اخبار داغ

گزارشی از خلق پدیده‌ای به نام "چترباز" در هرمزگان؛

وقتی شأن زن سرپرست خانواده قربانی درآمدزایی می‌شود/ فقر و محرومیت؛ عامل رونق پدیده "چتربازی"‌در جنوب کشور

وقتی شأن زن سرپرست خانواده قربانی درآمدزایی می‌شود/ فقر و محرومیت؛ عامل رونق پدیده "چتربازی"‌در جنوب کشور
چتربازی در هرمزگان مترادف با قاچاق کالا به صورت خرد است و وجه تشابه آن با پرواز چتربازان، قدرت ریسک پذیری است که البته از فقر و‌ نداری نشات گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هرمز؛ زن موجودی است که در حفظ آرامش خانواده نقش اساسی و کلیدی دارد و نقش زنان در تحکیم خانواده و تامین بهداشت روانی خانواده تبع آن حفظ امنیت جامعه بسیار حساس است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

از آنجایی که زنان دارای روحیه ای مهربان هستند در اداره امور منزل ، ایجاد فضای عشق، صفا و صمیمیت، گرم نگه داشتن کانون خانواده و تربیت فرزندان وظیفه بسیار سنگین بر دوش دارند.

,

اما متاسفانه در برخی اوقات مشاهده می شود علاوه بر اینکه کرامت زن حفظ نمی شود ، زنان به جای پرورش نسل آینده به کارهایی گماشته می شوند که او را در معرض آسیب های جدی قرار می‌دهد.

,

البته این را نباید فراموش کرد که هیچکس حتی دین مبین اسلام با حضور موثر زن در صحنه های اجتماعی و فرهنگی مخالف نیست بلکه هدف از این گزارش پرداختن به مسایلی است که زن و رسالت واقعی او دچار خدشه و آسیب می کند.

,

 

,

چتربازی در هرمزگان مترادف با قاچاق کالا به صورت خرد است

, چتربازی در هرمزگان مترادف با قاچاق کالا به صورت خرد است, چتربازی در هرمزگان مترادف با قاچاق کالا به صورت خرد است,

پدیده چتر بازی زنان در استان هرمزگان از مسایلی است که از ابعاد گوناگون نیازمند واکاوی دقیق است.

,

با شنیدن واژه چتربازی یاد ورزش مفرح و نشاط بخش پرش از ارتفاع و چترهای گسترده ورزشکاران در ذهنمان تداعی می شود و جذابیت این ورزش بر هیچ کس پوشیده نیست اما چتربازی در هرمزگان و مردم جنوب کشور با تعریف عامیانه خود کاملا فرق دارد.

,

چتربازی در هرمزگان مترادف با قاچاق کالا به صورت خرد است و وجه تشابه آن با پرواز چتربازان، قدرت ریسک پذیری است که البته از فقر و‌ نداری نشات گرفته است.

,

چتربازان افراد و گروه هایی هستند که نقش وسیله و ابزاری برای جابجایی محصولات و کالاهای قاچاق انجام می دهند که این امر ریشه در شرایط نامساعد اقتصادی و اجتماعی دارد. بندرگاه هایی همچون قشم، درگهان و بندرعباس از مراکز عمده فعالیت چتربازان به شمار می روند که برای کسب حداقل دستمزد و اجرت، مخاطرات و ریسک تردد در مسیرهای پرمخاطره را به جان می خرند.

,

, ,

اغلب چتربازان هرمزگانی را زنانی در بر می گیرند که از سرناچاری دل به درآمد ناچیز حمل بار قاچاق بسته اند تا بتوانند لقمه ای بخور و نمیر سر سفره خانوادشان بگذارنند.

,

زنان چترباز در مرزهای جنوب کشور، افرادی هستند که نه عامل قاچاق، بلکه وسیله و ابزاری هستند برای جابجایی محصولات. به اعتقاد برخی کارشناسان و جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی، عامل اصلی چنین فعالیت و نقش آفرینی برای جابجایی محصولات قاچاق را باید در شرایط نامساعد اقتصادی در برخی نقاط و محدوده های مرزی جستجو کرد.

,

بندرگاه هایی همچون درگهان قشم، یکی از مراکز عمده فعالیت چتربازان محسوب می شود.

,

محدوده‌ای صعب العبور که چتر بازان برای کسب حداقل دستمزد و اجرت، مخاطرات و ریسک بسیار تردد و عبور از چنین مناطقی را به جان می‌خَرَند.

,

درگهان در روزگاران نه چندان دور، روستایی بیش نبود، اما حجم مبادلات کالا در این منطقه، آن را به یکی از مراکز عمده اقتصادی در استان هرمزگان تبدیل کرده است. محدوده ای که لنج ها و قایق های بارگیری شده بسیاری را در هرمزگان میزبانی می کند.

,


 

, ,
,

عامل اصلی به وجود آمدن زنان چترباز فقر و نداری است

, عامل اصلی به وجود آمدن زنان چترباز فقر و نداری است, عامل اصلی به وجود آمدن زنان چترباز فقر و نداری است,

دغدغه زنان چترباز در هرمزگان بسی فراتر از سایر همنوعانشان است چرا که باید رنج زندگی را به دوش بکشند و ترس از جان را تنها از روی بی سرپرستی فرزندان و آوارگی میوه های وجودشان در خاطر می گذرانند چنانچه اگر اتفاقی برایشان بیافتد کسی خبردار نمی شود.

,

چهره های آفتاب سوخته آنان حکایت های ناگفته بسیاری دارد چتربازی زنان محدوده سنی ندارد و تنها فاکتور کاری فقر و نداری است از این رو به راحتی می توان زنانی را یافت که در اوج میانسالی و پا به سن بودن محموله های کالا را حمل می کنند.

,

منطقه آزاد قشم به خاطر ظرفیت کم نظیرش در دپوی جنس قاچاق پاتوق ثابت زنان چتر باز است که محموله های سفارشی را به‌صورت دور زدن عوارض گمرکی به‌وسیله شناورهای غیرمجاز حمل می‌کنند.

,

, ,

شان و منزلت زنان بدسرپرست باید حفظ شود

, شان و منزلت زنان بدسرپرست باید حفظ شود, شان و منزلت زنان بدسرپرست باید حفظ شود,

حجت الاسلام و المسلمین احمد عامری سیاهویی عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس در گفتگو با هرمز با اشاره به آیه قرآن کریم که می فرمایند«الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّساء، مردان قیم زنان هستند» اظهار کرد: شغل و وظیفه خاصی که متوجه زنان است در منزل است اما در خانواده های بی سرپرست و بدسرپرست وظیفه حاکمیت و حکومت است که نسبت به سرپرستی همچین خانواده هایی برنامه و تدبیری بیندیشد که هیچ گاه یک زن مسلمان به سمت و سوی کاری که مردانه است نرود و آنها را حمایت کند.

,

این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس افزود: همچنین حاکمیت اگر قراراست شغلی را برای زن تعریف کند باید متناسب با حقوق آنها باشد که برخی از دستگاه های انقلابی مانند سپاه پاسداران و کمیته امداد با راه اندازی مشاغل خانگی توانسته اند این وظیفه را به انجام برسانند.

,

عامری ادامه داد: حرمت زن، مادر خانواده و یک خانم باید به معنی واقعی کلمه حفظ شود و خارج از چهارچوب کاری که مربوط به آنان نیست حرکت نکنند بنابراین وظیفه مدیران و مسئولینی که از طرف حکومت یک منزلت اجتماعی و حقوقی دارند آن است که در این خصوص تدبیر کنند و خانواده هایی که با همچین وضعیتی روبه رو هستند را شناسایی کنند و در دل محلات مشاغلی را به صورت جمعی و گروهی ایجاد کنند تا مادر خانه بتواند وظیفه اصلی خود را نیز انجام دهد.

,

وی اضافه کرد: زمانی یک زن مجبور بود برروی دریا کار کند و معاش خانواده خود را به وسیله اجناسی که از خارج کشور وارد جزایر می شد به درون استان انتقال دهد و پس از آن بعضا کار قاچاق پارچه یا سیگار را به سایر استان ها و شهرستان های خارج از هرمزگان حمل کند که شایسته است مدیران، مسئولان و متولیان امور مشاغل برای این مشکلات چاره اندیشی کنند.

,

این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس با تاکید بر اینکه اگرچه کار زن اول در خانه تعریف شده است اما از آنجایی که ضرورت دارد یک خانم در دستگاه اداری پاسخگوی یک صنف بزرگی از جامعه باشد می تواند حضور داشته باشد و فعالیت کند، تصریح کرد: آموزش و پرورش یک صنف بزرگی از فرزندان دختر را شامل می شود که نیکو آن است یک مربی خانم نسبت به تربیت آنها فعالیت داشته باشد.

,

عامری همچنین افزود: در بیمارستان ها نیز جایی که به اقتضای حال خانم به یک مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه می کند اولویت و شایسته است که یک پزشک و پرستار زن ادای وظیفه کند که این از افتخارات نظام و انقلاب اسلامی است که زمینه فعالیت و اشتغال را برای زن ها فراهم کرده است.

,

وی ادامه داد: اگرچه صنف بزرگی از خانم ها در جامعه اسلامی خدمات علمی و آموزشی ارائه می دهند اما زن بی سرپرست و بدسرپرستی که از روی ناچاری وارد فاز دیگری می شود و به کار قاچاق تن می دهد و تبدیل به ابزاری می شود که از شان و منزلت یک زن خارج است باید به عنوان یک آسیب اجتماعی و فرهنگی بررسی شود که نیاز به هفکری، عزم جدی و گروهی و خرد جمعی دارد که باید تمام دستگاه های حاکمیتی پای کار آمده و از شان و حقوق خانم ها صیانت کنند.

,

سهم اندک چتربازان قابل قیاس با حجم کلان واردات سازمان یافته و افسار گسیخته نیست

, سهم اندک چتربازان قابل قیاس با حجم کلان واردات سازمان یافته و افسار گسیخته نیست, سهم اندک چتربازان قابل قیاس با حجم کلان واردات سازمان یافته و افسار گسیخته نیست,

کالاها و محصولات قاچاق قابل توجهی از مبادی ورودی استان هرمزگان وارد کشور می شود و در این بین سهم اندک چتربازان قابل قیاس با حجم کلان واردات سازمان یافته و افسار گسیخته نیست.

,

برخی افراد با سوء استفاده از عنوان کوله بر مبادرت به قاچاق کالا از مرزها کرده و مخل امنیت اقتصادی منطقه و کشور می شوند که نباید آن ها را از کوله بران دانست و با آن ها برخورد می شود  اما باید با قاچاق کالاهایی که امنیت اقتصادی و آسایش کشور را به خطر می اندازد برخورد شود.

,

بخش اعظمی از کالاهای وارداتی توسط دریانوردان اغلب اقلام مصرفی و پوشاک هستند که یا مصرف ملوانان می شد و یا آنکه به صورت خرد در بازارهای مرزی عرضه می شد با احتساب این اصل مبادلات مرزی از گذشته های دور در هرمزگان و سایر استان های جنوبی رونق داشته که به واسطه محرومیت در سواحل خلیج فارس، استفاده از کالاهای خارجی بیشتر از سایر نقاط کشور به چشم می آید.

,

سود واردات کالاهای ممنوعه در جیب سودجویان

, سود واردات کالاهای ممنوعه در جیب سودجویان, سود واردات کالاهای ممنوعه در جیب سودجویان,

کنترل مرزها و محدودیت واردات انواع کالای خارجی در دهه های اخیر همچنین محدویت های ناعادلانه در ته لنجی موجب شده تا عده ای برای تامین معیشت خود دست به وارد کالاهایی بزنند که تا چندی پیش در سبد مصرفی خانوارها قرار داشت واردات جزئی برخی کالاهای خاص توسط ملوانان، دندان طمع حرص ورزان به این ظرفیت را تیز کرد و به جای رونق زمینه های دریانوردی نسبت به واردات کالاهای ممنوعه به نام ملوانان و کام سودجویان پایتخت نشین گسترش یافت.

,

محدودیت های گمرکی و تشدید کنترل مرزها از یک سو و طمع ورزی سودجویان از سوی دیگر موجب شد تا آب های خلیج فارس شاهد جولان قاچاقچیانی شود که خود مهره ای دست چندم به شمار می رفتند و قاچاق افسار گسیخته انواع کالاها صورت گیرد.

,

 

,

, ,

 

,
آمار منتشر شده در رسانه ها به روشنی موید سهم استان هرمزگان در ورود و توزیع کالاهای قاچاق به کشور است.
,
 
,
قاچاق سوخت در رتبه نخست کالاهای قاچاق کشف شده قرار دارد و سپس سیگار و البسه و پوشاک به عنوان بیشترین محصولات قاچاق مکشوفه در این حوزه، به خود اختصاص داده است.
,
 
,
در مجموع استان هرمزگان سهم قابل توجهی از کل قاچاق کشور سهیم است که این امر ضرورت اتخاذ تدابیری ویژه در این حوزه است و البته نباید از اشتغالزایی و توسعه اقتصادی در مناطق مرزی نیز به سادگی گذشت که بدون تردید در کنترل و مهار موفق تر کالاهای قاچاق تاثیرگذار خواهد بود.
,
 
,
 تقویت تجهیز مبادی ورودی این استان به ادوات رصد وکنترل کالاهای قاچاق همچون دستگاهها و سیستم های ایکس ری نیز از دیگر ضروریاتی است که باید با تخصیص و تامین اعتبارات مقتضی نسبت به تامین آن اقدامات لازم عملیاتی شود.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه