد که خواستار توجه به این مهم قبل از پایان دولت هستیم.

,

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی همچنین بر لزوم توجه به آزادراه کرمانشاه_همدان و نیز راه آهن کرمانشاه به خسروی تاکید کرد و گفت: این راه آهن اهمیت فوق العاده ای دارد چرا که راه اتصال ایران به عراق و سوریه است اما فاقد اعتبار باقی مانده است.

,

این مسئول بیان داشت: دولت به پاس خدمات استان کرمانشاه در دفاع مقدس عقب ماندگی هایی را که در زمینه های مختلف به واسطه جنگ تحمیلی برای استان به وجود آمده است را جبران کند.

,

حیدری با اشاره به امهال وام زلزله زدگان نیز گفت: انتظار داریم دولت برای امهال این وام ها که حدود ۶۰۰ میلیارد تومان است اقدام کند.

,

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه ادامه داد: جاده های مواصلاتی گیلانغرب وضعیت مطلوبی ندارند که باید به آنها توجه شود.

,

وی با اشاره به وجود بازارچه های مرزی و مرزهای استان بیان داشت: هنوز راه مواصلاتی قابل قبولی در این مناطق وجود ندارد.

,

این مسئول همچنین با اشاره به اجرای طرح گرمسیری گفت: قرار شد ۲۳ هزار هکتار از زمین های سرپل ذهاب، ثلاث و ... تبدیل به مزارع آبی شوند که مشکلات زیادی در این راستا وجود دارد و خواستار مرتفع شدن آنها هستیم.

,

وی افزود: زمین به اندازه کافی وجود دارد اما از آب موجود بهره ای نبردیم و سهم ۱۰۰ هزار هکتاری ما به ۳۵ هزار هکتار تقلیل یافته که انتظار داریم با تزریق اعتبار به سامانه گرمسیری این کمبود جبران شود.

,

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی ابراز  داشت: استان کرمانشاه از نظر پزشکی در غرب کشور یک قطب محسوب می شود اما دانشگاه علوم پزشکی استان نیازمند امکانات بیشتری است.

,

وی خاطر نشان کرد: حاشیه نشینی درد بی درمان استان کرمانشاه است و تقاضا داریم برای این معظل چاره ای اندیشیده شود.

,

این مسئول گفت: طرح منطقه آزاد قصرشیرین در مجمع تشخیص مصلحت نظام است و انتظار می رود به پاس زحمات مردمان این دیار با تلاش شما به سرانجام برسد.

,

بسیاری از روستاهای اورامانات مشکل آب شرب دارند

, بسیاری از روستاهای اورامانات مشکل آب شرب دارند,

آرش لهونی در نشست مشترک شورای برنامه ریزی و توسعه اقتصاد مقاومتی استان با اشاره عقب ماندگی های استان کرمانشاه از توسعه در زمان جنگ تحمیلی اظهار داشت: امسال و در بودجه ۱۴۰۰ اعتبارات و بودجه جهشی برای استان دیده شود تا بخشی از این عقب ماندگی ها جبران شود.

,

وی با اشاره به حضور ناظر یونسکو برای ثبت جهانی اورامانات افزود: روانسر و ثلاث نیز ویژگی های منحصر به فردی دارند که باید به این ثبت افزوده شود.

,

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شهرستان های پاوه و جوانرود در آستانه ثبت جهانی قرار دارند اما راه دسترسی مناسبی ندارند و  زیرساخت ها در این مناطق مناسب حضور گردشگران نیست.

,

لهونی بیان داشت: ۷۰۰ نفر طی سال گذشته در محورهای مواصلاتی منطقه اورامانات بر اثر تصادف کشته شدند که این مهم توجه ویژه و جدی به حوزه راه ها را می طلبد.

,

این مسئول با اشاره به اینکه بیکاری جوانان از مشکلات اصلی منطقه ما محسوب می شود، بیان داشت: اجرای طرح سامانه سردسیری می تواند گامی مهم در اشتغالزایی این مناطق داشته باشد.

,

این نماینده مجلس با انتقاد از کوتاهی وزارت نیرو در بحث تخصیص آب تصریح کرد: در صورت تخصیص آب از محل آبهای ورودی به ۴ شهرستان اورامانات تحول بزرگی ایجاد خواهد شد.

,

لهونی تصریح کرد: آورده رودخانه سیروان بیش از ۲ میلیارد متر مکعب آب است که ۱۰۰ میلیون مترمکعب از این میزان مشکل منطقه را حل می کند.

,

وی با بیان اینکه هیچ تدبیری برای استفاده از منابع آبی نشده است، گفت: بسیاری از روستاهای منطقه اورامانات مشکل آب شرب دارند.

,

نیازمند ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل زیرساخت های آسیب دیده ناشی از سیل هستیم

, نیازمند ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل زیرساخت های آسیب دیده ناشی از سیل هستیم,

علی رضایی نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست خواستار تخصیص اعتبارات لازم برای اشتغالزایی شد و اظهار داشت: تامین آب شرب هرسین، تکمیل راه های روستایی، تخصیص منابع برای پروژه باغ موزه دفاع مقدس سرمایه گذاری دو شرکت ایدرو و امیدرو در منطقه باید مورد توجه قرار گیرد.

,

این مسئول همچنین بر توجه به راه های روستایی تاکید کرد و گفت: در زمینه تکمیل زیرساخت های آسیب دیده ناشی از سیل نیازمند ۵۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

,

 

,

قره سو امروز به یک تهدید و نگرانی برای مردم تبدیل شده است

, قره سو امروز به یک تهدید و نگرانی برای مردم تبدیل شده است,

 هوشنگ بازوند اظهار داشت: استان کرمانشاه هزینه های زیادی را برای کشور پرداخت می کند که از جمله آن می توان به دفاع مقدس و مرزبانی اشاره کرد و در این راستا انتظار می رود مساعدت بیشتری صورت گیرد.

,

استاندار کرمانشاه افزود: زمانی که کشور روی ریل توسعه بود کرمانشاه به دلیل جنگ تحمیلی و عملیات مرصاد هشت سال از پیشرفت و توسعه عقب افتاد و امروز انتظار داریم با تخصیص اعتبارات ویژه این عقب ماندگی ها جبران شود.

,

مدیر ارشد استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: پتروشیمی چهارم استان کرمانشاه هدیه دولت در سال آخر به مردم استان بود و حجم سرمایه گذاری در آن با ۳ پتروشیمی دیکر استان برابری می کند.

,

وی عنوان کرد: در شورای اقتصاد برای این پتروشیمی ۷ هزار میلیارد تومان مصوب و ابلاغ شد که جای قدردانی و تشکر دارد.

,

بازوند ادامه داد: ۲ هزار و ۴۴۲ میلیارد تومان وام در مناطق زلزله زده داریم که دولت می تواند با پرداخت ۴۸۴ میلیارد تومان به بانک مرکزی این وام ها را امهال کند.

,

وی گفت: ۱۰ پروژه مهم در استان کرمانشاه فعال است که نیازمند ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستند که با این تخصیص تمام و یا بخشی از این پروژه ها به بهره برداری خواهد رسید که اینها پروژه هایی راهگشا و ملی هستند.

,

استاندار کرمانشاه همچنین بر تسریع در آبرسانی به شهر کرمانشاه، تعین تکلیف فاضلاب شهر که نیازمند ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مسدود کردن ورودی فاضلاب به قره سو است، تکمیل شدن مسیر گیلانغرب به سومار که نیازمند ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار است، تکمیل باند دوم بیستون، هرسین و نورآباد، توسعه زیرساخت های مرز رسمی شیخ صله به منظور افزایش ترددها، تکمیل مسیر بیستون سنقر تاکید کرد.

,

بازوند همچنین خواستار تسریع در روند ساخت باغ موزه دفاع مقدس، تکمیل ساختمان پارک علوم و فناوری تقویت زیرساخت بازارچه ها و مرزهای استان شد.

,

استاندار کرمانشاه همچنین با اشاره به راه آهن کرمانشاه به خسروی بیان داشت: این راه آهن بخش مهمی از مشکلات صادرات را حل می کند و انتظار ما این است در ردیف بودجه دیده شود‌.

,

مدیر ارشد استان ادامه داد: این پروژه دارای ۸۰ درصد پیشرفت در زمینه زیرسازی و ۳۲ درصد پیشرفت در زمینه روسازی دارد.

,

بازوند همچنین به مشکلات تاسیسات فاضلاب در شهر کرمانشاه اشاره کرد و گفت: کرمانشاه تنها مرکز استانی است که فاضلاب آن تعیین تکلیف نشده است و از ۹ ورودی فاضلاب وارد رودخانه قره سو می شود.

,

مدیر ارشد استان ابراز داشت: قره سو می توانست ظرفیت و فرصتی برای گردشگری استان باشد امروز به یک تهدید و نگرانی برای مردم تبدیل شده است.

,

استاندار کرمانشاه همچنین خواستار تخصیص اعتبارات بیشتر به منظور مقابله با کرونا شد و بیان داشت: تا کنون ۶۸ میلیارد تومان اعتبار در این زمینه تخصیص داده شده است اما با توجه به پیش بینی اوج گیری دوباره کرونا نیازمند اعتبارات بیشتری برای تهیه تجهیزات هستیم.

,

بازوند افزود: گیلانغرب به سومار راهی است که با تکمیل آن گیلانغرب را از بن بست خارج می کند و در این راستا اقداماتی صورت گرفته است اما نیازمند ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

,

 

,

هر بیمار کرونایی‌۲۵ میلیون تومان هزینه دارد

,

محمودرضا مرادی اظهار داشت: نقشه راهی برای ۶ ماهه اول و ۶ ماهه دوم سال براساس سه سناریوی شیوع خفیف، متوسط و شدید بیماری تهیه و تدوین شده است.

,

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه افزود: در ۶ ماهه اول سال ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر در بیمارستان های استان بستری شدند که ۹۳۰ نفر در آی سی یو بودند.

,

این مسئول بیان داشت: هر بیمار کرونایی حدود ۲۵ میلیون تومان هزینه دارد.

,

مرادی با بیان اینکه از ابتدای اپیدمی کرونا تا کنون ۵۸۳ بیمار فوت کرده اند، گفت: بیش از ۴۷ هزار نفر ویزیت سرپایی و بیش از ۶۰ هزار نفر تست پی سی آر انجام شده است.

,

مرادی بیان داشت: ۵۰۰ نفر نیرو به صورت شرکتی جذب شده اند که با اکتساب اضافه کار آنها هر نفر حدود ۵ میلیون تومان هزینه ماهیانه دارد.

,

وی خاطر نشان کرد: به ازای هر ۱۰۰ تخت ۱۰ تخت آی سی یو باید وجود داشته باشد ما نیز در ابتدا فکر می کردیم این تعداد کافی است اما باید ۳۰ درصد تخت های موجود تخت آی سی یو وجود داشته باشد که در این راستا ۷۰ تخت آی سی یو در بیمارستان های استان راه اندازی شد.

,

مرادی ادامه داد: ۶ دستگاه اکسیژن ساز داریم و نیازمند ۴ دستگاه دیگر هم هستیم که هر دستگاه نیازمند ۲ میلیارد تومان اعتبار است.

,

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطر نشان کرد: ۳۰ تا ۴۰ درصد درآمد بیمارستان های اختصاصی به دلیل شیوع کرونا کاهش یافته است.

,

این مسئول بیان داشت: طی دو هفته گذشته تعداد مبتلایان به کرونا در استان ۲.۵ برابر افزایش یافته است، در حال حاضر ۳۸۱ نفر بستری داشتیم و شب گذشته نیز متاسفانه ۴ نفر از هم استانی های ما جان خود را از دست دادند.

,

مرادی افزود: ۶۰ نفر بیمار کرونایی در حال حاضر در آی سی یو بیمارستان ها بستری هستند و ۲۰ نفر هم به دستگاه ولتیناتور وصل هستند.

,

این مسئول ادامه داد: تفاهم نامه ۱۶۰ میلیارد تومانی داشتیم که تا کنون ۴۸ میلیارد تومان آن محقق شده است و ۲۰ میلیارد تومان نیز از سازمان مدیریت به ما اختصاص داده شده است.

,

وی افزود: براساس سناریوی اول اگر شاهد موج خفیف کرونا در استان باشیم، نیازمند ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار، برای سناریوی دوم ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ بیمار ۴۵۰ میلیارد تومان و برای سناریوی سوم یعنی تا ۱۵۰۰ نفر بیمار ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم داریم.

,

 

,

نرخ رشد جمعیت در استان کرمانشاه به شدت نزولی است

, نرخ رشد جمعیت در استان کرمانشاه به شدت نزولی است,

حبیب اله وفایی اظهار داشت: در جریان سفر دکتر نوبخت به کرمانشاه دو تفاهم نامه به امضا رسید که شامل ساخت ۲ هزار واحد مسکونی برای محرومان استان و ۵۲ پروژه اقتصاد مقاومتی به ارزش یک هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان است که با اجرای این طرح ها ۸ هزار و ۱۱۱ فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

,

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه با اشاره به ظرفیت های استان کرمانشاه افزود: علیرغم تغییرات اقلیمی به وجود آمده و خشکسالی منابع آبی و خاکی مناسبی در استان داریم.

,

این مسئول با اشاره به وجود ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق عنوان کرد: این امر ظرفیت بزرگی برای کشور و استان است.

,

وی خاطر نشان کرد: از سال ۹۷ تا کنون حدود ۶ میلیارد دلار صادرات از مرزهای استان داشتیم و چه در شرایط تحریم و چه در شرایطی که کرونا به وجود آورد حتی یک روز جریان صادرات از استان کرمانشاه قطع نشد.

,

وفایی گفت: نرخ مشارکت اقتصادی در استان کرمانشاه افزایش یافته است به گونه ای که از سال ۹۲ تا سال ۹۸، ۶.۴ درصد رشد را نشان می دهد.

,

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه با اشاره به فعالیت ۳ پتروشیمی در استان گفت: روز گذشته نیز شاهد بودیم دکتر نوبخت مصوبه شورای اقتصاد برای احداث پتروشیمی چهارم را ابلاغ کرد.

,

این مسئول افزود: در آسیب شناسی اقتصاد استان متاسفانه با وضعیتی مواجهه شدیم که نرخ رشد جمعیت به شدت نزولی است و ۷ صدم درصد را تجربه کردیم همچنین شهرنشینی نیز افزایش داشته و به ۷۵ درصد رسیده است و جمعیت شهری و روستایی جای خود را به هم دادند.

,

وفایی با اشاره به افزایش جمعیت شهرستان کرمانشاه ادامه داد: خالی شدن شهرهای مرزی موجب افزایش حاشیه نشینی در شهر شده است.

,

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه گفت: درآمد سرانه استان رو به افزایش است و طی سال ۹۸ نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد رشد داشته است.

,

این مسئول بیان داشت: مهمترین برنامه های که در سالهای گذشته دنبال کردیم این است که نگاهمان به ظرفیت داخلی بوده و همواره مبتنی بر الگوی رشد جوانان برنامه ها را برای تحقق اهداف چشم انداز آمایش سرزمینی تدوین کردیم.

,

وی با بیان اینکه حاصل این سند اقتصاد مقاومتی ۸۰ پروژه برجسته است، افزود: سند سه ساله اشتغال در استان تا سال ۱۴۰۰ تدوین شده است و تکلیف همه بخش ها و دستگاه های اجرایی را برای تحقق اشتغال مشخص کرده است.

,

وی بیان داشت: رویکرد اقتصادی مدیران استان و نیز تدوین این اسناد موجب شده تا طی سالهای ۹۷ و ۹۸ شاهد کاهش ۶ درصدی بیکاری باشیم.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه