اخبار داغ

بافتن به امید یافتن مشتری؛

صنعتی که ضربانش با آهنگ نقشه خوانی هنرمندان قالی باف می تپد

صنعتی که ضربانش با آهنگ نقشه خوانی هنرمندان قالی باف می تپد
بانوان قالی باف روستای ابروی همدان هنرمندانی هستند که لحظات غم و شادی خود را رج به رج می بافند تا نقشی هزار رنگ را به تصویر بکشند و در نهایت بتوانند آن را به فروش برسانند و برای خانواده امرار معاش کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان اخیرا اعلام کرد: حدود۳۰ هزار و ۱۲۹ فقره از مجوزهای صادر شده مشاغل خانگی مستقل بوده است و۴۶۱ نفر پشتیبان مشاغل خانگی مجوز دریافت کرده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

سید احمد توصیفیان با بیان اینکه ۳۲۰ رشته مشاغل خانگی در سامانه وجود دارد، افزود: چهار دستگاه اجرایی میراث فرهنگی، جهادکشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز مشاغل خانگی را صادر می‌کنند به طوریکه میراث فرهنگی در ۵۷ رشته، صنعت، معدن و تجارت در ۷۴ رشته، جهادکشاورزی در ۷۳ رشته و فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۱۳۱ رشته مجوز مشاغل خانگی صادر می‌کنند.

,

توصیفیان در پایان مطرح کرد: بیشترین مجوز مشاغل خانگی صادر شده در استان همدان مربوط به قالیبافی و کمترین مجوزها در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده است.

,

معاون اشتغالزایی اداره کار و تعاون در گفتگو با خبرنگار عصر همدان گفت: طبق آمار بیشترین مجوز مربوط به قالیبافی است اما این بدان معنا نیست که بیشترین وام هم به این بخش تعلق گرفته است.

,

مصطفی پویانفربا اشاره به اینکه حدود ۶میلیارد تومان وام به استان همدان اختصاص یافته است افزود: حدود ۱۵ درصد از این وام به بخش صنایع و معادن واگذار می شود و بقیه امتیازات به جهاد کشاورزی فرهنگ و ارشاد و میراث فرهنگی تعلق می گیرد.

,

وی با بیان اینکه وام قالیبافی مبلغ زیادی نیست گفت: یک طرح کشاورزی چندین برابر طرح های صنعت و معدن می تواند وام دریافت کند.

,

پویانفر ادامه داد: در واگذاری وام های قالیبافی معمولا به کارگاه ها و افراد پشتیبان تسهیلات داده می شود چون اشتغال زایی و پایداری اش بیشتر است، پرداخت وام به افراد نیز بصورت تکی آنها را بعدا با مشکل بازار یابی مواجه می کند و معمولا چون دسترسی به بازار فروش ندارند متضرر می شوند.

,

از آنجایی که بیشتر بانوان خانه دار در سطح شهر همدان به صورت تکی و کارگاهی به قالیبافی مشغول هستند به گفتگو با مسئول یک کارگاه تولیدی پرداختیم، ابرو روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان همدان و در ۹ کیلومتری آن قرار دارد.

,

روستای ابرو یکی از زیباترین روستاهای شهرستان همدان است که در فصول مختلف سال طبیعت بکر و زیبایی دارد و مردم آن به کشاورزی مشغول هستند و امرار معاش می کنند، بانوان این روستای کوهستانی در منازل خود کارگاه های کوچک قالیبافی دایر کرده اند.

,

اکرم جواهری مسئول بسیج سازندگی بسیج ابرو به خبرنگار ما گفت: ۵ کارگاه قالی بافی در سطح روستا به همت بانوان تشکیل شده که این کارگاه ها در منازل اهالی روستا دایر شده است و بصورت خودجوش بوده و قالی بافان تا بحال هیچ تسهیلاتی دریافت نکرده اند.

,

وی افزود: از سال ۹۶ معمولا این کارگاه ها دایر شده اند و بانوانی که بد سرپرست یا بدون سرپرست هستند در این کارگاه ها مشغول هستند و برای خانواده امرار معاش می کنند.

,

جواهری یکی از مهمترین مشکلات بانوان این روستا را عدم دسترسی به بازار فروش دانست و گفت: بعد از اتمام دار قالی و بریدن آن تازه کار قالی بافان شروع شده و باید به دنبال فروش آن باشند.

,

مسئول بسیج سازندگی بسیج ابرو در پایان افزود: ایجاد بازار فروش فرش های دستباف و یا مرکزی که فرش ها را با قیمت مناسب از قالی بافان بخرد و بعد وارد بازار کند یکی از نیازهای مهم این بانوان است چرا که این هنرمندان فقط می بافند به امید آن که روزی به فروش برسد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه