اخبار داغ

گلایه دامداران از افزایش قیمت نهاده‌ها؛

زنگ خطر نابودی صنعت دام به صدا درآمد/ عدم‌حمایت مسئولان از دامدار داخلی و بازار گرمی برای گوشت خارجی

زنگ خطر نابودی صنعت دام به صدا درآمد/ عدم‌حمایت مسئولان از دامدار داخلی و بازار گرمی برای گوشت خارجی
کمبود و افزایش قیمت نهاده مورد نیاز برای دام در خراسان جنوبی مشکلاتی را برای دامداران به وجود آورده است. مشکلاتی که اگر برطرف نشود، افزایش قیمت لبنیات، کشتار دام مولد و حتی نابودی صنعت دام را در پی خواهد داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، لبنیات از کالاهای اساسی برای تمام اقشار جامعه فارغ از هر طبقه اقتصادی، تلقی می‌شود زیرا مصرف منظم و نظامند لبنیات ارتباط مستقیم با افزایش سرانه سلامت جامعه دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان، ,

با توجه به این‌که افزایش سرانه مصرف لبنیات با کاهش هزینه‌های درمان در حوزه بهداشت ارتباط تنگاتنگی دارد، گرانی لبنیات و عدم‌نظارت جامع در نرخ‌گذاری موجب شده که اقشار کم‌درآمد جامعه با مشکل اساسی برای تأمین و تهیه لبنیات روبرو شوند.

,

در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی مشاهده می‌شود قیمت لبنیات در استان خراسان جنوبی و کشور افزایش قابل توجهی داشته و موجب گلایه مردم شده است.

,

دامداران به دلیل قیمت بالای نهاده مجبور به فروش تولیدات با قیمت بیشتر از گذشته هستند و این مسئله باعث شده فشار ناشی از افزایش قیمت نهاده و عدم‌نظارت، بر مردم به ویژه اقشار آسیب‌پذیر وارد شود.

,

حسن علی‌آبادی یکی از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: افزایش قیمت لبنیات باعث شده سفره خانوار کوچک شود و مردم توانایی خرید یک پاکت شیر، یک دبه ماست و یک کیلوگرم پنیر و کره نداشته باشند.

,

وی افزود: باتوجه به قیمت‌های موجود و پایین‌بودن سطح درآمد اقشار ضعیف جامعه که توانایی خرید گوشت و مواد پروتئینی را ندارند، هم‌اکنون قدرت خرید لبنیات نیز از آن‌ها گرفته شده است.

,

این شهروند بیرجندی با بیان این‌که کارگر هستم و درآمدم روزانه است، عنوان کرد: با دستمزد روزمزدی و یارانه ماهیانه توانایی خرید ضروری‌ترین موادغذایی برای خانواده را ندارم.

,

علی‌آبادی خاطرنشان کرد: متأسفانه افزایش قیمت در تمام موادغذایی زندگی را برای مردم مستضعف سخت کرده و این گرانی‌ها جز شرمندگی برای خانواده چیز دیگری ندارد.

,

عظیمی از اهالی یکی از روستاهای استان خراسان جنوبی است که زمانی خودش لبنیات مورد نیاز خانواده، فامیل و حتی همسایه‌هایش را با داشتن چند گوسفند و گاو تأمین می‌کرد اما چند ماهی می‌شود به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها توانایی تأمین نهاده را ندارد و به فکر فروش دام‌هایش افتاده است.

,

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما از افزایش قیمت جو، ذرت دانه‌ای و سبوس مورد نیاز دام‌ها خبر داد و گفت: حداقل درآمدی که از فروش شیر و ماست دارم پاسخ‌گوی قیمت و خرید نهاده‌ها نیست.

,

, ,

دست‌وپنجه نرم‌کردن با مشکل حاد کمبود و افزایش قیمت نهاده پس از 30 سال فعالیت

, دست‌وپنجه نرم‌کردن با مشکل حاد کمبود و افزایش قیمت نهاده پس از 30 سال فعالیت, دست‌وپنجه نرم‌کردن با مشکل حاد کمبود و افزایش قیمت نهاده پس از 30 سال فعالیت,

محمد دُری فعال صنعت دامپروری در روستای بورنگ شهرستان درمیان در گفت‌وگو با خاورستان، در مورد مشکلات پیش‌روی دامداران استان، اظهار کرد: از سال 1368 با 400 هزار تومان تسهیلاتی که از جهاد کشاورزی گرفتم و مقداری سرمایه شخصی اقدام به راه‌اندازی گاوداری در روستای بورنگ کردم.

,

وی با بیان این‌که 31 سال می‌شود در زمینه پرورش گاو شیری مشغول به کار هستم، افزود: با تولید روزانه 600 کیلوگرم شیر، 90 درصد شیر مورد نیاز شهرستان درمیان را تامین می‌کنم.

,

این فعال صنعت دامپروری بیان کرد: در حال حاضر ما دامداران استان با مشکلاتی از جمله نبود و گران‌بودن نهاده، افزایش کرایه حمل‌ونقل و پایین‌بودن قیمت شیر مواجه هستیم.

,

دری اظهار کرد: طی 31 سال فعالیت در صنعت دامپروری هیچ سالی به اندازه‌ای که امسال در بحث تأمین و افزایش قیمت نهاده مشکلات حادی دارم، با مشکل مواجه نبودم.

,

وی بیان کرد: اتحادیه دامداران و شرکت پشتیبانی امور دام نیز حمایت زیادی از دامدار ندارد و گاهی اوقات درصد کمی از نهاده را در اختیار دامدار قرار می‌دهد که جوابگوی نیازها نیست.

,

این فعال صنعت دامپروری از تأخیر در دریافت نهاده پس از واریز هزینه گلایه کرد و گفت: در تاریخ 21 اسفندماه سال گذشته هزینه 26 تن ذرت را پرداخت کردم اما تاکنون که 7 ماه می‌گذرد، ذرت خریداری شده به دست من نرسیده است.

,

دری اظهار کرد: مسئولان در پاسخ به علت افزایش قیمت نهاده مباحث ارزی و صادرات را مطرح می‌کنند.

,

وی عنوان کرد: کنجاله‌ای که ابتدای سال‌جاری کیلویی 2500 تومان بوده در حال حاضر به 13 هزار تومان رسیده است.

,

این فعال صنعت دامپروری با بیان این‌که نهاده را آزاد تأمین می‌کنیم، گفت: نهاده مورد نیاز نیز برای تأمین وجود ندارد و کم است.

,

دری بیان کرد: سال گذشته قیمت دام زنده کیلویی 24 هزار تومان تعیین شد که معادل 2 دلار بوده است در حالی که امسال قیمت دام زنده به کیلویی 26 هزار تومان رسیده و دو هزار تومان افزایش داشته که یک دلار هم نمی‌شود.

,

دام‌دار چوب تمام مشکلات کشور را می‌خورد

, دام‌دار چوب تمام مشکلات کشور را می‌خورد, دام‌دار چوب تمام مشکلات کشور را می‌خورد,

وی تصریح کرد: مشکلات دام‌داران زیاد است و در حال حاضر دام‌دار چوب تمام مشکلات کشور را می‌خورد.

,

این فعال صنعت دامپروری گفت: در حال حاضر باتوجه به افزایش قیمت نهاده، شیر برای دامدار کیلویی 5 هزار تومان تمام می‌شود اما کیلویی 3200 تومان به فروش می‌رسد چراکه خریدار نیز توانایی خرید با قیمت بیشتر را ندارد.

,

دری به عدم‌قدرت خرید شیر کیلویی بیش از 3 هزار تومان اشاره کرد و افزود: اگر قیمت شیر بیش از این باشد خریداری نشده و روی دست دامدار می‌ماند.

,

وی با بیان این‌که سه نیروی کار فعال دارد، افزود: برای تأمین نهاده مورد نیاز به جهاد کشاورزی مراجعه کردیم اما جهادکشاورزی نیز نهاده‌ای برای تأمین ندارد که بدهد و فقط برای تأمین کنسانتره مورد نیاز، دامداران استان را به شرکت دان‌وعلوفه شرق معرفی می‌کنند.

,

پیشنهاد پرداخت تسهیلات با 18 درصد سود و دامدارانی که تمایل به دریافت ندارند/ عدم‌حمایت از دامداران داخلی

, پیشنهاد پرداخت تسهیلات با 18 درصد سود و دامدارانی که تمایل به دریافت ندارند/ عدم‌حمایت از دامداران داخلی, پیشنهاد پرداخت تسهیلات با 18 درصد سود و دامدارانی که تمایل به دریافت ندارند/ عدم‌حمایت از دامداران داخلی,

دری عنوان کرد: جهاد کشاورزی برای حمایت از دامدار پیشنهاد دریافت تسهیلات تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان با ۱۸ درصد سود به دامداری‌ها داده که پرداخت اقساط با درصد سود بالا برای ما امکان‌پذیر نیست و اگر نتوانیم سود ۱۸ درصد را پرداخت کنیم ۲۴ درصد محاسبه می‌شود. در این شرایط دامداران تمایلی برای دریافت تسهیلات با درصد سود بالا ندارند و اگر تسهیلات دریافت شود دامدار مجبور به فروش دام‌هایش برای پرداخت اقساط است.

,

این فعال صنعت دامپروری خاطرنشان کرد: بیماری کرونا در قیمت دام زنده تأثیر کاهشی زیادی داشته است.

,

دری گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم دام زنده برای فروش ۲۶ هزار تومان تعیین شده و دامدار باید با گوشتی که از نیوزیلند با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد بازار می‌شود و قیمت پایین‌تری دارد، رقابت کند.

,

وی با بیان این‌که از دامدار داخلی حمایت نمی‌شود، عنوان کرد: در حال حاضر گوشت گوساله نیوزیلندی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود را کیلویی حدود ۷۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌کنند در حالی که دامی که دامدار داخلی با کنجالهِ کیلویی ۱۴ هزار تومان پرورش می‌دهد را حدود ۳۲ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌کنند.

,

این فعال صنعت دامپروری افزود: در حال حاضر دامدار جو را کیلویی ۲۹۰۰ تومان و علوفه خشک  را ۲۱۰۰ تومان خریداری می‌کند.

,

دری عنوان کرد: افزایش قیمت سوخت باعث افزایش قیمت حمل و نقل برای جابه‌جایی نهاده شده و در نهایت همه این موارد باعث چندبرابرشدن هزینه‌ها برای دامدار شده است.

,

وی خاطرنشان کرد: ۳۱ سال قبل که گاوداری را با ۸ رأس گاو راه‌اندازی کردم علوفه موردنیاز را نیز از زمین‌های کشاورزی خودم تأمین می‌کردم اما با گذشت زمان، افزایش دام‌ها و خشکسالی چندین ساله زمین‌های کشاورزی خشک و برای تامین علوفه به سمت استان‌های دیگر هدایت شدم.

,

این فعال صنعت دامپروری از مسئولان درخواست کرد نهاده مورد نیاز دام را با قیمت مناسب تامین و در اختیار دامداران قرار دهند.

,

جواد غریبی رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: افزایش قیمت نهاده‌های دامی هنوز روی قیمت لبنیات تأثیر نداشته است.

,

وی افزود: در حال حاضر شرکت‌های فرآورده‌های لبنی در قیمت خرید شیرخام تغییری ایجاد نکردند و اگر تغییر قیمتی در قیمت تمام‌شده لبنیات انجام شده، به دامدار مربوط نمی‌شود چون چیزی از افزایش قیمت لبنیات عاید دامدار نشده است.

,

رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی بیان کرد: تاکنون در قیمت خرید شیر خام از دامدار هیچ تغییری انجام نشده است.

,

غریبی خاطرنشان کرد: دولت ابتدای سال جاری 23 درصد قیمت شیرخام را افزایش داد و بعد از آن تغییری در قیمت خرید شیر خام به وجود نیامده است.

,

وی اظهار کرد: هر روز در رسانه‌ها شاهد تهدید و برخورد دستگاه‌های نظارتی در صورت افزایش قیمت شیر خام هستیم.

,

, ,

نه‌تنها قیمت شیرخام در خراسان جنوبی افزایش نداشته بلکه هزینه خرید شیر به دامداران پرداخت نشده است/ افزایش 100 درصدی قیمت علوفه

, نه‌تنها قیمت شیرخام در خراسان جنوبی افزایش نداشته بلکه هزینه خرید شیر به دامداران پرداخت نشده است/ افزایش 100 درصدی قیمت علوفه, نه‌تنها قیمت شیرخام در خراسان جنوبی افزایش نداشته بلکه هزینه خرید شیر به دامداران پرداخت نشده است/ افزایش 100 درصدی قیمت علوفه,

رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی با بیان این‌که قیمت شیرخام در خراسان‌جنوبی تغییری نکرده، گفت: از تیرماه سال جاری تاکنون کارخانه‌های بزرگ کشوری پول شیر خریداری شده از استان را پرداخت نکرده‌اند.

,

غریبی در مورد قیمت علوفه، بیان کرد: قیمت علوفه نسبت به مهر سال گذشته به طور متوسط برای دامدار 100 درصد رشد داشته است.

,

وی عنوان کرد: نسبت به سال گذشته قیمت کنجاله حدود 300 درصد، سبوس 40 درصد، کاه و یونجه هر کدام 100 درصد رشد داشته است.

,

نهاده‌های دولتی در بازار سیاه

, نهاده‌های دولتی در بازار سیاه, نهاده‌های دولتی در بازار سیاه,

رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی گفت: نهاده‌های دولتی حداقل به اندازه 50 درصد مورد نیاز و استفاده دامدار است که این مقدار جوابگو نیست و دامدار مجبور است نهاده‌های دولتی را از بازار سیاه بخرد.

,

غریبی بیان کرد: کنجاله سویایی که قرار است دامدار از بازار سیاه خریداری کند در مقایسه با نرخ دولتی که حدود 3700 تومان است را باید در بازار سیاه حدود 4 برابر اختلاف و افزایش قیمت یعنی تا 14 هزار تومان خریداری کند.

,

وی عنوان کرد: قیمت پایه شیر خام بر مبنای سه نهاده جو، ذرت دانه‌ای و سبوس است و این نهاده‌ها افزایش قیمت داشته اما قیمت شیرخام تغییری نکرده است.

,

رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی بیان کرد: میزان نهاده‌ای که در حال حاضر دولت به دامدار طبق ثبت‌نام در سامانه بازارگاه عرضه می‌کند که حدود 50 درصد نهاده مورد نیاز است دامدار است ضرر زیادی را به بخش دام وارد می‌کند.

,

غریبی گفت: افزایش قیمت شیرخام به نسبت سال گذشته حدود 23 درصد رشد داشته است اما در شرایط فعلی با توجه به افزایش قیمت نهاده دامدار حدود 75 درصد متضرر می‌شود.

,

وی به قیمت گوشت قرمز اشاره کرد و افزود: با توجه به تغییر قیمت نهاده قیمت دام زنده نسبت به سال گذشته روند نزولی داشته است.

,

, ,

ادامه‌ی افزایش قیمت نهاده بخش دام استان را نابود خواهد کرد

, ادامه‌ی افزایش قیمت نهاده بخش دام استان را نابود خواهد کرد, ادامه‌ی افزایش قیمت نهاده بخش دام استان را نابود خواهد کرد,

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی بیان کرد: اگر روال افزایش قیمت نهاده‌ها ادامه داشته باشد، شاهد نابودی کامل بخش دام استان تا اواخر سال خواهیم بود و این مسئله نیز دست دامدار نیست چراکه زیان سرمایه دامداری‌ها به شدت افزایش پیدا کرده است.

,

غریبی خاطرنشان کرد: در حال حاضر افزایش قیمت نهاده روی قیمت مصوب شیر خام تاثیر افزایشی نداشته است و شیر را ارزان‌تر از قیمت مصوب از دامدار خریداری می‌کنند.

,

وی تصریح کرد: هنوز قیمت پایه خرید شیر خام از دامدار توسط کارخانه‌های فرآوری شیر و لبنیات در استان و خارج استان تغییر و افزایشی نداشته است.

,

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی در مورد کاهش مشکلات تأمین نهاده‌ها برای دامداران، عنوان کرد: دولت باید عرضه نهاده‌ها به خصوص جو که نهاده اصلی و تعیین‌کننده قیمت پایه سایر نهاده‌ها است را در استان افزایش دهد.

,

غریبی اظهار کرد: شرکت پشتیبانی امور دام نیز موظف است نهاده مورد نیاز دامدار برای رسیدن بازار به تعادل را تامین کند.

,

وی با بیان این‌که تعیین قیمت نهاده به دامدار ارتباطی ندارد، افزود: تعریف سازوکارهای دولت از جمله افزایش قیمت حمل و نقل، افزایش قیمت کود شیمیایی مورد نیاز برای کشت علوفه و ... انجام شده که تمام این موارد باعث افزایش قیمت نهاده شده است.

,

افزایش قیمت نهاده، دارو و واکسن زنگ خطری برای دام‌های مولد استان

, افزایش قیمت نهاده، دارو و واکسن زنگ خطری برای دام‌های مولد استان, افزایش قیمت نهاده، دارو و واکسن زنگ خطری برای دام‌های مولد استان,

رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی تصریح کرد: اگر قیمت شیر خام برای دامدار افزایش پیدا کند با توجه به افزایش قیمت نهاده، خوب است اما اگر این‌گونه نباشد من این اخطار را می‌دهم شاهد کشتار دام‌های مولد توسط دامداران خواهیم بود.

,

غریبی به افزایش قیمت واکسن تب برفکی طی سه ماه گذشته اشاره کرد و افزود: به دلیل افزایش قیمت واکسن و دارو دامدار به سمت تهیه واکسن، دارو و درمان مورد نیاز دام نمی‌رود و دامی که مریض می‌شود را برای کشتار می‌فرستند.

,

وی خاطرنشان کرد: ادامه این روند، کشتار دام‌های مولد را در پی دارد و این مسئله زنگ خطری برای استان و کشور است چراکه با کشتار دام مولد ذخیره ژنتیکی دام استان از بین خواهد رفت و در سال آینده شاهد رشد صعودی افزایش قیمت گوشت و شیر خواهیم بود.

,

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی اظهار کرد: متأسفانه این اقدام در سال‌های گذشته اتفاق افتاده و این روال ادامه دارد. به نظر می‌رسد مسئولان مربوطه به فکر حل این مسئله نیستند و اگر روال به این صورت ادامه داشته باشد چیزی از صنعت دامپروری استان تا پایان سال باقی نخواهد ماند.

,

وجود 32 تشکل دامی در خراسان‌جنوبی

, وجود 32 تشکل دامی در خراسان‌جنوبی, وجود 32 تشکل دامی در خراسان‌جنوبی,

غریبی افزود: در خراسان‌جنوبی 32 تشکل دامی داریم که 17 تشکل دامی عضو اتحادیه دامداران استان است و حدود 20 هزار نفر عضو این تشکل‌ها هستند.

,

وی خاطرنشان کرد: تمام این اعضا شاید دامداری صنعتی نداشته باشند و شامل دامداران خرد نیز می‌شوند.

,

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی با بیان این‌که اقتصاد در روستاهای خراسان جنوبی خرده مالکی است، عنوان کرد: 90 درصد جامعه روستایی استان وابسته مستقیم به دامپروری هستند.

,

غریبی عنوان کرد: در حال حاضر در خراسان‌جنوبی حدود 600 واحد دامداری سبک و سنگین دارای پروانه صنعتی داریم.

,

, ,

لبنیات و سلامتی/ کاهش مصرف لبنیات عامل ایجاد قاتل خاموش

, لبنیات و سلامتی/ کاهش مصرف لبنیات عامل ایجاد قاتل خاموش, لبنیات و سلامتی/ کاهش مصرف لبنیات عامل ایجاد قاتل خاموش,

باتوجه به این‌که مصرف لبنیات تأثیر مهمی بر سلامتی دارد و کاهش و حذف لبنیات از سفره غذایی مردم در پی افزایش قیمت، مشکلاتی به بار خواهد گذاشت، با یک پزشک در بحث اهمیت استفاه از لبنیات برای سلامتی گفت‌وگو کردیم.

,

مهدی بهترین پزشک عمومی در خصوص اهمیت استفاده از لبنیات برای سلامتی افراد در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: لبنیات شامل شیر، ماست، دوغ، کشک، پنیر و کره مواد متعددی را دارند که یکی از مهمترین عناصر آن کلسیم است.

,

وی افزود: کلسیم تنها در سلامت مفصل و استخوان نقش ندارد بلکه در تمامی سلول‌های بدن فرد نقش موثری دارد به طوری که افزایش یا کاهش کلسیم در بدن می‌تواند اختلالاتی در سطح سلول ایجاد و در نتیجه شاهد وجود ضایعات در سطح بدن باشیم.

,

این پزشک عمومی اظهار کرد: ذخیره‌شدن کلسیم در استخوان قبل از تولد در فرد انجام می‌شود و تا 30 سالگی ادامه دارد.

,

بهترین عنوان کرد: در 30 سالگی استخوان‌های فرد به بیشترین سفتی خودش می‌رسد.

,

وی اظهار کرد: اگر فعالیت بدنی وجود نداشته باشد و غذاهای حاوی کلسیم کم مصرف شود، به تدریج کلسیم استخوان‌ها کم خواهد شد، استخوان‌ها شکننده می‌شود و پوکی استخوان رخ خواهد داد.

,

این پزشک عمومی بیان کرد: پوکی استخوان را بیماری یا قاتل خاموش می‌نامند چراکه بدون هیچ علامتی کم‌کم به وجود می‌آید و معمولا فرد از پوکی استخوان خودش خبر ندارد و زمانی متوجه پوکی استخوان خواهد شد که در اثر یک ضربه کوچک دچار شکستگی شود.

,

بهترین بیان کرد: پوکی استخوان بعد از سکته‌های قلبی و مغزی، تصادفات و سرطان‌ها چهارمین دشمن اصلی سلامت انسان است.

,

استفاده حداقلی از لبنیات منجر به پوکی استخوان می‌شود

, استفاده حداقلی از لبنیات منجر به پوکی استخوان می‌شود, استفاده حداقلی از لبنیات منجر به پوکی استخوان می‌شود,

وی تصریح کرد: وقتی لبنیات از سبد غذایی مردم حذف شود یا به حداقل برسد، پوکی استخوان یا قاتل خاموش به سراغ مردم خواهد آمد.

,

این پزشک عمومی اظهار کرد: پوکی استخوان بدون سرو صدا فرد را دچار معلولیت می‌کند و گاهی شکستگی‌های ناشی از آن منجر به خانه نشینی‌های طولانی و متأسفانه مرگ خواهد شد.

,

بهترین افزود: هر چه قدر سن بالاتر می‌رود پوکی استخوان نیز افزایش پیدا می‌کند.

,

وی اظهار کرد: در جمعیت کشور بیش از 8 میلیون نفر بالای 50 سال سن دارند که حدود 1.5 میلیون نفر از این تعداد در معرض خطر شکستگی هستند.

,

این پزشک عمومی گفت: میزان کلسیم مورد نیاز یک فرد بالغ در روز یک هزار میلی‌گرم است اما برای گروهی خاص از جمله سالمندان، کودکان، مادران شیرده و باردار این میزان به 1500 میلی گرم افزایش پیدا می‌کند.

,

حذف لبنیات و خسران‌هایی که برای سلامتی نسل آینده در پی خواهد داشت

, حذف لبنیات و خسران‌هایی که برای سلامتی نسل آینده در پی خواهد داشت, حذف لبنیات و خسران‌هایی که برای سلامتی نسل آینده در پی خواهد داشت,

بهترین عنوان کرد: اگر لبنیات به طور عام و شیر و ماست به صورت خاص از سبد غذایی مردم حذف شود خسران و زیان‌های جبران ناپذیری بر نسل‌های آینده خواهد داشت.

,

وی خاطرنشان کرد: در یک لیوان شیر 300 میلی‌گرم و در یک لیوان ماست 350 میلی گرم کلسیم وجود دارد همچنین در برخی از سبزیجات که برگ تیره دارند مثلا 100 گرم برگ جعفری 200 میلی گرم کلسیم نهفته است.

,

این پزشک عمومی عنوان کرد: اگر بخواهیم به یک فرد بالغ در خراسان‌جنوبی میزان کلسیم واقعی روزانه را برسانیم باید حداقل در یک روز 3 لیوان شیر به وی بدهیم.

,

بهترین گفت: در این شرایط اقتصادی و افزایش قیمت لبنیات این امکان به سختی فراهم خواهد شد و درصد قابل توجهی از جمعیت استان از استفاده روزانه از لبنیات محروم می‌شوند.

,

وی تصریح کرد: عدم‌استفاده از لبنیات باعث خواهد شد فرد به طرف پوکی استخوان پیش رود که لازم است دولت برای این مسئله چاره‌اندیشی کند چراکه یکی از مهم‌ترین ریزمغذی‌هایی که در استان خراسان‌جنوبی شاهد کمبود آن هستیم، کلسیم و آهن است.

,

این پزشک عمومی تأکید کرد: این دو ریزمغذی باید به مردم برسد که دچار کم‌خونی‌های ناشی از فقر آهن و پوکی استخوان ناشی از آن نشوند.

,

بهترین گفت: پیشنهاد می‌شود دولتمردان در خراسان‌جنوبی به سمت مکمل یاری بروند؛ اضافه کردن کلسیم و آهن به مواد غذایی که قوت روزانه مردم است از جمله آرد را در نظر داشته باشند یا بسته‌های ویژه‌ای به افرادی که نیازمند هستند ارائه دهند.

,

جهادکشاورزی پاسخ‌گو نبود

, جهادکشاورزی پاسخ‌گو نبود, جهادکشاورزی پاسخ‌گو نبود,

جهت پیگیری موضوع از جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی طی چندین نوبت تماس با مدیر روابط عمومی جهاد کشاورزی استان جهت هماهنگی با معاون بهبود تولیدات دامی برای مصاحبه موفق به صحبت با روابط عمومی و هماهنگی با معاونت مربوطه نشدیم.

,

بنابراین گزارش؛ مشکل اصلی دامداران کمبود و افزایش قیمت نهاده مورد نیاز دام است و اگر این مسئله ادامه داشته باشد باعث متضررشدن دامداران استان، نابودی صنعت دامپروری، افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی، کاهش قدرت خرید و در نهایت به خطر افتادن سلامتی مردم در پی کاهش و حذف لبنیات خواهد بود. با توجه به صدا در آمدن زنگ خطر نابودی ذخیره ژنتیکی دام استان در پی کشتار دام‌های مولد به دلیل عدم‌تأمین نهاده لازم است مسئولان اقدام جدی و عاجلی برای رفع این مسئله بیندیشند و قبل از نابودی صنعت دام استان که منجر به نابودی زندگی هزاران نفر خواهد شد برای تأمین نهاده مورد نیاز با قیمت مناسب اقدام کنند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه