اخبار داغ

سختی هایی از جنس مهربانی؛

شغلی که برای نجات جان انسان ها به دل دریا و آتش می زند/ آتش نشانی حرفه ای سراسر ایثارگری

شغلی که برای نجات جان انسان ها به دل دریا و آتش می زند/ آتش نشانی حرفه ای سراسر ایثارگری
شغل آتش نشانی یکی از خطرناک ترین و در عین حال، مقدس ترین حرفه ها است و اهمیت آن زمانی روشن می شود که جان انسان های در معرض خطر نجات می یابد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، آتش‌نشانی در زمره سخت ترین کارهای دنیاست، باید بدنی آماده داشت و از سرعت عمل خوبی هم برخوردار بود. قدرت تحلیل سریع، اعصاب قوی و کنترل خود در برابر واکنش‌های احتمالی آسیب دیدگان از حریق یا هر حادثه دیگری، از لازمه‌های عملکرد یک آتش‌نشان در محل حادثه است. تجهیزات خوب و به روز را هم که به این خصوصیات اضافه کنیم موفقیت یک عملیات تقریبا تضمین می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

به راستی آتشنشانان همان دریادلانی که در هنگام بروز حوادث جان خود را به کف و بی محابا دل به آتش می‌زنند تا مبادا آتش از دست دادن به جان کسی بیوفتد.

,

شغل آتش نشانی یکی  از خطرناک ترین و در عین حال، مقدس ترین حرفه ها است و اهمیت آن زمانی روشن می شود که جان انسان های در معرض خطر نجات می یابد.

,

وقتی شعله در شعله می پیچد، آنان به هیچ چیز فکر نمی کنند مگر آن سوی آتش که نجات انسان های گرفتار در حریق است و این همان رسم انسانیت و از خود گذشتگی است.

,

آتش نشانان شعله های سرکش، خشمگین و سوزان را فرو می نشانند تا دلهره مردمان گرفتار را رفع کنند و لبخند رضایت را بر لب آنان بنشانند.

,

نامگذاری روز هفتم مهر به عنوان روز «ایمنی و آتش نشانی» بهانه‌ای شد تا از کسانی که جان و آسایش خود را در جهت ایمنی دیگران به خطر می‌اندازند، تقدیر کنیم.

,

, ,

مرتضی کرمی مدرس غواصی در گفتگو با خبرنگار کردتودی می گوید: از سال 1389 وارد سازمان آتش نشانی شدم چرا که بنده چندین سال است که مدرس غواصی و نجات غریق در استان کردستان هستم لذا به خاطر این تخصص تصمیم گرفتم در سازمان آتش نشانی استان مشغول به فعالیت شوم.

,

وی با اشاره به اینکه وظیفه ی یک آتش‌نشان تنها به خاموش کردن آتش ختم نمی‌شود گفت: ما در حین خدمت فعالیت‌های گسترده‌ای داریم مثلا یک‌سری‌ کارها که شاید مردم ندانند و اطلاعات کامل و جامعی درباره آنها نداشته باشند و به خاطر عدم آگاهی تا حدودی دچار مشکل می‌شوند مثلا اینکه در زمان بروز حادثه نمی‌دانند با کجا تماس بگیرند و چه کاری را انجام دهند و خودشان  خودسرانه اقدام به انجام کار می‌کنند و شاید حادثه‌ها بدتر و سنگین‌‌تر را به بار بیاورند و این در صورتی است که همان کار چه‌بسا توسط بچه‌های آتش‌نشان ساده‌تر انجام  و وقتی مردم خودشان وارد عمل می‌شوند، مشکلات پیچیده‌تر می‌شود و زمانی که ما به محل حادثه می‌رویم، کارمان زیادتر می‌شود.

,

, ,

شغل آتش‌نشانی با ورزش عجین شده است

, شغل آتش‌نشانی با ورزش عجین شده است, شغل آتش‌نشانی با ورزش عجین شده است,

وی افزود:  یک آتش‌نشان هر سه ماه یک‌بار باید تست عملیاتی بدهد و ثابت کند بدنش آمادگی لازم جهت انجام عملیات ها را دارد به خاطر همین موضوع آتش‌نشانان ورزشکاران حرفه ای نیز هستند به‌طور کلی شغل آتش‌نشانی با ورزش عجین شده است و یک آتش‌نشان باید بدن ورزیده‌ای داشته باشد. حتی در یک حادثه ساده آسانسور اگر آتش‌نشان قرار باشد به کمک برود، با نبود برق باید چهار یا پنج طبقه بالا برود و برگردد بنابراین باید آمادگی کافی داشته باشد؛ یا در حریق‌های خیلی سنگین، سه تا هفت ساعت در مدت عملیات باید ایستاده باشند و با فشار سنگینی که آب بر بدن‌شان وارد می‌کند باید آب را بر آتش بپاشند و زور زیادی باید داشته باشند تا شیلنگ‌ها را مهار کنند و از دست‌شان رها نشود به همین علت مجبورند که ورزش کنند.

,

این آتش نشان سنندجی خاطر نشان کرد: آتش نشانان با سختی های زیادی روبرو هستند چرا که وقتی آژیر به صدا درمی‌آید اولین چیز مهم این است که در کمتر از ۴۵ ثانیه لباس پوشیده و سوار ماشین شده باشیم. نمی‌دانیم حریق بزرگ است یا نه و در طول اطفای حریق هم استرس زیادی به ما وارد می‌شود که عوارض زیادی دارد. بدنمان سرد می‌شود، دست‌هایمان یخ می‌کند و هر چه سن یک آتش‌نشان بالاتر برود آسیب‌هایش هم بیشتر می‌شود. آسیب‌های روحی کم کم به جسم‌مان نفوذ می‌کند و منشاء‌ بیماری‌های جسمی می‌شود.

,

تلخ و شیرین های که هرگز فراموش نخواهد شد

, تلخ و شیرین های که هرگز فراموش نخواهد شد, تلخ و شیرین های که هرگز فراموش نخواهد شد,

کرمی یادآور شد: می‌گویند سه چیز است که یک آتش‌نشان هرگز در زندگی اش فراموش نمی‌کند: اولین باری که یک نفر را از مرگ نجات می‌دهد، اولین باری که مرگ کسی را با چشم خود می‌بیند و اولین باری که موفق می‌شود حریق بزرگی را خاموش کند. تکرار این حوادث در طول اقلا سه دهه از زندگی حرفه‌ای یک آتش‌نشان هم نمی‌تواند چهره‌ای عادی به این سوانح بدهد.

,

وی به شیرین ترین و تلخ ترین خاطرات دوران کاری خود اشاره کرد و گفت: سراسر این شغل را خاطرات تلخ و شیرین رقم می زند و فکر اینکه بتوانی جان یک نفر را درون آتش یا دل دریا نجات بدهی و شیرین ترین و ماندگار ترین خاطره خواهد شد اما وقتی که می بینم جوانان رشیدی در دریا براثر خفگی جان خود را از دست می دهند و من نتوانستم کاری برای نجات آنان انجام بدهم بدترین خاطره کاری را نه تنها برای من بلکه برای تمامی همکارانم رقم می زند.

,

, ,

این آتش نشان سنندجی در ادامه عنوان داشت: عشق و علاقه من به حرفه اتشنشانی باعث شد که تنها فرزندم نیز در این وادی قدم بگذارد و این شغل را انتخاب بکند.

,

وی افزود: در ایران افراده متخصص و زبده به لحاظ توانای جسمی در این حرفه بیشتر از هر جایی دیگر است اما متاسفانه از لحاظ امکانات و تجهیزات در رده پاینتری نسبت به کشورزهای پیشرفته قرار داریم.

,

 این آتش نشان کردستانی در ادامه می گوید: ما گاهی به آب و آتش می‌زنیم تا جانی را نجات دهیم که البته این ایثارگری آتش‌نشانان تنها محدود به نجات جان انسان‌ها نیست و در موارد زیادی هم بوده که آتش نشانی برای حفاظت از سرمایه و دارایی فردی، خود را به خطر انداخته که گاهی حتی ممکن است خود مالک و صاحب محل حادثه نیز چنین کاری نتوانند انجام دهند و در بسیاری از مأموریت ها هم بوده که آتش نشانانها  جان حیوانی را نجات داده اند و در یک کلام می‌خواهم بگویم آتش‌نشانان برخلاف محیط کاری خطرناکی که دارند، انسان‌های مهربان و دل رحمی هستند.

,

, ,

کرمی در عین حال از برخی بی‌توجهی ها به آتش نشانان نیز گلایه کرد و گفت: آتش نشانان نشان داده اند که همواره تا پای جان بر سر عهدی که برای حفظ جان و مال مردم بسته‌اند، ایستاده‌اند. ما شاهد آن هستیم که گاهی اوقات آتش‌نشانان ما برای حفظ سرمایه و دارایی یک نفر جان خود را به خطر می اندازند، اما متأسفانه برخی کم‌توجهی ها به آتش‌نشانان وجود دارد چه در مورد حقوق و مزایا و چه در مورد برخی اظهارات و بی‌مهری ها که بعضا از سوی افراد مسئول و برخی دیگر مطرح می‌شود.

,

انجام 937 عملیات اطفاء حریق و امداد و نجات توسط آتش نشانان سنندجی

, انجام 937 عملیات اطفاء حریق و امداد و نجات توسط آتش نشانان سنندجی, انجام 937 عملیات اطفاء حریق و امداد و نجات توسط آتش نشانان سنندجی,

در ادامه سهیل فضل وزیری رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار کرد: حفظ جان و مال مردم برای آتش نشانان از اهمیت ویژه ای برخوردار است از این رو این سازمان در راستای رسالت کاری خود و امدادرسانی به موقع و سریع در زمان بروز حوادث تمام توان خود را به کار بسته است.

,

فضل وزیری بیان کرد: امسال آتش نشانان سنندجی علاوه بر انجام عملیات‌های مختلف، بواسطه شیوع ویروس کرونا در اجرای برنامه گند زدایی و ضدعفونی کردن معابر سطح شهر هم تلاش دو چندانی داشته اند.

,

وی خاطرنشان کرد: از 589 مورد عملیات اطفاء حریق صورت گرفته؛ 408 عملیات مربوط به فضای سبز، کشاورزی و جنگل و مراتع، 57 مورد خودرو و ماشین آلات، 57 فقره اطفاء حریق مسکونی، 23 فقره ضایعات و زباله، 10 مورد تجاری، 7 مورد انبار، 4 فقره اطفاء حریق ساختمانهای اداری، 4 فقره صنعتی، مراکز تجمعی و واحدهای آموزشی 4 مورد، یک مورد مراکز بهداشتی و درمانی و 14 فقره سایر موارد بوده است.

,

فضل وزیری افزود: در حوزه امداد و نجات نیز 348 عملیات انجام شده که شامل 187 مورد گرفتن حیوانات وحشی و موذی، 40 فقره آسانسور، 27 مورد تصادف، 26 مورد گیر کردن انگشتر، 22 فقره باز کردن درب، 8 مورد ریزش آوار، آبگرفتگی و سیلاب 6 فقره،  4 مورد عملیات غواصی، انفجار گاز 3 مورد، سقوط در چاه 3 مورد، سقوط از ارتفاع 3 مورد، خفگی و گازگرفتگی 2 مورد، یک مورد سقوط اشیاء و 16 فقره عملیات مربوط به سایر موارد بوده است.

,

وی تصریح کرد: متاسفانه در حوادث رخ داده در شش ماهه نخست سالجاری 14 نفر از شهروندان سنندجی فوت شده و تعداد 24 نفر از آنان نیز دچار آسیب دیدگی شده اند.

,

وی در ادامه عنوان داشت: تعداد 920 عملیات اطفاء حریق و امداد و نجات در داخل محدوده شهر، 11 مورد در خارج از محدوده و 6 مورد نیز در روستاهای اطراف انجام شده است.

,

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج همچنین اظهار داشت: در این بازه زمانی 365 نفر نیز تحت آموزش قرار گرفته اند که شامل 305 نفر از همکاران بوده که تحت آموزش درون سازمانی و 60 نفر نیز از دیگر ادارات دولتی نیز تحت آموزش برون سازمانی قرار گرفته اند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه