اخبار داغ

گزارشی از تحقق «جهش تولید» از شعار تا عمل؛

شرکت‌های دانش‌بنیان در حصار وعده‌های بر زمین مانده دولت/ پرداخت نشدن مطالبات، آینده دانش بنیان‌ها را تهدید می‌کند

شرکت‌های دانش‌بنیان در حصار وعده‌های بر زمین مانده دولت/ پرداخت نشدن مطالبات، آینده دانش بنیان‌ها را تهدید می‌کند
به گفته بسیاری از کارشناسان، شرکت‌های دانش‌بنیان باعث تحقق اقتصاد مقاومتی می‌شوند اما با توجه به نامگذاری امسال به عنوان سال «جهش تولید»، آیا دولت و مسئولان توانسته‌اند بسترهای لازم را برای رشد این شرکت‌ها ایجاد کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، اقتصاد همواره یکی از ارکان مهم کشور بوده است که می تواند عامل پیشرفت یا عامل عقب ماندگی یک کشور شود. یکی از راه های تقویت اقتصاد، خودکفایی، تقویت تولیدات داخلی و بی نیازی کشور به واردات است که این امر بدون دستیابی به تکنولوژی‌های خاص و کسب علوم مورد نیاز امکان پذیر نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

شرکت های دانش بنیان به دلیل دارا بودن ظرفیت هایی همچون اقتصاد بر پایه دانش بومی و اتکاء به توان علمی و پژوهشی داخلی همواره از ملزومات بسترساز توسعه صنعت در چارچوب اقتصاد مقاومتی به حساب می آیند. این شرکت ها با تحول در عرصه علم و دانش و کشف یافته ها و نتایج جدید اقتصادی در رشد و توسعه مناطق مختلف تاثیر زیادی دارند بطوری که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر اهمیت نقش این شرکت ها در رونق اقتصادی و اقتصاد مقاومتی تاکید و آنها را موثرترین مولفه‌های تحقق پایدار اقتصاد توصیف کردند. لذا با توجه به نام گذاری سال 99 به عنوان سال «جهش تولید»، آیا دولت و مسئولان توانسته‌اند بسترهای لازم را برای رشد و تعالی این شرکت‌ها ایجاد کنند؟

,

, ,

رضا قنبری، رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما یکی از بزرگ‌ترین مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان را عدم تحقق تعهدات دولتی دانست و گفت: جامع مشتری‌های شرکت‌های دانش‌بنیان دولتی هستند و در بیشتر موارد به‌جای دریافت به‌موقع مطالبات مالی از دولت اوراق بهادار دریافت کرده و از پس مخارج خود جهت تولید مضاعف برنمی‌آیند.

,

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه انرژی به دلیل این‌که بازوی اجرایی دولتی دارند بیشترین ضرر را در پی دریافت مطالباتشان از دولت و افزایش روزافزون نرخ دلار متحمل می‌شوند.

,

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی تصریح کرد: تعداد بی‌شماری از شرکت‌های دانش‌بنیان استان قراردادهایی بر مبنای ریالی بسته‌اند که به دلیل کرونا اجرای آن‌ها به تعویق افتاده و در شرایط کنونی و افزایش نرخ دلار از پس تعهدات خود برنمی‌آیند لذا باید تمهیداتی صورت گیرد و شرایط حیاتی این شرکت‌ها در نظر گرفته شود تا بتوان از زمین‌ خوردن این شرکت‌ها جلوگیری و اعتباراتی به آن‌ها تخصیص داده شود.

,

ضرورت بازگشایی مسیر بازار بین‌المللی برای شرکت‌های دانش‌بنیان

, ضرورت بازگشایی مسیر بازار بین‌المللی برای شرکت‌های دانش‌بنیان,

وی افزود: متأسفانه باید دولت به این اعتقاد برسد که بازار شرکت‌هایی که B.T.C هستند برای میزان تقاضای مردم داخل کشور کافی است ولی شرکت‌های B.TO.B نیازمند جامع مشتریانی بیشتری در حد خاورمیانه بوده و بایستی موجبات هموارسازی مسیر بازار بین‌المللی در خاورمیانه برای آنان فراهم گردد.

,

قنبری اقدامات دولت برای تثبیت نرخ ارز در داخل کشور را موجب دشواری برقراری ارتباط شرکت‌های‌ دانش‌بنیان با جامعه و بازار بین‌الملل دانست و گفت: تصمیمات دولت برای ایجاد ثبات در اقتصاد کشور نباید به‌گونه‌ای باشد که مانع رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان که از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی هستند شود.

,

, ,

تعریف اشتباه از صنعت، شرکت‌های دانش‌بنیان را به حاشیه کشاند

, تعریف اشتباه از صنعت، شرکت‌های دانش‌بنیان را به حاشیه کشاند,

وی افزود: به عقیده من نباید شرکت‌های دانش‌بنیان را به دید کارخانه‌داری نگاه کرد و متأسفانه از گذشته محصولات کارخانجات خارج کشور خریداری می‌شدند و این اقدام را صنعت تلقی می‌کردند که همین تعریف اشتباه از صنعت موجب گردیده تا شرکت‌های دانش‌بنیان در حاشیه قرار بگیرند.

,

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در پایان اظهار کرد: قوانین وضع‌شده در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار کاربردی و مفید است و بزرگ‌ترین مشکل در این حوزه عدم آگاهی و شناخت دولت  از شرکت‌های دانش‌بنیاد و مطالباتشان است که با اهتمام بیشتر دولت در این زمینه کشور در آینده‌ای نه‌چندان دور به خودکفایی رسیده و فرمایشات رهبری مبنی بر ضرورت اقتصاد مقاومتی، رونق و جهش تولید محقق شود.

,

, ,

محسن قدریان، مدیر عامل یکی از شرکت‌های برتر دانش‌بنیان خراسان رضوی در گفت‌وگو با صبح توس اظهار کرد: شرکت فنی و مهندسی نیرو نماد خراسان در سال 1374 با هدف دست یافتن و خودکفایی در طراحی، ساخت و انتقال فنّاوری در زمینه‌های احداث مینی­ریفاینری (روغن سوخته، ضایعات پالایشگاهی و میعان‌های گازی) فرایندهای جداسازی تقطیری و شیمیایی، برج‌های تقطیری، راکتورهای تین فیلم و ماشین‌آلات پرتابل تصفیه و بازیافت روغن در کشور و منطقه تأسیس شد.

,

وی افزود: این شرکت با بهره‌گیری از دانش روز دنیا و آزمایشگاه‌های تخصصی و با استفاده از ماشین‌آلات دقیق و پیشرفته با تضمین بهترین کیفیت گام‌های مؤثری در خودکفائی صنعت کشور عزیزمان بـخصوص صنـایع (برق، نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و سیمان) برداشته است و تاکنون بیش از ۴۰۰ دستگاه مختلف تولید شده و به مشتریان خود در اروپا، آسیا و آفریقا عرضه کرده است.

,

قدریان تصریح کرد: طی چند سال گذشته توانسته‌ایم قدرت شرکت و تعداد دستگاه‌ها را در زمینه روغن‌های توربین و ترانس حدود 2 و نیم برابر کنیم که با توجه به نیاز شدید کشور به این نوع دستگاه‌ها، در صورتی که دستگاه‌های موجود را دو برابر کنیم باز هم کشور به این نوع فناوری نیاز دارد.

,

افزایش طول عمر توربین‌های برق با استفاده از روغن ساخت داخل

, افزایش طول عمر توربین‌های برق با استفاده از روغن ساخت داخل,

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه محصولات ما باعث افزایش طول عمر توربین‌ها و ترانسفورمرهای برق می‌شود، گفت: صنعت برق کشور یکی از صنایع مهم و کلیدی کشور به حساب می‌آید و این صنعت نیاز زیادی به نگهداری دارد لذا روغن‌های ساخت این شرکت باعث افزایش طول عمر توربین‌ها و ترانس‌ها می‌شود و از طرف دیگر باعث جلوگیری از خروج ارز از کشور می‌شود.

,

وی بیان کرد: امسال علی‌رغم تعطیلی بسیاری از صنایع به دلیل کرونا و وضعیت اقتصادی کشور، ما 35 درصد نیروی کار خود را افزایش داده‌ایم و در حال حاضر 100 نفر در این شرکت مشغول به کار هستند که در صورت تحقق مطالبات و درخواست‌هایمان از دولت و مسئولان استانی، ظرفیت دو برابر کردن نیروها را داریم و می‌توانیم برای حدود 230 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کنیم.

,

 

,

, ,

ایران پنجمین تولیدکننده دستگاه تصفیه شیمیایی روغن ترانسفورماتور در دنیا

, ایران پنجمین تولیدکننده دستگاه تصفیه شیمیایی روغن ترانسفورماتور در دنیا,

قدریان با تأکید بر اینکه تکنولوژی که ما در این شرکت به دست آورده‌ایم، تنها در اختیار 5 کشور دنیا است و ایران پنجمین تولیدکننده دستگاه تصفیه شیمیایی روغن ترانسفورماتور در دنیا است عنوان کرد: دستگاه‌های ما علاوه بر اینکه از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کند، از خام فروشی به کشورهای خارجی نیز جلوگیری کرده و امروز ایران به یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان این دستگاه‌های مینی پالایشگاهی روغن تبدیل شده است.

,

دولت هیچ حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان نکرده است

, دولت هیچ حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان نکرده است,

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان ضمن گلایه از عملکرد دولت طی چند سال گذشته، گفت: شرکت ما جزء 10 شرکت برتر دانش بینان خراسان رضوی است اما با این وجود طی چند سال گذشته مسئولان دولتی فقط وعده حمایت از شرکت‌های دانش بینان را داده‌اند اما در عمل دولت هیچ حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان نکرده است.

,

وی ادامه داد: دولت در زمینه‌های گوناگونی می‌تواند به شرکت‌های دانش بینان کمک کند؛ این کمک‌ها می تواند در زمینه اعطای وام‌ها و تسهیلات باشد و همچنین می‌تواند در خصوص بحث‌های مالیاتی، بیمه، تسهیل صادرات و حمایت‌های معنوی دیگر باشد که تمامی شرکت‌های دانش بینان نیازمند این نوع حمایت‌ها هستند.

,

قدریان در پایان خاطر نشان شد: تاکنون ما توانسته‌ایم به 26 کشور محصولاتمان را صادر کنیم از این رو درصورت حمایت دولت، شرکت ما این قابلیت را دارد تا برای 500 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کند و همچنین می‌توانیم ارز آوری بسیار خوبی برای کشور داشته باشیم.

,

لذا امری ضروری است که دولت درک بهتری از شرکت‌‌های دانش‌بنیان کشور داشته باشد و با تقویت این بخش و تکیه بر توان علمی داخلی، نه تنها به خودکفایی در تولید برسد بلکه بتواند، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک صادرکننده قوی در بخش علوم و فناوری به کشورهای منطقه و جهان معرفی کند. 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه