اخبار داغ

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد:

برخی دستگاه های استان یزد اجاره بهای معوق10 ساله دارند!/ بیش از 2 میلیون متر رقبات وقفی یزد در تصرف مردم است

برخی دستگاه های استان یزد اجاره بهای معوق10 ساله دارند!/ بیش از 2 میلیون متر رقبات وقفی یزد در تصرف مردم است
حجت الاسلام زارع زاده از تعویق ۱۰ ساله پرداخت اجاره بهای ملک موقوفی از سوی برخی دستگاه‌های دولتی در استان یزد خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش خبرنگار یزدرسا، حجت الاسلام حسین زارع زاده مدیر کل اوقاف وامور خیریه استان یزد پیش از ظهر امروز در نشستی با اصحاب رسانه استان یزد ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار کرد: امروز دشمنان به صورت ناجوانمردانه جنگ اقتصادی برای ما ایجاد کرده اند و در حال هدف قرار دادن معیشت مردم برای ضربه به عقیده مردم هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

زارع زاده با بیان اینکه اوقاف همیشه برای کمک به معیشت مردم در کنار مردم بوده و حتی در آینده نزدیک در حوزه تامین مسکن مردم نیز ورود خواهد کرد افزود: در 5 سال گذشته در زمینه اجرای نیات خیریه میزان 9 میلیارد و 258 میلیون و500 هزار تومان هزینه شده و در زمینه نیات اجتماعی نیز 4 میلیارد و 800 میلیون تومان هزینه شده است ولی بیشترین سهم در اجرای نیات موقوفات مربوط به نیات مذهبی در جهت ترویج معارف دین و اهل‌بیت(ع) بوده که رقم ۱۶ میلیارد و 306 میلیون تومان را به خود اختصاص داده است.

,

وی با بیان اینکه در اجرای نیات امینانه نیز 38 میلیارد و 438 میلیون تومان در 5 سال گذشته نیات واقفی داشته است تصریح کرد: فقط یکی از برنامه‌ها و اقدامات اوقاف، اطعام است که این اقدام را نیز به ویژه در شرایط کنونی از وظایف خود می‌دانیم ضمن اینکه بخشی از نیات واقفان، هزینه درآمد موقوفه در راستای اطعام است در ضمن اینکه در مدیریت جدید این سازمان کمک به معیشت مردم مورد توجه قرار گرفته است.

,

زارع زاده با عنوان اینکه اوقاف هیچ اعتباری بر هزینه‌های فرهنگی ندارد ولی با این حال در مناسبت‌های مختلف میزبان برنامه‌ و طرح‌های مختلف فرهنگی است، گفت: از شش ماهه دوم سال گذشته تاکنون ۱۲ هزار و ۲۰۰ بسته ارزاق با اعتبار سه میلیارد و ۶۷ میلیون تومان و ۱۴۶ هزار و ۹۷۲ پرس غذا از محل نیات واقفان بین مردم توزیع شده است. البته این جدای از توزیع ماسک، گان، مواد ضدعفونی و اطعام کادر درمانی به میزان 10 هزار پرس غذا در جریان شیوع کرونا بوده است.

,

وی ادامه داد: در زمینه ویروس کرونا نیز قدم هایی برداشتیم که 966 هزار ماسک با 780 میلیون تومان و  10 تن مواد ضدعفونی کننده و 10 هزار گان توزیع شد.

,

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد بیان کرد: یکی از طرح های اوقاف استان یزد ضریح آرزوها بود که توسط هیات های مذهبی انجام شد که تنها امامزاده سید محمد علیه السلام یزد نیز 400 میلیون تومان کمک در این زمینه داشته است.

,

وی از مشارکت اوقاف استان در آزادی تاکنون 28 زندانی جرائم غیر عمد در استان خبر داد و گفت:  سال گذشته آزادی ۲۰ زندانی و در سال جاری آزادی ۲۴ زندانی را در برنامه داشتیم که از نیمه دوم سال گذشته تاکنون، ۲۴ زندانی جرایم مالی غیرعمد از محل درآمد موقوفات در راستای نیت واقفان و درآمد امامزادگان از زندان آزاد شدند.

,

زارع زاده با بیان اینکه اوقاف و امورخیریه هیچ اعتبار دولتی برای هزینه های فرهنگی ندارد تاکید کرد: انتظاراتی از اوقاف در زمینه واگذاری اراضی وقفی برای برخی اقدامات از جمله ساخت کتابخانه وجود دارد که این اقدام با نیت واقف که بعضاً کمک به فقرا از محل عوائد و درآمد موقوفات برای کمک به نیازمندان است، در تضاد است.

,

مدیر کل اوقاف استان در ادامه به ثبت هرهفت روز یک وقف جدید در استان طی پنج سال گذشته خبر داد و گفت: در این مدت ۲۶۵ وقف جدید در سامانه جامع موقوفات استان به ثبت رسیده است.

,

زارع‌زاده گفت: اوقاف و امور خیریه استان اهل تعامل دوطرفه برای کسب درامد جهت اجرای امینانه نیات واقفان است و خوشبختانه برخی از شهرستان‌ها در این رابطه تعامل خوبی دارند مانند شهرستان اردکان که در قبال پذیره ساخت 58 واحد مسکونی و تجاری در منطقه جنت‌آباد  به صورت تهاتر مجوزهای لازم را صادر کرده است.

,

این مسئول  تاکید کرد: اینکه شهرداری یک شهر در ملک موقوفه بدون اجازه شرعی پارک و فضای سبز احداث کرده، جایز نیست و اینکه می‌گویند زمین را به اوقاف برگردانید تا آن را به زباله دانی تبدیل کند هم دور از انصاف است.

,

وی با اظهار تأسف از اینکه در دفترخانه‌های میبد املاک موقوفه بدون مبنای شرعی و قانونی خرید و فروش می‌شود، تصریح کرد: آسان‌ترین کار برای وقف دیوارکشی است اما ما می‌خواهیم از موقوفه به بهترین نحو ممکن بهره برداری شود

,

این مسئول افزود: در حال حاضر زمین وقف را در میبد و اردکان به ۳۰ درصد ارزش واقعی آن قیمت‌گذاری می‌کنند و برخی‌ها نیز انتظار دارند همین ۳۰ درصد هم دریافت نشود.

,

زارع با بیان اینکه برخی دستگاه های دولتی 10 سال است هنوز اجاره نداده اند و به نوعی نیات واقفین را تعطیل کردند خاطرنشان کرد: مصلحت هر وقفی باید جداگانه در نظر گرفته شود چراکه وقف اموات دولتی وعمومی نیست و با اموال دستگاهی مانند شهرداری فرق می کند و اگر موقوفه ای برای فقرای محله باشد می توان در آن مدرسه احداث کرد که پایین ترین درامد را دارد و حتی همین درامد کم تا 10 سال پرداخت نمی شود.

,

وی بابیان اینکه رسانه ها باید کمک کنند که جوی از روی بی انصاف بر علیه اوقاف و امور خیریه ایجاد شده برداشته شود عنوان کرد: در حال حاضر سرمایه 30 میلیاردی بر روی دام سبک پرتولید در اردکان انجام شده است که در فاز اول 10میلیارد تومان ان وارد استان شده است و قول وام 20 میلیارد تومانی هم برای این پروژه به استان داده شده است که این تنها یک نمونه است که می تواند در تامین گوشت استان کمک رسان باشد.

,

زارع زاده با بیان اینکه در استان یزد 31 هزارو 300 رقبه موقوفه منفعتی متصرفی وجود دارد ابراز کرد: در هر مجموعه وقفی که متولی ان خود اوقاف است زمانی که ورود پیدا می کنیم تا متصرف دادگاهی نشود دست بردار این موقوفه نیست که و حقیقتا با این ظرفیت کادر اجرای اوقاف نیروی زیادی را باید صرف کرد.

,

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد با بیان اینکه اگر موقوفات در دست اداره اوقاف بود قطعا می توانستیم تحول در علم و امور فرهنگی ایجاد کنیم گفت: 95درصد رقبات استان یزد کمتر از 5هزار متر است و 51درصد رقبات استان کمتر از 500 متر است که 10هزار متر آن در تصرف اوقاف و 2میلیون و 500هزار متر مابقی در تصرف مردم است و همین مانعی بسیاری از سرمایه گذاری هاست.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه