اخبار داغ

کارشناس مسئول محصولات سبزی و صیفی جهاد کشاورزی لرستان:

رنج کشاورزان لرستانی از نبود انبار فنی و سردخانه/کشت نشا جایگزین بذر شود

رنج کشاورزان لرستانی از نبود انبار فنی و سردخانه/کشت نشا جایگزین بذر شود
خسروی، کارشناس مسائل کشاورزی گفت: متأسفانه در استان انبارهای فنی و سردخانه وجود ندارد تا درصورتی که تولید ما بالا رفت و قیمت محصول پایین بود، آن را برای مدت محدودی در سردخانه نگهداری کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ میترا خسروی، کارشناس مسائل کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: از آنجایی که محصولات صیفی و سبزی همه قابلیت کشت به‌صورت نشا را دارند، کشاورزان به جای کاشت بذر از نشا استفاده کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

وی افزود: همچنین نکته دیگری که کشاورزان باید رعایت کنند این است که آبیاری های غرقابی نه فقط برای محصولات سبزی و صیفی بلکه برای محصولات دیگر هم منسوخ شده و باید به سمت سیستم‌های نوین آبیاری برویم در واقع برای کاشت محصولات صیفی و سبزی که نیاز آبی بالایی دارند باید از این روش‌های نوین استفاده کنیم.

,

این کارشناس مسائل کشاورزی لرستان عنوان کرد: اگر کشاورزان الگوی کشت را رعایت کنند دیگر مشکلاتی مثل عدم توازن در عرضه و تقاضا نخواهیم داشت و کشاورز دیگر متضرر نمی‌شود؛ در اکثر مواقع چون تولید بالا می‌رود قیمت محصول کاهش می یابد.

,

کشت نشا در سبزیجات جایگزین بذر شود

, کشت نشا در سبزیجات جایگزین بذر شود, کشت نشا در سبزیجات جایگزین بذر شود,

 وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در استان انبارهای فنی و سردخانه وجود ندارد تا درصورتی که تولید ما بالا رفت و قیمت محصول پایین بود، آن را برای مدت محدودی در سردخانه نگهداری کنیم تا زمانی که قیمت محصول مناسب شود یا محصول را به شهر دیگری ارسال کنیم.

,

خسروی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در استان این است که تولید گوجه بالاست اما صنایعی برای فرآوری آنها وجود ندارد که مثلاً آنها را تبدیل به رب گوجه کنند؛ در خصوص تولید سیب‌زمینی هم از نظر سطح زیر کشت و هم از نظر تولید رتبه هشتم را در کشور داریم، ولی کارخانه ای برای فرآوری سیب زمینی به محصولاتی مثل چیپس، خلال و … نداریم.

,

وی بیان کرد: ما در خرم‌آباد منطقه رباط و کوهدشت، گلخانه تولید نشا داریم و همچنین جهاد دانشگاهی نشا تولید می کند؛ یعنی نیاز استان در این رابطه تأمین می‌شود فقط باید کشاورز استقبال کند و ما هم تا جایی که بتوانیم به کشاورزان کمک می‌کنیم.

,

کارشناس مسئول محصولات سبزی و صیفی جهاد کشاورزی لرستان گفت: ما این نشا را به نرخ بسیار پایین در اختیار کشاورزان قرار می دهیم، تنها کشاورز با استفاده کردن از آن متوجه شود چقدر بین کشت نشا و بذر تفاوت وجود دارد، کشت نشا می تواند محصول و کشت را جلو بیاندازد، برای کشاورز به صرفه‌تر است و میزان راندمان آب را نیز بالا می‌برد.

,

وی افزود: کشاورزی که از نشا استفاده می‌کند در اوایل کار مبلغی را بابت خرید نشا می‌پردازد ولی از طرف دیگر به اندازه یک ماه و نیم مصرف کود و سم را کاهش می‌دهد و از همه مهمتر در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

,

خسروی عنوان کرد: یکی دیگر از مزایای کاشت نشا آن است که کشاورز می‌تواند خودش تعیین کند که چه زمانی کاشت و چه زمانی برداشت کند که به افت قیمت برخورد نکند؛ ما برای همه محصولات زراعی به جز گندم جو و سیب زمینی، نشا داریم البته این سه محصول هم قابلیت کاشت بصورت نشا را دارند ولی با این روش صرفه اقتصادی ندارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه