اخبار داغ

مدیرعامل سازمان آتش نشانی رشت:

تغییر نگاه مردم پس از حادثه پلاسکو/ بافت بازار رشت کابوسی برای آتش‌نشانان است

تغییر نگاه مردم پس از حادثه پلاسکو/ بافت بازار رشت کابوسی برای آتش‌نشانان است
از بافت بازار رشت به‌عنوان کابوسی برای آتش‌نشانان رشت یادکرد و گفت: بازار رشت یکی از دغدغه‌ها و مشکلات بسیار بزرگ ما در آتش‌نشانی رشت است که تقریباً هر شب به این معضل بزرگ فکر می‌کنم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از 8دی، ۷ مهرماه سال ۱۳۵۹ پالایشگاه آبادان در جنگ ایران و عراق از سوی دشمن موردحمله هوایی قرار گرفت. پس‌ازاین اتفاق آتش‌نشانان برای اطفای حریق وارد عمل شدند، در حین اطفای حریق بار دیگر این پالایشگاه بمباران شد و تعداد زیادی از آتش‌نشانان در این حادثه شهید شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, 8دی,

طرح تعیین روز آتش‌نشانی و ایمنی در سال ۱۳۷۹ توسط ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش‌نشانی کشور پیشنهاد و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تائید شد. این روز باهدف ترویج ایمنی و پیشگیری از حوادث در سطح کشور هم‌چنین یادآوری حماسه‌آفرینی‌ها و ازخودگذشتگی‌های آتش‌نشانان میهن اسلامی در عرصه دفاع مقدس نام‌گذاری شده است.

,

به همین مناسبت و به بهانه تجلیل از رشادت های آتش نشانان در خدمت رسانی به مردم پایگاه خبری ـ تحلیلی ۸دی گفتگویی با شهرام مؤمنی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی رشت ترتیب داده است که در ادامه می خوانید:

,

شهرام مؤمنی با ۴۲ سال سن مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت است، وی در سال ۸۱ وارد سازمان آتش‌نشانی شد، ۵سال اخیر فعالیت خود را در سمت معاونت عملیات سازمان آتش‌نشانی گذراند و اوایل سال ۹۹ به سمت مدیرعاملی این سازمان منصوب شد. مؤمنی دارای مدرک کارشناسی مدیریت امداد، حریق و حوادث و کارشناسی ارشد وی در رشته برنامه‌ریزی شهری است.

,
, ,

حفظ جان و مال مردم و کاهش خسارات بدون هیچ‌گونه محدودیتی اصالت کار سازمان آتش‌نشانی

مؤمنی درباره چهارچوب و حوزه فعالیت آتش‌نشانی رشت اظهار کرد: اصالت کار آتش‌نشانی خدمات‌رسانی به مردم است، بر اساس بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها در هر شرایطی که جان و مال مردم درخطر حادثه و آسیب قرار بگیرد سازمان آتش‌نشانی موظف است بر اساس اساسنامه و تعهدات خود بدون هیچ‌گونه محدودیتی و به‌منظور کاهش خسارات به مردم خدمت‌رسانی کند.

تغییر نگاه مردم نسبت به آتش‌نشانی پس از حادثه پلاسکو

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی رشت بابیان اینکه در مقایسه با سالهای قبل تعداد مزاحمت‌های تلفنی بسیار کمتر شده است افزود: در سال‌های گذشته مزاحمت تلفنی زیادی داشتیم اما بعد از حادثه پلاسکو که حدود ۱۶ نفر از آتش‌نشانان را در این حادثه از دست دادیم نگاه مردم نسبت به آتش‌نشانی متفاوت شد، تماس‌های تلفنی ما در بخش مزاحمت بسیار کم شد و امیدواریم همین حداقل‌ها هم به صفر برسد.

وی ادامه داد: اگر یک مزاحمت تلفنی با سامانه ۱۲۵ برقرار شود و تیم های امدادی یا اطفایی به محل حادثه اعزام شوند علاوه بر ترافیک و ضربه اقتصادی که به سیستم متحمل می‌شود، احتمال این موضوع وجود دارد که هم‌زمان در نقطه‌ای دیگر در شهر، شهروندی نیازمند به خدمات آتش‌نشانی باشد و زمان و تمرکز تیم‌های امدادی با مزاحمت ایجادشده کاهش پیدا کند.

رشت دارای ۴۰۲ آتش‌نشان متخصص و ۱۴ ایستگاه آتش نشانی است

مؤمنی درباره تعداد نیرو و ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهر رشت، گفت: سازمان آتش‌نشانی رشت دارای ۴۰۲ نفر نیروی آتش‌نشان متخصص و ۱۴ ایستگاه آتش‌نشانی فعال است، بنا به استاندارد بین‌المللی آتش‌نشانی به ازای جمعیت هر ۵۰ هزار نفر باید یک ایستگاه آتش‌نشانی داشته باشیم، بر اساس آمار سال ۹۵ رشت با جمعیت ساکن بالغ بر ۸۰۰هزار نفر می‌بایست ۱۵ ایستگاه فعال داشته باشد، اما جمعیت ساکن و در حال تردد روز و شب در رشت باهم متفاوت است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی رشت تصریح کرد: جمعیتی که روزانه به داخل رشت تردد می‌کنند بالغ‌بر یک‌میلیون نفر هستند، بر اساس این‌یک میلیون نفر برای رسیدن به نُرم جهانی باید ۲۰ایستگاه آتش‌نشانی داشته باشیم که با افتتاح دو ایستگاهی که در حال آماده‌سازی هستند به ۱۶ ایستگاه آتش‌نشانی می‌رسیم.

وی درباره دو ایستگاه آتش‌نشانی در حال احداث در رشت گفت: دو ایستگاه آتش‌نشانی یکی در بلوار خرمشهر و دیگری در مسکن مهر در حال آماده‌سازی هستند که تا سال ۱۴۰۰افتتاح می‌شوند، ایستگاهی که واقع در مسکن مهر است ۳۵درصد پیشروی و ایستگاهی که واقع در بلوار خرمشهر است حدود ۷۰درصد پیشرفت داشته است، و البته نوسانات بازار در روند پیشروی این پروژه‌ها تأثیرگذار بوده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی رشت درباره شیفت کاری نیروهای عملیاتی آتش‌نشانی بیان کرد: نیروهای عملیاتی ۲۴ساعت کار می‌کنند و ۴۸ساعت در اختیار خودشان هستند، هر ایستگاه دارای سه نوبت A, B,Cاست و به‌تناسب کوچک، متوسط و بزرگ بودن ایستگاه‌ها تیپ بندی می‌شوند و نیروهای عملیاتی در ایستگاه‌ها گنجانده می‌شوند، در ۴۸ساعتی که نیروی آتش‌نشانی در ایستگاه محل خدمت خود حضور ندارد گوش‌به‌زنگ است و باید پاسخگوی تلفن خود باشد تا در صورت نیاز در زمان بحران و حوادث از این افراد سریعاً استفاده کنیم، در هر شیفت کاری بالغ‌بر ۱۱۰ نفر نیروی عملیاتی و حدود ۲۰ افسر ارشد به‌صورت شبانه‌روز فعالیت می‌کنند.

کمک یکی از خیرین در احداث ایستگاه آتش‌نشانی

مؤمنی بابیان اینکه یکی از ایستگاه‌های آتش‌نشانی توسط یکی از خیرین در حال آماده‌سازی است بیان کرد: ورود خیرین در بحث ایستگاه‌های آتش‌نشانی معمولاً جز اقدامات نادر است، اما این خیر بزرگوار هزینه‌های سازه‌ای این پروژه را برعهده‌گرفته و زمین این ایستگاه هم شهرداری در اختیار ما قرار داده است.

نگاه سنتی شهرداری در جانمایی ایستگاه آتش‌نشانی

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی رشت با اشاره به نگاه سنتی شهرداری در جانمایی ایستگاه آتش‌نشانی گفت: در بحث جانمایی ایستگاه‌های آتش‌نشانی از گذشته استانداردهای لازم نظیر جمعیت، تراکم و سازه‌های موجود، خیابان‌ها، پوشش ایستگاهی و… رعایت نشده است، هر زمان آتش‌نشانی اعلام نیاز می‌کرد، شهرداری هرجایی که زمین خالی که داشت در اختیار آتش‌نشانی قرار می‌داد.

۳ تا ۵دقیقه نرم جهانی برای رسیدن آتش‌نشانان به محل حادثه

وی با اشاره به اهمیت جانمایی ایستگاه‌های آتش‌نشانی بیان کرد: پوشش ایستگاهی در جانمایی دارای اهمیت زیادی است، هر ایستگاه آتش‌نشانی تا شعاع حدود ۳ کیلومتر خود را پوشش می‌دهد، زیرا برای رسیدن به محل حادثه یک نرم جهانی مشخص بین ۳تا۵دقیقه برای رسیدن به محل حادثه وجود دارد.

رشت نیازمند ۲۰ایستگاه آتش‌نشانی به جهت پوششی دهی تمام شهر است

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی رشت تصریح کرد: عدم رعایت جانمایی ایستگاه‌های آتش‌نشانی باعث شده است که دو ایستگاه به یکدیگر نزدیک و دو ایستگاه دیگر بافاصله زیادی از هم قرار داشته باشند، با توجه به جمعیت رشت باید ۲۰ایستگاه آتش‌نشانی و افزایش نیرو را داشته باشیم تا بتوانیم بنا بر استانداردهای جهانی پوشش دهی لازم و خدمات‌رسانی مطلوبی را برای شهروندان داشته باشیم.

ترافیک و عدم استانداردهای شهری رشت آسیب زا است

مؤمنی با اشاره به‌ضرورت شهر هوشمند در تسریع عملیات سازمان‌های خدمات رسان افزود: علاوه بر آتش‌نشانی هر تیم امدادی دیگر نظیر اورژانس، پلیس، اداره‌های برق و گاز و… نیاز به خطوط ویژه جهت عبور دارند، یک شهر هوشمند به‌گونه‌ای است که مثلاً خودروهای خدمات‌رسانی زمانی که به یک چهارراه نزدیک می‌شوند چراغ برای آن‌ها سبز شود و این امر باعث می‌شود تا راحت‌تر و سریع‌تر به محل حادثه برسند اما معمولاً رشت به دلیل ترافیک و عدم استانداردهای شهری باعث نرسیدن به نرم جهانی می‌شود.

وی بابیان اینکه میانگین رسیدن به محل حادثه در داخل شهر رشت ۴ دقیقه و ۲۹ ثانیه است و بر اساس این زمان، آتش‌نشانی رشت در استاندارد جهانی قرار دارد گفت: برای هر چه سریع‌تر رسیدن به محله حادثه به‌محض اینکه شهروند تماس می‌گیرد با در نظر گرفتن احتمال ترافیک و از دست دادن زمان، علاوه بر ایستگاهی که در مجاورت محل حادثه قرار دارد از دو ایستگاه دیگر به‌صورت هم‌زمان و بااحتیاط بچه‌های آتش‌نشانی به سمت محل حادثه اعزام می‌شوند و گروهی که زودتر به محل حادثه برسد اعلام وضعیت می‌کند، این روشی است که بر اساس تجربه به آن رسیدیم که درواقع از نیروی انسانی بیشتری برای هرچه سریع‌تر رسیدن به محل حادثه استفاده می‌کنیم.

جعبه سیاه خودروهای آتش‌نشانی چیست؟!

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی رشت با اشاره به جعبه سیاه داخل خودروهای آتش‌نشانی بیان کرد: یک سیستم ضبط مکالمات در ستاد فرماندهی وجود دارد که از زمانی که شهروند تماس با سامانه آتش‌نشانی ۱۲۵ تماس می‌گیرد تا زمانی که تیم آتش‌نشانی از ایستگاه‌ خارج شود و به محل حادثه می‌رسد تمام مکالمات، آماده شدن و کارهایی که در داخل و خارج از خودرو توسط تیم عملیاتی در محل حادثه انجام می‌شود را ثبت و ضبط می‌کند که درواقع جعبه سیاه خودروهای آتش‌نشانی محسوب می‌شود.

مؤمنی در ادامه افزود: برای کسی که سرمایه سال‌ها تلاش خود را از دست می‌دهد هر ثانیه حکم سال‌ها را دارد و هر یک دقیقه زودتر رسیدن گروه آتش‌نشانی برای وی بسیار ارزشمند است به همین دلیل ثبت این فیلم‌ها باعث می‌شود اگر فردی به آتش‌نشانی مراجعه کرد و از نحوه خدمات و یا دیر رسیدن گروه آتش‌نشانی گله و شکایتی داشت ما این فیلم را در اختیار فرد حادثه‌دیده قرار می‌دهیم و از طرفی گروه آتش‌نشانی خود را مکلف می‌دانند که هرچه سریع‌تر خود را به محل حادثه برسانند.

انتقال پیام شهروندان از سامانه ۱۲۵به ایستگاه آتش‌نشانی کمتر از ۱۷ثانیه

وی با اشاره به‌سرعت عمل در انتقال پیام شهروندان از سامانه ۱۲۵ و حرکت بچه‌های آتش‌نشان از ایستگاه مربوطه به محل حادثه گفت: در سامانه ستاد فرماندهی، همکاران ما در ۱۲ خط ۱۲۵ جهت خدمت‌رسانی در طول شبانه‌روز برای شهروندان موظف هستند پاسخگوی تمام تلفن‌ها باشند، پیام دریافت شده از شهروند زیر مدت ۱۷ ثانیه به ایستگاه مربوطه اعلام می‌شود‌ و گروه آتش‌نشانی در اطفای حریق و هرگونه خدمت‌رسانی موظف است بین ۲۵ تا ۳۰ ثانیه از ایستگاه آتش‌نشانی خارج و سمت محل حادثه حرکت کند.

در برخی مواقع برای آقایان محدودیت وجود دارد و می‌توان از وجود خانم‌های آتش نشان استفاده کرد

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی رشت درباره استفاده از نیروی بانوان در واحد عملیاتی آتش‌نشانی بیان کرد: بانوان در هر بخشی از جامعه که ورود می‌کنند بسیار خوش می‌درخشند و امیدواریم شرایطی ایجاد شود که ما هم بتوانیم از وجود نیروی خانم در امور عملیاتی آتش‌نشانی استفاده کنیم، به‌ویژه اینکه یکجاهایی برای آقایان محدودیت وجود دارد و می‌توان از وجود خانم‌ها استفاده کرد ولی آتش‌نشانی رشت با میانگین ۴ دقیقه و ۲۹ ثانیه در استاندارد جهانی قرار دارد.

پوشش ۲هزار و ۷۶۱ حریق در ۶ماهه نخست سال جاری

مؤمنی در تشریح تعداد عملیات انجام‌شده توسط آتش‌نشانی رشت در ۶ ماه نخست امسال گفت: آتش‌نشانی شهر رشت در اکثر مواقع به محدوده خارج از شهر رشت نیز خدمات‌رسانی می‌کند، در شش‌ماهه اول امسال حدود ۲هزار و ۷۶۱ مورد حریق حادثه را تحت پوشش قراردادیم که ۱۱ درصد از این حوادث مربوط به خارج از محدوده شهر رشت شامل حوادثی نظیر حریق علفزار ،ضایعات و امدادرسانی، تصادفات جاده‌ای و اقدامات غریق بوده است.

وی درباره خدمات غریق سازمان آتش‌نشانی رشت بیان کرد: سازمان آتش‌نشانی داری تیم غواصی قوی است که در تمام استان فعالیت می‌کند، این تیم امسال حدوداً ۱۰مورد غواصی داشتند که از این تعداد ۶ مورد مغروق اعلام کردند که این تیم اعزام شدند و نیز چهار نفر را از آب رها و به خانواده‌هایشان تحویل دادند.

بافت بازار رشت کابوسی برای آتش‌نشانان

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی رشت از بافت بازار رشت به‌عنوان کابوسی برای آتش‌نشانان رشت یادکرد و افزود: بازار رشت یکی از دغدغه‌ها و مشکلات بسیار بزرگ ما در آتش‌نشانی رشت است که تقریباً هر شب به این معضل بزرگ فکر می‌کنم.

مؤمنی درباره مشکلات بازار رشت گفت: مسیرهای تردد به بازار به‌نوعی است که ماشین‌های آتش‌نشانی در طول روز به‌سختی می‌توانند عبور کنند و به نقطه حادثه‌دیده دسترسی پیدا کنند، دستگاه‌های سیم‌کشی تارعنکبوتی و فرسوده، پیشروی سقف و سایه‌بان مغازه‌ها، گاری‌های دست‌فروشان، بافت فرسوده در هم تنیدگی خود مغازه‌ها، سیستم لوله‌کشی گاز که به شکل بارفیکسی هستند و…بازار رشت را تبدیل به انبار باروت کرده است.

اخطار به ۱۶۹مرکز پرخطر توسط کارشناسان آتش‌نشانی

وی با اشاره به بازدید و اخطار کارشناسان آتش‌نشانی به مراکز پرخطر نظیر بازار، مراکز آموزشی و بیمارستان‌ها بیان کرد: کارشناسان آتش‌نشانی از ابتدای سال جاری تاکنون از ۳هزار و ۷۲۵مورد کارشناسی انجام دادند که از این تعداد ۱۶۹ مرکز پرخطر و پرتردد بودند که ضوابط، طرح‌ها و اخطاریه‌ها را به آن‌ها اعلام کردند تا این نواقص را برطرف کنند، امیدواریم با کمک بازاری‌ها این ضوابط ایمنی در آنجا به‌نوعی لحاظ شود تا با کمترین خطر در بازار رشت مواجه باشیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی رشت درباره پوشش بازار رشت ادامه داد: برای پوشش دهی بازار حدود ۴ایستگاه وجود دارد، ایستگاه شماره ۸آتش‌نشانی در دل بازار، ایستگاه شماره ۷ در میدان صیقلان، ایستگاه ۲در فرهنگ و ایستگاه شماره یک آتش‌نشانی در استادسرا نزدیک پیاده راه فرهنگی قرار دارد، درواقع ایستگاه‌های آتش‌نشانی از ۴سمت بازار را تحت پوشش دادند که در صورت بروز حادثه در سریع‌ترین زمان ممکن خود را به محل حادثه برسانند و در نطفه حریق را خاموش کنند چراکه معتقدیم اگر این حریق گسترش پیدا کند واقعاً قابل‌کنترل نیست.

بافت بازار رشت کابوسی برای آتش‌نشانان

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی رشت از بافت بازار رشت به‌عنوان کابوسی برای آتش‌نشانان رشت یادکرد و افزود: بازار رشت یکی از دغدغه‌ها و مشکلات بسیار بزرگ ما در آتش‌نشانی رشت است که تقریباً هر شب به این معضل بزرگ فکر می‌کنم.

مؤمنی درباره مشکلات بازار رشت گفت: مسیرهای تردد به بازار به‌نوعی است که ماشین‌های آتش‌نشانی در طول روز به‌سختی می‌توانند عبور کنند و به نقطه حادثه‌دیده دسترسی پیدا کنند، دستگاه‌های سیم‌کشی تارعنکبوتی و فرسوده، پیشروی سقف و سایه‌بان مغازه‌ها، گاری‌های دست‌فروشان، بافت فرسوده در هم تنیدگی خود مغازه‌ها، سیستم لوله‌کشی گاز که به شکل بارفیکسی هستند و…بازار رشت را تبدیل به انبار باروت کرده است.

اخطار به ۱۶۹مرکز پرخطر توسط کارشناسان آتش‌نشانی

وی با اشاره به بازدید و اخطار کارشناسان آتش‌نشانی به مراکز پرخطر نظیر بازار، مراکز آموزشی و بیمارستان‌ها بیان کرد: کارشناسان آتش‌نشانی از ابتدای سال جاری تاکنون از ۳هزار و ۷۲۵مورد کارشناسی انجام دادند که از این تعداد ۱۶۹ مرکز پرخطر و پرتردد بودند که ضوابط، طرح‌ها و اخطاریه‌ها را به آن‌ها اعلام کردند تا این نواقص را برطرف کنند، امیدواریم با کمک بازاری‌ها این ضوابط ایمنی در آنجا به‌نوعی لحاظ شود تا با کمترین خطر در بازار رشت مواجه باشیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی رشت درباره پوشش بازار رشت ادامه داد: برای پوشش دهی بازار حدود ۴ایستگاه وجود دارد، ایستگاه شماره ۸آتش‌نشانی در دل بازار، ایستگاه شماره ۷ در میدان صیقلان، ایستگاه ۲در فرهنگ و ایستگاه شماره یک آتش‌نشانی در استادسرا نزدیک پیاده راه فرهنگی قرار دارد، درواقع ایستگاه‌های آتش‌نشانی از ۴سمت بازار را تحت پوشش دادند که در صورت بروز حادثه در سریع‌ترین زمان ممکن خود را به محل حادثه برسانند و در نطفه حریق را خاموش کنند چراکه معتقدیم اگر این حریق گسترش پیدا کند واقعاً قابل‌کنترل نیست.

,

حفظ جان و مال مردم و کاهش خسارات بدون هیچ‌گونه محدودیتی اصالت کار سازمان آتش‌نشانی

, حفظ جان و مال مردم و کاهش خسارات بدون هیچ‌گونه محدودیتی اصالت کار سازمان آتش‌نشانی,

مؤمنی درباره چهارچوب و حوزه فعالیت آتش‌نشانی رشت اظهار کرد: اصالت کار آتش‌نشانی خدمات‌رسانی به مردم است، بر اساس بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها در هر شرایطی که جان و مال مردم درخطر حادثه و آسیب قرار بگیرد سازمان آتش‌نشانی موظف است بر اساس اساسنامه و تعهدات خود بدون هیچ‌گونه محدودیتی و به‌منظور کاهش خسارات به مردم خدمت‌رسانی کند.

,

تغییر نگاه مردم نسبت به آتش‌نشانی پس از حادثه پلاسکو

, تغییر نگاه مردم نسبت به آتش‌نشانی پس از حادثه پلاسکو,

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی رشت بابیان اینکه در مقایسه با سالهای قبل تعداد مزاحمت‌های تلفنی بسیار کمتر شده است افزود: در سال‌های گذشته مزاحمت تلفنی زیادی داشتیم اما بعد از حادثه پلاسکو که حدود ۱۶ نفر از آتش‌نشانان را در این حادثه از دست دادیم نگاه مردم نسبت به آتش‌نشانی متفاوت شد، تماس‌های تلفنی ما در بخش مزاحمت بسیار کم شد و امیدواریم همین حداقل‌ها هم به صفر برسد.

,

وی ادامه داد: اگر یک مزاحمت تلفنی با سامانه ۱۲۵ برقرار شود و تیم های امدادی یا اطفایی به محل حادثه اعزام شوند علاوه بر ترافیک و ضربه اقتصادی که به سیستم متحمل می‌شود، احتمال این موضوع وجود دارد که هم‌زمان در نقطه‌ای دیگر در شهر، شهروندی نیازمند به خدمات آتش‌نشانی باشد و زمان و تمرکز تیم‌های امدادی با مزاحمت ایجادشده کاهش پیدا کند.

,

رشت دارای ۴۰۲ آتش‌نشان متخصص و ۱۴ ایستگاه آتش نشانی است

, رشت دارای ۴۰۲ آتش‌نشان متخصص و ۱۴ ایستگاه آتش نشانی است,

مؤمنی درباره تعداد نیرو و ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهر رشت، گفت: سازمان آتش‌نشانی رشت دارای ۴۰۲ نفر نیروی آتش‌نشان متخصص و ۱۴ ایستگاه آتش‌نشانی فعال است، بنا به استاندارد بین‌المللی آتش‌نشانی به ازای جمعیت هر ۵۰ هزار نفر باید یک ایستگاه آتش‌نشانی داشته باشیم، بر اساس آمار سال ۹۵ رشت با جمعیت ساکن بالغ بر ۸۰۰هزار نفر می‌بایست ۱۵ ایستگاه فعال داشته باشد، اما جمعیت ساکن و در حال تردد روز و شب در رشت باهم متفاوت است.

,

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی رشت تصریح کرد: جمعیتی که روزانه به داخل رشت تردد می‌کنند بالغ‌بر یک‌میلیون نفر هستند، بر اساس این‌یک میلیون نفر برای رسیدن به نُرم جهانی باید ۲۰ایستگاه آتش‌نشانی داشته باشیم که با افتتاح دو ایستگاهی که در حال آماده‌سازی هستند به ۱۶ ایستگاه آتش‌نشانی می‌رسیم.

,

وی درباره دو ایستگاه آتش‌نشانی در حال احداث در رشت گفت: دو ایستگاه آتش‌نشانی یکی در بلوار خرمشهر و دیگری در مسکن مهر در حال آماده‌سازی هستند که تا سال ۱۴۰۰افتتاح می‌شوند، ایستگاهی که واقع در مسکن مهر است ۳۵درصد پیشروی و ایستگاهی که واقع در بلوار خرمشهر است حدود ۷۰درصد پیشرفت داشته است، و البته نوسانات بازار در روند پیشروی این پروژه‌ها تأثیرگذار بوده است.

,

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی رشت درباره شیفت کاری نیروهای عملیاتی آتش‌نشانی بیان کرد: نیروهای عملیاتی ۲۴ساعت کار می‌کنند و ۴۸ساعت در اختیار خودشان هستند، هر ایستگاه دارای سه نوبت A, B,Cاست و به‌تناسب کوچک، متوسط و بزرگ بودن ایستگاه‌ها تیپ بندی می‌شوند و نیروهای عملیاتی در ایستگاه‌ها گنجانده می‌شوند، در ۴۸ساعتی که نیروی آتش‌نشانی در ایستگاه محل خدمت خود حضور ندارد گوش‌به‌زنگ است و باید پاسخگوی تلفن خود باشد تا در صورت نیاز در زمان بحران و حوادث از این افراد سریعاً استفاده کنیم، در هر شیفت کاری بالغ‌بر ۱۱۰ نفر نیروی عملیاتی و حدود ۲۰ افسر ارشد به‌صورت شبانه‌روز فعالیت می‌کنند.

,

, ,

کمک یکی از خیرین در احداث ایستگاه آتش‌نشانی

, کمک یکی از خیرین در احداث ایستگاه آتش‌نشانی,

مؤمنی بابیان اینکه یکی از ایستگاه‌های آتش‌نشانی توسط یکی از خیرین در حال آماده‌سازی است بیان کرد: ورود خیرین در بحث ایستگاه‌های آتش‌نشانی معمولاً جز اقدامات نادر است، اما این خیر بزرگوار هزینه‌های سازه‌ای این پروژه را برعهده‌گرفته و زمین این ایستگاه هم شهرداری در اختیار ما قرار داده است.

,

نگاه سنتی شهرداری در جانمایی ایستگاه آتش‌نشانی

, نگاه سنتی شهرداری در جانمایی ایستگاه آتش‌نشانی,

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی رشت با اشاره به نگاه سنتی شهرداری در جانمایی ایستگاه آتش‌نشانی گفت: در بحث جانمایی ایستگاه‌های آتش‌نشانی از گذشته استانداردهای لازم نظیر جمعیت، تراکم و سازه‌های موجود، خیابان‌ها، پوشش ایستگاهی و… رعایت نشده است، هر زمان آتش‌نشانی اعلام نیاز می‌کرد، شهرداری هرجایی که زمین خالی که داشت در اختیار آتش‌نشانی قرار می‌داد.

,

۳ تا ۵دقیقه نرم جهانی برای رسیدن آتش‌نشانان به محل حادثه

, ۳ تا ۵دقیقه نرم جهانی برای رسیدن آتش‌نشانان به محل حادثه,

وی با اشاره به اهمیت جانمایی ایستگاه‌های آتش‌نشانی بیان کرد: پوشش ایستگاهی در جانمایی دارای اهمیت زیادی است، هر ایستگاه آتش‌نشانی تا شعاع حدود ۳ کیلومتر خود را پوشش می‌دهد، زیرا برای رسیدن به محل حادثه یک نرم جهانی مشخص بین ۳تا۵دقیقه برای رسیدن به محل حادثه وجود دارد.

,

رشت نیازمند ۲۰ایستگاه آتش‌نشانی به جهت پوششی دهی تمام شهر است

, رشت نیازمند ۲۰ایستگاه آتش‌نشانی به جهت پوششی دهی تمام شهر است,

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی رشت تصریح کرد: عدم رعایت جانمایی ایستگاه‌های آتش‌نشانی باعث شده است که دو ایستگاه به یکدیگر نزدیک و دو ایستگاه دیگر بافاصله زیادی از هم قرار داشته باشند، با توجه به جمعیت رشت باید ۲۰ایستگاه آتش‌نشانی و افزایش نیرو را داشته باشیم تا بتوانیم بنا بر استانداردهای جهانی پوشش دهی لازم و خدمات‌رسانی مطلوبی را برای شهروندان داشته باشیم.

,

, ,

ترافیک و عدم استانداردهای شهری رشت آسیب زا است

, ترافیک و عدم استانداردهای شهری رشت آسیب زا است,

مؤمنی با اشاره به‌ضرورت شهر هوشمند در تسریع عملیات سازمان‌های خدمات رسان افزود: علاوه بر آتش‌نشانی هر تیم امدادی دیگر نظیر اورژانس، پلیس، اداره‌های برق و گاز و… نیاز به خطوط ویژه جهت عبور دارند، یک شهر هوشمند به‌گونه‌ای است که مثلاً خودروهای خدمات‌رسانی زمانی که به یک چهارراه نزدیک می‌شوند چراغ برای آن‌ها سبز شود و این امر باعث می‌شود تا راحت‌تر و سریع‌تر به محل حادثه برسند اما معمولاً رشت به دلیل ترافیک و عدم استانداردهای شهری باعث نرسیدن به نرم جهانی می‌شود.

,

وی بابیان اینکه میانگین رسیدن به محل حادثه در داخل شهر رشت ۴ دقیقه و ۲۹ ثانیه است و بر اساس این زمان، آتش‌نشانی رشت در استاندارد جهانی قرار دارد گفت: برای هر چه سریع‌تر رسیدن به محله حادثه به‌محض اینکه شهروند تماس می‌گیرد با در نظر گرفتن احتمال ترافیک و از دست دادن زمان، علاوه بر ایستگاهی که در مجاورت محل حادثه قرار دارد از دو ایستگاه دیگر به‌صورت هم‌زمان و بااحتیاط بچه‌های آتش‌نشانی به سمت محل حادثه اعزام می‌شوند و گروهی که زودتر به محل حادثه برسد اعلام وضعیت می‌کند، این روشی است که بر اساس تجربه به آن رسیدیم که درواقع از نیروی انسانی بیشتری برای هرچه سریع‌تر رسیدن به محل حادثه استفاده می‌کنیم.

,

جعبه سیاه خودروهای آتش‌نشانی چیست؟!

, جعبه سیاه خودروهای آتش‌نشانی چیست؟!,

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی رشت با اشاره به جعبه سیاه داخل خودروهای آتش‌نشانی بیان کرد: یک سیستم ضبط مکالمات در ستاد فرماندهی وجود دارد که از زمانی که شهروند تماس با سامانه آتش‌نشانی ۱۲۵ تماس می‌گیرد تا زمانی که تیم آتش‌نشانی از ایستگاه‌ خارج شود و به محل حادثه می‌رسد تمام مکالمات، آماده شدن و کارهایی که در داخل و خارج از خودرو توسط تیم عملیاتی در محل حادثه انجام می‌شود را ثبت و ضبط می‌کند که درواقع جعبه سیاه خودروهای آتش‌نشانی محسوب می‌شود.

,

مؤمنی در ادامه افزود: برای کسی که سرمایه سال‌ها تلاش خود را از دست می‌دهد هر ثانیه حکم سال‌ها را دارد و هر یک دقیقه زودتر رسیدن گروه آتش‌نشانی برای وی بسیار ارزشمند است به همین دلیل ثبت این فیلم‌ها باعث می‌شود اگر فردی به آتش‌نشانی مراجعه کرد و از نحوه خدمات و یا دیر رسیدن گروه آتش‌نشانی گله و شکایتی داشت ما این فیلم را در اختیار فرد حادثه‌دیده قرار می‌دهیم و از طرفی گروه آتش‌نشانی خود را مکلف می‌دانند که هرچه سریع‌تر خود را به محل حادثه برسانند.

,

انتقال پیام شهروندان از سامانه ۱۲۵به ایستگاه آتش‌نشانی کمتر از ۱۷ثانیه

, انتقال پیام شهروندان از سامانه ۱۲۵به ایستگاه آتش‌نشانی کمتر از ۱۷ثانیه,

وی با اشاره به‌سرعت عمل در انتقال پیام شهروندان از سامانه ۱۲۵ و حرکت بچه‌های آتش‌نشان از ایستگاه مربوطه به محل حادثه گفت: در سامانه ستاد فرماندهی، همکاران ما در ۱۲ خط ۱۲۵ جهت خدمت‌رسانی در طول شبانه‌روز برای شهروندان موظف هستند پاسخگوی تمام تلفن‌ها باشند، پیام دریافت شده از شهروند زیر مدت ۱۷ ثانیه به ایستگاه مربوطه اعلام می‌شود‌ و گروه آتش‌نشانی در اطفای حریق و هرگونه خدمت‌رسانی موظف است بین ۲۵ تا ۳۰ ثانیه از ایستگاه آتش‌نشانی خارج و سمت محل حادثه حرکت کند.

,

در برخی مواقع برای آقایان محدودیت وجود دارد و می‌توان از وجود خانم‌های آتش نشان استفاده کرد

, در برخی مواقع برای آقایان محدودیت وجود دارد و می‌توان از وجود خانم‌های آتش نشان استفاده کرد,

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی رشت درباره استفاده از نیروی بانوان در واحد عملیاتی آتش‌نشانی بیان کرد: بانوان در هر بخشی از جامعه که ورود می‌کنند بسیار خوش می‌درخشند و امیدواریم شرایطی ایجاد شود که ما هم بتوانیم از وجود نیروی خانم در امور عملیاتی آتش‌نشانی استفاده کنیم، به‌ویژه اینکه یکجاهایی برای آقایان محدودیت وجود دارد و می‌توان از وجود خانم‌ها استفاده کرد ولی آتش‌نشانی رشت با میانگین ۴ دقیقه و ۲۹ ثانیه در استاندارد جهانی قرار دارد.

,

پوشش ۲هزار و ۷۶۱ حریق در ۶ماهه نخست سال جاری

, پوشش ۲هزار و ۷۶۱ حریق در ۶ماهه نخست سال جاری,

مؤمنی در تشریح تعداد عملیات انجام‌شده توسط آتش‌نشانی رشت در ۶ ماه نخست امسال گفت: آتش‌نشانی شهر رشت در اکثر مواقع به محدوده خارج از شهر رشت نیز خدمات‌رسانی می‌کند، در شش‌ماهه اول امسال حدود ۲هزار و ۷۶۱ مورد حریق حادثه را تحت پوشش قراردادیم که ۱۱ درصد از این حوادث مربوط به خارج از محدوده شهر رشت شامل حوادثی نظیر حریق علفزار ،ضایعات و امدادرسانی، تصادفات جاده‌ای و اقدامات غریق بوده است.

,

وی درباره خدمات غریق سازمان آتش‌نشانی رشت بیان کرد: سازمان آتش‌نشانی داری تیم غواصی قوی است که در تمام استان فعالیت می‌کند، این تیم امسال حدوداً ۱۰مورد غواصی داشتند که از این تعداد ۶ مورد مغروق اعلام کردند که این تیم اعزام شدند و نیز چهار نفر را از آب رها و به خانواده‌هایشان تحویل دادند.

,

, ,

بافت بازار رشت کابوسی برای آتش‌نشانان

, بافت بازار رشت کابوسی برای آتش‌نشانان,

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی رشت از بافت بازار رشت به‌عنوان کابوسی برای آتش‌نشانان رشت یادکرد و افزود: بازار رشت یکی از دغدغه‌ها و مشکلات بسیار بزرگ ما در آتش‌نشانی رشت است که تقریباً هر شب به این معضل بزرگ فکر می‌کنم.

,

مؤمنی درباره مشکلات بازار رشت گفت: مسیرهای تردد به بازار به‌نوعی است که ماشین‌های آتش‌نشانی در طول روز به‌سختی می‌توانند عبور کنند و به نقطه حادثه‌دیده دسترسی پیدا کنند، دستگاه‌های سیم‌کشی تارعنکبوتی و فرسوده، پیشروی سقف و سایه‌بان مغازه‌ها، گاری‌های دست‌فروشان، بافت فرسوده در هم تنیدگی خود مغازه‌ها، سیستم لوله‌کشی گاز که به شکل بارفیکسی هستند و…بازار رشت را تبدیل به انبار باروت کرده است.

,

اخطار به ۱۶۹مرکز پرخطر توسط کارشناسان آتش‌نشانی

, اخطار به ۱۶۹مرکز پرخطر توسط کارشناسان آتش‌نشانی,

وی با اشاره به بازدید و اخطار کارشناسان آتش‌نشانی به مراکز پرخطر نظیر بازار، مراکز آموزشی و بیمارستان‌ها بیان کرد: کارشناسان آتش‌نشانی از ابتدای سال جاری تاکنون از ۳هزار و ۷۲۵مورد کارشناسی انجام دادند که از این تعداد ۱۶۹ مرکز پرخطر و پرتردد بودند که ضوابط، طرح‌ها و اخطاریه‌ها را به آن‌ها اعلام کردند تا این نواقص را برطرف کنند، امیدواریم با کمک بازاری‌ها این ضوابط ایمنی در آنجا به‌نوعی لحاظ شود تا با کمترین خطر در بازار رشت مواجه باشیم.

,

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی رشت درباره پوشش بازار رشت ادامه داد: برای پوشش دهی بازار حدود ۴ایستگاه وجود دارد، ایستگاه شماره ۸آتش‌نشانی در دل بازار، ایستگاه شماره ۷ در میدان صیقلان، ایستگاه ۲در فرهنگ و ایستگاه شماره یک آتش‌نشانی در استادسرا نزدیک پیاده راه فرهنگی قرار دارد، درواقع ایستگاه‌های آتش‌نشانی از ۴سمت بازار را تحت پوشش دادند که در صورت بروز حادثه در سریع‌ترین زمان ممکن خود را به محل حادثه برسانند و در نطفه حریق را خاموش کنند چراکه معتقدیم اگر این حریق گسترش پیدا کند واقعاً قابل‌کنترل نیست.

,
, ,

بافت بازار رشت کابوسی برای آتش‌نشانان

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی رشت از بافت بازار رشت به‌عنوان کابوسی برای آتش‌نشانان رشت یادکرد و افزود: بازار رشت یکی از دغدغه‌ها و مشکلات بسیار بزرگ ما در آتش‌نشانی رشت است که تقریباً هر شب به این معضل بزرگ فکر می‌کنم.

مؤمنی درباره مشکلات بازار رشت گفت: مسیرهای تردد به بازار به‌نوعی است که ماشین‌های آتش‌نشانی در طول روز به‌سختی می‌توانند عبور کنند و به نقطه حادثه‌دیده دسترسی پیدا کنند، دستگاه‌های سیم‌کشی تارعنکبوتی و فرسوده، پیشروی سقف و سایه‌بان مغازه‌ها، گاری‌های دست‌فروشان، بافت فرسوده در هم تنیدگی خود مغازه‌ها، سیستم لوله‌کشی گاز که به شکل بارفیکسی هستند و…بازار رشت را تبدیل به انبار باروت کرده است.

اخطار به ۱۶۹مرکز پرخطر توسط کارشناسان آتش‌نشانی

وی با اشاره به بازدید و اخطار کارشناسان آتش‌نشانی به مراکز پرخطر نظیر بازار، مراکز آموزشی و بیمارستان‌ها بیان کرد: کارشناسان آتش‌نشانی از ابتدای سال جاری تاکنون از ۳هزار و ۷۲۵مورد کارشناسی انجام دادند که از این تعداد ۱۶۹ مرکز پرخطر و پرتردد بودند که ضوابط، طرح‌ها و اخطاریه‌ها را به آن‌ها اعلام کردند تا این نواقص را برطرف کنند، امیدواریم با کمک بازاری‌ها این ضوابط ایمنی در آنجا به‌نوعی لحاظ شود تا با کمترین خطر در بازار رشت مواجه باشیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی رشت درباره پوشش بازار رشت ادامه داد: برای پوشش دهی بازار حدود ۴ایستگاه وجود دارد، ایستگاه شماره ۸آتش‌نشانی در دل بازار، ایستگاه شماره ۷ در میدان صیقلان، ایستگاه ۲در فرهنگ و ایستگاه شماره یک آتش‌نشانی در استادسرا نزدیک پیاده راه فرهنگی قرار دارد، درواقع ایستگاه‌های آتش‌نشانی از ۴سمت بازار را تحت پوشش دادند که در صورت بروز حادثه در سریع‌ترین زمان ممکن خود را به محل حادثه برسانند و در نطفه حریق را خاموش کنند چراکه معتقدیم اگر این حریق گسترش پیدا کند واقعاً قابل‌کنترل نیست.

,

بافت بازار رشت کابوسی برای آتش‌نشانان

, بافت بازار رشت کابوسی برای آتش‌نشانان,

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی رشت از بافت بازار رشت به‌عنوان کابوسی برای آتش‌نشانان رشت یادکرد و افزود: بازار رشت یکی از دغدغه‌ها و مشکلات بسیار بزرگ ما در آتش‌نشانی رشت است که تقریباً هر شب به این معضل بزرگ فکر می‌کنم.

,

مؤمنی درباره مشکلات بازار رشت گفت: مسیرهای تردد به بازار به‌نوعی است که ماشین‌های آتش‌نشانی در طول روز به‌سختی می‌توانند عبور کنند و به نقطه حادثه‌دیده دسترسی پیدا کنند، دستگاه‌های سیم‌کشی تارعنکبوتی و فرسوده، پیشروی سقف و سایه‌بان مغازه‌ها، گاری‌های دست‌فروشان، بافت فرسوده در هم تنیدگی خود مغازه‌ها، سیستم لوله‌کشی گاز که به شکل بارفیکسی هستند و…بازار رشت را تبدیل به انبار باروت کرده است.

,

اخطار به ۱۶۹مرکز پرخطر توسط کارشناسان آتش‌نشانی

, اخطار به ۱۶۹مرکز پرخطر توسط کارشناسان آتش‌نشانی,

وی با اشاره به بازدید و اخطار کارشناسان آتش‌نشانی به مراکز پرخطر نظیر بازار، مراکز آموزشی و بیمارستان‌ها بیان کرد: کارشناسان آتش‌نشانی از ابتدای سال جاری تاکنون از ۳هزار و ۷۲۵مورد کارشناسی انجام دادند که از این تعداد ۱۶۹ مرکز پرخطر و پرتردد بودند که ضوابط، طرح‌ها و اخطاریه‌ها را به آن‌ها اعلام کردند تا این نواقص را برطرف کنند، امیدواریم با کمک بازاری‌ها این ضوابط ایمنی در آنجا به‌نوعی لحاظ شود تا با کمترین خطر در بازار رشت مواجه باشیم.

,

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی رشت درباره پوشش بازار رشت ادامه داد: برای پوشش دهی بازار حدود ۴ایستگاه وجود دارد، ایستگاه شماره ۸آتش‌نشانی در دل بازار، ایستگاه شماره ۷ در میدان صیقلان، ایستگاه ۲در فرهنگ و ایستگاه شماره یک آتش‌نشانی در استادسرا نزدیک پیاده راه فرهنگی قرار دارد، درواقع ایستگاه‌های آتش‌نشانی از ۴سمت بازار را تحت پوشش دادند که در صورت بروز حادثه در سریع‌ترین زمان ممکن خود را به محل حادثه برسانند و در نطفه حریق را خاموش کنند چراکه معتقدیم اگر این حریق گسترش پیدا کند واقعاً قابل‌کنترل نیست.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه