اخبار داغ

مدیر مرکز کرمان شناسی:

تاریخچه آموزش و پرورش در کرمان به قرن پنجم پیش از میلاد برمی‌گردد/ ساخت اولین مدرسه در کرمان توسط زرتشتیان

تاریخچه آموزش و پرورش در کرمان به قرن پنجم پیش از میلاد برمی‌گردد/ ساخت اولین مدرسه در کرمان توسط زرتشتیان
گلاب زاده گفت: اقلیت های مذهبی از جمله زرتشتیان حق بزرگی بر گردن آموزش و پرورش کرمان دارند، کیخسرو شاهرخ فرد زرتشتی بود که کمر همت بست و اولین مدرسه را در کرمان ساخت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید محمد علی گلاب زاده در گفتگو با خبرنگار راه آرمان در رابطه با تاریخچه آموزش و پرورش در کرمان گفت: برای بررسی تاریخچه آموزش و پرورش در کرمان باید به قرن پنجم پیش از میلاد توجه کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

وی ادامه داد: آثار تاریخی نشان می دهد که اولین مدرسه در کرمان در تپه یحیی ساخته شده است البته بعد از اسلام نیز کرمان همیشه به عنوان پایگاه فرهنگی و تدریس شهرت داشته است.

,

گلاب زاده توضیح داد: برای مثال در قرن پنجم و در زمان سلجوقیان حاکم کرمان فراخوان می دهد که اگر کسی بتواندجامعه صغیره بخواند ۵۰۰ درهم و اگر بتواند جامعه کبیره بخواند هزار درهم به او داده می شود از این رو این اقدام سبب می شود تا تعداد قابل توجهی از افراد باسواد به جامعه عرضه شود.

,

مدیر مرکز کرمان شناسی اظهار کرد: در زمان قراختائیان بانویی بر کرمان حاکم شد که همه تشکیلات او از معلمان و افراد باسواد بودند و در آموزش تعلیم و تربیت تلاش کرد و هنوز آثاری از مدرسه او پابرجاست.

, مدیر مرکز کرمان شناسی ,

وی افزود: البته در یک مقطع روند تعلیم و تربیت در کرمان کمی کند می شود به همین دلیل خواجوی کرمانی برای ادامه تحصیل در مراکز بهتر و مهم تر به شهر شیراز سفر می کند.

,

گلاب زاده تشریح کرد: در روزگار صفویه کاروانسرای گنجعلیخان که هم یک اکنون اثر ۴۰۰ ساله است دارای مراکز آموزشی و مدرسه بوده است و وقتی آقا محمدخان به کرمان حمله می کند سید علویه از همین مکان  حرکت می کند و در خیابان شریعتی به اتابک خان می رسد.

,

مدیر مرکز کرمان شناسی عنوان کرد: در روزگار قاجار مکتب خانه ها در کرمان دایر شد و عده ی زیادی در کرمان که دلبستگی به امر آموزش و یاد دادن قرآن داشتند، مکتب خانه دایر کردند.

, مدیر مرکز کرمان شناسی عنوان کرد: ,

وی ادامه داد: یکی از افراد شاخصی که در دوران قاجاریه مکتب خانه داشت مادر مرحوم آیت الله حقیقی و از مکتب دارهای معروف کرمان بود و بسیاری از بچه های آن زمان زیر دست او قرآن، حافظ، سعدی و نهج البلاغه را آموختند.

,

گلاب زاده به اواخر قاجاریه و اوایل پهلویه اول اشاره کرد و توضیح داد: کیخسرو شاهرخ اولین کسی که در کرمان کمر همت می بندد و در این شهر مدرسه احداث می کند و هم اکنون مدرسه ای که او احداث کرده در خیابان زریسف پا برجاست.

,

مدیر مرکز کرمان شناسی توضیح داد: کیخسرو شاهرخ برای ساخت مدرسه با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کرد اما یکی از حامیان او سید جواد شیرازی بود که در این راه او را بسیار کمک کرد تا کیخسرو توانست مدرسه را راه اندازی کند.

, مدیر مرکز کرمان شناسی ,

وی عنوان کرد: بعد از مدرسه کیخسرو کم کم مدارس دیگری همچون مدرسه دانش، جم و … راه اندازی شدند از جمله اقلیت های مذهبی که حق بزرگی بر گردن فرهنگ و آموزش کرمان دارند زرتشتیان هستند چرا که کیخسرو شاهرخ و میرزا برزو آمیری از جمله کسانی بودند که مدارس را راه اندازی کردند و شاگردانی همچون عطا احمدی را تربیت کردند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه