اخبار داغ

گزارش/

تلاش روحانی برای فرار از پاسخگویی / آیا کاخ سفید عامل مشکلات اقتصادی است؟

تلاش روحانی برای فرار از پاسخگویی / آیا کاخ سفید عامل مشکلات اقتصادی است؟
غفلت دولت از ظرفیت‌های داخلی، رویکرد غربگرایانه او، امید بستن به نتایج انتخابات آمریکا و نیز نادیده گرفتن اصول اقتصاد درون‌زا بسیار مخرب‌تر از تحریم‌های کاخ سفید بوده است؛ لذا مردم انتظار این را نداشتند که رئیس جمهورشان پس از هفت سال به‌جای پاسخگویی، بگوید مردم تمام فریادها را بر سر کاخ سفید بزنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، حسن روحانی روز پنجم مهرماه در نشست ستاد ملی مبارزه با کرونا در چرخشی آشکار از مواضع گذشته خود اظهار کرد: «مردم برای کمبود و مشکلات در کشور اگر می‌خواهند لعن و نفرین کنند، آدرس این لعن و نفرین، کاخ سفید در واشنگتن است و کسی آدرس اشتباه به آن‌ها ندهد… یک عده‌ به‌خاطر منافع غلط گروهی و باندی به مردم آدرس غلط ندهند. آدرس صحیح تمام جنایات و فشار بر مردم عزیز ایران، واشنگتن دی سی و کاخ سفید و آن‌هایی است که در این ساختمان هستند و این‌همه جنایات علیه ملت ایران روا داشتند و شما می‌بینید هر روز فشار و مشکلات را تشدید می‌کنند.»

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,

اتلاف وقت به سبک دولت روحانی!

,

این سخنان روحانی در حالی مطرح می‌شود که دولت او سال‌ها وقت، هزینه و توان کشور را صرف مذاکرات برجامی کرده و حتی در خلال این مذاکرات گفته بود «از طریق بستن با کدخدا می‌توان مشکلات کشور حتی مشکل آب را حل کرد.» بنابراین چنین اظهاراتی نشان از این دارد که دولت علت ناکامی‌های اقتصادی و خارجی خود را آمریکا می‌داند؛ درصورتی‌که براساس نظر کارشناسان علت اصلی تمامی ناکامی‌های دولت تدبیروامید به‌خاطر نوع سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود اوست و تأثیراتی که تحریم بر اقتصاد گذاشته به مراتب از عملکرد ضعیف دولت کمتر است.

,

متأسفانه سیاست‌های غربگرایانه دولت یازدهم و دوازدهم سبب شده تا تمام فرصت‌هایی که می‌توانست با اتکا به اقتصاد درون‌زا به دست آید را از دست بدهد و همچنین تکیه بر برجام آمریکایی و سپس دلخوش کردن به وعده‌های متناقض اروپایی‌ها، بسیاری از فرصت‌های اقتصادی را سوزاند که براساس نظر کارشناسان مسائل سیاسی، ادامه این رفتارها و غربگرایی خودِ رئیس جمهور و کابینه او، کار دست دولت داد.

,

دولت سرمست از امضای کری

,

اینکه تحریم‌های آمریکایی برروی اقتصاد و افزایش تورم کشور و افزایش نرخ ارز تأثیرگذار بوده است، قابل کتمان نیست، اما اینکه دولت تمام امورات و معیشت مردم را به برجام گره زده، قطعاً جای تعجب و سؤال است. حسن روحانی به‌عنوان رئیس جمهور کشورمان باید این احتمال را می‌داد که شاید روزی با تغییر دولت آمریکا، ایالات متحده از برجام خارج شود، اما دولت او آنقدر به امضای کری و اروپایی‌ها مطمئن بود که از این دست احتمالات را در نظر نگرفت.

,

متأسفانه یکی از ضعف‌‌های برجام این است که در مجلس نمایندگان و کنگزه آمریکا به تصویب نرسیده و فقط با فرمان اجرایی اوباما به اجرا درآمده است؛ لذا از همان ابتدا، برجام قراردادی قابل اعتماد و مستحکم نبود و باید دولت دوازدهم احتمال می‌داد که شاید روزی ترامپ از این قرارداد خارج شود، نه اینکه رئیس جمهور بعد از گذشت سال‌ها به‌جای پاسخگویی، آدرس غلط بدهد و به مردم بگوید داد را بر سر کاخ سفید بزنید!

,

رضاخواه: رئیس جمهور تازه متوجه شده که آمریکا منشأ مشکلات است، نه کدخدا!

,

مجتبی رضاخواه نماینده مجلس در خصوص اظهارات اخیر رئیس‌جمهور در توییتر نوشت: «باعث تأسف است که رئیس‌جمهور پس از هفت سال حکمرانی و هدر دادن فرصت‌ها، حال که قیمت ارز ده برابر شده، تازه متوجه شده که آمریکا منشأ مشکلات است، نه کدخدا!»

,

او افزود: «جناب روحانی ناکارآمدی و ضعف مدیریتی را پشت دشمن پنهان نکنید. آمریکا دشمنی می‌کند؟ قبول! برنامه شما برای بهبود معیشت مردم چیست؟

,

تکرار دوباره یک اشتباه

,

متأسفانه نشانه‌هایی از مقاوم‌سازی اقتصاد کشور و افزایش تاب‌آوری اقتصادی توسط دولت مشاهده نمی‌شود، اما با این حال رسانه‌های حامی دولت و جریان اصلاحات امید فراوانی به پیروزی رقیب ترامپ؛ یعنی جو بایدن دارند که حتی خود دولت هم در انتظار نتایج انتخابات آمریکاست؛ درصورتی‌که نباید در این شرایط، آینده کشور را معطل نتایج انتخابات یک کشور بیگانه گذاشت، اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد دولت تدبیروامید کاملاً به انتخاب جو بایدن امید بسته است.

,

متأسفانه اظهارات متناقض حسن روحانی سبب سردرگمی بسیاری از مردم و فعالان اقتصادی شده است. به عنوان مثال در واپسین روزهای سال ۹۰، قانون بهبود فضای کسب‌وکار به دولت وقت ابلاغ شد و تا به امروز که ۹ سال از آن زمان می‌گذرد، بنگاهداران اقتصادی و کسانی که جهادگونه خواستار ورود به بخش تولید هستند، در هزارتوی بروکراسی اداری گرفتارشده و به ستوه آمده‌اند. بودجه اقتصادی کشور به اذعان کارشناسان این حوزه، مطابق با شرایط دشوار فعلی نوشته‌نشده، اراده‌ای در خصوص ممنوعیت واردات کالاهای لوکس و تجملی وجود ندارد، همسایگان در اولویت مبادلات تجاری نیستند، صرفه‌جویی ارزی آن‌چنان که باید و شاید مورد مداقه قرار نگرفته، نقدینگی‌ها در حال ورود سیل‌آسا به بازارهای غیرمولد همچون سکه، ارز، خودرو، مسکن هستند چراکه بخش تولید عقیم مانده و همه این‌ها به این دلیل است که قوه مجریه علیرغم دم زدن از تروریسم اقتصادی و جنگ اقتصادی اما اساساً آرایش جنگی به خود نگرفته است.

,

غفلت دولت از ظرفیت‌های داخلی، رویکرد غربگرایانه او، امید بستن به نتایج انتخابات آمریکا و نیز نادیده گرفتن اصول اقتصاد درون‌زا بسیار مخرب‌تر از تحریم‌های کاخ سفید بوده است؛ لذا مردم انتظار این را نداشتند که رئیس جمهورشان پس از هفت سال به‌جای پاسخگویی، بگوید مردم تمام فریادها را بر سر کاخ سفید بزنند که ریشه مشکلات اقتصادی داخل کشور در کاخ سفید است. دولت با دادن آدرس غلط نه‌تنها نمی‌تواند خود را معصوم و بی‌گناه جلوه دهد؛ زیرا مردم از دولت تدبیروامید انتظار تدبیر دارند، نه اینکه علت بی‌تدبیری، تکبر و بی‌توجهی به تحلیل‌های کارشناسی را متوجه کاخ سفید بداند.

,

گزارش از سعید امینی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه