اخبار داغ

درس هایی از دیروز برای آزمون امروز؛

الگوی «مدیریت جهادی» بزرگ‌ترین دستاورد دفاع مقدس/ فرهنگ جهادی راهگشای همه عرصه‌ها

الگوی «مدیریت جهادی» بزرگ‌ترین دستاورد دفاع مقدس/ فرهنگ جهادی راهگشای همه عرصه‌ها
جهاد و مدیریت جهادی در هر مقطع زمانی لازمه موفقیت و عبور از بحران‌ها است، چه در دوران دفاع مقدس که جنگ نظامی بود و چه در حال حاضر که شاهد کشیده شدن میدان نبرد به سمت جنگ‌های اقتصادی، فرهنگی، اعتقادی هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ مطالعه ابعاد مختلف دفاع مقدس و به‌ویژه توجه به نقش بی‌بدیل حضرت امام (ره) و همچنین عملکرد و شیوه‌های رفتاری سرداران و فرماندهان اکثراً جوان ما به‌عنوان مدیران و اداره‌کنندگان دفاع مقدس، می­تواند سرمشق و سرلوحه مدیران امروزی قرارگرفته و در اعتماد به جوانان به‌عنوان یک مؤلفه‌ی اصلی دفاع مقدس و ایجاد تحول در امور اداره کشور مؤثر واقع شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیارآفتاب,

دفاع مقدس کلاس تقوا، تدبیر و جهاد

مقام معظم رهبری از دوران دفاع مقدس به‌عنوان یک گنج تعبیر می‌کنند و می‌فرمایند این هنر ماست که بتوانیم این گنج را استخراج‌کنیم، به عبارتی، گنج دفاع مقدس پایان‌ناپذیر است و در هرلحظه می‌توان از آن استفاده کرد و مورد بهره‌برداری قرار داد امروز در چهلمین سالگرد دفاع مقدس مقدس هنوز می توان درس ها و نکاتی راهگشا از این کلاس تقوا، تدبیر و جهاد برداشت کرد.

نکته‌ای که باید موردتوجه قرار گیرد این است که اساساً مدیریت دفاع مقدس چه نوع مدیریتی بود که امروزه این‌گونه از دستاوردهای آن سخن‌ها گفته می‌شود لذا یکی از ابعاد قابل‌مطالعه جنگ، ‌بحث مدیریت آن است.

شیوه مدیریت فرماندهان دفاع مقدس را می­توان نمونه بارز مدیریت جهادی دانست، از این منظر بازخوانی سبک مدیریتی و جلوه‌های مدیریت انقلابی و جهادی به‌خصوص در میان فرماندهان جوان دفاع مقدس می‌تواند آثار و برکات فراوانی داشته باشد.

جهاد در منابع دینی به معنی تلاش و کار مجدانه است. یکی از انواع جهاد، جهاد نظامی است که به‌صورت کفایی بر مسلمین واجب می‌شود، اما همان‌طور که دفاع مقدس و نیز مبارزات انقلاب اسلامی، سبب ایجاد عرصه‌ای برای نشان دادن کارایی الگوی انقلاب اسلامی گردید، روحیه‌ جهادی نیز با مدیریت دفاع مقدس و نیز حکومت نوپای جمهوری اسلامی، به منصه‌ ظهور رسید.

بدیهی است که جهاد و مدیریت جهادی در هر مقطع زمانی لازمه موفقیت و عبور از بحران‌ها است، چه در دوران دفاع مقدس که جنگ نظامی بود و چه در حال حاضر که شاهد کشیده شدن میدان نبرد به سمت جنگ‌های اقتصادی، فرهنگی، اعتقادی و غیره در قالب تحمیل تحریم‌های ظالمانه بر ملت یا نفوذ فرهنگی هستیم.

الگوی «مدیریت جهادی» بزرگ‌ترین دستاورد دفاع مقدس

مسلماً نگاه به دستاورردهای دوران دفاع مقدس فرصت مغتنمی برای بازخوانی سبک مدیریتی فرماندهان جوان دفاع مقدس است تا با آشنایی نسل امروز و حتی یادآوری برخی از افرادی که ممکن است باور به آثار این الگوی مدیریتی را ازدست‌داده باشند تحرک تازه‌ای به شیوه اداره کشور و حل مشکلات داده شود و به‌خصوص اهداف اقتصاد مقاومتی محقق شود.

جنگ ایران و عراق به لحاظ سلاح، تجهیزات و امکانات نابرابر بود و همه تحلیل‌ها - چه درگذشته و چه اکنون - حکایت از آن داشت که وضعیت ایران با دشمنی که ازهرجهت موردحمایت بود، قابل‌مقایسه نیست؛ ولی همین جنگ به نفع ملت ایران رقم خورد و با پیروزی به پایان رسید لذا اینجاست که نقش مدیریت جنگ برجسته می‌شود؛ مدیریتی که در رأس آن حضرت امام (ره) قرار داشتند و بعد فرماندهانی که شاخصه‌ی اصلی آن‌ها ایمان، اخلاص و خستگی‌ناپذیری بود.

دوران دفاع مقدس صحنه‌هایی را آفرید که از فرمانده تا سرباز، از ارتشی تا پاسدار فارغ از جایگاه‌ها خودشان را وقف کار می‌کردند و با عشق و خلوص نیت در مسیر جهاد قدم برمی‌داشتند، و امروز چقدر محتاج ایثار مسئولین برای حل مشکلات هستیم.

ریشه های «فرهنگ جهادی و انقلابی» در اندیشه امام و رهبری

در نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی حضرت امام (ره) بانگ سازندگی ایران اسلامی را سر دادند و فرمودند: «خرابی‌ها زیاد هست و ما باید به همت ملت آن خرابی‌ها را ترمیم کنیم... همه قشرهای ملت زن و مرد پیر و جوان دانشگاهی و دانشجو، مهندسان و متخصصان شهری و دهاتی همه باهم باید تشریک‌مساعی کنند و این ایران را که خراب‌شده است بسازند... و سازندگی و جهاد سازندگی را شروع کنند.» این فرمان آغازی بود بر یک حرکت تحول‌آفرین که مبنای آن «فرهنگ جهادی» است.

فرهنگ رزمندگی و جهاد دوران دفاع مقدس در بیانات رهبر انقلاب نیز بسیار پررنگ است و ایشان در بحث مدیریت جهادی به ویژگی‌هایی ازجمله: پرکاری، اخلاص، متوجه دشمن بودن، منتظر امکانات نشدن، قانع به وضع موجود نبودن، ازخودگذشتگی، توکل و اعتماد به خدا، خودباوری، حذف واژه‌های «نمی‌شود و نمی‌توانیم» و ولایت‌پذیری اشاره می‌کنند.

یکی از کلیدواژه‌ها و توصیه‌های پرتکرار در بیانات رهبر معظم انقلاب همواره موضوع مدیریت جهادی و انقلابی است تا جایی که می‌فرمایند کشور جز با کار انقلابی و جهادی به سامان نمی‌رسد، رهبر انقلاب همچنین در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی خطاب به ملت ایران می‌فرمایند: «مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همه‌ی میدان‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیت دهند، از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه‌ی انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته‌ی اسلامی بسازند.»

رهبر انقلاب همچنین در اول فروردین سال ۹۸ فرمودند: «برای شکوفایی اقتصاد کشور، به کاری احتیاج داریم که هم مجاهدانه باشد، هم عالمانه باشد. با تنبلی، با بی‌حالی، کم انگیزگی، مسئله‌ی اقتصاد کشور حل نخواهد شد. کار جهادی باید انجام بگیرد، مدیریت‌های جهادی باید بر مسائل اقتصادی کشور احاطه داشته باشند، تصمیم‌گیری کنند؛ کار جهادی. کار جهادی یعنی کاری که هم در آن تلاش هست، خستگی‌ناپذیری هست، هم اخلاص هست؛ [یعنی] انسان می‌فهمد که برای خودش، برای پُر کردن کیسه‌ی خودش کار نمی‌کند، دارد برای مردم کار می‌کند، برای خدا کار می‌کند... »

فرهنگ جهادی راهگشای همه  عرصه‌ها

یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که بعد از انقلاب بعضاً در ساختارهای سازمانی ما تحولی اتفاق نیفتاد، وقتی یک سازمان‌ جهادی شد و افراد روحیه‌ی جهادی پیدا کردند خیلی از کارهای بزرگ را می‌توان انجام داد، اگر فرهنگ کار جهادی در ساختارها و در بطن جامعه نهادینه شود مشکلات کشور حل خواهد شد.

به‌عنوان‌مثال سپاه پاسداران یک سازمان انقلابی و پایه‌گذار حرکت‌های جهادی است که از بطن انقلاب جوشید، سپاه به اذعان همگان بعد از انقلاب در عرصه‌های مختلف بسیار موفق بوده است لذا باید دید سپاه در چه ساختاری حرکت کرد که عملکردش این‌گونه بوده است اما خیلی از سازمان‌های اقتصادی ما موفق نیستند.

پاسخ اینجاست که یکی از پارامترهای اصلی مرتبط با خدمت‌رسانی در یک دولت انقلابی، روحیه‌ جهادی است و روحیه‌ جهادی نقطه‌ مقابل تنبلی، خستگی و بی‌حوصلگی در مدیریت است اما این مهم در غالب سطوح مدیریتی کشور و متأسفانه در بدنه دولت کم‌رنگ به نظر می‌رسد.

فرهنگ جهادی در همه صحنه‌ها و عرصه‌ها راهگشاست بنابراین ضرورت ایجاب می‌کند این فرهنگ در ساختارهای مدیریتی و در تمام جامعه تقویت شود چراکه مشکلات بزرگ انقلاب اسلامی در مقاطع مختلف با بهره‌گیری از تفکر، مدیریت و تشکل‌های جهادی رفع شده است.

حرکت روبه‌جلو و پیشرفت‌های نظامی و خودکفایی صنایع دفاعی کشور نمونه بارزی از تجلی ساختار، مدیریت و روحیه جهادی است، باور به توانمندی‌ها و تلاش بی‌وقفه همان عواملی است که امروز جهادگران صنعت دفاعی و حتی دانشمندان جوان هسته‌ای ما از دوران ۸ ساله دفاع مقدس به غنیمت دارند.

احیای مدیریت جهادی گره گشای مشکلات کشور

از سوی دیگر ویژگی رفتاری یک مدیر جهادی، حرکت جهشی و پیدا کردن راه میانبر است، مدیریت جهادی به‌عنوان الگوی مدیریتی برآمده از بطن انقلاب اسلامی و مبتنی بر ارزش‌های ایرانی- اسلامی و از طرفی در پیوند با علم و دانش روز است و در مسیر کار خود بن‌بستی نمی‌بیند.

مدیر جهادی کار را با جدیت، شوق و خستگی‌ناپذیری به قصد خدمت انجام می‌دهد، نه‌فقط احیاناً برای رفع تکلیف! لازمه مدیریت جهادی حرکتی بی‌وقفه در هر شرایط مکانی و زمانی و امکاناتی است و این امر یعنی دارا بودن روحی ی خستگی‌ناپذیری؛ آن‌چنان‌که رزمندگان دفاع مقدس الگوی عملی آن بودند و در سخت‌ترین شرایط، گاه تا چند شبانه‌روز، بدون استراحت به جهاد فی سبیل الله می‌پرداختند.

نمونه‌های بسیاری از الگوهای مدیریت ارزشمند جهادی در طول سال‌های گذشته در کشور ما ظهور و بروز یافته‌اند که شاید بتوان گفت شخصیتی همچون حاج قاسم سلیمانی برجسته‌ترین آن‌هاست، حاج قاسم سلیمانی در مکتب جهادی پرورش یافت در یک ساختار جهادی همچون سپاه توانمندی خود را به نمایش گذاشت و با یک مدیریت جهادی تأثیرگذاری عمیقی در کشور، منطقه و دنیا ایجاد کرد.

حل مشکلات داخلی کشور نسبت مستقیم با احیای همه‌جانبه مدیریت جهادی دارد، عملکرد شخصیت‌های بزرگ دیگری همچون شهید حسن طهرانی مقدم پدر صنعت موشکی ایران، شهید مصطفی احمدی روشن و دانشمندان هسته‌ای کشورمان و یا سازمان‌هایی همچون قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) نمونه‌های ارزشمند دیگری از تأثیر روحیه جهادی در پیشبرد کارها علیرغم کاستی‌ها و فشارها هستند.

اما رهبر معظم انقلاب در فرازی از بیانیه راهگشای گام دوم انقلاب از «مدیریت جهادی» نام می‌برند که عنصری کلیدی در اداره کشور در سال‌های ابتدای انقلاب و جنگ تحمیلی بوده است، هرچند این فرهنگ از بین نرفته ‌اما گاهی مورد بی‌توجهی‌هایی قرار می‌گیرد اما هرچقدر که این فرهنگ نهادینه شود و از حرف به عمل درآید سنگ‌های بزرگ‌تری از پیش روی مسیر تحقق اهداف متعالی نظام اسلامی برداشته خواهد شد.

شرایط این روزهای کشور هنوز هم همان شرایط جنگی است و فقط صحنه ی نبرد صرفا نظامی نیست که البته کار را به مراتب سخت تر می کند اما جوانان ما بارها ثابت کرده اند که نیروی ایمان و اراده از هر سلاح جنگی قوی تر است و می تواند با اتکا به آن یکبار دیگر همچون شهدای ما در دوران دفاع مقدس و همچون حاج قاسم سلیمانی همهی فشارها را خنثنی کرد،.

اینکه رهبر انقلاب علاج مشکلات کشور را در شکل گیری یک دولت جوان انقلابی می دانند نشان دهنده باوری است که به روحیه خستگی ناپذیر و جهادی جوانان مومن و متعهد دارند، روزی همین جوانان بودند که در خط مقدم جهاد نظامی ایستادند و حالا رسالت نسل امروز ایستادگی و پیشروی در جبهه های جهادی علمی، اقتصادی و فرهنگی است. 

انتهای پیام/

,

دفاع مقدس کلاس تقوا، تدبیر و جهاد

, دفاع مقدس کلاس تقوا، تدبیر و جهاد, دفاع مقدس کلاس تقوا، تدبیر و جهاد,

مقام معظم رهبری از دوران دفاع مقدس به‌عنوان یک گنج تعبیر می‌کنند و می‌فرمایند این هنر ماست که بتوانیم این گنج را استخراج‌کنیم، به عبارتی، گنج دفاع مقدس پایان‌ناپذیر است و در هرلحظه می‌توان از آن استفاده کرد و مورد بهره‌برداری قرار داد امروز در چهلمین سالگرد دفاع مقدس مقدس هنوز می توان درس ها و نکاتی راهگشا از این کلاس تقوا، تدبیر و جهاد برداشت کرد.

,

, ,

نکته‌ای که باید موردتوجه قرار گیرد این است که اساساً مدیریت دفاع مقدس چه نوع مدیریتی بود که امروزه این‌گونه از دستاوردهای آن سخن‌ها گفته می‌شود لذا یکی از ابعاد قابل‌مطالعه جنگ، ‌بحث مدیریت آن است.

, .,

شیوه مدیریت فرماندهان دفاع مقدس را می­توان نمونه بارز مدیریت جهادی دانست، از این منظر بازخوانی سبک مدیریتی و جلوه‌های مدیریت انقلابی و جهادی به‌خصوص در میان فرماندهان جوان دفاع مقدس می‌تواند آثار و برکات فراوانی داشته باشد.

,

جهاد در منابع دینی به معنی تلاش و کار مجدانه است. یکی از انواع جهاد، جهاد نظامی است که به‌صورت کفایی بر مسلمین واجب می‌شود، اما همان‌طور که دفاع مقدس و نیز مبارزات انقلاب اسلامی، سبب ایجاد عرصه‌ای برای نشان دادن کارایی الگوی انقلاب اسلامی گردید، روحیه‌ جهادی نیز با مدیریت دفاع مقدس و نیز حکومت نوپای جمهوری اسلامی، به منصه‌ ظهور رسید.

, .,

بدیهی است که جهاد و مدیریت جهادی در هر مقطع زمانی لازمه موفقیت و عبور از بحران‌ها است، چه در دوران دفاع مقدس که جنگ نظامی بود و چه در حال حاضر که شاهد کشیده شدن میدان نبرد به سمت جنگ‌های اقتصادی، فرهنگی، اعتقادی و غیره در قالب تحمیل تحریم‌های ظالمانه بر ملت یا نفوذ فرهنگی هستیم.

,

الگوی «مدیریت جهادی» بزرگ‌ترین دستاورد دفاع مقدس

, الگوی «مدیریت جهادی» بزرگ‌ترین دستاورد دفاع مقدس, الگوی «مدیریت جهادی» بزرگ‌ترین دستاورد دفاع مقدس,

مسلماً نگاه به دستاورردهای دوران دفاع مقدس فرصت مغتنمی برای بازخوانی سبک مدیریتی فرماندهان جوان دفاع مقدس است تا با آشنایی نسل امروز و حتی یادآوری برخی از افرادی که ممکن است باور به آثار این الگوی مدیریتی را ازدست‌داده باشند تحرک تازه‌ای به شیوه اداره کشور و حل مشکلات داده شود و به‌خصوص اهداف اقتصاد مقاومتی محقق شود.

, .,

, ,

جنگ ایران و عراق به لحاظ سلاح، تجهیزات و امکانات نابرابر بود و همه تحلیل‌ها - چه درگذشته و چه اکنون - حکایت از آن داشت که وضعیت ایران با دشمنی که ازهرجهت موردحمایت بود، قابل‌مقایسه نیست؛ ولی همین جنگ به نفع ملت ایران رقم خورد و با پیروزی به پایان رسید لذا اینجاست که نقش مدیریت جنگ برجسته می‌شود؛ مدیریتی که در رأس آن حضرت امام (ره) قرار داشتند و بعد فرماندهانی که شاخصه‌ی اصلی آن‌ها ایمان، اخلاص و خستگی‌ناپذیری بود.

,

دوران دفاع مقدس صحنه‌هایی را آفرید که از فرمانده تا سرباز، از ارتشی تا پاسدار فارغ از جایگاه‌ها خودشان را وقف کار می‌کردند و با عشق و خلوص نیت در مسیر جهاد قدم برمی‌داشتند، و امروز چقدر محتاج ایثار مسئولین برای حل مشکلات هستیم.

,

ریشه های «فرهنگ جهادی و انقلابی» در اندیشه امام و رهبری

, ریشه های «فرهنگ جهادی و انقلابی» در اندیشه امام و رهبری, ریشه های «فرهنگ جهادی و انقلابی» در اندیشه امام و رهبری,

در نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی حضرت امام (ره) بانگ سازندگی ایران اسلامی را سر دادند و فرمودند: «خرابی‌ها زیاد هست و ما باید به همت ملت آن خرابی‌ها را ترمیم کنیم... همه قشرهای ملت زن و مرد پیر و جوان دانشگاهی و دانشجو، مهندسان و متخصصان شهری و دهاتی همه باهم باید تشریک‌مساعی کنند و این ایران را که خراب‌شده است بسازند... و سازندگی و جهاد سازندگی را شروع کنند.» این فرمان آغازی بود بر یک حرکت تحول‌آفرین که مبنای آن «فرهنگ جهادی» است.

,

, ,

فرهنگ رزمندگی و جهاد دوران دفاع مقدس در بیانات رهبر انقلاب نیز بسیار پررنگ است و ایشان در بحث مدیریت جهادی به ویژگی‌هایی ازجمله: پرکاری، اخلاص، متوجه دشمن بودن، منتظر امکانات نشدن، قانع به وضع موجود نبودن، ازخودگذشتگی، توکل و اعتماد به خدا، خودباوری، حذف واژه‌های «نمی‌شود و نمی‌توانیم» و ولایت‌پذیری اشاره می‌کنند.

,

یکی از کلیدواژه‌ها و توصیه‌های پرتکرار در بیانات رهبر معظم انقلاب همواره موضوع مدیریت جهادی و انقلابی است تا جایی که می‌فرمایند کشور جز با کار انقلابی و جهادی به سامان نمی‌رسد، رهبر انقلاب همچنین در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی خطاب به ملت ایران می‌فرمایند: «مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همه‌ی میدان‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیت دهند، از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه‌ی انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته‌ی اسلامی بسازند.»

, .,

رهبر انقلاب همچنین در اول فروردین سال ۹۸ فرمودند: «برای شکوفایی اقتصاد کشور، به کاری احتیاج داریم که هم مجاهدانه باشد، هم عالمانه باشد. با تنبلی، با بی‌حالی، کم انگیزگی، مسئله‌ی اقتصاد کشور حل نخواهد شد. کار جهادی باید انجام بگیرد، مدیریت‌های جهادی باید بر مسائل اقتصادی کشور احاطه داشته باشند، تصمیم‌گیری کنند؛ کار جهادی. کار جهادی یعنی کاری که هم در آن تلاش هست، خستگی‌ناپذیری هست، هم اخلاص هست؛ [یعنی] انسان می‌فهمد که برای خودش، برای پُر کردن کیسه‌ی خودش کار نمی‌کند، دارد برای مردم کار می‌کند، برای خدا کار می‌کند... »

,

فرهنگ جهادی راهگشای همه  عرصه‌ها

, فرهنگ جهادی راهگشای همه  عرصه‌ها, فرهنگ جهادی راهگشای همه  عرصه‌ها,

یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که بعد از انقلاب بعضاً در ساختارهای سازمانی ما تحولی اتفاق نیفتاد، وقتی یک سازمان‌ جهادی شد و افراد روحیه‌ی جهادی پیدا کردند خیلی از کارهای بزرگ را می‌توان انجام داد، اگر فرهنگ کار جهادی در ساختارها و در بطن جامعه نهادینه شود مشکلات کشور حل خواهد شد.

,

به‌عنوان‌مثال سپاه پاسداران یک سازمان انقلابی و پایه‌گذار حرکت‌های جهادی است که از بطن انقلاب جوشید، سپاه به اذعان همگان بعد از انقلاب در عرصه‌های مختلف بسیار موفق بوده است لذا باید دید سپاه در چه ساختاری حرکت کرد که عملکردش این‌گونه بوده است اما خیلی از سازمان‌های اقتصادی ما موفق نیستند.

,

پاسخ اینجاست که یکی از پارامترهای اصلی مرتبط با خدمت‌رسانی در یک دولت انقلابی، روحیه‌ جهادی است و روحیه‌ جهادی نقطه‌ مقابل تنبلی، خستگی و بی‌حوصلگی در مدیریت است اما این مهم در غالب سطوح مدیریتی کشور و متأسفانه در بدنه دولت کم‌رنگ به نظر می‌رسد.

,

فرهنگ جهادی در همه صحنه‌ها و عرصه‌ها راهگشاست بنابراین ضرورت ایجاب می‌کند این فرهنگ در ساختارهای مدیریتی و در تمام جامعه تقویت شود چراکه مشکلات بزرگ انقلاب اسلامی در مقاطع مختلف با بهره‌گیری از تفکر، مدیریت و تشکل‌های جهادی رفع شده است.

, .,

حرکت روبه‌جلو و پیشرفت‌های نظامی و خودکفایی صنایع دفاعی کشور نمونه بارزی از تجلی ساختار، مدیریت و روحیه جهادی است، باور به توانمندی‌ها و تلاش بی‌وقفه همان عواملی است که امروز جهادگران صنعت دفاعی و حتی دانشمندان جوان هسته‌ای ما از دوران ۸ ساله دفاع مقدس به غنیمت دارند.

,

احیای مدیریت جهادی گره گشای مشکلات کشور

, احیای مدیریت جهادی گره گشای مشکلات کشور, احیای مدیریت جهادی گره گشای مشکلات کشور,

از سوی دیگر ویژگی رفتاری یک مدیر جهادی، حرکت جهشی و پیدا کردن راه میانبر است، مدیریت جهادی به‌عنوان الگوی مدیریتی برآمده از بطن انقلاب اسلامی و مبتنی بر ارزش‌های ایرانی- اسلامی و از طرفی در پیوند با علم و دانش روز است و در مسیر کار خود بن‌بستی نمی‌بیند.

,

مدیر جهادی کار را با جدیت، شوق و خستگی‌ناپذیری به قصد خدمت انجام می‌دهد، نه‌فقط احیاناً برای رفع تکلیف! لازمه مدیریت جهادی حرکتی بی‌وقفه در هر شرایط مکانی و زمانی و امکاناتی است و این امر یعنی دارا بودن روحی ی خستگی‌ناپذیری؛ آن‌چنان‌که رزمندگان دفاع مقدس الگوی عملی آن بودند و در سخت‌ترین شرایط، گاه تا چند شبانه‌روز، بدون استراحت به جهاد فی سبیل الله می‌پرداختند.

, .,

, ,

نمونه‌های بسیاری از الگوهای مدیریت ارزشمند جهادی در طول سال‌های گذشته در کشور ما ظهور و بروز یافته‌اند که شاید بتوان گفت شخصیتی همچون حاج قاسم سلیمانی برجسته‌ترین آن‌هاست، حاج قاسم سلیمانی در مکتب جهادی پرورش یافت در یک ساختار جهادی همچون سپاه توانمندی خود را به نمایش گذاشت و با یک مدیریت جهادی تأثیرگذاری عمیقی در کشور، منطقه و دنیا ایجاد کرد.

,

حل مشکلات داخلی کشور نسبت مستقیم با احیای همه‌جانبه مدیریت جهادی دارد، عملکرد شخصیت‌های بزرگ دیگری همچون شهید حسن طهرانی مقدم پدر صنعت موشکی ایران، شهید مصطفی احمدی روشن و دانشمندان هسته‌ای کشورمان و یا سازمان‌هایی همچون قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) نمونه‌های ارزشمند دیگری از تأثیر روحیه جهادی در پیشبرد کارها علیرغم کاستی‌ها و فشارها هستند.

,

, ,

اما رهبر معظم انقلاب در فرازی از بیانیه راهگشای گام دوم انقلاب از «مدیریت جهادی» نام می‌برند که عنصری کلیدی در اداره کشور در سال‌های ابتدای انقلاب و جنگ تحمیلی بوده است، هرچند این فرهنگ از بین نرفته ‌اما گاهی مورد بی‌توجهی‌هایی قرار می‌گیرد اما هرچقدر که این فرهنگ نهادینه شود و از حرف به عمل درآید سنگ‌های بزرگ‌تری از پیش روی مسیر تحقق اهداف متعالی نظام اسلامی برداشته خواهد شد.

,

شرایط این روزهای کشور هنوز هم همان شرایط جنگی است و فقط صحنه ی نبرد صرفا نظامی نیست که البته کار را به مراتب سخت تر می کند اما جوانان ما بارها ثابت کرده اند که نیروی ایمان و اراده از هر سلاح جنگی قوی تر است و می تواند با اتکا به آن یکبار دیگر همچون شهدای ما در دوران دفاع مقدس و همچون حاج قاسم سلیمانی همهی فشارها را خنثنی کرد،.

,

اینکه رهبر انقلاب علاج مشکلات کشور را در شکل گیری یک دولت جوان انقلابی می دانند نشان دهنده باوری است که به روحیه خستگی ناپذیر و جهادی جوانان مومن و متعهد دارند، روزی همین جوانان بودند که در خط مقدم جهاد نظامی ایستادند و حالا رسالت نسل امروز ایستادگی و پیشروی در جبهه های جهادی علمی، اقتصادی و فرهنگی است. 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه