اخبار داغ

یادداشت؛

پیامبران عصر مدرن

پیامبران عصر مدرن
باید توجه داشت در زمانه‌ای که عصر چیرگی انسان بر طبیعت نامیده می‌شود و جهان به دست معدودی از نخبگان اداره می‌شود، برای رهایی از تقدیر تحمیلی نابودی انسان، تجهیز شدن به تفکر نقاد، امری ضروری است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ یکی از اهداف مهم رسانه تأمین منافع اصحاب قدرت است، بنابراین تعجبی ندارد که در جهان امروز، سرمایه‌سالارها با استفاده از چهره‌های تلطیف‌شده و تحریف‌شدۀ رسانه‌ای و تکیه بر مفهوم استحاله‌یافتۀ «انسان خوشبخت و شادکام»، عموم را اقناع کنند که بهترین نظام و تنها راه‌حل برای ادارۀ جامعه سیاست‌های سرمایه‌سالارانه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

در واقع یکی از فریب‌های دنیای سرمایه‌داری ایجاد امیدهای واهی است: امید به ثروتمند شدن، امید به بهبودی، امید به رستگاری. «اپرا وینفری»، به‌عنوان ثروتمندترین زن افریقایی‌امریکایی‌تبار، یکی از چهره‌های سرشناس امریکایی است که به ابزاری برای تحقق این اهداف تبدیل شده است. 

,

از این رو جای تعجبی ندارد اگر در دوره‌های پیشین، ذهن بشر مدام در معرض دستوراتی مبتنی بر تجربۀ رنج و امساک و قناعت قرار می‌گرفت، امروز جای آن را وعدۀ رسیدن به کمال مطلوب و شادکامی گرفته باشد. 

,

دستوراتی که مرتباً از سوی سلبریتی‌های ساختۀ سیستم سرمایه‌سالار با تکیه بر فرهنگ روان‌شناسی مثبت‌گرا، و همچنین روان‌شناسی مبتنی بر معنویت‌های جعلی، قانون جذب و گفتمان‌های انگیزشی، افکارعمومی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.

,

بخش تأسف‌برانگیز ماجرا این است که این شیوۀ تبلیغات به‌قدری می‌تواند فریب‌دهنده و مسموم‌کننده باشد که در نهایت منجر به هم‌رنگی اجتماعی شود، به‌شکلی که اگر عده‌ای با این سیاست‌ها همگام نشوند، نابهنجار به نظر می‌رسند و ممکن است به حاشیه رانده شوند و حتی در ورطۀ افسردگی بیفتند.

,

 در ساحت «اپرائیسم»، چهره‌هایی اسطوره‌ای در رسانه ظاهر می‌شوند و مدام این پیام را به مردم می‌رسانند که از هیچ می‌توان به همه‌چیز رسید و رستگار شد؛ فقر می‌تواند خاکی حاصلخیز برای رشد استعدادها و پیمودن پله‌های ترقی باشد.

,

این چهره‌ها غالباً بدون اینکه به شکل آکادمیک و تخصصی تحصیل کرده باشند، در اکثر امور و حوزه‌ها صاحب‌نظرند و از خود چهره‌ای اندیشمند، نیکوکار و خیرخواه که در عین حال جذاب، فریبنده و حسرت‌برانگیز و مسحورکننده است می‌سازند.

,

کم نیستند افرادی که دچار خطای استدلالی و مغالطۀ توسل به سلبریتی‌ها شده‌اند و به سوی سراب سلامتی و نسخۀ واهی تناسب اندام وینفری می‌تازند. «جنیس پک»، استاد روزنامه‌نگاری و پژوهشگر مکتب «اپرائیسم»، معتقد است اپرا یک نفر نیست، اپرا نمادی از ایدئولوژی سرمایه‌سالارهای قرن بیست‌و‌یکم است، اپرائیسم زاییدۀ جهان سرمایه‌داری است برای اینکه زیر لوای این مذهب فریبنده، سیاست‌های تخریبگر نظام سرمایه پنهان بماند و هنجارمندانه به عموم تحمیل شود.

,

«نیکول اشاف» جامعه‌شناس نیز در کتاب «پیامبران جدید سرمایه»، به «اسطوره‌سازی‌های مدرن» می‌پردازد و می‌گوید: «خلق این اسطوره‌ها و قصه‌ها برای این است که شما باور کنید بالاخره می‌توانید رؤیاهای‌تان را که آن‌ها هم ساختۀ کارخانۀ نظام رؤیاسازی‌اند محقق کنید.»
 
باید توجه داشت در زمانه‌ای که عصر چیرگی انسان بر طبیعت نامیده می‌شود و جهان به دست معدودی از نخبگان اداره می‌شود، برای رهایی از تقدیر تحمیلی نابودی انسان، تجهیز شدن به تفکر نقاد، امری ضروری است.

,
,
,

مریم بهریان، کارشناس رسانه

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه