اخبار داغ

20 سال پس از انتفاضه دوم؛ که هنوز ادامه دارد

20 سال پس از انتفاضه دوم؛ که هنوز ادامه دارد
20 سال از انتفاضه دوم می‌گذرد و امروز (دوشنبه) در سالگرد این قیام سراسری هستیم، قیامی که به انتفاضه اقصی معروف است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ۲۸ سپتامبر سال ۲۰۰۰ اتفاقی در مسجدالاقصی رخ داد که آغاز پنج سال قیام سراسری فلسطینی‌ها به نام «انتفاضه دوم» یا «انتفاضه اقصی» شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۲۸ سپتامبر سال ۲۰۰۰ اتفاقی در مسجدالاقصی رخ داد که آغاز پنج سال قیام سراسری فلسطینی‌ها به نام «انتفاضه دوم» یا «انتفاضه اقصی» شد.,

به نوشته وبگاه عرب۴۸، ورود «آریل شارون» نخست‌وزیر اسبق اسرائیل به مسجدالاقصی تحت حمایت ۲۰۰۰ سرباز صهیونیستی که با موافقت «ایهود باراک» نخست‌وزیر وقت صورت گرفت، آغاز درگیری‌ها را رقم زد. این درگیری‌ها از پیش از ظهر آغاز شد و نمازگزاران فلسطینی و مأموران صهیونیستی در صحن مسجدالاقصی درگیر شدند که طی آن هفت فلسطینی شهید و ۲۵۰ تن دیگر زخمی شدند. به ۱۳ مأمور صهیونیست نیز جراحاتی وارد آمد.

,


حضور شارون در مسجدالاقصی و آغاز انتفاضه

, ,
,

 

,

پس از آن درگیری‌ها به سرعت به شهرهای دیگر در کرانه باختری و منطقه غزه کشیده شد و نام «انتفاضه قدس و اقصی» را به خود گرفت. در روز دوم شعله انتفاضه به شهرک‌های فلسطینی کشیده شد و درگیری‌ها چند روز ادامه داشت که طی آن نیز 13 جوان فلسطینی شهید و صدها تن دیگر زخمی شدند.

,



درگیری‌ها در مسجدالاقصی

,
, ,
,

در روز سوم «محمد الدره» در غزه شهید شد. خبر شهادت این کودک ۱۱ ساله به همراه پدرش، در حالیکه پدر او سعی می‌کرد پشت یک بشکه سیمانی مخفی شده و مانع تیرخوردن فرزندش شود، به سرعت در تمام دنیا پیچید. شبکه دوم فرانسه فیلم این صحنه را ضبط و پخش کرد و تصاویر مرتبط با این تراژدی به نماد مظلومیت فلسطین و انتفاضه دوم تبدیل شد.

,

شهادت محمد الدره و پدرش، خشم فلسطینی‌ها را چندبرابر کرد و تظاهرات خشمگینانه آن‌ها منجر به درگیری با صهیونیست‌ها و شهادت دهها فلسطینی شد.

,


لحظه شهادت محمد الدره و پدرش

, ,
,

 

,

عرب۴۸ در ادامه نوشت که انتفاضه دوم، یکی از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ مبارزه فلسطینیان است. همزمان جنایت‌های اسرائیلی‌ها را در حق زنان و کودکان به تصویر کشید.

,

طبق آمار نهادهای رسمی، طی این درگیری‌های پنج ساله ۴۴۱۲ فلسطینی شهید و ۴۸۳۲۲ تن دیگر مجروح شدند. در مقابل نیز ۱۰۶۹ اسرائیلی کشته و ۴۵۰۰ نفر هم زخمی شدند.

,

انتفاضه دوم از حیث وقوع درگیری‌های مسلحانه و زد و خوردهای میان گروههای مقاومت و ارتش صهیونیستی متفاوت از انتفاضه اول که به انتفاضه سنگ معروف شد، بود. همچنین صهیونیست‌ها اقدام به ترور تعداد زیادی از رهبران سیاسی و نظامی فلسطینی کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به «یاسر عرفات» مؤسس جنبش فتح، «شیخ احمد یاسین» مؤسس جنبش حماس و «ابو علی مصطفی» دبیرکل جبهه مردمی و بسیاری دیگر اشاره کرد.

,

, ,

 

,

به نوشته عرب۴۸، هر چند انتفاضه دوم در هشتم فوریه ۲۰۰۵ با امضای توافق آتش‌بس در نشست «شرم الشیخ» در مصر به پایان رسید، اما در عالم واقع هیچ‌گاه متوقف نشد.

,

این وبسایت در ادامه نوشت که بیستمین سالگرد انتفاضه دوم با همپیمانی اسرائیل با امارات و بحرین همراه شده و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال همراه کردن باقی کشورهای عربی با توافق سازش است. آمریکا و کشورهای محوز سازش تلاش دارند رهبران فلسطینی را در تنگنا قرار داده تا آن‌ها را در عمل انجام شده قرار دهند.

,

بنابراین گزارش، اما علی‌رغم تهدیدات و اوضاع دشواری که مسأله فلسطین در آن به سر می‌برد، اما مردم فلسطین همچنان با انواع ابزارها و راهها در مقابل تجاوزات رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان ایستاده‌اند. در غزه اهالی این منطقه در مقابل محاصره می‌جنگند.  در کرانه باختری نبرد موجودیتی و دفاع از قدس و مقدسات اسلامی شکل گرفته است.

,

امروز نیز «یوحانان تزروف» عضو اندیشکده «پژوهش‌های امنیت ملی» دانشگاه تل آویو در مقاله‌ای هشدار داد که سازش کشورهای عربی با تل آویو، حرکت‌های مسلحانه در فلسطین را بار دیگر احیا خواهد کرد. (جزئیات بیشتر)

, جزئیات بیشتر,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه