اخبار داغ

در گفت‌وگویی عنوان شد؛

حاج قاسم چگونه امنیت را به جنوب شرق کشور آورد؟/ نقش فعالیت‌های علمی سپاه در ایجاد امنیت و افزایش توان دفاعی

حاج قاسم چگونه امنیت را به جنوب شرق کشور آورد؟/ نقش فعالیت‌های علمی سپاه در ایجاد امنیت و افزایش توان دفاعی
مطهری گفت: حاج قاسم با هماهنگی دانشگاه امام حسین(ع) تهران رشته جغرافیای سیاسی و نظامی را در دانشگاه زاهدان راه اندازی کرد و بنده و ۳۰ نفر دیگر از نیروها در این رشته علاوه بر درس خواندن در منطقه حضور داشتیم و سردار نیز علی رغم آنکه در آن زمان فارغ التحصیل لیسانس از دانشگاه باهنر بودند تا سه هفته سر کلاس ها می نشستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سردار محمد مطهری در گفتگو با راه آرمان؛ ضمن گرامیداشت چهلمین سالگرد دوران دفاع مقدس با بیان اینکه ارتش حزب بعث عراق در چنین ایامی تهاجم خود را به سرزمین های جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد، گفت: دشمنان ایران گمان می کردند به دلیل آنکه در کشورمان انقلاب شده است به راحتی می توانند سرزمین های ایران اسلامی را اشغال کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

فرمانده لشکر پیشکسوتان دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ادامه داد: دشمنان ایران با نگاه های بلندتری تصور می کردند که می توانند جمهوری اسلامی ایران را شکست دهند اما با حضور داوطلبانه مردم و رزمندگان اسلام در جبهه های جنگ، امید صدام نا امید و به یأس تبدیل شد.

,

این رزمنده دفاع مقدس بیان کرد: بچه های استان کرمان در دوران دفاع مقدس در همان روزهای ابتدایی جنگ در سال 1359 به صورت پراکنده، تیمی، دسته ای و گروهانی حضور پیدا کردند تا آنکه در سال 1360 به صورت گردان به فعالیت های خود در جنگ ادامه دادند به گونه ای که ما پس از آن حضور کرمانی های را در قالب گردان ثامن الائمه، در خط های پدافندی، در خط شوش و کرخه نور و ... شاهد بودیم.

,

حضور کرمانی ها در آزاد سازی بُستان در قالب دو گردان

, حضور کرمانی ها در آزاد سازی بُستان در قالب دو گردان, حضور کرمانی ها در آزاد سازی بُستان در قالب دو گردان,

وی افزود: در آذر ماه سال 1360 که عملیات طریق القدس و آزادی شهر بُستان در دستور کار قرار گرفت بچه های استان کرمان با محوریت حاج قاسم و در قالب دو گردان پیاده حضور کردند و نقش برجسته این دو گردان و حاج قاسم در آزاد سازی شهر بُستان موب شد که فرماندهان سپاه پاسداران به این جمع بندی برسند که کرمانی های شایستگی تشکیل یک سازمان تیپ را دارند.

,

سردار مطهری اظهار کرد: بر اساس تصمیم فرماندهان جنگ در سپاه در اواخر سال 1360 بچه های استان کرمان دارای سازمان تیپ ثارالله سدند و این تیپ به فرماندهی سردار شهید سلیمانی که فردی با مدیریت، شجاعت و درایت بود شکل گرفت.

,

فرمانده لشکر پیشکسوتان دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ابراز کرد: در نوروز 1361 جمهوری اسلامی ایران به منظور باز پس گیری شوش و دزفول عملیاتی را طراحی کرده بود و سردار سلیمانی در قالب تیپ ثارالله این عملیات را انجام دادند که گفتنی است این عملیات هدف سختی بود؛ چرا که بچه های کرمان باید ده ها کیلومتر پشت مقر عراقی ها می رفتند تا توپخانه رژیم بعث عراق را از کار بیاندازند.

,

برجستگی حضور رزمندگان کرمانی، تیپ 41 ثارالله را به لشکر تبدیل کرد

, برجستگی حضور رزمندگان کرمانی، تیپ 41 ثارالله را به لشکر تبدیل کرد, برجستگی حضور رزمندگان کرمانی، تیپ 41 ثارالله را به لشکر تبدیل کرد,

این رزمنده دوران دفاع مقدس تصریح کرد: در عملیات بیت المقدس که آزاد سازی خرمشهر و هویزه مد نظر بود، تیپ ثارالله استان کرمان در کنار سایر تیپ های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یگان های ارتش شرکت کرد و این عملیات از دهم اردیبهشت ماه سال 1361 آغاز شد و پایان این عملیات به آزاد سازی خرمشهر در سوم خرداد ماه همان سال انجامید.

,

وی با اشاره به اینکه در این عملیات حاج قاسم دو گردان را در قالب خونین شهر یک و دو جهت آزاد سازی خرمشهر سازماندهی کرده بود، عنوان کرد: با اتمام این عملیات نیروها برای عملیات بزرگ رمضان در تیر ماه سال 1361 آماده و شرکت کردند و در این عملیات نیز اقدامات خوبی علیه رژیم بعثی عراق صورت گرفت.

,

سردار مطهری با بیان اینکه عملیات های بیت المقدس و فتح المبین برجستگی بچه های کرمان را به فرماندهان سپاه نشان داد، گفت: حضور نیروهای زیاد و داوطلب بسیجی و گردان های فراوانی که در این تیپ شکل گرفته بود موجب شد که در اواخر سال 1361 تیپ ثارالله به لشکر 41 ثارالله تبدیل شود.

,

, ,

خط پدافندی عملیات والفجر 8 در دست لشکر 41 ثارالله کرمان بود

, خط پدافندی عملیات والفجر 8 در دست لشکر 41 ثارالله کرمان بود, خط پدافندی عملیات والفجر 8 در دست لشکر 41 ثارالله کرمان بود,

فرمانده لشکر پیشکسوتان دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ادامه داد: در سال 1362 عملیات بزرگ خیبر و هور صورت گرفت که در این عملیات ها لشکر 41 ثارالله بار دیگر نیز به اهدافی که برای نیروها تعیین شده بود دست پیدا کردند.

,

این رزمنده دفاع مقدس با اشاره به اینکه عملیات بزرگ بدر در سال 1363 در جزایر مجنون شمالی و جنوبی صورت گرفت، ابراز کرد: عملیات والفجر 8، عملیاتی بسیار بزرگ بود که در سال 1364 اتفاق افتاد و در این عملیات ما باید دشمن را در خاکش دنبال می کردیم و در این عملیات شهر فاو انتخاب شد و بچه های لشکر باید از رودخانه خروشان اروند عبور می کردند؛ این رودخانه در حدی وحشی بود که از آغاز جنگ تا عملیات والفجر حتی خود عراقی ها نیز جرأت عبور از این رودخانه را نداشتند.

,

وی افزود: در این عملیات بچه های لشکر 41 ثارالله استان کرمان خط پدافندی را تحویل گرفتند و ناو تیپ کوثر که مربوط به نیروی دریایی بود و همچنین دیگر یگان هایی که می خواستند در عملیات والفجر 8  شرکت کنند در تمام سربرگ هایشان نام لشکر 41 ثارالله ذکر شده بود تا از نظر حفاظت مسائل رعایت شود تا دشمن به عملیاتی که می خواستیم انجام دهیم، پی نبرد.

,

وقوع عملیات والفجر 10 در سال 66

, وقوع عملیات والفجر 10 در سال 66, وقوع عملیات والفجر 10 در سال 66,

سردار مطهری بیان کرد: عراقی ها که منطقه فاو را از دست داده بودند به دنبال فرصت بودند و مهران را که قبلا آزاد شده بود مجددا تصرف کردند؛ بنابراین در تابستان سال 1365 عملیات با حضور تمامی رزمندگان و از جمله نیروهای لشکر 41 ثارالله برگزار شد و در این عملیات لشکر به خوبی توانست به اهداف مد نظر دست پیدا کند و خود را برای عملیات های کربلای 4 و 5 آماده کند.

,

فرمانده لشکر پیشکسوتان دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: بعد از این عملیات ها، غربی ها و دشمنان انقلاب که دیدند صدام کسی نیست که بتواند جمهوری اسلامی ایران را شکست دهد، از ایران خواستندکه نقطه نظرات خود را در خصوص جنگ بیان کند و ایران نیز نظرات خود را داد و آن نظرات در قطعنامه 598 و سازمان ملل آمد.

,

این رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه در سال 66 عملیات والفجر 10 در منطقه کردستان و اطراف حلبچه رخ داد، اظهار کرد: در این مناطق برف بسیار سنگینی وجود داشت و نیروهای استان کرمان بچه های کویر بودند، عادت به این آب و هوا نداشتند؛ اما در برف های سنگین آنجا نیز به خوبی دوام آوردند و به اهدافی که در آن عملیات مشخص شده بود، دست پیدا کردیم.

,

شکل گیری سپاه هفتم صالحب الزمان به فرماندهی حاج قاسم پس از جنگ تحمیلی

, شکل گیری سپاه هفتم صالحب الزمان به فرماندهی حاج قاسم پس از جنگ تحمیلی, شکل گیری سپاه هفتم صالحب الزمان به فرماندهی حاج قاسم پس از جنگ تحمیلی,

وی با اشاره به پذیرش قطعنامه 598 و اعلام آتش بس گفت: سپاه هفتم صاحب الزمان پس از دوران جنگ شکل گرفت و سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با حفظ سمت فرماندهی لشکر 41 ثارالله استان کرمان، فرمانده سپاه هفتم صاحب الزمان نیز شدند و مناطق مقاومتی که آن زمان سپاه شهرستان ها بود زیر مجموعه سپاه هفتم صاحب الزمان قرار گرفت.

,

سردار مطهری با اشاره به تبدیل سپاه شهرستان ها به ناحیه مقاومت هر شهرستان عنوان کرد: پس از ان سه تیپ در شهرستان های بم، سیرجان و کرمان مستقر شد و توپخانه لشکری نیز در رفسنجان استقرار یافت.

,

فرمانده لشکر پیشکسوتان دفاع مقدس سپهبدشهید حاج قاسم سلیمانی ادامه داد: پس از رزمایش بزرگ والفجر که در سال 1369 داشتیم، توان رزمی نیروهای جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران به رخ دشمنان کشیده شد که هوشیار باشند در صورت هر گونه تحرک علیه جمهوری اسلامی ایران، نیروهای کشورمان واکنش نشان خواهند داد.

,

مأموریت سپاه کرمان جهت ایجاد امنیت در جنوبشرق کشور با ابلاغ شورای امنیت ملی

, مأموریت سپاه کرمان جهت ایجاد امنیت در جنوبشرق کشور با ابلاغ شورای امنیت ملی , مأموریت سپاه کرمان جهت ایجاد امنیت در جنوبشرق کشور با ابلاغ شورای امنیت ملی ,

این رزمنده دفاع مقدس با اشاره به نا امنی های ایجاد شده در سال 1370 در جنوبشرق کشور در استان سیستان و بلوچستان و جنوب و شرق کرمان تصریح کرد: ماهان  و کوه های جوپار به عنوان محل استقرار و پاتوق اشرار بود و این نا امنی ها به استان سیستان و بلوچستان کشیده شده بود.

,

وی افزود: با ابلاغ شورای عالی امنیت ملی و موافقت فرمانده سپاه پاسداران، به لشکر 41 ثارالله مأموریت داده شد تا برای امنیت جنوب شرق کشور اقدام کنند و اولین اقدام ما در سال 1371 این بود که در تیپ بم بودیم در دشتک مستقر بودیم، این منطقه جایی بود که کاروان های اشرار به راحتی رفت و آمد داشتند.

,

سردار مطهری با اشاره به گروگانگیری بخشدار نصرت آباد را به همراه چهل نفر دیگر توسط اشرار ابراز کرد: مذاکره با آنان برای برگرداندن افراد و بخشدار نصرت آباد جواب نداد و اشرار آنان را به شهادت رساندند و حتی پوست سر آنان را زدند.

,

برخورد قاطع شهید سلیمانی با اشرار جنوبشرق کشور

, برخورد قاطع شهید سلیمانی با اشرار جنوبشرق کشور, برخورد قاطع شهید سلیمانی با اشرار جنوبشرق کشور,

فرمانده لشکر پیشکسوتان دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ادامه داد: زمانی که ما مستقر شدیم، اشرار سربازانی که از مرکز آموزشی زابل به سمت زاهدان می آمدند را در 15 کیلومتری شهر زاهدان به گروگان گرفتند و تعدادی از آنان را به شهادت رساندند؛ اشرار در تلاش بودند که به سمت افغانستان بروند و همان بلای را که بر سر بخشدار نصرت آباد آورده بودند، بیاورند.

,

این رزمنده دفاع مقدس ادامه داد: حاج قاسم در این راستا یگان هایی را به کار گرفت و با استفاده از افراد بومی و محلی اتفاقات خوبی در این زمینه انجام شد و برخورد آنچنان محکم بود که در این مسئله تعداد زیادی از اشرار کشته و سربازان آزاد شدند.

,

وی افزود: زمانی که سربازان به شهرهای خود رفتند، خبری به ما رسید که آنان بالای منازل خود دو پرچم زده اند؛ یکی پرچم جمهوری اسلامی ایران و دیگری پرچم سپاه و افراد آزاد شده عنوان می کردند که ما آزاد شده سپاه هستیم.

,

ایجاد کانال در مرز مشترک ایران، افغانستان و پاکستان جهت عدم تردد اشرار

, ایجاد کانال در مرز مشترک ایران، افغانستان و پاکستان جهت عدم تردد اشرار, ایجاد کانال در مرز مشترک ایران، افغانستان و پاکستان جهت عدم تردد اشرار,

سردار مطهری تصریح کرد: از جمله دیگر اقدامات سردار سپهبد شهید سلیمانی این بود که ما مرز مشترکی به نام مرز سیاه کوه بین ایران، افغانستان و پاکستان داریم و در این مرز بیشترین مشکلات وجود داشت؛ بنا به دستور حاج قاسم و با استفاده از دستگاه های مهندسی لشکر کانالی به عمق 5 متر، عرض 4 متر و طول 30 کیلومتر ایجاد شد تا خودرویی از اشرار نتواند، تردد داشته باشد.

,

فرمانده لشکر پیشکسوتان دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بیان کرد: ما نیز در مرز پاسگاه ناوک در برجک های مرزی مستقر شدیم و توانستیم با اشرار مقابله داشته باشیم؛ چرا که دیدگاه هایی در ارتفاع سیاه کوه ایجاد شده بود و با استفاده از دوربین ها می توانستیم تا عمق 40 کیلومتری موقعیت دشمن را رصد کنیم.

,

این رزمنده دفاع مقدس با اشاره به استقرار توپخانه در منطقه یاد شده، ابراز کرد: این اقدام و سایر اقدامات سردار سپهبد شهید حاح قاسم سلیمانی موجب امنیت منطقه شده بود.

,

, ,

راه اندازی رشته جغرافیای سیاسی در زاهدان به همت سردار سلیمانی/ نشان دادن امنیت در جامعه با ورزش کردن در سطح شهر توسط حاج قاسم

, راه اندازی رشته جغرافیای سیاسی در زاهدان به همت سردار سلیمانی/ نشان دادن امنیت در جامعه با ورزش کردن در سطح شهر توسط حاج قاسم , راه اندازی رشته جغرافیای سیاسی در زاهدان به همت سردار سلیمانی/ نشان دادن امنیت در جامعه با ورزش کردن در سطح شهر توسط حاج قاسم,

وی گفت: حاج قاسم با هماهنگی دانشگاه امام حسین علیه السلام تهران رشته جغرافیای سیاسی و نظامی را در دانشگاه زاهدان راه اندازی کرد و بنده و 30 نفر دیگر از نیروها در این رشته علاوه بر درس خواندن در منطقه حضور داشتیم و خود سردار علی رغم آنکه در آن زمان فارغ التحصیل لیسانس از دانشگاه باهنر بودند تا سه هفته سر کلاس ها می نشستند.

,

سردار مطهری عنوان کرد: از دیگر اقدامات سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی می توان به ایجاد عملیات روانی اشاره داشت؛ مقر  قرارگاه سپاه قدس زاهدان در کنار استانداری این استان واقع شده بود و آن زمان حمید نوتانی بیش از 100 سرباز را گروناگ گرفته و نا امنی هایی به وجود آمده بود.

,

فرمانده لشکر پیشکسوتان دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ادامه داد: شهید سلیمانی روزهایی که به قرارگاه قدس می رفتیم، می گفتند که بچه ها لباس بپوشید که می خواهیم ورزش کنیم؛ فرمانده نظامی و فرمانده قرارگاه قدس و لشکر 41 ثارالله لباس ورزشی می پوشید و از قرارگاه قدس تا میدان خاتم الانبیاء زاهدان پیاده روی می کردیم و با این اقدان در بین مردم عملیات روانی ایجاد می شد که امنیت وجود دارد.

,

تسلیم شدن 400نفر از اشرار در منطقه «آورتین» قلعه گنج/ اعتقاد عجیب حاج قاسم به مردم

, تسلیم شدن 400نفر از اشرار در منطقه «آورتین» قلعه گنج/ اعتقاد عجیب حاج قاسم به مردم , تسلیم شدن 400نفر از اشرار در منطقه «آورتین» قلعه گنج/ اعتقاد عجیب حاج قاسم به مردم,

این رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه در این زمان نا امنی های سیستان و بلوچستان به جنوب استان کرمان کشیده شد و حاج قاسم مجددا در این خصوص طرح ریزی کرد، اظهار کرد: تصمیم گرفته شد که به لانه اشرار در این منطقه حمله انجام شود؛ بنابراین در تاریخ ۱۳ آبان ماه سال ۱۳۷۳ به مقر اصلی اشرار در منطقه آورتین قلعه گنج حمله شد و پس از عملیات آورتین قریب به 400 نفر از اشرار در قالب گروه های متعدد تسلیم شدند.

,

وی ادامه داد: تمامی اشرار از برخورد حاج قاسم وحشت کرده بودند و در آن زمان حدود 2 هزار قبضه اسلحه جنگی جمع آورش شد و این مسئله تأثیر عمیقی در منطقه برجای گذاشت و البته شهید سلیمانی تنها به این مسئله اکتفا نکرد و برای ایجاد اشتغال با کمک جهاد کشاورزی و سازمان عشایری 300 حلقه چاه در آن منطقه حفر کرد و هر چاه به دوازده خانواره واگذار شد تا امرار معاش کنند و دیگر به دلیل نداشتن امرار معاش به دنبال شرارت نروند.

,

سردار مطهری با اشاره به اقدامات فرهنگی سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی عنوان کرد: با درایت و برنامه ریزی هایی که سردار سلیمانی داشت توانست طرح ریزی های غربی، عربی و عبری که در تلاش بودند خاورمیانه جدید را ایجاد کنند، شکست دهد.

,

فرمانده لشکر پیشکسوتان دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در پایان خاطر نشان کرد: حاج قاسم غیر از آنکه اعتقاد عظیمی به اسلام و رهبری داشتند، اعتقاد عجیبی به مردم و استفاده و سازماندهی آنان داشت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه