اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

«زمین گرم»؛ سریالی بهتر از هیچی!/ سرابی در کویر سوزان تلویزیون

«زمین گرم»؛ سریالی بهتر از هیچی!/ سرابی در کویر سوزان تلویزیون
«زمین گرم» نخستین سریال نعمت الله در مقام کارگردانی به حساب می آید؛ بی شک در این روزهایی که صداوسیما از خالی بودن برنامه و سریال های خوب رنج می برد، باید قدر این سریال با وجود ضعف هایش، دانسته شود.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «زمین گرم»، سریالی است که پس از دوران کرونا می توان گفت اولین مجموعه تولیدی تلویزیون است، چند هفته ای است که مهمان خانه های مردم شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

«زمین گرم» به زندگی یک جوان روستایی ساده و مذهبی می پردازد که دچار تنش ها و اتفاقاتی می شود که اطرافیانش برای او رقم می زنند و زندگی این جوان به نحوی درگیر اشتباهات دیگران می شود؛ اما در ادامه چالش بزرگی که نعمت الله در این سریال به وجود می آورد این است که آیا این جوان خودش نیز مرتکب اشتباه می شود یا خیر؟! در واقع علیار را در مسیر انتخاب قرار می دهد و در مسیر همین انتخاب کردن هاست که انسان ممکن است راه ثواب را از ناصواب به درستی تشخیص ندهد و برای خود و اطرافیانش مشکلاتی بوجود آورد.

, «زمین گرم»,

اتفاقی مبارک در تلویزیون

, اتفاقی مبارک در تلویزیون, اتفاقی مبارک در تلویزیون, اتفاقی مبارک در تلویزیون,

نقش اول این سریال را یک جوان (صادق برقعی) که چهره آشنایی برای مخاطب ندارد بازی می کند. بازیگری که کار خود را با تئاتر شروع کرده و عوامل سریال بازی او را در یکی از آخرین کارهای تئاتریش می پسندند و دعوت به کار می شود. مسیری میانبر و تجربه ای موفق که برخی از کارگردان ها بازیگران جدید خود را از میان استعدادهای تئاتری انتخاب می کنند. تلویزیون به چهره های جدید نیاز دارد و این همت عوامل تولید یک سریال یا فیلم سینمایی را می رساند تا به جای استفاده از بازیگران ثابتی که بازی و حتی چهره شان برای بیننده تکراری شده، بازیگران جدید خود را به این شکل انتخاب کنند؛ کاری که معمولا با تولید یک سریال در خارج از تهران و در سایر استان های کشور اتفاق می افتد. استفاده از بازیگران توانمند و با استعداد شهرستان ها که فقط زمینه بروز توانایی های آن ها مهیا نشده است.    

, (صادق برقعی),

درباره اولین ساخته تلویزیونی سعید نعمت‌ا... که پیش‌تر او را یک نویسنده سریالی می‌شناختیم

, درباره اولین ساخته تلویزیونی سعید نعمت‌ا... که پیش‌تر او را یک نویسنده سریالی می‌شناختیم,

علیار پسر جوان مذهبی است که عاشق دختر یک روحانی می شود که در همان روستا زندگی می کند و در تب عشق او می سوزد اما به یکباره پس از مردن برادرش برای این که فرزند برادرش بی سر و سامان نباشد از عشق خود دست می کشد و برای ثواب کردن (فروغ) همسر سابق برادرش را به عقد خود در می آورد، آن هم زنی که هیچگونه سنخیتی با او ندارد. فروغ زنی است که پس از مرگ همسرش اصلان برای امرار معاش دزدی می کند و از این طریق شکم خودش و پسرش فرهاد را سیر می کند، علیار با چنین فردی ازدواج می کند و از عشق خودش به معصومه می گذرد.

, علیار,

 

,

درباره اولین ساخته تلویزیونی سعید نعمت‌ا... که پیش‌تر او را یک نویسنده سریالی می‌شناختیم

, درباره اولین ساخته تلویزیونی سعید نعمت‌ا... که پیش‌تر او را یک نویسنده سریالی می‌شناختیم,

 

,

مجموعه تلویزیونی «زمین گرم» ساخته سعید نعمت‌ا... حالا به میانه راه پخش رسیده و در قیاس با رقیب دیگرش «بوم و بانو» که از قضا این مجموعه هم با فاصله‌‎‌ای اندک بعد از این سریال ساخته شده و از شبکه دوم سیما پخش می‌شود، مخاطبان بیشتری را پای جعبه جادو نشانده است. سریال سی قسمتی که در کمرکش داستان قرار دارد و حالا می‌توان درباره کم و کیف آن صحبت کرد.

, سعید نعمت‌ا...,

کاراکتر ها و شخصیت های خیالی

, کاراکتر ها و شخصیت های خیالی, کاراکتر ها و شخصیت های خیالی, کاراکتر ها و شخصیت های خیالی,

زمانی که در ژانر درام یا اصولا ژانرهایی به غیر از تخیلی، فیلم یا سریالی می سازیم، داستان باید به گونه ای باشد که بیننده بتواند با آن همزات پنداری کند، مابه ازای بیرونی آن را در اطراف خود لمس کرده و یا از زبان دیگری شنیده باشد، این سریال در داستان به ضعف هایی این چنین دچار شده است، به عنوان مثال شخصیت علیار که فردی مذهبی و خانواده دوست است اکنون که می بیند پدرش(استوار) که فردی خلافکار و قاچاقچی بوده و حتی خود علیار هم از کودکی با او زندگی نکرده است، حتی اکثر کاراکترهای سریال از او بدگویی می کنند و یا به نوعی از او لطمه دیده اند، با همه این احوال به سراغ او می رود تا کمکش کند و تمام هم و غم علیار کمک و نگهداری از پدرش می شود.

,

تا اینجای داستان شاید بیننده خود را راضی کند و درگیر احساسات پدر  فرزندی با ماجرا کنار بیاید؛ در ادامه زمانی که فروغ از او می خواهد که بین زن و بچه اش و پدرش یکی را انتخاب کند می بینیم که علیار استوار را انتخاب می کند و حتی به محل نگهداری پدر در آسایشگاه روانی می رود و با هزار خواهش و تمنا مدیر آنجا را راضی می کند تا بتواند انجا بماند و از پدرش مراقبت کند؛ در صورتی که می توانست با اعتدالی که نویسنده به کار می گیرد، هم از پدرش مراقبت کند و هم کنار خانواده اش باشد و با مهربانی دل زن و فرزندش را بدست آورد. چرا اغراق در محبت باید داستان را از مسیر واقعی خارج کند؟ مگر نه اینکه بیننده باید در مسیری درست با شخصیت سریال همذات پنداری کند تا شاید در زندگی خویش، راه حلی برای مشکلات مشابه خویش پیدا کند. 

,

خود خود نعمت الله

, خود خود نعمت الله, خود خود نعمت الله, خود خود نعمت الله,

دیالوگ‌هایی که معمولا سعید نعمت الله برای آثارش می‌نویسد، منتقدان صفر و صدی به همراه دارد. این اتفاق در سریال زمین گرم هم تکرار شده که چرا دیالوگ‌ها با ادبیات جامعه امروز همخوانی ندارند و مثلا در زندگی واقعی، کی زن و شوهر و یا پدر و پسر با همدیگر اینگونه صحبت می کنند! شاید نوع دیالوگ های شاعرانه یا غیرواقعی در کارهای متعدد سعید نعمت الله، برای مخاطبان کارهای او به سند و امضای شخصی او بدل شده باشد. تمایزی که نسبت یه کارهای سایرین کاملا به چشم می آید. 

,

 

,

معرفی کامل سریال زمین گرم؛ خلاصه داستان، بازیگران و تعداد قسمت ها

, معرفی کامل سریال زمین گرم؛ خلاصه داستان، بازیگران و تعداد قسمت ها,

 

,

سریال «زمین گرم» نخستین سریال سعید نعمت الله در مقام کارگردانی به حساب می آید. کسی که سال ها به عنوان نویسنده در سریال های مختلفی از سیروس مقدم تا بهرنگ توفیقی و دیگران، خاطرات زیادی برای بینندگان به یادگار گذاشته است. بی شک حضور او در جایگاه کارگردان با نقاط مثبت و منفی همراه شده که پس از پایان سریال، به آن خواهیم پرداخت. بی شک در این روزهایی که صداوسیما از خالی بودن برنامه و سریال های خوب رنج می برد، «زمین گرم» نعمتی است که باید قدرش را به خوبی دانست.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

,

 

,


 

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه