اخبار داغ

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد؛

اتخاذ قانون بازگشت ارز صادراتی در راستای تعدیل عرضه و تقاضای بازار ارز/ عدم تعهد بانک مرکزی؛ صادرات محصولات کشاورزی را مختل کرد

اتخاذ قانون بازگشت ارز صادراتی در راستای تعدیل عرضه و تقاضای بازار ارز/ عدم تعهد بانک مرکزی؛ صادرات محصولات کشاورزی را مختل کرد
پورابراهیمی گفت: بانک مرکزی از صادرکنندگان درخواست کرد تا این منابع را به چرخه اقتصادی کشور برگردانند تا بتواند فرآیند تراز تجاری، عرضه و تقاضای ارز در کشور را مدیریت کند و بانک مرکزی این موضوع را پیگیری کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مجلس در طول سال‌های اخیر هیچ یک از قوانین مربوط به صادرات را تغییر نداده است اما بانک مرکزی دستورالعمل و آئین‌نامه‌هایی را براساس اختیارات قانونی تبیین کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

وی افزود: این آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها دارای نقاط قوت، ضعف و اشکالاتی هستند، البته همه این تصمیمات در جهت پیگیری منافع ملی است.

,

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به محدودیت‌های ناشی از منابع ارزی، مطرح کرد: کشور در شرایط خاصی قرار دارد، باید توجه داشت در سال‌های غیرتحریمی حدود ۵۰ میلیارد دلار صادرات نفتی داشتیم و در شرایط تحریمی این رقم کاهش پیدا کرده است.

,

پورابراهیمی تصریح کرد:  از اسفند سال گذشته تاکنون با شیوع کرونا به شدت قیمت جهانی نفت کاهش پیدا کرده بنابراین درآمد ارزی ما از محل صادرات نفت به شدت کمتر شده است.

,

وی یادآور شد: کاهش قیمت نفت و صادرات غیرنفتی باعث شد که برای تراز تجاری کشور اشکالاتی پیش آید، از این رو لازم است که میزان مصارف و منابع را مدیریت کنیم.

,

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس عنوان کرد: بانک مرکزی از اواخر سال گذشته تا اوایل سال جاری تصمیماتی در خصوص صادرات اتخاذ کرد و گزارشی مبنی براینکه ۲۷ میلیارد دلار از صادرات منابع صادراتی به چرخه اقتصادی کشور برنگشته است، منتشر کرد.

,

اتخاذ قانون بازگشت ارز صادراتی در راستای تعدیل عرضه و تقاضای بازار ارز

, اتخاذ قانون بازگشت ارز صادراتی در راستای تعدیل عرضه و تقاضای بازار ارز, اتخاذ قانون بازگشت ارز صادراتی در راستای تعدیل عرضه و تقاضای بازار ارز,

پورابراهیمی تاکید کرد: بانک مرکزی از صادرکنندگان درخواست کرد تا این منابع را به چرخه اقتصادی کشور برگردانند تا بتواند فرآیند تراز تجاری، عرضه و تقاضای ارز در کشور را مدیریت کند و بانک مرکزی این موضوع را پیگیری کرد.

,

وی ادامه داد: معتقدیم در بخش صادرات به ویژه صادرات محصولات کشاورزی که ارزبری کمتری نسبت به سایر کالاهای صادراتی دارد باید روند صادرات محصولات کشاورزی با سایر حوزه ها مجزا و متفاوت باشد.

,

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با یادآوری جلساتی که با رئیس کل بانک مرکزی در سال‌های قبل برگزار شده، عنوان کرد: در این جلسات توافقات خوبی انجام و منجر به صادرات ۵۰ هزار تن از پسته استان کرمان و اقلامی در بخش صادرات غیر نفتی دیگر شد.

,

عدم تعهد بانک مرکزی؛ صادرات محصولات کشاورزی را مختل کرد

, عدم تعهد بانک مرکزی؛ صادرات محصولات کشاورزی را مختل کرد, عدم تعهد بانک مرکزی؛ صادرات محصولات کشاورزی را مختل کرد,

پورابراهیمی بیان کرد: تغییر مجدد بخشنامه و تسویه صادراتی سریع باعث شد صادرات دچار مشکل شود، چرا که در آن مقطع با بانک مرکزی توافق کردیم که هر کس صادرات انجام می‌دهد باید منابع ارزی خود را برای واردات و صادرات اختصاص دهد و علاوه بر آن در اختیار وارد کننده قرار دهد که متاسفانه بانک مرکزی این توافق را به هم زد و یک وقفه‌ای در صادرات محصولات کشاورزی استان به ویژه پسته ایجاد شود.

,

وی افزود: این تصمیم کارشناسی نبود و ما آن را قبول نداشتیم و معتقدیم در بخش صادرات کشاورزی باید از روشی استفاده کنیم که مشوق‌های صادراتی نیز وجود داشته باشد البته معتقدیم در این شرایط سخت جنگ اقتصادی و تحریم حتی یک دلار از منابع ارزشی کشور ما نمی‌تواند به کشور برنگردد.

,

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس ابراز کرد: با روش بازگرداندن ارز صادراتی و لغو کارت‌های بازرگانی و… مخالف بودیم به همین دلیل هفته گذشته جلسه‌ای با مسئولان ارشد کشوری در کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد و در خصوص ۲ محور منابع ناشی از تسهیلات و منابع صادراتی تصمیماتی گرفته شد.

,

پورابراهیمی تصریح کرد: سالانه از طریق بانک‌های عامل حدود هزار میلیارد تومان منابع برای صادرکنندگان به عنوان سرمایه در گردش و با نرخ‌های ترجیحی در نظر گرفته می شد اما امسال متوجه شدیم سازمان توسعه تجارت سامانه سپیدار را طراحی کرده و این سامانه محدودیتی برای دریافت تسهیلات توسط متقاضیان ایجاد کرده است.

,

بر اساس قوانین جدید تمدید کارت بازرگانی تجار منوط به تسویه حساب ارزی است

, بر اساس قوانین جدید تمدید کارت بازرگانی تجار منوط به تسویه حساب ارزی است, بر اساس قوانین جدید تمدید کارت بازرگانی تجار منوط به تسویه حساب ارزی است,

وی یادآور شد: در گذشته صادرکنندگان برتر به بانک‌ها معرفی و منابعی دریافت می‌کردند و تا سال بعد این تسهیلات را تسویه می‌کردند امسال متوجه شدیم افراد متقاضی تسهیلات در این سامانه باید کارت بازرگانی تمدید شده داشته باشند و تمدید کارت بازرگانی آنها منوط به تسویه ارزی شده است.

,

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: باید به افرادی که همه ارز را بازنگرداندند مهلت بازگشت ارز داد، از این رو چند مصوبه در جلسه قبل کمیسیون اقتصادی مجلس داشتیم و مقرر شد تسهیلات سال ۹۸ که حدود ۸۰۰ میلیارد تومان است خارج از سامانه سپیدار امکان عملیاتی شدن داشته باشد.

,

پورابراهیمی گفت: در آن جلسه مصوب شد برای سال جاری نیز از طریق سازمان توسعه تجارت برنامه جدیدی برای تنظیم مقرراتی که بانک مرکزی دارد در دستور کار قرار گیرد.

,

وی در پایان خاطرنشان کرد: از نظر ما به هیچ عنوان قابل قبول نیست صادرکننده‌ای که سال‌ها به عنوان یک صادرکننده شفاف و خوشنام در استان و کشور فعالیت کرده اکنون به دلیل وضعیت صادرات و مسائل ناشی از انتقال ارز دچار مشکل شود، از این رو مقرر شد فهرست صادرکنندگان خوشنام را تهیه و افرادی که ۱۰ تا ۲۰ سال صادرات انجام داده و ارزشان را به کشور بازگرداندند و اکنون با مشکل مواجه شده‌اند، از اجرای این قانون منع شوند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه