اخبار داغ

فاضلاب؛ مهمان ناخوانده «کشف رود» باقی ماند

بدعهدی «چرم‌شهر» در تصفیه فاضلاب صنعتی

بدعهدی «چرم‌شهر» در تصفیه فاضلاب صنعتی
تصفیه‌خانه چرم‌شهر هم‌چنان پاسخگوی تصفیه حجم فاضلاب تولیدی این شهرک نبوده و امروز آخرین مهلت‌اش برای رسیدگی به وضعیت ارتقای تصفیه‌خانه‌های چرم‌شهر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، نزدیک به ۱۱ ماه از تشکیل کمیته سازمان‌دهی و احیای کشف رود می‌گذرد و طی دفعات متعدد خبر‌هایی مبنی بر توقف تمام پمپ‌های غیرمجاز منطقه و همچنین عدم تخلیه مجدد فاضلاب صنعتی و شهری در این رود منتشر شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

ولی هنوز علاوه بر اینکه صدای پمپ‌های غیرمجاز در اطراف کشف رود به گوش می‌رسد، فاضلاب شهرک چرم‌شهر نیز بر تمام معضلات این رود اضافه کرد و بدون هیچ‌گونه فیلتر و تصفیه‌ای آب این رود قدیمی اطراف مشهد را به بالاترین سطح از آلودگی آغشته می‌کند.

,

همچنان تصفیه‌خانه چرم‌شهر پاسخگوی حجم فاضلاب تولیدی این شهرک نبوده و تقریباً نیمی از فاضلاب تولیدی آن به کشف رود ورود پیدا می‌کند به همین منظور در چند روز گذشته سازمان محیط‌زیست پس از اخطار‌های متوالی به شهرک چرمشهر جهت رسیدگی به وضعیت پروژه تصفیه‌خانه دوم چرم‌شهر مهلت 72 ساعته به این مجموعه داد که امروز آخرین‌مهلت این اخطار است و همچنان خبر جدیدی از اقدامات این شهرک صنعتی برای جلوگیری از ورود فاضلاب صنعتی به کشف رود نشده است.

,

تورج همتی، مدیرکل محیط‌زیست خراسان رضوی در گفت‌‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: احداث تصفیه‌خانه شهرک صنعتی توس و همچنین تصفیه‌خانه شماره 2 شرکت چرمشهر را از کمیته فنی شرکت آبفای مشهد پیگیری کردیم و به‌عنوان دبیر کارگروه فاضلاب استان موضوع احداث تصفیه‌خانه‌های مستقل شرکت شهرک‌های صنعتی توس و همچنین چرمشهر را به جدیت در دستور کار قراردادیم.

,

وی ادامه داد: مشکلات زیست‌محیطی کشف رود همیشه برای اداره محیط‌زیست استان از حساسیت خاصی برخوردار بوده و در حال حاضر این مشکلات به‌قدری از خط قرمز محیط‌زیست عبور کرده که دیگر نمی‌توانیم ورود آلودگی‌های بیشتر به آب کشف رود را تحمل‌کنیم.

,

همتی بابیان اینکه همچنان مصرف آب کشاورزی از کشف رود و ورود فاضلاب صنعتی به این رود قدیمی منطقه ادامه دارد خاطرنشان کرد: علی‌رغم خبر‌های منتشرشده مبنی بر درخت‌کاری در اطراف این رود جهت مقابله با فعالیت‌های موتورپمپ‌ها ولی هنوز با همان ظرفیت گذشته این رود متحمل خسارات جبران‌ناپذیر آلودگی‌های صنعتی و شهری می‌شود.

,

مدیرکل محیط‌زیست خراسان رضوی بیان کرد: سیاست‌های شهرداری و بقیه دستگاهای ساماندهی و احیای کشف رود از ابتدای تشکیل این کمیته برطرف کردن آسیب‌های زیست‌محیطی کشف رود و ارتقا پنج سامانه تصفیه فاضلاب حوزه کشف رود بوده که تاکنون عملکرد قابل قبولی در این حوزه نداشته است.

,

وی افزود: اکنون 50 درصد از فاضلاب تولیدی کارخانه‌های حوزه کشف رود تصفیه‌شده و نیمی دیگر از این پساب‌های صنعتی به آب کشف رود ورود پیدا می‌کنند، لذا بخش عمده مشکلات ما در احیای وضعیت نابسامان کشف رود به سیستم تصفیه‌خانه چرمشهر و فاضلاب شهرک صنعتی توس برمی‌گردد.

,

همتی ادعای شرکت‌های صنعتی مبنی بر شاخص آلودگی پایین فاضلاب صنعتی‌شان را رد کرد و گفت: شهرک صنعتی توس مدعی شده است که فاضلاب شهرک را تصفیه می‌کنیم و چون فاضلاب شهرک صنعتی توس بیشتر مواد غذایی است آسیبی به شرایط بیولوژیکی تصفیه‌خانه پرکندآباد نمی‌رساند و این در صورتی است که  به نظر بنده اختلاط فاضلاب صنعتی با فاضلاب شهری اشتباهی بزرگ است چراکه سیستم کارکرد تصفیه بیولوژیک تصفیه‌خانه پرکندآباد را نیز از مختل می‌کند.

,

وی افزود: هنگامی‌که آب از نقطه‌ای از نقطه دیگر جابه‌جا می‌شود تعادل طبیعی منابع زیرزمینی را برهم می‌زند لذا اکنون شرکت شهرک‌های صنعتی چرخه هیدروژیک آب را مختل کرده‌اند و آب مصرفی ‌شهرک‌‌ صنعتی توس و چرمشهر بایستی همان‌جا تصفیه‌شده و در همان محل دوباره مصرف شود تا تعادل آب‌های زیرزمینی منطقه به هم نریزد.

,

مدیرکل محیط‌زیست خراسان رضوی تصریح کرد: طبق نامه‌ اخیری که از سمت سازمان محیط‌زیست خراسان رضوی به شرکت شهرک صنعتی توس ارسال شد، بایستی تصفیه‌خانه موجود این شهرک ارتقا پیدا کند و در سریع‌ترین زمان ممکن دبی فاضلاب ورودی به تصفیه‌خانه شهرک صنعتی با دبی خروجی فاضلاب تصفیه‌شده آن برابر شود و اگر در آینده نزدیک پیشرفت قابل‌توجهی در کار نباشد متولیان این امر را به مراجع قضایی معرفی کرده تا طبق ماده 688 قانون مجازات اسلامی با آن‌ها برخورد شود.

,

وی افزود: شهرداری در جلسات مختلف برنامه خود را برای احیای کشف‌رود و تغیر بافت حوزه این رود ارائه داده است و اقداماتی را در راستای توسعه فضای سبز آن انجام داده است که قابل‌قبول است ولی در حوزه تصفیه فاضلاب‌های صنعتی اقدامات شهرداری برای محیط‌زیست رضایت‌بخش نبوده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه