اخبار داغ

حشمتی در گفت‌وگو با دانا:

ایران در مناقشات «قره‌باغ» بی طرف است/ تبلیغات دروغین پان ترکیست‌ها درباره حمایت ایران از ارمنستان

ایران در مناقشات «قره‌باغ» بی طرف است/ تبلیغات دروغین پان ترکیست‌ها درباره حمایت ایران از ارمنستان
کارشناس امور آسیای مرکزی، قفقاز و شمال خاورمیانه گفت: پان ترکیست‌هایی که مدعی هستند به دنبال دفاع از حقوق ترک ها هستند باید پاسخگو باشند که با ورود به این منازعات چرا باید مردم بیگناه که در مرز ایران زندگی می کنند جانشان به مخاطره بیفتد و زمین های کشاورزی آنها دچار آسیب شود.
[

«برهان حشمتی»، مدیرکل آسیای مرکزی، قفقاز و شمال خاورمیانه صدا و سیما در گفت‌و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با رد ادعای حمایت جمهوری اسلامی ایران از ارمنستان در مناقشات قره باغ گفت: موضع رسمی، اعلامی و اعمالی جمهوری اسلامی ایران بی طرفی در مناقشات قره باغ است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی با اشاره به اینکه این سیاست جمهوری اسلامی ایران مبانی و اصولی را شامل می شود عنوان کرد: باید تمامیت ارضی کشورها رعایت شده ضمن اینکه حقوق بین الملل مبنای رفع مناقشات قرار گیرد و حق حاکمیت ملاک تعیین تکلیف مناسبت دو کشور باشد.

,

این کارشناس مسائل آسیای مرکزی و قفقاز تصریح کرد: تاکید جمهوری اسلامی ایران بر این است که مناقشات باید براساس گفتگو و ابزارهای صلح آمیز نه با جنگ و درگیری های نظامی حل شود.

,

حشمتی با اشاره به اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در روزهای اخیر و پس از از سرگیری مناقشات دو کشور مبنی بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای میانجی گری بین دوطرف تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد که از تمام ابزار قانونی استفاده کرده و صلح را بین دو کشور برقرار کند تا اینکه راه حل عادلانه و منصفانه ای برای مناقشه قره باغ پیدا شود.

,

مدیرکل آسیای مرکزی، قفقاز و شمال خاورمیانه صدا و سیما با اشاره به برخی اظهارات مبنی براینکه ایران از ارمنستان حمایت می کند یک تبلیغات دروغین از طرف پان ترکیست هاست ادامه داد: ادعای پان ترکیست ها در این خصوص کذب است، زیرا سیاست ایران کاملا بی طرفانه و بر مبنای عدالت و حقوق بین الملل است.

,

وی با اشاره به اینکه پان ترکیست ها اعتقاد دارند که در این مناقشه جمهوری اسلامی ایران باید از آذربایجان و تاکتیک های آن حمایت کند تاکید کرد: این باور اشتباه است و هیچ مبنای حقوقی و عقلانی ندارد.

,

حشمتی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به خاطر منافع مردم مسلمان و شیعه جمهوری آذربایجان این سیاست را اتخاذ کرده است.

,

مدیرکل آسیای مرکزی، قفقاز و شمال خاورمیانه صدا و سیما با اشاره به اینکه در دو ماه اخیر شاهد بودیم که ترکیه به اشکال مختلف جمهوری آذربایجان را تحریک کرد تا با ارمنستان وارد جنگ شود گفت: ترکیه با ارمنستان اختلافات ارضی و تاریخی دارد و این را بهانه و دستاویزی کرد تا از آذربایجان به عنوان یک ابزار دست برای ادامه این مناقشات استفاده کند.

,

وی تاکید با اشاره به اینکه این منازعات حاصلی جز تلفات انسانی و کشته شدن سربازارن و ژنرال ها از هر دو طرف نخواهد داشت تصریح کرد: ادامه این مناقشات منطقه را ناامن خواهد کرد.

,

حشمتی با اشاره به اینکه در جریان این منازعات و شلیک هایی که از هر دو طرف صورت گرفته متاسفانه راکت هایی در داخل خاک ایران سقوط کرده خاطر نشان کرد: پان ترکسیم هایی که مدعی هستند به دنبال دفاع از حقوق ترک ها هستند باید پاسخگو باشند که با ورود به این منازعات چرا باید مردم بیگناه که در مرز ایران زندگی می کنند جانشان به مخاطره بیفتد و زمین های کشاورزی آنها دچار آسیب شود.

,

 

,

انتهای پیام/ک

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه