اخبار داغ

لوح باستانی که در بریتانیا حراج شده بود به عراق بازمی گردد

لوح باستانی که در بریتانیا حراج شده بود به عراق بازمی گردد
لوح باستانی مربوط به دوره سومریان که در انگلیس برای حراج گذاشته شده بود حالا به عراق بازگردانده می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از گاردین، لوحی باستانی که پس از قاچاق مخفیانه از کشور عراق برای عرضه و فروش به انگلیس برده شد، به این کشور بازگردانده می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

, ,

 

,

لوح معبد سومری که قبلاً ناشناخته بود، مربوط به حدود ۲۴۰۰ سال قبل از میلاد است. حالا این لوح با کمک موزه انگلیس، که اولین بار پلیس از فروش برنامه ریزی شده و مخفیانه آن در سال ۲۰۱۹، اطلاع یافت، به کشور عراق بازگردانده می شود.

,

دکتر «سنت جان سیمپسون»، مسئول ارشد موزه بریتانیا در مورد کشف و ضبط این اثر تاریخی گفت:.ما در بازار قاچاق آثار باستانی و هنری با انواع لوح، گلدان، آثار فلزی، مهر و موم و مجسمه برخورد کنیم اما این لوح سنگی با این کیفیت و قدمت واقعا استثنایی است. تصور بر این است که این لوح ارزشمند در هیچ فهرست یا موزه ای ثبت نشده و احتمالا در همین دوره معاصر از منطقه آثار باستانی سکونت سومریان به غارت رفته باشد.

,

, ,

 

,

سیمپسون گفت: تنها حدود ۵۰ نمونه از این موارد از بین النهرین باستان شناخته شده است. بنابراین بلافاصله آن را در مقیاس بسیار کمیاب قرار می دهد. می توانیم نسبتاً مطمئن باشیم که این شی باستانی از منطقه مرکزی سومری ها باشد. این منطقه ای است که بین دهه ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۰۳ به شدت غارت شد.

,

این لوح در ماه می سال ۲۰۱۹ توسط حراجی آنلاین «TimeLine Auctions»، برای فروش ارائه شد، که آن را به عنوان یک لوح آکدی غربی آسیایی توصیف کرد که از یک مجموعه دار خصوصی در دهه ۱۹۹۰ برای فروش ارائه شده است.

,

, ,

 

,

سیمپسون گفت که تاریخ، شرح و منشأ آن نادرست است: این زبان سومری است، نه آکدی و قطعاً یک سنگ نبشته نیست بلکه یک لوح است. آنها همچنین قدمت آن را ۲۰۰ سال بعد از تاریخ واقعی اش تخمین زده بودند. 

,

, ,

, ,

 

,

متاسفانه بسیاری از آثار و اماکن تاریخی و باستانی عراق که در واقع متعلق به تمدن ایران باستان محسوب می شود در زمان اشغال بخش اعظم این کشور توسط داعش از ده تا صد در صد تخریب شدند و بسیاری از اشیائی که بسیار گرانبها و قابل حمل بودند نیز به صورت قاچاق به فروش رسیدند. بخش قابل توجهی از این آثار نیز پیش تر در اوایل دهه ۲۰۰۰ در زمان حمله آمریکا و نیروهای ائتلاف به عراق دوران صدام، غارت شد.

,

, ,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه