اخبار داغ

معمای چند مجهولی همسایگان

قره‌باغِ مظلوم و آغاز مجدد درگیری/ نقشی که دولت ایران باید بازی کند!

قره‌باغِ مظلوم و آغاز مجدد درگیری/ نقشی که دولت ایران باید بازی کند!
صرف نظر از معادلات بین‌المللی، راهبردی و تاکتیکی جنگ قره‌باغ، به نظر می‌رسد که صحنه روایتی، گفتمانی و اعتقادیِ این درگیری نیابت پیدا کرده و پیچیده شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، صبح امروز آتش بس میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان باردیگر نقض شد و صحنه درگیری در منطقه قره‌باغ آغاز گردید. به طوریکه اهالی جدار مرزی ایران و دو کشور همسایه با صدای توپ و خمپاره و کاتیوشا از خانه‌ها بیرون آمدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، در اطلاعیه‌ای این درگیری را ضدحمله گسترده عنوان کرده و نوشت: به منظور جلوگیری از فعالیت رزمی نیروهای مسلح ارمنستان، برای تأمین امنیت مردم غیرنظامی، فرماندهی ارتش آذربایجان تصمیم گرفته است ضد حمله را در کل جبهه آغاز کند.

,

وزیر دفاع دولت علی‌اف همچنین از انهدام ۱۲ سامانه موشکی ضد هوایی و یک بالگرد جنگی ارمنستان توسط نیروهای آذربایجان خبرداده است.

,

متعاقبا رسانه‌های ارمنی دست بکار شده و اطلاعات دریافتی از موفقیت ارتش ارمنستان را مخابره کردند. روایت رسانه‌های ارمنی از اسقاط دو بالگرد و سه پهپاد متعلق به جمهوری آذربایجان حکایت می‌کند.

,

رئیس جمهور آذربایجان و نخست وزیر ارمستان و همچنین رئیس جمهور خودخوانده منطقه قره‌باغ مهمترین واکنش دهندگان به این درگیری بودند.

,

الهام علی‌اف در یک سخنرانی کوتاه از انهدام خودروها و امکانات نظامی ارمنستان خبرداد و گفت: هدف ارمنستان از این درگیری متوقف کردن مذاکرات است. ارمنستان کشور اشغالگری است و ما قره‌باغ را متعلق به آذربایجان می‌دانیم.

,

در ادامه پاشینیان نخست وزیر ارمنستان از اعلام وضعیت جنگی در ارمنستان خبر داد و نوشت: برای دفاع از میهن مقدسمان آماده است. همچنین رئیس جمهور خودخوانده قره‌باغ برای دفاع از خود اعلان بسیج عمومی کرده است.

,

اینها گزارش کوتاهی بود از صحنه درگیری میان دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان. اما این نزاع پشت صحنه‌ای هم دارد. رسانه‌های طرفدار این دو کشور و همچنین عناصر بین‌المللی درحال تکاپو هستند.

,

وزارت خارجه ترکیه در اطلاعیه‌ای نوشت: آذربایجان هر طوری که بخواهد از آن حمایت می کنیم. وزارت خارجه روسیه هم از ارمنستان و آذربایجان خواست سریعا دست از تهاجم برداشته و سر میز مذاکره حاضر شوند.

,

جباروف سناتور روسی طرفین را به استفاده از مکانیزم های گروه مینسک در سازمان امنیت و همکاری اروپا فراخواند و گفت هیچ مشکلی در این منطقه نباید به درگیری نظامی بکشد.

,

شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های خبری طرفدار هر دو کشور به صحنه منازعه با یکدیگر تبدیل شده و روایت‌های متعدد و ضدونقیضی از پشت‌پرده‌های جنگ مخابره می‌گردد.

,

برگزاری رزمایش‌های مشترک میان دو کشور ترکیه و آذربایجان در ماه‌های اخیر نشان ‌داد که الهام به پشتوانه اردوغان درصدد برنامه‌ریزی برای ضدحمله گسترده است.

,

اما آنچه که در حملات اخیر تعجب‌ شاهدان و رسانه‌ها را برانگیخته، انتشار اخبار ضدونقیضی است که در آن از حضور نظامیان ارتش آزاد سوریه و تکفیری‌ها در باکو روایت می‌شود.

,

جریانات افراطی طرفدار ارمنستان با استمساک قراردادن به این روایت مدعی‌اند: توسل علی‌اف و اردوغان به تکفیری‌های سلفی، سند محکمی بر حقانیت ارمنستان است! در مقابل گروه‌های تندرو و افراطی ترک، ادعاها و اخباری مبنی بر حضور شاخه نظامی پ.ک.ک برای حمایت از ارمنستان منتشر می‌کنند.

,

صرف نظر از معادلات بین‌المللی، راهبردی و تاکتیکی جنگ قره‌باغ، به نظر می‌رسد که صحنه روایتی، گفتمانی و اعتقادیِ این درگیری نیابت پیدا کرده و پیچیده شده است.

,

برخی از تحلیلگران حوزه قفقاز و آناتولی معتقدند، اگر جمهوری اسلامی، نقش موثر خود را در ثبات و امنیت قفقاز و همچنین در آزادسازی قره‌باغ ایفا نکند، دیگر مهره‌های بین‌المللی از فرصت استفاده کرده و ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی این منطقه به نفع آنها روانه خواهد شد. همچنانیکه ممکن است شعار "قره‌باغ؛ خاک اسلام" ارزانی روایت‌های مخدوش گردد.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه