اخبار داغ

آسیب‌های فضای مجازی در روابط خانوادگی؛

تهدید مرزهای عاطفی در روابط اینترنتی/ ساماندهی فضای مجازی در اولویت نیست

تهدید مرزهای عاطفی در روابط اینترنتی/ ساماندهی فضای مجازی در اولویت نیست
گاها آسیب های فضای مجازی خسارات جبران ناپذیری را به دنبال دارد و به نظر می رسد آگاهی بخشی در راستای استفاده درست، نظارتها، ساماندهی و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات می تواند بخش قابل توجهی از این مشکلات را کاهش دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک، طی سال های اخیر شبکه های اجتماعی به سرعت برق و باد گسترش یافته، در ابتدا نام هر یک از این شبکه ها برای همه غریبه بود اما طولی نکشید که داشتن یک گوشی هوشمند برای هر فرد یک ضرورت محسوب شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک،,

اگرچه در گذشته های نه چندان دور خبری از گوشی و تبلت نبود، اما در اندک زمانی گوشی موبایل برای تک تک افراد جامعه یک نیاز شد به طوری که این روزها لحظه ای جدا شدن از گوشی موبایل غیر قابل تصور است.

,

آسیب های فضای مجازی بر هیچ کسی پوشیده نیست، آسیب هایی که گاه متلاشی شدن زندگی، اعتیاد، مشکلات اخلاقی و تخلفات را به دنبال دارد، این تهدیدها دلایل مختلفی دارد که با آگاهی بخشی و ساماندهی در این فضا، بخشی از مشکلات برطرف می شود.

,

,

, ,

استفاده نادرست از فضای مجازی و آسیب به خانواده

, استفاده نادرست از فضای مجازی و آسیب به خانواده, استفاده نادرست از فضای مجازی و آسیب به خانواده,

فریبا احمدی کارشناس خانواده در گفت و گو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: انسان یک موجود اجتماعی است و نیاز دارد که ارتباط کلامی با دیگران برقرار کند، اعضای خانواده در کنار هم علاوه بر این که می توانند از دغدغه های هم مطلع شوند، یک فضای صمیمی بین اعضا ایجاد می شود که همه افراد با تکیه بر خانواده و این که در مشکلات کنار همدیگر شریک هستند می توانند موفق باشند.

,

وی افزود: متاسفانه در برخی از موارد اعضای خانواده هر یک ساعت های زیادی را در طول روز در فضای مجازی سپری می کنند و به جای ارتباط کلامی با یکدیگر، گاهی از همین فضا برای اعضای خانواده پیام می فرستند.

,

این کارشناس خانواده تصریح کرد: رفته رفته این کاهش روابط سبب سردی بین اعضای خانواده می شود و در برخی از موارد فرزندان خانواده ساعتها در این شبکه ها پرسه می زنند که مشکلاتی ایجاد می شود.

,

احمدی با اشاره به این که این فضا گاهی سبب طلاق بین زوجین می شود گفت: می توان گفت که گاهی حضور بیش از اندازه زوجین در این فضا سبب طلاق های عاطفی می شود در حالی که می توان از فضای مجازی به درستی برای افزایش اطلاعات و اخبار استفاده کرد.

,
, ,

وی بیان کرد: استفاده نادرست از این فضا سبب آسیب به خانواده می شود در صورتی که اگر خانواده نسبت به این فضا اطلاعات و آگاهی لازم و طریقه درست استفاده از آن را داشته باشند نه تنها آسیبی به خانواده وارد نمی شود بلکه از بستر فضای مجازی به درستی استفاده می کنند.

,

این کارشناس خانواده افزود: در خانواده ای که پدر و مادر مدام نگاهشان به گوشی موبایل است، فرزندان هم خود را با تبلت ها سرگرم می کنند که عدم کنترل کودکان در این فضا می توانند آینده ای سخت را ایجاد کند.

,

, ,

خسارات جبران ناپذیر کودکان ازفضای مجازی

, خسارات جبران ناپذیر کودکان ازفضای مجازی, خسارات جبران ناپذیر کودکان ازفضای مجازی,

سهیلا کرمی روانشناس با اشاره به تاثیر فضای مجازی بر کودکان اظهار داشت: امروزه کودکان در صورتی که برنامه ریزی لازم در طول روز برای آنها نشود بیشتر وقت خود را در فضای مجازی می گذارنند، گاهی این حضور زیادی خسارت های جبران ناپذیری را برای کودکان به دنبال دارد.

,

وی بیان کرد: تبلت این روزها یکی از وسایل بازی کودکان شده، بازی های خشونت آمیز گاهی کودکان را در این فضا غرق می کند که ممکن است علاوه بر اعتیاد به این فضا، خطرات و صدمات دیگری را به دنبال داشته باشد و عدم نظارت والدین می تواند آنها را در این فضا به نابودی بکشاند.

,

کرمی تصریح کرد: امروزه ضروری است تا والدین مهارت استفاده کردن از رایانه و اینترنت در فضای مجازی را داشته باشند تا بتوانند بر حضور فرزندان خود در این فضا نظارت بهتری داشته باشند تا به سمت ناهنجاری ها کشیده نشوند. در برخی از موارد هویت واقعی افراد در این فضا مشخص نیست و به دنبال آن هزاران مشکل دیگر ایجاد می شود.

,

کرمی گفت: آگاهی داشتن سبب می شود تا همه افراد از این فضا به درستی استفاده کنند و از ورود به دریچه تخلفات و جرائمی که این روزها در این فضا دیده می شود دور شوند.

,

,

, ,

ضرورت راه اندازی شبکه ملی اطلاعات

, ضرورت راه اندازی شبکه ملی اطلاعات, ضرورت راه اندازی شبکه ملی اطلاعات,

حالا با توجه به مشکلات و دغدغه ها در فضای مجازی، بیشتر از همیشه ضرورت راه اندازی شبکه ملی اطلاعات نمایان می شود، شبکه ای که یکی از نیازهای اصلی یک کشور است و تاکنون این امر مهم اجرایی نشده است.

,

نبود شبکه ملی اطلاعات در کشور سبب شده تا برخی از این فضا برای اغتشاش و آشوبها و یا تخلفاتی استفاده کنند که نمونه های آن در سال های قبل دیده می شود، فضایی که از آن برای فراخوان ها و دیگر فتنه ها استفاده می شد.

,

از سالها پیش بحث شبکه ملی اطلاعات در کشور مطرح شد و رهبر معظم انقلاب بر این موضوع تاکید فراوانی داشتند تا جایی که در شهریور ماه امسال نیز بر این موضوع بار دیگر تاکید کردند؛ با توجه به این که هم اکنون مدیریت این فضا توسط دشمن صورت می گیرد، ضروری است تا با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات این فضا در داخل کشور مدیرت شود و علاوه بر امنیت در این فضا هزاران مشکل دیگر رفع شود.

,

دشمن این روزها با تبلیغات سو و مسموم تلاش دارد تا از طریق همین فضای مجازی بتواند ضربه وارد کند در حالی که اگر شبکه ملی اطلاعات که یکی از نیازها و مطالبات است راه اندازی شود دشمن در بسیاری از توطئه های خود ناکام می ماند.

,

اما همه این موارد سبب شده تا مجلس یازدهم در راستای طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های داخلی اقدام کند و ۴۰ نفر از نمایندگان این طرح را امضا کنند.

,

,

, ,

مهار آسیب های فضای مجازی با کارهای فرهنگی

, مهار آسیب های فضای مجازی با کارهای فرهنگی, مهار آسیب های فضای مجازی با کارهای فرهنگی,

فرهاد طهماسبی جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفت و گو با خرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: فضای مجازی یک پدیده اجتماعی است که با رشد تکنولوژی شکل گرفته  است و این پدیده دو وجه مطلوب و نامطلوب دارد.

,

وی افزود: باید فرهنگ استفاده از تکنولوژی را به جامعه آموزش داد که ابتدا نهاد خانواده، سپس آموزش و پرورش و بعد از آن رسانه های جمعی برای نحوه صحیح استفاده از آن وظایفی را عهده دار شوند.

,

طهماسبی تصریح کرد: در همین راستا باید آموزش، شناخت و آگاهی لازم داده شود و بعد نظارت به صورت غیر محسوس شود، اگر نظارت ها محسوس باشد فرد به سمت پنهان کاری سوق داده می شود و باید کاملا غیر محسوس و از خطرات آن و نحوه صحیح برنامه آگاهی داده شود.

,

جامعه شناس و استاد دانشگاه با اشاره به ضرورت کار فرهنگی گفت: با کار فرهنگی باید آسیب های فضای مجازی را مهار و کنترل کرد و با اجبار و اقدامات سلبی نتیجه ای حاصل نخواهد شد.

,

,

, ,

ساماندهی فضای مجازی در اولویت نیست

, ساماندهی فضای مجازی در اولویت نیست, ساماندهی فضای مجازی در اولویت نیست,

مهرداد ویسکرمی نمایندده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ساماندهی فضای مجازی گفت: مردم از ما انتظار دارند مشکلات معیشتی‌شان حل شود و ضرورتی ندارد برخی نمایندگان طرح‌هایی که فوریت ندارند را به عنوان طرح فوریت‌دار مطرح کنند تا برخی که قصد تسویه حساب سیاسی با مجلس دارند آن را بر سر مجلس علم کنند و باید حواسمان باشد بهانه دست دشمنان ندهیم.

,

وی افزود: ساماندهی فضای مجازی نیاز به کار کارشناسی دارد و باید از نظرات کارشناسان زیادی استفاده شود همچنین نیاز به مدیریت و ساماندهی دارد و باید در این مسیر به گونه‌ای گام برداشت که افکار عمومی اقناع شود و به طور قطع اگر چه موضوع مهمی است اما در شرایط فعلی به هیچ وجه در اولویت مجلس نیست.

,

ویسکرمی تصریح کرد: در حال حاضر مهمترین مطالبه مردم معیشت و اقتصاد است و طرح‌های نمایندگان هم باید حاوی این پیام باشند که مجلس در تلاش برای حل مشکلات اقتصادی است. ساماندهی فضای مجازی به معنای فیلترینگ پیام رسان‌ها نیست و قانونمند کردن آن مانند تمامی کشورها باید در دستور کار قرار گیرد.

,

این در حالیست که در حال حاضر چندین پیام رسان داخلی در کشور فعالیت می کنند اما نبود زیر ساخت های مناسب سبب شده تا با مشکلاتی همراه شوند، پیام رسان هایی که تقویت آنها برای در دسترس بودن افراد جامعه کار چندان سختی نیست و نیاز به عزم و اراده جدی دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه