اخبار داغ

یادداشت؛

مرگ خاموش 300 درخت پارک ملت سنندج در سایه ساخت شهربازی روباز!

مرگ خاموش 300 درخت پارک ملت سنندج در سایه ساخت شهربازی روباز!
بیش از ۳۰۰ اصله از درختان پارک ملت سنندج کاملا خشک و یا در حال خشک شدن تدریجی هستند. لذا عدم مدیریت صحیح و اصولی منطبق با قواعد زیست محیطی و فضای سبز شهری عملا پارک دیدگاه را در معرض نابودی قرار داده است...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، دوم مردادماه سال 97 بود که «ارسطو گویلی» عضو شورای شهر سنندج اعلام کرد که «شهربازی مدرن و استاندارد در پارک ملت سنندج احداث می‌شود؛ فاز اول این پروژه در مدت یکسال به بهره‌برداری می‌رسد و خود می‌تواند نمونه‌ای از بزرگ‌ترین پروژه‌های حوزه شهری با مشارکت بخش خصوصی در این دوره باشد»، اما با گذشت دو سال متاسفانه پیشرفتی در آن دیده نمی شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

پارک ملت که براساس تعریف شورای عالی شهر سازی و معماری به عنوان پارکی کاملا تفرجگاهی ،تفریحی ،و فرهنگی از او یاد شده  و در چشم انداز توسعه تپه ها به ترتیب اولویت با توجه به ساختار اکولوژیکی و اجتماعی تپه مذکور و تپه مجاور آن (تپه دیدگاه) در تعامل با همدیگر یک کلیت پیاده مدار را ترسیم می کنند.

,

, ,

باخصوصیت پیاده مداری آن بایستی از ورود خودرو به راس و میانه تپه ممانعت کرد و نیز از هرگونه ساخت وساز باید پرهیز کرد، لذا امروز در مسیر منتهی به میانه تپه با ایجاد مغازه های کاملا غیر قانونی ساختار پارک را به هم ریخته اند.

,

در ثانی حفظ، و ارتقاء پوشش جنگلی و گیاهی تپه یکی دیگر از اولویتهای مهم و قابل توجه می باشد که متاسفانه مورد بی توجهی مسئولین ذیربط قرار گرفته است، بنا به گزارش موثق وضعیت پارک مذکور در آستانه نابودی قرار گرفته که به مشکلاتی چند به صورت اجمالی می توان اشاره کرد.

,

 

,

۱_ بنابر باور اکثر مردم اخذ قرارداد و واگذاری پارک ملت به پیمانکار و عدم نظارت صحیح از طرف مسئولین ذیربط با توجه به این نکته که پیمانکار متناسب با ظرفیت پارک به گونه ایی که درختان و پوشش جنگلی آن در معرض خطر و آسیب قرار نگیرد نیروی کار استخدام نمی کند به همین منظور پیمانکار با اولویت قراردادن سود مورد نظر عملا  پارک را در معرض نابودی قرارداده است.

,

, ,

۲_با توجه به استهلاک لوله های آبیاری، تمام لوله ها و تاسیسات آبیاری پارک کاملا فرسوده و از رده خارج شده اند.که نیاز اساسی به ترمیم و تعویض دارند.

,

۳_عدم رسیدگی به موقع هرس کردن درختان ،که زمینه خشک شدن دیگر شاخه های درختان را فراهم نموده است.

,

۴_نبود نیروی کار ماهر و باتجربه در خصوص رسیدگی به درختان  و آبیاری به موقع .

,

۵_بنا به گفته شاهدان عینی پارک  ملت در گذشته بیش از ۲۵ نفر نیروی کار ماهر وبا تجربه داشته ،لذا از زمان واگذاری پارک مذکور به پیمانکار میزان نیروی کار به ۱۰ نفر تقلیل یافته است که بزرگتری نقش را در گسترش درختان خشک شده دارد.

,

, ,

۶_ متاسفانه با توجه به موارد ذکر شده بیش از ۳۰۰ اصله از درختان پارک ملت سنندج کاملا خشک و یا در حال خشک شدن تدریجی هستند. لذا عدم مدیریت صحیح و اصولی منطبق با قواعد زیست محیطی و فضای سبز شهری عملا پارک دیدگاه را در معرض نابودی قرار داده است؛ اینجاست که با اولویت قراردادن سود و درآمد ادارات مسئول به قیمت نابودی تنها پارک عمومی و نوستالوژیک سنندج تمام می شود.

,

یادداشت از حیدر احمدی

,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه