اخبار داغ

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی:

جوانان خلیل آباد باید به سمت فراوری کشمش حرکت کنند/ ضرورت احداث آزمایشگاه مرجع کشمش در خلیل آباد

جوانان خلیل آباد باید به سمت فراوری کشمش حرکت کنند/ ضرورت احداث آزمایشگاه مرجع کشمش در خلیل آباد
اورانی با بیان اینکه خلیل آباد باید در راه اندازی آزمایشگاه مرجع کشمش اولین باشد و کشاورز نباید در این زمینه معطل آزمایشگاه مشهد باشد، گفت: اگر بتوانیم از کشمش، محصولات دیگری با ارزش افزوده بیشتری فراوری کنیم مطمئناً بهتر خواهد بود و باید با استفاده از ظرفیت جوانان صاحب فکر و اندیشه خلیل آباد به سرانجام برسد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ محمدرضا اورانی، مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ظهر امروز در مراسم راه اندازی معاملات گواهی سپرده کشمش سبز قلمی در بورس کالای ایران که با حضور مدیران استانی و شهرستان و مدیران بورس کالای ایران در سالن ثامن الحجج خلیل آباد برگزار شد، اظهار داشت: 27 هزار و 941 هکتار باغ انگور در استان خراسان رضوی وجود دارد که از این میزان 25 هزار و 997 هکتار کشت آبی و 7 هزار و 312 هکتار کشت دیم است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی میزان تولید استان را 346 هزار تن ( 335 هزار تن از باغات آبی و 10 هزار و 722 تن از باغات دیم) عنوان کرد و افزود: استان خراسان رضوی 9 درصد تاکستان های انگور کشور را دارد و رتبه سوم را دارا است و به لحاظ تولید 11 درصد از تولید کشور و جایگاه چهارم را دارد.

,

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه در سال های اخیر متوسط عملکرد تولید انگور در واحد سطح یا هکتار، 17 تن بوده است ولی عملکرد باغدار انگورکار نمونه که در بسیاری از سالها مربوط به شهرستان خلیل آباد بوده، 125 تن است، خاطرنشان کرد: سطح کشت انگور شهرستان خلیل آباد 5677 هکتار است که 28 درصد از باغات استان را تشکیل می دهد.

,

وی با بیان اینکه 119 هزار و 394 تن انگور در شهرستان خلیل آباد تولید می شود که حدود 36 درصد از تولید استان را دارد، تصریح کرد: در شهرستان خلیل آباد راندمان عملکرد به طور متوسط 22 تن در هکتار است در صورتی که متوسط استانی 17 تن و متوسط کشوری 12 تن است.

,

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه راندمان عملکرد خلیل آباد در بحث انگور به مدد دانش، مهارت و تجربه کشاورزان و تولید کنندگان خود از متوسط استانی و کشوری بالاتر است، اذعان کرد: 3هزار و 330 هکتار سطح زیرکشت انگور در کاشمر وجود دارد که 61 هزار و 860 تن تولید می شود.

,

وی با تاکید بر اینکه 980 هکتار باغ انگور در بردسکن وجود دارد که حدود 17 هزار و 766 تن انگور تولید می شود، عنوان کرد: سطح کشت باغات انگور شهرستان های خلیل آباد، کاشمر و بردسکن 9 هزار و 870 هکتار است که 48 درصد از باغات انگور آبی استان را تشکیل می دهد که 199 هزار تن تولید انگور استان را دارا است.

,

اورانی با بیان اینکه 58 درصد کشمش استان خراسان رضوی در حوزه ترشیز تولید می شود، تشریح کرد: 24 واحد فراوری و بسته بندی کشمش در استان خراسان رضوی وجود دارد که 3 واحد در بردسکن با ظرفیت 3600 تن در سال است که دو برابر ظرفیت تولیدی کشمش در بردسکن واحد بسته بندی داریم.

,

وی با اشاره به اینکه 8 واحد فراوری و بسته بندی کشمش در کاشمر با ظرفیت 7950 تن وجود دارد که 3677 تن ظرفیت خالی داریم که یا باید واحدهای موجود توسعه ظرفیت دهند یا واحدهای جدید ایجاد شود، بیان کرد: 5 واحد فراوری و بسته بندی کشمش در خلیل آباد وجود دارد که کل ظرفیت این واحد 5300 تن است در حالی که تولید کشمش 22 هزار و 386 تن است.

,

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه 17 هزار تن ظرفیت خالی فراوری و بسته بندی کشمش وجود دارد، تاکید کرد: یکی از مواردی که سرمایه گذاران و کارآفرینان شهرستان در آن متمرکز شوند در توسعه واحدهای موجود و احداث واحدهای جدید است.

,

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار و اطلاعات 60 درصد کشمش استان در حوزه ترشیز بزرگ با محوریت خلیل آباد است چرا باید آزمایشگاه مرجع کشمش در مشهد باشد، مگر خلیل آباد کم دانش آموخته و متخصص دارد، ابراز کرد: خلیل آباد باید در راه اندازی آزمایشگاه مرجع کشمش اولین باشد و کشاورز نباید در این زمینه معطل آزمایشگاه مشهد باشد.

,

اورانی با تاکید بر اینکه آنچه که ما از انگور در کشور استفاده می کنیم، کشمش، سرکه، شیره، نکتار، آبغوره، غوره خشک، دلمه برگ انگور، مصارف دارویی از اشک مو و... است، افزود: ولی در کشورهای خارجی مربا، ژله، سس انگور و کشمش، شکلات انگور، لوازم آرایشی و بهداشتی، آرد کشمش، کنسانتره کشمش و... تولید می شود و در این زمینه باید به صورت جد به سمت فراوری حرکت کنیم.

,

وی با بیان اینکه اگر بتوانیم از کشمش، محصولات دیگری با ارزش افزوده بیشتری فراوری کنیم مطمئناً بهتر خواهد بود و باید با استفاده از ظرفیت جوانان صاحب فکر و اندیشه شهرستان به سرانجام برسد، اظهار کرد: اگر امروز در بازارهای جهانی چالش داریم مشکل دانش است و کمبود دانش خود را می خواهیم با تهمت و فرافکنی جبران کنیم باید خود را قوی کنیم و راه آن پای کار آمدن جوانان است.

,

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه باید در بسته بندی های کشمش تجدید نظر داشته باشیم، خاطرنشان کرد: کشاورز همه هزینه ها را انجام می دهد ولی همانجایی که باید هزینه کند عقب می نشیند، باید به سمت استاندارد و مناسب سازی بسته بندی ها حرکت کنیم.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه