اخبار داغ

معاون فنی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی:

طرح تبدیل ۱۵ هزار هکتار منطقه شکار ممنوع به حفاظت شده به زودی تعین تکلیف می‌شود

طرح تبدیل ۱۵ هزار هکتار منطقه شکار ممنوع به حفاظت شده به زودی تعین تکلیف می‌شود
حبیب لشکری گفت: با توجه به اینکه خراسان شمالی طی چند سال گذشته تعدادی از مناطق شکار ممنوع خود را به سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای تبدیل به مناطق حفاظت شده معرفی کرده، سرانجام یکی از مناطق پیشنهادی به مساحت 15 هزار هکتار به مرحله تعیین تکلیف رسیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حبیب لشکری، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: کشورهای عضو کنواسیون تنوع زیستی متعهد شده اند که تا سال 2020 سطح مناطق حفاظت شده خشکی خود را به 17 درصد از کل مساحت کشور خود برسانند که کشور ایران نیز از اعضای این کنواسیون است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,

لشکری گفت: در حال حاضر سطح مناطق حفاظت شده در ایران 11 درصد و در استان خراسان شمالی این سطح از مناطق حفاظت شده و پارک ملی 7.5 درصد به مساحت 196 هزار هکتار است.

,

وی در ادامه با تاکید بر این نکته که رویکرد اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی ارتقای سطح مناطق حفاظت شده در استان است که البته امکان ارتقای این سطح در استان نیز وجود دارد، عنوان کرد: با این وجود، تحقق این هدفگذاری و پروسه تبدیل شدن عرصه های طبیعی به مناطق حفاظت شده، زمان بر است.

,

وی در همین باره توضیح داد: برای اجرای این برنامه، در مرحله نخست باید مناطق مورد نظر شناسایی و موافقت مدیران مجموعه استانداری، سازمان های صمت و جهاد کشاورزی همچنین اداره کل منابع طبیعی گرفته شوند.

,

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: با اخذ موافقت نامه از این نهاد ها، در مرحله دیگر باید چند سال زمان بابت حفاظت این مناطق پیشنهادی صرف تا نتایج وضعیت پوشش گیاهی و گونه های جانوری آن ارزیابی شوند.

,

وی بیان کرد: درصورتیکه وضعیت گونه های جانوری و پوشش گیاهی منطقه پیشنهادی ارتقا یافتو به سطح پروتکل های تعریف شده رسید، اداره کل حفاظت محیط زیست استان پرونده درخواست تبدیل شدن عرصه طبیعی و یا شکار ممنوع به منطقه حفاظت شده را به سازمان حفاظت محیط  زیست کشور ارسال می کند و درصورت موافقت این سازمان، پرونده برای اخذ رای نهایی به شورای عالی محیط زیست کشور ارجاع داده می شود.

,

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که اداره کل محیط زیست استان در همین راستا،  طی چند سال گذشته چندین منطقه از مناطق شکار ممنوع استان را برای تبدیل شدن به مناطق حفاظت شده در استان را به سازمان حفاظت محیط زیست کشور معرفی کرده، اعلام کرد: سرانجام در سازمان حفاظت محیط زیست کشور یکی از مناطق معرفی شده به مرحله تعیین تکلیف و ارجاع به شورای عالی محیط زیست کشور رسیده است.

,

لشکری افزود: این منطقه در ضلع شمال و غرب منطقه سالوک در شهرستان اسفراین قرار دارد که مساحت آن 15 هزار هکتار است.

,

وی گفت: درصورتیکه شورای عالی محیط زیست کشور به این منطقه رای مثبت دهد، سطح منطقه حفاظت شده در سالوک از 22 هزار و 331 هکتار به 35 هزار و 331 هکتار خواهد رسید.

,

وی با بیا اینکه در منطقه حفاظت شده سالوک گونه های جانوری از جمله انواع بازهای شکاری و عقاب طلایی، قوچ، میش، کل ، بز، گراز، گربه های وحشی، پالاس و جنگلی همچنین گیاهانی از جمله ارس، گون، کاکوتی، آویشن و چوبک زیست می کنند، عنوان کرد: با افزوده شدن 15 هزار هکتار به مساحت این منطقه، انجام گشت و نظارت در این منطقه با استخدام نیروهای محیط بانی جدید بیشتر خواهد شد.

,

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: مقابله با شکار و قاچاق حیات وحش در این منطقه بیشتر خواهد شد و ارتقای امنیت زیستی حیات وحش این منطقه بهتر می شود.

,

لشکری یادآور شد: مدیریت ورود و خروج دام به این منطقه بابت چرا نیز به اداره کل حفاظت محیط زیست استان واگذار خواهد شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه