اخبار داغ

ساعد مشکی: باید بتوانیم از وجود واقعی رزمندگان به تمامی صحبت کنیم / پوستر زمانی که در نمایشگاه نصب شود معنایش این است که دیگر کارکرد ندارد

ساعد مشکی: باید بتوانیم از وجود واقعی رزمندگان به تمامی صحبت کنیم / پوستر زمانی که در نمایشگاه نصب شود معنایش این است که دیگر کارکرد ندارد
ساعد مشکی عقیده دارد در کشور ما پوستر کارکرد اصلی خود را از دست داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ساعد مشکی طراح گرافیک درباره نمایشگاه مجازی "8*40" که با موضوع جلوه هنر مقاومت در هنرهای تجسمی از سوی موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر برگزار می‌شود، درباره برگزاری آنلاین این نمایشگاه‌ هنری گفت: گرچه برگزاری آنلاین نمایشگاه‌های هنری مزایایی دارد، اما به نظرم در حال حاضر از روی ناچاری نمایشگاه‌ها را به صورت آنلاین برگزار می‌کنیم، چراکه مهم‌ترین وجه برگزاری نمایشگاه هنری، گرفتن بازخورد از مخاطب و گفتگو و بحث رو در رو درباره آثار است که در برپایی آنلاین، چنین نخواهد شد. هرچند تا پیش از شیوع بیماری کرونا، برخی گالری‌ها آثار نمایشگاه‌هایشان را در وب‌سایت‌شان یا شبکه‌های اجتماعی نمایش می‌دادند که مثل نمایشگاه آنلاین بود و این اتفاق جدیدی نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی با اشاره به تغییر در شیوه نمایش آثار گرافیکی به ویژه "پوستر" برای مردم و مخاطب عادی، بیان کرد: در همه جای دنیا پوستر به عنوان یکی از اقلام گرافیک مخاطبی به نام جامعه دارد و محلی برای نصب آن در اختیار قرار می‌گیرد و برای مردم به نمایش گذاشته می‌شود اما در ایران،  پوستر در نمایشگاه  نصب می‌شود و مخاطب آن هم اغلب خود طراحان گرافیک هستند. معنایش این است که پوستر کارکرد ندارد.

,

مشکی درباره اثرش که در نمایشگاه "8*40" حضور دارد، گفت: در این پوستر، از بخشی کوتاه از شعر سیاوش کسرایی با عنوان "آرش کمانگیر" استفاده کرده‌ام که با نقوشی از چاپ سنگی و  به صورت افقی کار شده است.

,

ساعد مشکی

, ساعد مشکی,

این طراح  گرافیک درباره آثار هنری با موضوع دفاع مقدس و لزوم پرداختن به این موضوع برای نسل جوان، گفت: وقتی از واژه "مقدس" استفاده می‌کنیم، کار را برای طراحان و هنرمندان و پرداختن به این موضوع سخت می‌کنیم. وقتی موضوعی مقدس می‌شود، خطوط قرمزی دارد که نمی‌توان از آن عبور کرد یا به آن پرداخت. در نتیجه بخش‌های زیادی از موضوع ناگفته می‌ماند. در واقع محدودیتی به وجود می‌آید که دست هنرمندان در همه زمینه‌ها و دست طراحان گرافیک هم برای پرداختن به آن محدود می‌شود.

,

وی تاکید کرد: شاید به همین دلیل است که بسیاری از زوایای هشت سال دفاع مقدس، پنهان مانده است. جنگ هرگز خوشایند نبوده و همه بر عواقب ناخوشایند آن آگاهند. هیچ‌‌کس ویرانی، کشتار و آوارگی را دوست ندارد. همه آن‌ها که در جنگ کشته می‌شوند انسانند. باید بتوانیم ترس، عشق، گریه، فراغ و اندوه از دست دادن عزیزان را به شکلی واقعی نشان دهیم.

,

این هنرمند پیشکسوت در پایان با بیان اینکه نسل من این موارد را بسیار واقعی در دوره جنگ لمس کرده است، گفت: دوستان، همکلاسی‌ها و عزیزانی را در آن هشت سال از دست داده‌ایم که جایشان در میان ما بسیار خالی است. آن‌ها همه مثل ما انسان‌‌های معمولی بودند و ارزش‌شان به همین است که توانستند از عزیزترین چیز، یعنی از جان‌شان، بگذرند. بنابراین وقتی تقدس به میان می‌آید، نمی‌توانیم از وجود واقعی‌شان به تمامی صحبت کنیم.

,

 

,

انتهای یپام/

,

منبع:هنر آنلاین

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه