اخبار داغ

رئیس ستاد دیه خراسان رضوی:

مشکلات اقتصادی در نیمه ابتدایی امسال 516 نفر را روانه زندان کرده است

مشکلات اقتصادی در نیمه ابتدایی امسال 516 نفر را روانه زندان کرده است
طوسی گفت: مشکلات، ضرر و زیان‌های اقتصادی کسب‌وکارها، نداشتن مهارت شغلی، نداشتن اطلاعات حقوقی از مهم‌ترین دلایل زندانی شدن افراد در جرائم غیرعمد است به طوری‌که تا اواخر مرداد ماه سال جاری، حدود ۵۱۶ نفر از زندانیان ما به علت مشکلات اقتصادی و بدهکاری مالی به حبس محکوم شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جواد غفاریان طوسی، رئیس ستاد دیه خراسان رضوی در گفت‌وگو با صبح توس، اظهار کرد: در حال حاضر تعداد 693 نفر محکوم بدهکار نیازمند در زندان‌های استان به سر می‌برند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی افزود: مشکلات، ضرر و زیان‌های اقتصادی کسب‌وکارها، نداشتن مهارت شغلی، نداشتن اطلاعات حقوقی و... مهم‌ترین دلیل زندانی شدن افراد در جرائم غیرعمد است به طوری‌که تا اواخر مرداد ماه سال جاری، حدود ۵۱۶ نفر از زندانیان ما به علت مشکلات اقتصادی و بدهکاری مالی به حبس محکوم شدند.

,

رئیس ستاد دیه خراسان رضوی ادامه داد: حدود ۶۰ نفر شامل جرائم قتل غیرعمد یا ایراد و صدمه بدنی غیرعمد در زندان به‌سر می‌برند و همچنین ۲۷ نفر به علت عدم پرداخت نفقه، ۳۲ نفر نیز به‌خاطر عدم پرداخت اقساط مهریه، هشت نفر به علت حوادث کارگاهی و ۱۱ نفر به خاطر تصادفات در سال جاری زندانی شده‌اند.

,

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون ۴۶۹ نفر از مجموع زندانیان جرائم غیرعمد با همکاری مددکاران زندان‌های استان که همواره یاور ستاد دیه هستند، پذیرش اعسار توسط محاکم قضایی استان، تسهیلات و کمک‌های بلاعوض ستاد دیه کشور و ستاد دیه استان، کمک‌های مردمی و ارائه مشاوره آزاد شده‌اند.

,

غفاریان طوسی با بیان اینکه به علت شیوع ویروس کرونا در سال جاری جشن گلریزان ستاد دیه در ماه مبارک رمضان و مراسم آزادسازی زندانیان غیرعمد ویژه دهه کرامت برگزار نگردید تشریح کرد: همین دلایل موجب شد تا از بخشی از کمک‌های خیرین و همشهریان و هم‌استانی‌های عزیز محروم شویم. با این حال با بهره‌گیری ستاد دیه از ظرفیت فضای مجازی و ارتباط‌گیری بیش‌تر با رسانه‌ها، این خلاء تا حدودی جبران گردید و کمک‌های خیرین در 6 ماهه اخیر در مدت مشابه پارسال بیش‌تر هم شده است.

,

وی در رابطه با طرح‌های در دست اجرای ستاد دیه استان در سال جاری افزود: همکاری هرچه بیش‌تر با سازمان‌ها و ادارات و نهادهای خصوصی با هدف مشارکت آنان در امر آزادسازی زندانیان، تقویت گروه‌های خیریه مردمی و جهادی، فعالیت بیش‌تر در فضای مجازی و ترویج امر آزادسازی زندانیان غیرعمد نیازمند در جراید و رسانه‌های مشهد و استان، ایجاد کارگروه رسانه با حضور نمایندگان صداوسیما و رسانه‌های مطرح استان، ایجاد کارگروه حقوق‌دانان و روان‌شناسان افتخاری در راستای مأموریت‌های ستاد در امر صلح و سازش؛ از تعاملاتی است که باید با همکاری دیگر سازمان‌ها صورت گیرد.

,

رئیس ستاد دیه خراسان رضوی  ادامه داد: اجرای طرح «اهداء مبالغ آیین ترحیم به آزادی زندانیان غیرعمد» با کمک رسانه‌ها و سازمان فردوس‌ها، اجرای طرح «هر هیئت، آزادی یک زندانی» با بهره‌گیری از توان هیئات مذهبی، شهرداری و جامعه مداحان استان، تهیه فهرست زندانیان صنفی با هدف بهره‌گیری از کمک‌های اتحادیه‌ها و اصناف، و فعالیت یک شعبه شورای حل اختلاف و سه شعبه صلح و سازش در ستاد دیه استان با هدف میانجی‌گری در پرونده‌های جرائم عمد از جمله طرح‌های برنامه‌ریزی‌شده یا در حال اجرای ستاد دیه خراسان‌رضوی است.

,

وی افزود: در شش ماهه سال جاری مردم استان از طریق مراجعه حضوری و به صورت غیرحضوری از طریق فضای مجازی حدود 2 میلیارد تومان به ستاد دیه کمک کردند. در مقایسه با مدت مشابه پارسال با وجود شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی، کمک‌های مؤمنامه مردم نه‌تنها کاهش نیافته بلکه رشد هم داشته است. امسال هرچند کمک‌های مردمی به سوی تامین بسته‌های معیشتی و طرح کمک‌های مومنانه برای اقشار کم برخوردار و آسیب دیده از کرونا رفته اما خیرین، آزادی زندانیان نیازمند را فراموش نکرده‌اند و طی مدت تابستان امسال ۱۰۱ نفر از این نیکوکاران با مراجعه حضوری در ستاد دیه کمک‌های خود را اهداء کردند.

,

غفاریان طوسی در رابطه با ضرورت آشنایی بیشتر مردم با ستاد دیه اذعان کرد: به استناد آیات شریفه سوره بلد، خداوند متعال کسانی را که به آزادی بنده‌ای کمک می‌کنند در زمره «اصحاب المیمنه» قرار داده است و «اصحاب المیمنه» همان افراد نیکوکار در دنیا و دریافت‌کنندگان نامه عمل با دست راست در قیامت هستند.

,

وی افزود: فردی که وارد زندان می‌شود، علاوه بر این‌که هزینه‌ای را جهت نگه‌داری وی در زندان بر بیت‌المال وارد می‌کند، خانواده او نیز از داشتن سرپرست برای مدتی محروم می‌شوند که تبعات منفی اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی را با خود به همراه دارد. فرد زندانی که خود تا قبل از زندانی شدن به علت بدهی غیرعمد، نان‌آور خانواده بوده، با ورودش به زندان، خانواده‌اش باید برای آزادی او به تقلا بیفتند. هدیه دادن آزادی به زندانیان می‌بایست در زمره کارهای خیر و نیکوکارانه مردم شریف ایران قرار بگیرد تا همه با هم در مسیر کاهش آسیب‌های اجتماعی و سلامت جامعه قدم برداریم و این مسئولیت اجتماعی را به همگان یادآور شویم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه