اخبار داغ

سایه افزایش نرخ ارز بر کالاهای دانش آموزی؛

وقتی گرانی ملزومات فرزندان، جیب والدین را خالی می‌کند/ مشق بی‌پولی در سال تحصیلی کرونایی

وقتی گرانی ملزومات فرزندان، جیب والدین را خالی می‌کند/ مشق بی‌پولی در سال تحصیلی کرونایی
بسیاری از ملزومات کودکان و دانش آموزان از جمله کیف، کفش، پوشاک و نوشت افزار دارای افزایش قیمت بیش از 50 درصد شدند که از این حیث والدین در تنگنا قرار گرفتند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، برای خرید کفش پسرش به بازار رفته بود، از هر مغازه ای که سوال می کرد کفش بچگانه زیر 100 هزار تومان پیدا نمی شد.

سرانجام 110 هزار تومان پرداخت کرد و یک جفت کفش برای پسرش خرید، این در حالی بود که قیمت برخی از کفش ها 220، 180، 165، 140 هزار تومان بود و عجیب اینکه کفش تولید داخل هم از نظر قیمت تفاوت چندانی با کفش های خارجی نداشت.

این افزایش بی رویه قیمت ها در روزهای کرونایی، فقط به کفش خلاصه نمی شود، بلکه لباس بچگانه هم در بسیاری از موارد بیش از 50 درصد گران تر شده است.

در این میان والدینی که فرزند دانش آموز دارند هم برای تامین مایحتاج آن ها اعم از لباس، کیف، کفش و نوشت افزار با چالش ویژه ای رو به رو شدند.

گرانی ملزومات دانش آموزی

ریگی، یکی از شهروندان زاهدانی در این زمینه به خبرنگار ما گفت: بسیاری از کالاها گران شدند، در این میان پوشاک بچگانه و ملزومات دانش آموزان رشد قیمتی زیادی داشتند، به طوری که خودکار یا دفتر دو برابر قیمت های سال گذشته خریداری می کنیم، پوشاک و کفش هم برای دختر هشت ساله ام خریدم که متاسفانه قیمت های آن ها بسیار گران تر از سال گذشته بود.

وی ادامه داد: اگرچه برخی از دانش آموزان به مدرسه نمی روند، اما به دلیل اینکه گوشی هوشمند نداریم مجبورم فرزندم را در مدرسه بفرستم تا چیزی بیاموزد، به علاوه خود کودکان هم از در خانه ماندن خسته شدند و به بهانه مدرسه رفتن تمایل دارند بیرون بروند.

حسینی، یکی دیگر از والدین زاهدانی در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: فرزندانم را به مدرسه نفرستادم، اما با توجه به اینکه از برنامه شاد استفاده می کنند، برخی از لوازم التحریر مورد نیاز آن ها را خریداری کردم که بسیار گران شده بود، حتی اقلام تولید داخل هم همپای کالاهای خارجی افزایش قیمت داشت.

اجرای طرح نظارتی ویژه مدارس تا پایان مهر

محمد قاسمی، معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صمت سیستان و بلوچستان در این باره به خبرنگار ما گفت: در طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس که از ابتدای شهریور ماه آغاز شده و تا پایان مهرماه هم ادامه دارد، برای کالاهای پرمصرف در دانش آموزان از جمله نوشت افزار، پوشاک مدارس، کیف و کفش نظارت ویژه ای در حال انجام است.

وی ادامه داد: قیمت های امسال نسبت به سال گذشته تفاوت دارد، در بررسی های انجام شده برخی از کالاها گرانتر شدند و در کالاهای وارداتی با توجه به رشد صعودی نرخ ارز، افزایش قیمت ها ملموس تر بود و کالاهای تولیدی داخل افزایش قیمت کمتری نسبت به موارد خارجی داشت.

این مقام مسئول اظهار کرد: نظارتی های لازم در این زمینه انجام و با متخلفان برخورد شد، اما برخی از کالاها از جمله خودکار 50 تا 100 درصد افزایش قیمت نسبت به سال گذشته داشت.

قاسمی تصریح کرد: البته باید در نظر داشت با توجه به اینکه امسال همه دانش آموزان به مدارس نرفتند بسیاری از آن ها لباس و نوشت افزار نگرفتند به طوری که اتحادیه نوشت افزار اعلام کرد 50 درصد کاهش فروش نسبت به سال گذشته داشته است.

مردم موارد گران فروشی را اطلاع دهند

وی اضافه کرد: از طرف دیگر متولی قیمت گذاری پوشاک اتحادیه است که امسال قیمت کارشناسی را اعلام کردند، ولی برای پوشاکی که از استان های دیگر وارد می شود واحد تولیدی موظف است بر اساس فاکتور همان درصدهای سود قانونی را اعمال کند.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صمت سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تعدادی از تولیدی های استان هم با هماهنگی اتحادیه مبنای قیمت را مشخص کردند، اما سطح عمومی قیمت نسبت به سال قبل افزایش داشته، زیرا هزینه تمام شده تولید کالا بیشتر شده است.

قاسمی عنوان کرد: گشت مشترکی هم با تعزیرات حکومتی در حال انجام است و اگر تخلف گران فروشی محرز باشد تشکیل پرونده می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: مردم موارد مبنی بر گران فروشی را به ما اطلاع دهند، وقتی شکایت مردمی اعلام شود بهتر می توان عمل کرد و همان موقع با متخلفان برخورد کرد.

وی بیان کرد: افزایش نرخ ارز بر روی قیمت های تاثیر داشته است. در صورتی که مردم بدانند نطارت صورت می گیرد اطمینان خاطر دارند که گران فروشی رخ داده است. در بسیاری از کالاها با توجه به اینکه نرخ ارز تعیین کننده است هر روز قیمت جدید اعلام می شود.

رسیدگی به پرونده های طرح بازگشایی مدارس با قید فوریت

حیدر میرزایی، مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان هم در این خصوص به خبرنگار ما بیان کرد: از 15 شهریور تا 10 مهرماه طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس با ارگان های نطارتی دیگر مانند سازمان صمت سیستان و بلوچستان و دیگر ارگان های نظارتی و اجرایی در حال برگزاری است.

وی گفت: این طرح به صورت ویژه در 2 نوبت صبح و عصر در حال برگزاری است، یعنی شدت، دقت برخورد و تشکیل پرونده با قید فوریت و رسیدگی به آن در خارج از نوبت به ویژه برای کالاهای کیف، کفش، پوشاک، نوشت افزار و اقلام ایرانی و خارجی انجام می شود،

این مقام مسئول گفت: علاوه بر اینکه به شکایات مردمی واصله به سامانه 135 رسیدگی می شود، بازرسان این اداره کل در گشت های نظارتی، پرونده های گران فروشی و قاچاق لوازم التحریر را را دارند و آمار دقیق این موارد پس از اتمام طرح اعلام می شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در این ایام گزارشات مردمی از طریق تلفن گویای 135 تعزیرات با قید فوریت رسیدگی و در صورت محرز شدن تخلفدر چارچوب قانونی با آن ها برخورد جدی می شود.

وی ادامه داد: مردم می توانند با مراجعه به شعب تعزیرات، سازمان بازرسی صمت و اتحادیه های مربوطه شکایت خود را ثبت کنند و به صورت شاکی خصوصی در پرونده حضور داشته باشند و تا بازرسان بازدید انجام دهند و اگر تخلف محزر شد پرونده تشکیل و برخورد صورت گیرد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
, گرانی ملزومات دانش آموزی,
,
,
,
,
,
,
,
, اجرای طرح نظارتی ویژه مدارس تا پایان مهر,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, مردم موارد گران فروشی را اطلاع دهند,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, رسیدگی به پرونده های طرح بازگشایی مدارس با قید فوریت,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه