اخبار داغ

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با دانا؛

علت مشکلات بازارها، سیال بودن نقدینگی و تصمیمات غلط است/ با کُندی در تصمیم‌گیری‌ها، مشکلات اقتصادی حل نمی‌شود

علت مشکلات بازارها، سیال بودن نقدینگی و تصمیمات غلط است/ با کُندی در تصمیم‌گیری‌ها، مشکلات اقتصادی حل نمی‌شود
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یازدهم با انتقاد از برخی تصمیمات بانک مرکزی گفت: دولت و مجلس همیشه از فرایند‌ها و موضوعات عقب هستند و با این کُندی تصمیم‌گیری‌، اتفاقی برای حل مشکلات رخ نخواهد داد و مشکل همیشه ادامه پیدا می‌کند.
[

جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در مورد وضعیت افزایش نرخ ارز و مشکلات اقتصادی کشور اظهار کرد: دولت و مجلس در شرایط فعلی باید تلاش کنند تا موانع صادرات و مشکلات تولید را بر طرف کنند و با ایجاد مشوق‌هایی ارزهای حاصل از صادرات به کشور برگردد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: برخی از صادرکنندگان به بهانه مختلف برای وارد کردن ارز خود به کشور تعلل می‌کنند در حالی که باید این کار را انجام دهند و آنهایی که ظرفیت دارند و می‌توانند بخشی از نیاز واردات را بدون انتقال ارز تامین کنند، اقدام خود را انجام دهند.

,

این نماینده مجلس گفت: یک دنده‌ای و اصرار بانک مرکز برای تعیین منشاء ارز واردات بیش از اینکه کمکی به کاهش تقاضا برای ارز کند، باعث اینجاد مشکل خواهد کرد زیرا امروز بخش عمده‌ای از مشکلات تولید ماندن ماشین آلات و تجهیزات و مواد اولیه در گمرک است که باید در این مورد تسریع و امکان تولید و صاردات ایجاد شود که می‌تواند برای کشور ارز آور باشد.

,

 

,

بی‌ثابتی در بورس شده و نگرانی سهامداران حل شود

, بی‌ثابتی در بورس شده و نگرانی سهامداران حل شود,

قادری با بیان اینکه دولت باید در صدور مجوز پروژه‌های سریع‌تر اقدام کند تا نقدینگی به این سمت برود، ادامه داد: ارز به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و افراد برای حفظ دارایی و قدرت خرید خود ارز خریداری می‌کنند. همچنین دولت باید بازار بورس را سر و سامان دهد و امروز به دلیل برخی تصمیمات مشکلات ایجاد و باعث بی‌ثابتی بازار سهام شده و سهامداران را نگران کرده است که باید این نگرانی‌ها را برطرف شود تا سرمایه مردم در بورس بماند.

,

وی با اشاره به حجم بالای نقدینگی در کشور، بیان کرد: بی‌ثباتی در سیاست‌ها باعث ایجاد مشکل می‌شود. نقدینگی امروز به سمت در هر بازاری مانند ارز، مسکن، خودرو و... برود مانند سیل عمل کرده و مشکل ایجاد می‌کند و باید نقدینگی مهار شود.

,

عضو منیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: وقتی مردم پول دارند و خودروسازان خودرو را با قیمت روز می‌فروشند بهتر است دولت با تعیین نرخ سود متعارف اجازه پیش فروش خودرو را بدهد تا بخشی از نقدینگی را جمع کند یا اقدامات دیگری در پروژه‌ها انجام دهد تا بخش قابل توجهی از نقدینگی را جذب کنند. 

,

 

,

تصور غلط سیاستمداران، سیاست گذاران و کارشناسان اقتصادی

, تصور غلط سیاستمداران، سیاست گذاران و کارشناسان اقتصادی,

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه دولت باید نقدینگی را مهار و مدیریت کند؛ گفت: اگر نقدینگی به سمت تولید، پروژه عمرانی و... سوق داده شود، فشار روی بازار ارز و دیگر بازارهای کم خواهد شد.

,

قادری در مورد این که آیا چرخ اقتصاد ایران با دلار 28 هزار تومانی می‌چرخد؛ پاسخ داد: خیر؛ زیرا از یک سو نقدینگی روند افزایشی دارد و از سوی دیگر با محدودیت‌های ارزی مواجه هستیم البته تنها مشکل اقتصادی ایران در بازار ارز نیست و این تصور غلطی سیاستمداران، سیاست گذاران و کارشناسان اقتصادی دارند و خیال می‌کنند مشکلات همه در بازار ارز است در صورتی که تا دیروز این مشکلات در بورس بود و ممکن است فردا در مسکن و یا خودرو رخ دهد.

,

وی تصریح کرد: به دلیل سیال بودن نقدینگی و بی‌ثابتی حاصل از تصمیمات غلط، نقدینگی هر روز به سمت یک بازار می‌رود و مانند جریان سیل است و اگر سیاست‌گذاری‌ها درست و اصلاح شود، ارز اگر روند رو به پایین نداشته باشد؛ حداقل مسیر افزایشی را طی نخواهد کرد.

,

 

,

دولت و مجلس عقب هستند

, دولت و مجلس عقب هستند,

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم در مورد آینده نرخ ارز گفت: این موضوع به سیاست‌های دولت و مجلس بستگی دارد؛ البته دولت و مجلس همیشه از فرایند‌ها و موضوعات عقب هستند و با این کُندی تصمیم‌گیری‌ها اتفاقی برای حل مشکل رخ نخواهد داد و مشکلات همیشه ادامه پیدا می‌کند.

,

قادری افزود: می‌بایست تصمیمات و واکنش‌ها باید به موقع باشد تا بتواند نقدینگی را به سمت تولید و رونق آن سوق دهد و جلوی بی‌ثباتی‌ها را بگیرد و با این روند مجلس و دولت مشکل حل نخواهد شد.

,

وی با انتقاد از بانک مرکزی نسبت به برخی از تصمیمات گفت: بانک مرکزی بر روی منشا ارز واردات تاکید زیادی دارد که این تصمیم غلط است و بارها به رئیس کل بانک مرکزی در این مورد گفته‌ام؛ البته الان و امروز برخی دستگاه‌های اجرایی برای حل این مشکل جلساتی دارند.

,

 

,

 انتهای پیام/ن

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه