اخبار داغ

بی تدبیری در بخش کشاورزی ادامه دارد؛

کشاورزان توان خرید کودهای شیمیایی را ندارند/ افزایش قیمت گندم بدون نظارت بر تورم بخش کشاورزی حمایت از کشاورز نیست!

کشاورزان توان خرید کودهای شیمیایی را ندارند/ افزایش قیمت گندم بدون نظارت بر تورم بخش کشاورزی حمایت از کشاورز نیست!
یکی از کشاورزان شهرستان اراک گفت: با توجه به اینکه هیچگونه نظارتی بر نرخ نهاده ها، ادوات، ماشین آلات و خدمات در بخش کشاورزی صورت نمی گیرد جای تعجب است که مسئولین بخواهند صرفا با افزایش قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی و بخصوص گندم، به اصطلاح از کشاورز حمایت کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ با توجه به اینکه طی روزهای اخیر کشاورزان مهیای آماده‌سازی زمین و انجام کشت پاییزه و بخصوص کشت محصول گندم هستند اما افزایش قیمت ناگهانی کودهای شیمیایی فسفاته و پتاسه که تأثیرگذاری زیادی بر کمیت و کیفیت تولید نهایی دارند به بیش از ۵ برابر و از طرفی عدم تأمین مناسب و به‌موقع نهاده‌های تولید آن‌ها را دچار سردرگمی کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیارآفتاب,

یکی از مسائل و مشکلاتی که طی روزهای اخیر مورد گلایه کشاورزان دیمکار قرارگرفته است علاوه بر تأخیر در تأمین کود شیمایی موضوع تأمین بذر گندم دیم است، بر اساس اخبار رسیده به دیارآفتاب برخی کشاورزانی که برای دریافت بذر اصلاح شده گندم دیم به کارگزاری‌های توزیع کننده نهاده های کشاورزی مراجعه کرده‌اند با این پاسخ که «سهمیه ما تمام‌شده است» مواجه شده‌اند.

, سهمیه ما تمام‌شده است, سهمیه ما تمام‌شده است,

یکی از کشاورزان شهرستان اراک؛

, یکی از کشاورزان شهرستان اراک؛,

کشاورزان توان خرید کودهای شیمیایی را ندارند/افزایش قیمت گندم بدون نظارت بر تورم بخش کشاورزی حمایت از کشاورز نیست

, کشاورزان توان خرید کودهای شیمیایی را ندارند/افزایش قیمت گندم بدون نظارت بر تورم بخش کشاورزی حمایت از کشاورز نیست, کشاورزان توان خرید کودهای شیمیایی را ندارند/افزایش قیمت گندم بدون نظارت بر تورم بخش کشاورزی حمایت از کشاورز نیست,

یکی از کشاورزان گندم کار شهرستان اراک در گفتگو با دیار آفتاب گفت: متأسفانه کود شیمیایی مورد نیاز به اندازه و به موقع در اختیار کشاورزان قرار نمی گیرد و با توجه به اینکه بخشی از کود مورد نیاز محصول حتما باید در هنگام کشت مورد استفاده قرار بگیرد لذا دراین خصوص کشاورزان بخصوص دیم کاران با مشکلاتی مواجه هستند.

,

وی ادامه داد: امسال با توجه به افزایش سرسام آور قیمت کودهای شیمیایی فسفاته و پتاسه بعنوان اساسی ترین نهاده ی تولید در بخش کشاورزی بسیاری از کشاورزان توان خرید و استفاده از این کودها را ندارند و بدون تردید این موضوع بر روی میزان تولید نهایی محصول بخصوص گندم از نظر عملکرد کمی و کیفی تأثیرات منفی خواهد داشت.

,

این کشاورز ضمن انتقاد از فرآیند تأمین و توزیع نهاده ها اظهار کرد: امسال نیز کشاورزان فقط برای دریافت کود در کارگزاری ها ثبت نام شده اند و مشخص نیست چه موقع کود شیمیایی که امسال فقط اوره است به دستشان برسد از طرف دیگر امسال مشکلاتی در تأمین بذر اصلاح شده گندم دیم وجود دارد و توزیع کنندگان در این زمینه با کمبود مواجه هستند.

,

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه هیچگونه نظارتی بر نرخ نهاده ها، ادوات، ماشین آلات و خدمات در بخش کشاورزی صورت نمی گیرد جای تعجب است که مسئولین بخواهند صرفا با افزایش قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی و بخصوص گندم، به اصطلاح از کشاورز حمایت کنند؛ با توجه به وضعیت تورم موجود در کلیه بخش ها و به ویزه بخش کشاورزی باید این نکته را متذکر شد که افزایش قیمت گندم به تنهایی نمی تواند برای کشاورزان صرفه اقتصادی ایجاد کند چراکه با توجه به ضعف نظارتی فعلی به تبع این افزایش قیمت تورم کلی بخش کشاورزی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

,

این کشاورز شهرستان اراک اظهار کرد: متأسفانه دولت، نهاد های مختلف و جهاد کشاورزی بعنوان متولی اصلی این بخش طی سال های اخیر فقط از حمایت های نیم بندشان کاسته اند و سعی کرده اند تا از زیر بار مسئولیتی که بر عهده دارند شانه خاله کنند، امنیت غذایی کشور چیز کمی نیست که با تصمیمات و سیاست گذاری های غلط در حال تهدید شدن باشد.

,

وی با بیان اینکه دولت ضعف نظارتی خود را پشت پرده حذف ارز دولتی تأمین کودهای شیمیایی پنهان کرده است خاطرنشان کرد: چرا کودهای شیمیایی یارانه ای در سالهای اخیر به موقع و به اندازه در اختیار کشاورزان قرار نمی گرفت اما در بازار آزاد به وفور یافت می شد؛ غیر از این است که دولت در مدیریت شبکه توزیع دچار ضعف و سستی است، بدون ترید تبدیل ارز دولتی به نیمایی نیز بر مشکلات موجود در تآمین نهاده ها خواهد افزود چرا که دراینصورت هم سودجویانی هستند که با واردات و احتکار آن در پی بالا رفتن نرخ ارز به دنبال کسب سود بیشتری باشند.

,

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان مرکزی؛

, مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان مرکزی؛,

تولید و تأمین بذر به بخش خصوصی واگذار شده است/ جذب ۶۰ درصد سهمیه کود اوره استان مرکزی 

, تولید و تأمین بذر به بخش خصوصی واگذار شده است/ جذب ۶۰ درصد سهمیه کود اوره استان مرکزی , تولید و تأمین بذر به بخش خصوصی واگذار شده است/ جذب ۶۰ درصد سهمیه کود اوره استان مرکزی ,

علیرضا موسوی مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب گفت: بذر گندم توسط چند شرکت تولیدکننده تأمین می‌شود و شرکت خدمات حمایتی تأمین آن را به بخش خصوصی واگذار کرده است یعنی تولید بذر ندارد، از طرفی اتحادیه تعاونی‌های روستایی و تعدادی از تعاونی‌های تولید در حال بوجاری گندم هستند و تلاش می‌کنیم کمبودی وجود نداشته باشد.

,

وی در رابطه با افزایش قیمت کودهای شیمیایی نیز افزود: کودهای فسفاته و پتاسه که قبلاً با ارز دولتی تأمین می‌شدند به علت کمبود نقدینگی ارزی دولت تبدیل به ارز نیمایی شد که باعث افزایش قیمت ۴ تا ۵ برابری گردید اما کود اوره یا اصطلاحاً کود سفید چون تولید داخل است هیچ مشکلی ندارد و قیمت همان قیمت سال قبل است.

,

موسوی تصریح کرد: تا ۸۰ درصد کود موردنیاز کشور کودهای ازته هستند که باقیمت قبل در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد ولی در کودهای فسفاته و پتاسه برخی انواع آن حتی تا ۸۰۰ درصد هم افزایش داشته است، این کودها در سال گذشته به علت عدم تأمین ارز وارد نشد اما امسال در انبارها وجود دارد و کارگزاران می‌توانند دریافت کنند و البته با قیمت های جدید توزیع کنند.

,

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان مرکزی اظهار کرد: سهمیه سالانه کودهای شیمیایی برای استان در کود اوره ۶۲ هزار تن، کود فسفاته ۱۴ هزار تن و پتاسه ۵ هزار تن است که در بحث کود اوره تاکنون بیش از ۶۰ درصد سهمیه استان مرکزی جذب‌شده است و باقیمانده تا آخر سال جذب خواهد شد.

,

کشاورزان برای کاهش هزینه ها قبل از مصرف کود آزمون خاک را انجام دهند/ کودهای فسفاته و پتاسه به اندازه نیاز باید حتماً استفاده شوند

, کشاورزان برای کاهش هزینه ها قبل از مصرف کود آزمون خاک را انجام دهند/ کودهای فسفاته و پتاسه به اندازه نیاز باید حتماً استفاده شوند, کشاورزان برای کاهش هزینه ها قبل از مصرف کود آزمون خاک را انجام دهند/ کودهای فسفاته و پتاسه به اندازه نیاز باید حتماً استفاده شوند,

وی با بیان اینکه قیمت کودهای شیمیایی واقعاً بالاست و کشاورز باید با چشم‌باز این کود را استفاده کند گفت: راهکار کاهش هزینه‌ها برای کشاورزان فقط آزمون خاک است، کشاورز تا سال‌های گذشته که کود ارزان بود چه خاک احتیاج داشت و چه نداشت استفاده می‌کرد ولی حالا نباید این اتفاق بیفتد بلکه باید قبل از کشت خاک نمونه‌برداری کرده و به آزمایشگاه بدهند تا طبق کشتی که قصد دارند انجام بدهند توصیه کودی دریافت کنند.

,

موسوی ادامه داد: آزمون خاک بسیار روش خوبی است برای اینکه کشاورزان نخواهند پول اضافه بابت کود هزینه کنند و با مبلغی که حتی پول یک کیسه کود هم نباشد این آزمون را انجام دهند تا نیاز کودی خاک مشخص می‌شود و بر اساسا آن کود تهیه کنند.

,

وی با بیان اینکه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برای رفاه کشاورزان یک باشگاه کشاورزان را تأسیس کرده است افزود: این باشگاه کشاورزان قراردادی با یکی از آزمایشگاه‌های استان تنظیم کرده است که ۲۵ درصد تخفیف آزمون خاک برای کشاورزان در نظر گرفته‌شده است و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به شرکت خدمات حمایتی و دریافت معرفی‌نامه این آزمون را انجام بدهند.

,

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان مرکزی ضمن ارائه چند توصیه به کشاورزان گفت: کودهای فسفاته و پتاسه باید حتماً استفاده شوند ولی به‌اندازه نیاز، کشاورزان ضمن اینکه آزمون خاک را انجام می‌دهند می‌توانند از کودهای دامی و ریزمغذی‌ها به‌عنوان کمک استفاده کنند.

,

موسوی خاطرنشان کرد: وزارتخانه برنامه‌هایی دارد که کودهای فسفاته در داخل کشور تولید شوند ولی مشکلی که وجود دارد این است که کودهای فسفاته خاک فسفاته نیاز دارند که در ایران معادن ما خیلی محدود هستند و این خاک باید وارد شود و درنهایت چه برای واردکردن محصول و چه برای تولید در داخل وابستگی به واردات داریم که مستلزم انجام هزینه است.

,

همچنین ملکی نیا مسئول تعاونی آفتاب اراک که کار تولید بذر اصلاح شده گندم دیم را انجام می دهد به خبرنگار دیارآفتاب گفت: عملیات بوجاری و تولید بذر اصلاح شده گندم دیم در حال انجام است و بر اساس سهمیه در نظر گرفته شده توسط جهاد کشاورزی در اختیار توزیع کنندگان و کشاورزان قرار خواهد گرفت.

, همچنین ملکی نیا مسئول تعاونی آفتاب اراک که کار تولید بذر اصلاح شده گندم دیم را انجام می دهد به خبرنگار دیارآفتاب گفت: عملیات بوجاری و تولید بذر اصلاح شده گندم دیم در حال انجام است و بر اساس سهمیه در نظر گرفته شده توسط جهاد کشاورزی در اختیار توزیع کنندگان و کشاورزان قرار خواهد گرفت.,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه