اخبار داغ

استاد دانشگاه البرزی مطرح کرد؛

نقش بی بدیل جنبش های اسلامی در تمدن نوین/ انقلاب اسلامی آغازگر تفکری جدید شد

نقش بی بدیل جنبش های اسلامی در تمدن نوین/ انقلاب اسلامی آغازگر تفکری جدید شد
فاطمه زهرا احسانی گفت: انقلاب اسلامی مبشر تمدن خاصی است که می خواهد زندگی زمینی را به آسمان معنویت متصل کند و شاخصه های انقلاب اسلامی نسبت به انقلاب های صد سال اخیر همین خصوصیت است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ استاد دانشگاه البرزی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: تحولات جهان عرب، مرهون پیروزی انقلاب اسلامی و تداوم این انقلاب عظیم و فراملی می باشد که می تواند نوید دهنده شکل گیری تمدن نوین اسلامی در خاورمیانه با حاکمیت مردم باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

فاطمه زهرا احسانی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی حاکم بر ایران، نمونه مناسبی برای کشورهای مسلمان می باشد و با توجه به اینکه ذات این جنبش ها و انقلاب ها با انقلاب ایران هم سنخ است و از جوهر اسلام برخوردار است ملت ها و کشورهای مسلمان می توانند از تجربیات، توفیقات و ناکامی های جمهوری اسلامی ایران بهره برداری کنند.

,

وی افزود: آموزه ها و تجربه های انقلاب اسلامی ایران و نیز تحولات جهانی در دو دهه گذشته در روند کنش اجتماعی هماهنگ و مقابله با استبداد رژیم های اقتدراگرا موثر بوده اند به ویژه اینکه مردمی بودن این جنبش ها از همان الگویی تبعیت می کند که در انقلاب اسلامی ایران از آن استفاده شد در چنین شرایطی طبیعی است که امکان گسترش موج های انقلابی و مردمی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

,

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: در اواخر قرن بیستم فرهنگ مدرنیته که به تمامیت خود رسیده با فرهنگ شیعه در مقابل هم قرار گرفتند. تمدن شیعه آمده است تا وعده الهی پیامبران را محقق کند و به بشریت بفهماند شیعه وظیفه سنگینی بر عهده گرفته و آن تمدن سازی است.

,

احسانی گفت: انقلاب اسلامی مبشر تمدن خاصی است که می خواهد زندگی زمینی را به آسمان معنویت متصل کند و شاخصه های انقلاب اسلامی نسبت به انقلاب های صد سال اخیر همین خصوصیت است، یعنی این انقلاب نه شبیه انقلاب الجزایر است و نه شبیه انقلاب کوبا و نه شبیه بقیه انقلاب ها.انقلاب اسلامی بستر آغاز عصری دیگری در تاریخ معاصر است که منجر به ظهور تفکری جدید برای بشر خواهد شد.

,

وی ادامه داد:بیداری اسلامی نیم قرن اخیر، به ویژه انقلاب اسلامی ملت ایران به رهبری امام خمینی (ره) حرکتی در جهت جبهه حق و برای احیای مجدد دین و معنویت و بازگرداندن دین به عرصه مدیریت، اجتماعی جهان است.

,

این استاد استانی افزود:ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی با دو میراث متفاوت در مدیریت اجتماعی مواجه بود اول؛ میراث مدرنی که از زمان مشروطه در حال گسترش بود که تا حدود زیادی ساختارهای آن مانند دولت مدرن، محاکم قضایی مدرن، شهرسازی مدرن، طبقه متوسط و تجار مدرن و ... در ایران تثبیت شده است.

,

احسانی ادامه داد:دوم: میرات اسلامی به محوریت حکمت نظری و فقاهت اسلامی که حوزه های علمیه اسلامی میراث دار آن هستند. انقلاب اسلامی در دفاع از میراث دوم و در نقد میراث اول و برای بازگشت فقاهت و حکمت به رأس هرم قدرت فرهنگی ظهور یافت؛ لذا مدعی عدالت دینی در ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در مقیاس بین المللی و جهانی بوده و هست؛ بنابراین اگر انقلاب اسلامی نتواند موضع خود را در برابر علوم و فنون و مدل کشور داری مدرن تبیین کند در فرآیند توسعه سکولاریسم ، منزوی و منحل می شود و جریان جهانی سازی به سود لیبرال دموکراسی به پایان می رسد.

,

وی گفت: جریان ها و جنبش های اسلامی به لحاظ محتوا، شکل و شیوه مبارزه تا حد زیادی از همدیگر فاصله دارند زیرا از یک طرف جریانه های رادیکال و محافظه کار، از نظر روشی در مقابل همدیگر هستند و از سوی دیگر جریان های سنت گرا و نوگرا از نظر محتوا در برابر یکدیگر قرار می گیرند.

,

این مدرس دانشگاه ادامه داد: این پراکندگی محتوایی که خود باعث دوری این جریانه ها از مراکز اندیشه و عمل اسلامی است، علت اصلی تفرقه و پراکندگی جنبش های اسلامی و عدم تحقق اهداف و آرمان های اسلام در دنیای کنونی است.

,

احسانی افزود: تمدن غرب به این دلیل مانع اعتلای تمدن اسلامی است که می خواهد تمامیت خود را در همه ابعاد نشان دهد و اجازه نمی دهد که چیزی برخلاف مسیر حرکت تمدن غرب اظهار وجود کند و لذا برای ما که کی خواهیم تمدن اسلامی را احیا کنیم؛ تمدن غرب یک مانع بزرگ است، البته این مانع در زمینه نظام سیاسی نیست بلکه اگر در زمینه های دیگر هم منطبق بر فرهنگ و تمدن اسلامی کار کنیم و مثلا بخواهیم اقتصاد اسلامی یا هنر اسلامی پیاده کنیم؛ تمدن غرب مانع می شود.ولی اگر بخواهیم یکباره ارتباط خود را با دنیا و تمدن غرب قطع کنیم، خیلی راحت نیست؛ چرا که تمدن غرب بسیاری از جاها را اشغال کرده و عرصه های مختلف حیات اجتماعی ما در اشغال تمدن و فرهنگ غرب است.

,

وی  تصریح کرد:غربیان نشان دادند فرهنگ آن ها دو جنبه دارد؛ یکی جنبه آزادی خواهی و دموکراسی و دیگری جنبه سلطه و نشان دادن؛ که هر جا بین این دو جنبه اختلاف بیفتد، اولویت با سلطه است.

,

این استاد دانشگاه گفت: اگر ما شیعیان فقط به استقرار نظام اسلامی بسنده کنیم غربیان خیلی خوشحال می شوند و نظم اسلامی را با نظام غربی تحقیر می کنند پس همان طور که نظام لیبرال غرب تمدن غرب را به بعنوان پشتوانه خود دارد، نظام اسلامی هم تمدن اسلامی را به عنوان پشتوانه و جهت دهنده پست سر خود دارد.

,

احسانی در خاتمه خاطر نشان داد: ایده آل و نقطه اوج تمدن اسلامی در فرهنگ ما حضرت امام عصر (عج) هستند که اکنون در دوره غیبت کبرا به سر می برند و ما به طرف شاخص های این تمدن در حرکت هستیم.

,

 

,

انتهای پیام/

,


 

,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه