اخبار داغ

روانشناس مطرح کرد؛

سردرگمی خانواده‌ها برای انتخاب مشاور تحصیلی/برنامه ریزی ‌موزاییکی؛ سبکی منسوخ که زحمات کنکوری‌ها را بر باد می‌دهد

سردرگمی خانواده‌ها برای انتخاب مشاور تحصیلی/برنامه ریزی ‌موزاییکی؛ سبکی منسوخ که زحمات کنکوری‌ها را بر باد می‌دهد
حسینعلی شیرازی گفت: این روزها که بسیاری از خانواده ها برای انخاب مشاور تحصیلی سردرگم هستند بهتر است بدانند برنامه ریزی آموزشی به سبک موزاییکی که توسط برخی ارائه می شود از 40 سال قبل منسوخ شده است و استفاده از آن زحمات کنکوری ها را برباد می دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، یکی از سوالاتی که ذهن بسیاری از دانش آموزان پایه دوزادهم که کنکور را پیش رو دارند و خانواده های آن ها را مشغول کرده این است که از ظرفیت مشاور ویژه استفاده کنند، یا خیر، یا این که مشاور ویژه خوب است یا بد، به همین منظور با حسینعلی شیرازی، روانشناس و مشاور تحصیلی در این باره گفت و گویی انجام شده است.
 
وی در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: سوالی که این روزها خیلی از دانش آموزان پایه یازدهم و دوازدهم که می خواهند، وارد مقوله کنکور شوند از مشاوران می پرسند این است که پشتیبان ویژه بگیرند یا خیر، به طور قطع یک مشاور حرفه ای در کنار دانش آموز می تواند نقش به سزایی در موفقیت وی داشته باشد، اما یک پشتیبان حرفه ای به دانش آموز ماهی نمی دهد، بلکه ماهیگری را آموزش می دهد.
 
این کارشناس اضافه کرد: متاسفانه تعداد زیادی از پشتیبان ها به سبک ‌موزاییکی به دانش آموزان برنامه می دهند، در حالی که برنامه ریزی موزاییکی از حدود ۴۰سال قبل منسوخ شده است.
 
به گفته وی، یک پشتیبان حرفه ای، به کلاهبرداری نمی اندیشد و صادقانه با دانش آموز برخورد می کند و در پایان هر جلسه ای که برای آن زحمت کشید، حق الزحمه خود را می گیرد.
 
شیرازی عنوان کرد: یک پرنده با اطمینان خاطر روی شاخه درخت می نشیند و با خاطری آسوده نغمه سرایی می کند، چراکه مطمئن است حتی اگر شاخه بشکند، می تواند پرواز کند.
 
وی گفت: سوال بسیاری از خانواده ها این است که چرا اکثر پشتیبان های ویژه از دانش آموزان از همان ابتدا برای حدود ۱۰ جلسه مشاوره ای، وجه خودشان را به طور کامل دریافت می کنند‌، در حالی که حتی یک پزشک متخصص این اقدام را انجام نمی دهد و هزینه ۱۰ جلسه ویزیت خود را از بیمار نمی گیرد، چراکه به روش خویش باور و یقین دارد‌.
 
این رواشناس تصریح کرد: پشتیبان هایی که ابتدا کل مبلغ جلسات را از مردم مطالبه می کنند، به طور کامل واقف هستند و آموخته اند که حدود ۹۰ درصد دانش آموزان با برنامه ریزی موزاییکی به نتیجه مطلوب نمی رسند و از همان محدوده سه ماهه اول دیگر مراجعه نخواهند کرد.
 
به گفته وی، بنابراین بدون توجه به جنبه های اخلاقی، ابتدا وجه جلسات را می گیرند که اگر بعد از به عنوان مثال سه جلسه، دیگر دانش آموز مراجعه نکرد، خیالشان راحت باشد که وجهش را از قبل گرفته است‌.
 
شیرازی اضافه کرد: شیوه و متد عده ای از پشتیبان های ویژه این است که ابتدا تعدادی از دانش آموزان را که در سال های اول و دوم دبیرستان تراز آزمون هایشان بالا بوده است شناسایی و بعد از آن دانش آموزان بسیار قوی درخواست می کنند که به طور رایگان و برای دوره کنکور پشتیبان ویژه آن ها باشند، سپس در طول سال و برگزاری آزمون های آزمایشی تبلیغ می کنند که پشتیبان ویژه فلان دانش آموز موفق هستند.
 
وی با بیان این که به این وسیله دانش آموزان متوسطه را خام و با گرفتن هزینه های نجومی، آنها سرکیسه می کنند، بیان کرد: تعداد زیادی از پشتیبان های ویژه، کارشناس های رشته های فنی و ریاضی هستند که نتوانسته اند از رشته تحصیلی و دانشگاهی خود استفاده کنند و به ناچار به طرف مشاوره آمده اند، در حالی که یک مشاور باید مسلط به علوم روانشناسی باشد و بتواند با در نظر گرفتن شرایط روحی و روانی به دانش آموز مشاوره بدهد.
 
این مشاور تحصیلی گفت: شاید تعجب کنید که تعدادی از این افراد به دانش آموزانشان بعد از این که نمرات ترازشان پایین می آید، الفاظ رکیک و ناروا می دهند، بنابراین ضمن اعتقاد کامل به نقش موثر یک مشاور و پشتیبان حرفه ای در موفقیت دانش آموزان، معتقد هستم که دانش آموزان در انتخاب خود به این موارد توجه و به خصوص از بستن قراردادهایی که وجه مشاوره را یکسال جلوتر می خواهند بگیرند، پرهیز کنند.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه