اخبار داغ

مدیر گروه روانشناسی دانشگاه یزد تشریح کرد

نقش اثرگذار دولت در بحث فرزندآوری/ پیامدهای منفی تک فرزندی برای والدین

نقش اثرگذار دولت در بحث فرزندآوری/ پیامدهای منفی تک فرزندی برای والدین
زارع محمودآبادی مدیر گروه روانشناسی دانشگاه یزد به نقش اثرگذار دولت در بحث فرزندآوری و پیامدهای منفی تک فرزندی برای والدین اشاره کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن زارع محمودآبادی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با بیان اینکه امروزه شکل خانواده از چند فرزندی به تک فرزندی در حال تغییر و این مسئله روز به روز در حال افزایش است، گفت: عوامل بسیار زیادی در این زمینه نقش دارد و مشکلات فراوانی که در زمینه‌های اجتماعی، روانی و اقتصادی وجود دارد مانع از این می‌شود که افراد به فکر اضافه کردن یک نفر دیگر در خانواده خود باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

 

,

دلایل سوق خانواده‌ها به سمت تک فرزندی

, دلایل سوق خانواده‌ها به سمت تک فرزندی, دلایل سوق خانواده‌ها به سمت تک فرزندی,

مدیر گروه روانشناسی دانشگاه یزد اضافه کرد: اگر چه اکثر خانواده تمایل به تک فرزندی دارند اما در جلسات مشاوره می‌بینیم زوجینی هستند که تمایل به داشتن فرزند هم حتی ندارند و با این وضع اقتصادی و روانی که زوجین با آن درگیر هستند، اعلام می‌کنند که چگونه می‌توانیم در این شرایط یک نفر دیگر را وابسته به خود کنیم.

,

دانشیار مشاوره خانواده با تاکید بر اینکه حل مشکلات اقتصادی، روانی و اجتماعی سبب افزایش تمایل خانواده‌ها برای فرزندآوری می‌شود، عنوان کرد: امروزه نیازمند این هستیم تا نگاه‌ها به بحث فرزندآوری در کشور تغییر کند، رهبر معظم انقلاب نسبت به افزایش جمعیت و فرزندآوری تاکیدات بسیاری دارند اما به دلیل اینکه زیرساخت‌ها مشکل دارند خانواده‌ها به این سمت حرکت نمی‌کنند.

,

 

,

حمایت دولت‌ها از خانواده‌ها، اقدامی مثبت در بحث فرزندآوری است

, حمایت دولت‌ها از خانواده‌ها، اقدامی مثبت در بحث فرزندآوری است, حمایت دولت‌ها از خانواده‌ها، اقدامی مثبت در بحث فرزندآوری است,

زارع محمودآبادی افزود: اگر در کشور قوانینی وجود داشته باشد که دولت‌ها تا 5 یا 6 سالگی کودکان را تحت حمایت قرار دهند یک قدم بسیار مثبت در این زمینه به شمار می‌رود است.

,

وی با اشاره به هزینه‌های گزافی که خانواده‌ها باید در زمان فرزندآوری باید پرداخت کنند، گفت: وقتی هزینه‌های درمانی و سونوگرافی برای پدر و مادر بیش از یک میلیون تومان می‌شود، یک شخص کارگر یا کارمند معمولی چگونه می‌تواند از پس از این هزینه‌ها برآید، بنابراین توجه به این مقوله نیز در بحث فرزندآوری بسیار اثرگذار است.

,

 

,

اثرات منفی تک فرزندی

, اثرات منفی تک فرزندی, اثرات منفی تک فرزندی,

مدیر گروه روانشناسی دانشگاه یزد در ادامه به اثرات منفی تک فرزندی اشاره و خاطرنشان کرد: والدینی که بچه‌های تک فرزند دارند در میان‌سالی وقتی فرزندنشان برای تحصیل یا ازدواج به اصطلاح از خانه خارج و آن محل را ترک می‌کند، دچار آشیانه خالی می‌شوند و این مسئله یک آسیب زودرس برای خانواده‌های تک فرزند تلقی می‌شود.

,

, ,

زارع محمودآبادی افزود: همین افراد تک فرزند هم وقتی پدر و مادرشان به پیری می‌رسند باید توجه صدرصدشان به والدینشان باشد ولی با وجود فرزندان دیگر، این توجهات تقسیم شده و فشار زندگی بر روی یک نفر نیست.

,

 

,

ویژگی‌های افراد تک فرزند در جامعه

, ویژگی‌های افراد تک فرزند در جامعه, ویژگی‌های افراد تک فرزند در جامعه,

دانشیار مشاوره خانواده به ویژگی افراد تک فرزند در جامعه اشاره کرد و گفت: افراد تک فرزند اغلب در جامعه به افراد خودمحور، خودخواه، زودرنج و حساس معرفی می‌شوند چون در مرکز توجه هستند و پدر و مادر توجه صدر صد به آنها دارند و اعتمادبه‌نفسشان به شکل کاذب افزایش پیدا می‌کند.

,

 

,

تربیت بهتر فرزندان در خانواده‌های چند فرزندی

, تربیت بهتر فرزندان در خانواده‌های چند فرزندی, تربیت بهتر فرزندان در خانواده‌های چند فرزندی,

مدیر گروه روانشناسی دانشگاه یزد با تاکید بر اینکه داشتن دو یا سه فرزند بیشتر اثرات مثبتی‌تری را در زمینه تربیت در مقابل خانواده‌های تک فرزند دارند اظهار داشت: افراد تک فرزند در ارتباط برقرار کردن با مشکل مواجه هستند و روابط اجتماعی را به‌سختی می‌آموزند.

,

وی با بیان اینکه افراد تک فرزند تجربه داشتن اقوامی مانند عمه، عمو، خاله و دایی را ندارند اظهار داشت: این مسئله برای افراد تک فرزند یک مفهوم گنگ به شمار می‌رود که می‌تواند یکی از چالش‌هایی باشد که در زندگی آینده آنها با آن روبه‌رو می‌شوند.

,

 

,

مشکلات افراد تک فرزند در زندگی

, مشکلات افراد تک فرزند در زندگی, مشکلات افراد تک فرزند در زندگی,

زارع محمودآبادی اضافه کرد: در سال 98 پژوهشی بر روی بچه‌های تک فرزند انجام دادیم و نتیجه آن به این گونه بود که افراد تک فرزند در زندگی تحت فشار بیشتری بودند و این فشار در زندگی متأهلی آنها نیز مشاهده می‌شد. بچه‌های تک فرزند نیازمند توجه اطرافیان و دچار وابستگی، احساس تنهایی و نگرانی بیشتر نسبت به افراد چند فرزند هستند و به‌طور کلی عواقب و عوارض تک فرزندی برای بچه‌های تک فرزند در زندگی بسیار محرز و آشکار است.

,

, ,

دانشیار مشاوره خانواده عنوان کرد: پیامدهای تک فرزندی هم می‌تواند انتظارات افراطی والدین را افزایش دهد و هم اینکه انتظارات افراطی بچه‌های تک فرزند را نیز افزایش می‌دهد که می‌توان با افزایش تعداد فرزندان این انتظارات غیرمنطقی به سمت انتظارات منطقی سوق داده شود.

,

مدیر گروه روانشناسی دانشگاه یزد به اثرات منفی تک فرزندی در آینده اشاره و خاطرنشان کرد: انزوای بیشتر فرزندان، تنهایی بیشتر، تعلق به دیگران، وابستگی شدید به دیگران از عوارض تک فرزندی است.

,

وی در پایان با تاکید بر اینکه همیشه در زندگی باید توکلمان به خدای متعال باشد افزود: ما همیشه باید روحیه و امید را در زندگی خود زنده نگه بداریم اما نگاه ما به زندگی در خصوص فرزندآوری یک نگاه بلند مدت باشد تا در آینده با چالش‌هایی که بیان شد مواجه نشویم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه