اخبار داغ

استاد علوم سیاسی:

برخی الفاظ و موارد ذکر شده در برجام دست آمریکا را باز گذاشته است/ در عرصه مذاکرات بین الملل خوب عمل نمی‌کنیم

برخی الفاظ و موارد ذکر شده در برجام دست آمریکا را باز گذاشته است/ در عرصه مذاکرات بین الملل خوب عمل نمی‌کنیم
مجید روحی استاد دانشگاه و کارشناس علوم سیاسی با بیان اینکه در عرصه مذاکرات بین الملل خوب عمل نمی‌کنیم گفت: بسیاری از سناتورهای آمریکایی و دیپلمات ها حقوق خوانده اند و با مسائل حقوقی آشنا هستند، ایران نیز باید یک کادر دیپلماتیک خوب را برای مذاکرات تربیت کند که با حقوق آشنا باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجید روحی، استاد دانشگاه و کارشناس علوم سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار 8دی، با بیان اینکه پرداختن به موضوعاتی مانند مکانیسم ماشه و برجام بسیار پیچیده و دارای مسائل حقوقی و سیاسی است اظهار کرد: بعد از چندین دور مذاکرات میان ایران و گروه ۵+۱ در سال ۲۰۱۵ توافقنامه وین با عنوان برجام منعقد شد که البته6 هنوز بر سر این موضوع که برجام یک معاهده است یا توافقنامه بحث های بسیاری وجود دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, 8دی,

وی با اشاره به لغو یا تعلیق برخی تحریم ها و ایجاد ارتباطی جدید میان ایران، اروپا و آمریکا پس از توافق برجام، بیان کرد: یکی از بحث‌های عمده دونالد ترامپ پس از به قدرت رسیدن این بود که توافقنامه برجام به نفع ایران بوده و باید مذاکره جدیدی صورت بگیرد در واقع با این نگرش به پیروزی رسید و پس از تحمل دو سال در نهایت در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد.

,

این استاد علوم سیاسی با بیان اینکه ترامپ در ماه های آخر ریاست جمهوری خود عنوان می‌کند که اگر موفق شود همان ماه اول با ایران توافق جدیدی می بندد، ادامه داد: یکی از موضوعات کلیدی برای ترامپ توافقی طبق خواسته های خودش است.

,

روحی مکانیسم ماشه را به معنای بازگشت خود به خودی تحریم ها دانست و افزود: طبق یکی از بندهای برجام اگر هرکدام از طرفین نسبت به ادعاهای خود شکایت داشته باشند می‌توانند به کمیسیون مشترک مراجعه و موضوع را مطرح کنند؛ این کمیسیون ظرف ۱۵ روز باید این موضوع را حل کند و اگر نتوانست وزرای خارجه نیز ۱۵ روز فرصت دارند که این موضوع را حل کنند و در نهایت اگر موضوع حل نشد طرفین می توانند موضوع را به شورای امنیت ارجاع دهد.

,

وی ادامه داد: به همین خاطر آمریکا شکایت خود را به شورای امنیت برد که با ۱۱ رأی مخالف شکست خورد.

,

کارشناس علوم سیاسی تصریح کرد: اگر آژانس بین المللی عنوان می‌کرد که ایران گزارشات لازم را نداده یا کوتاهی کرده و سایت‌های مشکوک را گزارش نداده خود به خود این شکایت به شورای امنیت می رفت و دوباره مقررات آژانس بر می گشت.

,

وی با اشاره به اینکه بر اساس این استدلال ایالات متحده اعلام می کرد که ایران از مقررات آژانس تخطی کرده و باید دوباره تحریم شود خاطرنشان کرد: می‌توان گفت پشت این مناقشه دو استدلال سیاسی و حقوقی مطرح می شود که استدلال سیاسی آن پررنگ‌تر است.

,

روحی با اشاره به اینکه در برجام بحث شریک و عضو مطرح می‌شود، گفت: اروپاییان می‌گویند که آمریکا عضو برجام و شریک آن نیست و نمی تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند، همچنین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا هم این استناد را قبول دارند اما استدلال آمریکا این است که عضو قطعنامه ۲۲۳۱ بوده و با وجود اینکه عضو برجام نیست اما این قطعنامه را امضا کرده و به عنوان یک شرکت کننده حق اجرای مکانیسم ماشه را دارد.

,

این استاد علوم سیاسی با بیان اینکه این استدلال حقوقی موافقان و مخالفانی دارد تصریح کرد: در ایران هم برخی حقوقدانان بین الملل معتقد هستند که این امر می‌تواند انجام شود اما خیلی ها نیز این موضوع را قبول ندارند.

,

وی با تاکید بر اینکه در برجام الفاظ و مواردی به کار برده شده که دست آمریکا را باز گذاشته است گفت: اواخر دوران ریاست جمهوری ترامپ است اما فرقی ندارد که بعد از او چه کسی می آید فرق دونالد ترامپ با دیگران این است که این شخص افسار گسیخته عمل می‌کند ولی دیگران در چهارچوب حرکت می کنند.

,

روحی، فعال شدن مکانیسم ماشه را نوعی خوش خدمتی ترامپ برای اسرائیل دانست و ابراز کرد: هر طرحی که این کشورها به شورای امنیت ببرند با خود آمریکا مواجه می شوند اما اکنون حتی شورای امنیت هم به بن بست رسیده و باز هم اگر گزارشی دهد به وتو ختم می شود.

,

وی با بیان اینکه خود جان بولتون اعلام کرد که وتو های متعدد عملاً دیگر اعتباری برای شورای امنیت سازمان ملل باقی نگذاشته است گفت: یک جانبه‌گرایی سازمان بین الملل با این اقدام به ویژه در دولت ترامپ، آمریکا را منزوی تر می کند.

,

روحی ادامه داد: همه اینها می‌تواند یک جنگ روانی باشد چون اساساً حیات آمریکا با یک دشمن و رقیب ادامه می یابد و در حال حاضر ایران، روسیه و چین سه کشوری هستند که یک محور تشکیل داده و نظم ایدئولوژیک آمریکا را بر هم می‌زنند.

,

استاد علوم سیاسی با تاکید بر اینکه اکنون ایران یک قدرت منطقه ای است گفت: پاسخ هایی که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند بدهد این است که یا از برجام یا از معاهده NPT و یا از پروتکل الحاقی ۹۳ به اضافه دو خارج شود.

,

 وی در ادامه تصریح کرد: از نظر من ایران می‌تواند گام به گام فعالیت های خود را در عرصه دیپلماتیک ارتقاء دهد و فعالیت‌های خود را بر ضد اقدامات آمریکا انجام دهد.

,

روحی با اشاره به سخنرانی رئیس جمهور در تریبون سازمان ملل ابراز کرد: تریبون سازمان ملل برای ایران همواره انعکاس سیاست های ایران و مخالفت هایش برای سیاست بین‌المللی و رفتارهای یکجانبه آمریکا بوده پس این تریبون بهترین فرصت برای ما بود که مواضع خود را شفاف بیان کنیم.

,

استاد علوم سیاسی با بیان اینکه در عرصه مذاکرات بین الملل خوب عمل نمی‌کنیم گفت: بسیاری از سناتورهای آمریکایی و دیپلمات ها حقوق خوانده اند و با مسائل حقوقی آشنا هستند، ایران نیز باید یک کادر دیپلماتیک خوب را برای مذاکرات تربیت کند که با حقوق آشنا باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه