اخبار داغ

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی مطرح کرد؛

عدم اختصاص اعتبار برای طرح مبارزه با آفت زرشک/ احتمال حمله ملخ صحرایی به خراسان جنوبی طی مهر و آبان

عدم اختصاص اعتبار برای طرح مبارزه با آفت زرشک/ احتمال حمله ملخ صحرایی به خراسان جنوبی طی مهر و آبان
یوسفی گفت: طرحی برای مقابله با آفت زرشک توسط کارشناسان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تهیه و به مدیرت بحران کشور ارسال شده است اما تاکنون اعتباری برای اجرایی شدن این طرح اختصاص داده نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، مهدی یوسفی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی صبح امروز در نشست خبری که به صورت زنده برگزار شد، اظهار کرد: اساس کار مبارزه با آفات و بیماری‌ها، کنترل آفات به روش غیر شیمیایی است و زمانی که روش‌های غیر شیمایی تاثیر نداشت از روش مبارزه شیمایی استفاده می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان، ,
 
,
وی با بیان این‌که آفات شامل عمومی و خصوصی می‌شود، افزود: مسئولیت مبارزه با آفات عمومی بر عهده دولت و مبارزه با آفات خصوصی بر عهده کشاورز است.
,
 
,
وجود انواع آفات و بیماری‌ها در خراسان‌جنوبی
, وجود انواع آفات و بیماری‌ها در خراسان‌جنوبی, وجود انواع آفات و بیماری‌ها در خراسان‌جنوبی,
 
,
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: آفت ملخ صحرایی آفت عمومی است که در سال جاری با توجه به مشاهده آن در سطح استان کار مبارزه با این آفات در سطح 30 هزار هکتار در شهرستان‌های نهبندان، سربیشه، زیرکوه، درمیان، خوسف و فردوس انجام شد.
,
 
,
یوسفی عنوان کرد: آفت خصوصی آفتی مثل زنگ جارویی زرشک است که کار مبارزه، تامین سموم و سم پاش برعهده کشاورز است وتنها جهاد کشاورزی وظیفه رصد، پایش و اعلام مبارزه با آن را بر عهده دارد.
,
 
,
وی اظهار کرد: برخی از بیماری‌ها جنبه بحرانی دارد و مبارزه با آن از عهده کشاورز خارج است در این شرایط از کمک و اعتبارات مدیریت بحران باید برای مبارزه استفاده کرد.
,
 
,
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی به آلوده بودن درختان در شهرستان‌های سرایان، قاین، فردوس و بیرجند به آفت چوب‌خوار اشاره کرد و گفت: این گونه آفات که به دلیل خشکسالی و خشک شدن درختان به وجود آمده آفت خصوصی است و کشاورز نیز توانایی مبارزه با آن را ندارد.
,
 
,
یوسفی عنوان کرد: برای مبارزه با آفات خصوصی سرفصل اعتباری  در نظر گرفته نشده و به دلیل ناتوانی کشاورز جهت مبارزه با این آفات گاهی جهاد کشاورزی از اعتباراتی که دارد کمک می‌کند.
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: آفت زنگ زرشک یکی دیگر از آفات خصوصی است که متاسفانه درختان زرشک در شهرستان‌های درمیان، سربیشه و زیرکوه به این آفت آلوده است.
,
 
,
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: مقابله با برخی از آفات نیاز به مبارزه همگانی دارد و کشاورز به تنهایی نمی‌تواند آفت را مهار کند.
,
 
,
یوسفی ادامه داد: آفت چوب‌خوار و کرم گلوگاه نیز از جمله آفاتی است که برای از بین بردن آن نیاز به عزم همگانی است و در غیر اینصورت مبارزه با این آفات تاثیری نخواهد داشت.
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی نیز مکانیسم و الزام قانونی برای وادار کردن کشاورزان به مبارزه با آفات ندارد و در این شرایط می‌طلبد تمام کشاورزان و دستگاه های برای مبازره با آفات همکاری داشته باشند.
,
 
,
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان این‌که سیاست دولت بر کوچک شدن و واگذاری قسمت‌های مختلف به بخش خصوصی است از راه‌اندازی کلینیک‌هایی برای کمک به کشاورزان خبر داد و افزود: راه‌اندازی این کلینیک‌ها علاوه بر فراهم شدن زمینه اشتغال برای فارغ التحصیلان بخش کشاورزی زمینه کمک و مشاوره برای کشاورزان را نیز فراهم کرده است.
,
 
,
یوسفی عنوان کرد: برای حمایت از کشاورزان نیز چنانچه قصوری از طرف این کلینیک‌ها صورت گیرد که منجر به متضرر شدن کشاورز و نابودی محصول تولیدی شود در صورت تایید قصور انجام شده پیگیرد قانونی دارد و کلینیک باید پاسخگو باشد.
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: آفت سِن غلات نیز یکی دیگر از آفات همگانی است که مبارزه با آن نیز بر عهده کشاورز است.
,
 
,
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان این‌که این آفت بسیار خطرناک است و قدرت نان شدن را از گندم می‌گرد، عنوان کرد: این آفت در مزارع شهرستان‌های قاین، زیرکوه، سربیشه، خوسف، طبس و فردوس وجود دارد.
,
 
,
یوسفی حد مجاز سن زدگی غلات را دو درصد اعلام کرد و گفت: آفات قرنطینه‌ای داخلی و خارجی نیز از دیگر آفاتی است که در بحث محصولات کشاورزی وجود دارد.
,
 
,
فعالیت دو پست قرنطینه‌ای در خراسان‌جنوبی
, فعالیت دو پست قرنطینه‌ای در خراسان‌جنوبی, فعالیت دو پست قرنطینه‌ای در خراسان‌جنوبی,
 
,
وی به مرزی بودن خراسان‌جنوبی و واردات محصولات کشاورزی از استان‌های دیگر به خراسان‌جنوبی اشاره کرد و افزود: دو پست قرنطیه مرزی برای پایش محصولات کشاورزی وارد شده به استان داریم که یکی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و دیگری در بازارچه مرزی ماهیرود فعال است.
,
 
,
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: آفت مگس مدیترانه‌ای از جمله آفات خارجی است که به واسطه واردات محصولات کشاورزی از استان‌های دیگر وارد خراسان‌جنوبی شده و در 100 هکتار از باغات روستای خرو در شهرستان طبس شناسایی، کنترل و با آن مبارزه شده است.
,
 
,
یوسفی بیان کرد: برخی از محصولات کشاورزی از جمله زرشک، عناب و زعفران مختص خراسان‌جنوبی است و چنانچه در خصوص این محصولات آفتی وجود داشته باشد منابع و مقالاتی برای اطلاعات بیشتر کشاورزان در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی کمتر است.
,
 
,
تهیه طرح مبارزه با آفت زنگ زرشک در خراسان‌جنوبی و عدم اختصاص اعتبار برای این طرح
, تهیه طرح مبارزه با آفت زنگ زرشک در خراسان‌جنوبی و عدم اختصاص اعتبار برای این طرح, تهیه طرح مبارزه با آفت زنگ زرشک در خراسان‌جنوبی و عدم اختصاص اعتبار برای این طرح,
 
,
وی ادامه داد: در این راستا طرحی برای مقابله با آفت زنگ جارویی زرشک توسط کارشناسان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تهیه و در سفر سال 96 معاون حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی به استان بررسی و به مدیرت بحران کشور ارسال شده است اما تاکنون اعتباری برای اجرایی شدن این طرح اختصاص داده نشده چراکه اعتبارات مدیرت بحران نیز اهم و فی‌الاهم است.
,
 
,
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در مورد میزان استفاده از سموم برای مبارزه با آفات، بیان کرد: اگر کشاورزان برای مقابله با آفات به برنامه‌های جهاد کشاورزی و همکاران ما در کلینیک‌ها توجه داشته باشند حداقل استفاده از سموم، مورد نیاز خواهد بود.
,
 
,
یوسفی عنوان کرد: خراسان‌جنوبی جزو استان‌های سفید از نظر استفاده از سموم است.
,
 
,
وی با بیان این‌که 55 درصد هزینه مبارزه با آفات بر عهده دولت و 45 درصد بر عهده کشاورز است، گفت: مسئولیت بررسی سلامت محصول و کنترل میزان استفاده از سموم بر عهده وزارت بهداشت است.
,
 
,
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی به احتمال پیدا شدن ملخ صحرایی در مهر و آبان در استان خراسان‌جنوبی اشاره کرد و افزود: با توجه به این‌که ملخ های صحرایی به سمت کشورهای هندوستان و پاکستان رفتند احتمال بازگشت آنها در مهر و آبان به استان وجود دارد.
,
 
,
یوسفی از آمادگی جهاد کشاورزی برای مقابله با ملخ صحرایی خبر داد و خاطرنشان کرد: برای مبازره با ملخ صحرایی نیاز به عزم همگانی داریم و منتظر اعتبارات خوب از سوی معاونت حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی هستیم.
,
 
,
وی عنوان کرد: باید در بحث حفظ نباتات و مبارزه با آفات قوانین تشویقی برای کشاورزانی که در مورد مبارزه با آفات همکاری دارند و قوانین تنبیهی برای افرادی که همکارنی دارند در نظر گرفته شود تا شاهد کاهش وجود آفات و بیماری‌ها باشیم.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه