اخبار داغ

ظریف:

تحریم‌های آمریکا مصداق «تروریسم پزشکی» است

تحریم‌های آمریکا مصداق «تروریسم پزشکی» است
وزیر خارجه ایران با تأکید بر تأثیر منفی تحریم‌های آمریکا بر نوع پاسخگویی ایران به بحران شیوع کرونا، اینگونه اقدامات واشنگتن را مصداق «تروریسم پزشکی» دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با شبکه روسی «راشاتودی» با «دروغ» توصیف کردن ادعاهای ایالات متحده آمریکا مبنی بر عدم تأثیر تحریم‌های یکجانبه بر اقلام بشردوستانه، تأکید کرد که اینگونه اقدامات آمریکا در حقیقت «تروریسم پزشکی» است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وزیر خارجه ایران ضمن انتقاد شدید از اقدامات یکجانبه ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی تأکید کرد که تلاش‌های آمرکیا برای مانع‌تراشی در مسیر صادرات نفت ایران، توانمندی تهران برای پاسخگویی به بحران کرونا را محدود کرده است و مقادیری از پول ایران در خارج است که به موجب تحریم‌های آمریکا، امکان دسترسی به این مبالغ برای جمهوری اسلامی حتی برای خرید دارو وجود ندارد.

رئیس‌ دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به این موارد گفت: «هر آنچه که آمریکایی‌ها در خصوص عدم تأثیرگذاری تحریم‌هایشان بر اقلام بشردوستانه می‌گویند، فقط یک دروغ است....این اساساً تروریسم پزشکی است».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به همه‌گیری بیماری کرونا و لزوم همکاری تمامی کشورها برای مقابله با این ویروس ناشناخته گفت: «این ویروس فقیر و غنی، ضعیف و قدرتمند، دوست و دشمن نمی‌شناسد و همه ما را تحت آسیب قرار داده است و نیاز است که همه ما با همدیگر برای مقابله با این ویروس همکاری کنیم. متأسفانه ایالات متحده همچنان در مسیر ایران حتی برای خرید دارو و واکسن این ویروس مانع‌تراشی می‌کند».

ظریف در خصوص سفر خود به مسکو گفت: «این سومین سفر من به مسکو از زمان شیوع کروناویروس است. مواردی است که باید شخصاً درباره آنها بحث و گفت‌وگو صورت گیرد».

وی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار راشاتودی در ارتباط با اقدامات یکجانبه آمریکا علیه مردم ایران توضیح داد: «تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی که ایالات متحده بر مردم ایران تحمیل کرده است، تأثیر چشمگیری در دو سطح داشته است: اول آنکه ما نتوانستیم در رفتن مردم ایران به محل‌کارهایشان ممانعت ایجاد کنیم، ما نتوانستیم یارانه اضافی و کمک معیشت بیشتر یا محرک‌های اقتصادی بیشتری به آنها بدهیم تا آنها را در خانه‌هایشان نگه داریم. مردم مجبور بودند برای گذران زندگی به سرکار بروند. خزانه دولت به اندازه‌ای خوب نبود که بتواند، این خلأ را پر کند. این اولین تأثیر تحریم‌ها بود و علیرغم آنکه تصمیم سختی بود ولی ما مجبور شدیم این تصمیم را بگیریم (که مانع رفتن افراد به سرکار نشویم)».

ظریف در خصوص دومین تأثیر منفی تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: «سطح دوم، خرید دارو و واکسن بود. ایالات متحده با ایجاد ممانعت از صادرات نفت ما، منابع مالی ایران را محدود کرد و ثانیاً حتی از دسترسی ما به پول‌های خودمان نیز جلوگیری کرد. مبالغی از پول های ما در خارج از ایران است و آمریکا این کشورها را حتی از فروش دارو به ما منع کرده است».

رئیس‌ دستگاه دیپلماسی ایران سپس با اشاره به این موارد، تحریم‌های آمریکا علیه اقلام بشردوستانه را «تروریسم پزشکی» توصیف کرد و گفت: «تمام ادعاهای آمریکا مبنی بر عدم تأثیرگذاری تحریم های آمریکا بر اقلام بشردوستانه، دروغی بیش نیست. ما سعی کردیم برای دریافت واکسن کووید-19 به سازمان جهانی بهداشت پول منتقل کنیم، اما نتوانستیم. ما حتی نتوانستیم برای واکسن معمول آنفولانزا پول منتقل کنیم. اقدامات محدودکننده آمریکا حتی از خرید واکسن توسط ایران جلوگیری می‌کند. این اقدامات اساساً تروریسم پزشکی است که آمریکا در آن دخیل است».

محمد جواد ظریف در بخش بعدی مصاحبه خود در پاسخ به سؤالی درباره تلاش‌های ایالات متحده برای تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران و در ادامه استناد به «مکانیسم ماشه» علیرغم خروج یکجانبه این کشور از برجام گفت: «آنچه که ایالات متحده قطعاً در برخورد با کشورهای دیگر در اختیار دارد، «قدرت مالی» است و به همین دلیل است که کشورها وابستگی خود به دلار را کاهش می‌دهند زیرا به این نکته واقف شده‌اند که تا زمانیکه در تعاملات خود به دلار آمریکا وابسته باشند، اساساً در خدمت آمریکا خواهند بود و آمریکا قادر است عقاید خود را به آنها تحمیل کند».

رئیس‌ دستگاه دیپلماسی ایران همچنین تأکید کرد: «این اصول ما است که ایران تسلیحات زیادی خریداری نمی‌کند. ما عربستان سعودی نیستیم. آنها 67 میلیارد دلار سلاح صرف خرید سلاح کرده‌اند، که حتی بیشتر از مقدار بودجه‌ای است که روسیه صرف چنین چیزی می‌کند. ما چنین پولی را صرف نمی‌کنیم. ما چنین پولی را برای هزینه کردن در این زمینه نداریم. ما اکثر سلاح‌های مورد نیاز خود را تولید می‌کنیم. قرار نیست ما وارد بازار جهانی شویم و از این و آن سلاح خریداری کنیم. هیچ‌یک از کشورهای اروپایی از زمان انقلاب اسلامی به ما سلاحی نفروخته‌اند. بنابراین ما هیچ توهم و خیالی نداریم و این اصول ما است که توافقی در زمینه لغو محدودیت‌های ایران صورت گرفته است و همانطور که روسیه نیز به درستی بیان کرد، ما تحت تحریم‌های تسلیحاتی قرار نداریم بلکه محدودیت‌هایی در زمینه خرید و فروش سلاح وجود د اشته است و ما می‌بایست از شورای امنیت برای خرید و فروش سلاح مجوز دریافت می‌کردیم و این محدودیت‌های اواسط اکتبر لغو می‌شود و این نکته مهمی است که اگر ما بخواهیم از دوستان خود سلاح خرید کنیم، هیچ محدودیت حقوقی وجود نخواهد داشت».

ظریف در ادامه به مخالفت‌های اعضای شورای امنیت با تلاش‌های واشنگتن برای تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران گفت: «چین و روسیه در مخالفت با اقدامات واشنگتن علیه ایران پیشتاز بودند و مسئله‌ای که این قضیه را بهتر کرد، حتی کشورهای اروپایی هم با آنها مخالفت کردند. 13 عضو از 15 عضو شورای امنیت دو بار نامه‌ای را به رئیس‌ شورای امنیت ارائه دادند.....و اقدامات آمریکا (علیه ایران) را رد کردند. این یک شکست مهم دیپلماتیک آمریکا بود و انزوای آمریکا بود که شورای امنیت مشروعیت مواضع ایران را تأیید کرد که این نه تنها یک دستاورد مهم برای ایران بلکه برای جامعه بین‌الملل و حاکمیت قانون محسوب می‌شود. ما با دوستان خود ارتباطات نظامی داریم و این ارتباطات را ادامه می‌دهیم ».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به تلاش‌های آمریکا علیه جلوگیری از اجرای پروژه «نورداستریم» میان کشورهای اروپایی و روسیه گفت: «درسی که ما باید بگیریم این است که اگر شما به کسی اجازه قلدری بدهید، این قلدری بدون محدودیت ادامه خواهد داشت و به نظرم کشورهای اروپایی با این مسئله را درک کنند و متأسفانه، تاکنون کشورهای اروپایی حرف‌های خوبی درباره برجام و نورد استریم زده‌اند اما اقدام زیادی از آنها مشاهده نشده است».

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سؤالی درباره امکان تغییر سیاست‌های ایالات متحده با تغییر رئیس‌جمهور این کشور در انتخابات سوم نوامبر 2020 (13 آبان ماه) گفت: «به وضوح، تفاوت‌هایی میان رؤسای جمهور مختلف آمریکا و دیدگاههای آنها وجود دارد. شک دارم کسی به اندازه ترامپ عقاید افراطی داشته باشد اما در نهایت نگاه ما باید به سیاست نه شخصیت کسی که وارد کاخ سفید می‌شود، باشد».

,

وزیر خارجه ایران ضمن انتقاد شدید از اقدامات یکجانبه ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی تأکید کرد که تلاش‌های آمرکیا برای مانع‌تراشی در مسیر صادرات نفت ایران، توانمندی تهران برای پاسخگویی به بحران کرونا را محدود کرده است و مقادیری از پول ایران در خارج است که به موجب تحریم‌های آمریکا، امکان دسترسی به این مبالغ برای جمهوری اسلامی حتی برای خرید دارو وجود ندارد.

,

رئیس‌ دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به این موارد گفت: «هر آنچه که آمریکایی‌ها در خصوص عدم تأثیرگذاری تحریم‌هایشان بر اقلام بشردوستانه می‌گویند، فقط یک دروغ است....این اساساً تروریسم پزشکی است».

,

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به همه‌گیری بیماری کرونا و لزوم همکاری تمامی کشورها برای مقابله با این ویروس ناشناخته گفت: «این ویروس فقیر و غنی، ضعیف و قدرتمند، دوست و دشمن نمی‌شناسد و همه ما را تحت آسیب قرار داده است و نیاز است که همه ما با همدیگر برای مقابله با این ویروس همکاری کنیم. متأسفانه ایالات متحده همچنان در مسیر ایران حتی برای خرید دارو و واکسن این ویروس مانع‌تراشی می‌کند».

,

ظریف در خصوص سفر خود به مسکو گفت: «این سومین سفر من به مسکو از زمان شیوع کروناویروس است. مواردی است که باید شخصاً درباره آنها بحث و گفت‌وگو صورت گیرد».

,

وی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار راشاتودی در ارتباط با اقدامات یکجانبه آمریکا علیه مردم ایران توضیح داد: «تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی که ایالات متحده بر مردم ایران تحمیل کرده است، تأثیر چشمگیری در دو سطح داشته است: اول آنکه ما نتوانستیم در رفتن مردم ایران به محل‌کارهایشان ممانعت ایجاد کنیم، ما نتوانستیم یارانه اضافی و کمک معیشت بیشتر یا محرک‌های اقتصادی بیشتری به آنها بدهیم تا آنها را در خانه‌هایشان نگه داریم. مردم مجبور بودند برای گذران زندگی به سرکار بروند. خزانه دولت به اندازه‌ای خوب نبود که بتواند، این خلأ را پر کند. این اولین تأثیر تحریم‌ها بود و علیرغم آنکه تصمیم سختی بود ولی ما مجبور شدیم این تصمیم را بگیریم (که مانع رفتن افراد به سرکار نشویم)».

,

ظریف در خصوص دومین تأثیر منفی تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: «سطح دوم، خرید دارو و واکسن بود. ایالات متحده با ایجاد ممانعت از صادرات نفت ما، منابع مالی ایران را محدود کرد و ثانیاً حتی از دسترسی ما به پول‌های خودمان نیز جلوگیری کرد. مبالغی از پول های ما در خارج از ایران است و آمریکا این کشورها را حتی از فروش دارو به ما منع کرده است».

,

رئیس‌ دستگاه دیپلماسی ایران سپس با اشاره به این موارد، تحریم‌های آمریکا علیه اقلام بشردوستانه را «تروریسم پزشکی» توصیف کرد و گفت: «تمام ادعاهای آمریکا مبنی بر عدم تأثیرگذاری تحریم های آمریکا بر اقلام بشردوستانه، دروغی بیش نیست. ما سعی کردیم برای دریافت واکسن کووید-19 به سازمان جهانی بهداشت پول منتقل کنیم، اما نتوانستیم. ما حتی نتوانستیم برای واکسن معمول آنفولانزا پول منتقل کنیم. اقدامات محدودکننده آمریکا حتی از خرید واکسن توسط ایران جلوگیری می‌کند. این اقدامات اساساً تروریسم پزشکی است که آمریکا در آن دخیل است».

,

محمد جواد ظریف در بخش بعدی مصاحبه خود در پاسخ به سؤالی درباره تلاش‌های ایالات متحده برای تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران و در ادامه استناد به «مکانیسم ماشه» علیرغم خروج یکجانبه این کشور از برجام گفت: «آنچه که ایالات متحده قطعاً در برخورد با کشورهای دیگر در اختیار دارد، «قدرت مالی» است و به همین دلیل است که کشورها وابستگی خود به دلار را کاهش می‌دهند زیرا به این نکته واقف شده‌اند که تا زمانیکه در تعاملات خود به دلار آمریکا وابسته باشند، اساساً در خدمت آمریکا خواهند بود و آمریکا قادر است عقاید خود را به آنها تحمیل کند».

,

رئیس‌ دستگاه دیپلماسی ایران همچنین تأکید کرد: «این اصول ما است که ایران تسلیحات زیادی خریداری نمی‌کند. ما عربستان سعودی نیستیم. آنها 67 میلیارد دلار سلاح صرف خرید سلاح کرده‌اند، که حتی بیشتر از مقدار بودجه‌ای است که روسیه صرف چنین چیزی می‌کند. ما چنین پولی را صرف نمی‌کنیم. ما چنین پولی را برای هزینه کردن در این زمینه نداریم. ما اکثر سلاح‌های مورد نیاز خود را تولید می‌کنیم. قرار نیست ما وارد بازار جهانی شویم و از این و آن سلاح خریداری کنیم. هیچ‌یک از کشورهای اروپایی از زمان انقلاب اسلامی به ما سلاحی نفروخته‌اند. بنابراین ما هیچ توهم و خیالی نداریم و این اصول ما است که توافقی در زمینه لغو محدودیت‌های ایران صورت گرفته است و همانطور که روسیه نیز به درستی بیان کرد، ما تحت تحریم‌های تسلیحاتی قرار نداریم بلکه محدودیت‌هایی در زمینه خرید و فروش سلاح وجود د اشته است و ما می‌بایست از شورای امنیت برای خرید و فروش سلاح مجوز دریافت می‌کردیم و این محدودیت‌های اواسط اکتبر لغو می‌شود و این نکته مهمی است که اگر ما بخواهیم از دوستان خود سلاح خرید کنیم، هیچ محدودیت حقوقی وجود نخواهد داشت».

,

ظریف در ادامه به مخالفت‌های اعضای شورای امنیت با تلاش‌های واشنگتن برای تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران گفت: «چین و روسیه در مخالفت با اقدامات واشنگتن علیه ایران پیشتاز بودند و مسئله‌ای که این قضیه را بهتر کرد، حتی کشورهای اروپایی هم با آنها مخالفت کردند. 13 عضو از 15 عضو شورای امنیت دو بار نامه‌ای را به رئیس‌ شورای امنیت ارائه دادند.....و اقدامات آمریکا (علیه ایران) را رد کردند. این یک شکست مهم دیپلماتیک آمریکا بود و انزوای آمریکا بود که شورای امنیت مشروعیت مواضع ایران را تأیید کرد که این نه تنها یک دستاورد مهم برای ایران بلکه برای جامعه بین‌الملل و حاکمیت قانون محسوب می‌شود. ما با دوستان خود ارتباطات نظامی داریم و این ارتباطات را ادامه می‌دهیم ».

,

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به تلاش‌های آمریکا علیه جلوگیری از اجرای پروژه «نورداستریم» میان کشورهای اروپایی و روسیه گفت: «درسی که ما باید بگیریم این است که اگر شما به کسی اجازه قلدری بدهید، این قلدری بدون محدودیت ادامه خواهد داشت و به نظرم کشورهای اروپایی با این مسئله را درک کنند و متأسفانه، تاکنون کشورهای اروپایی حرف‌های خوبی درباره برجام و نورد استریم زده‌اند اما اقدام زیادی از آنها مشاهده نشده است».

,

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سؤالی درباره امکان تغییر سیاست‌های ایالات متحده با تغییر رئیس‌جمهور این کشور در انتخابات سوم نوامبر 2020 (13 آبان ماه) گفت: «به وضوح، تفاوت‌هایی میان رؤسای جمهور مختلف آمریکا و دیدگاههای آنها وجود دارد. شک دارم کسی به اندازه ترامپ عقاید افراطی داشته باشد اما در نهایت نگاه ما باید به سیاست نه شخصیت کسی که وارد کاخ سفید می‌شود، باشد».

,

در حال تکمیل...

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه