اخبار داغ

متخصص تغذیه در گفت‌و‌گو با دانا مطرح کرد؛

مصرف کدام مواد‌غذایی بدن را در برابر کرونا مقاوم می‌‌کند؟/ توصیه‌هایی برای تأمین مواد مغذی مناسب بدن

مصرف کدام مواد‌غذایی بدن را در برابر کرونا مقاوم می‌‌کند؟/ توصیه‌هایی برای تأمین مواد مغذی مناسب بدن
احمدرضا درستی مطلق گفت: توصیه می‌کنیم که در این شرایط بحرانی کرونا هموطنان با کمی پرس و جو، بهترین و مناسب‌ترین مواد غذایی را برای مصرف انتخاب کنند.
[

احمدرضا درستی مطلق، مدیر گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به لزوم توجه جدی به تغذیه در ایام شیوع بیماری کرونا، گفت: در علم تغذیه یک هرم غذایی پنج پله‌ای وجود دارد که یک فرد سالم برای ادامه حیات خود باید روزانه میزان مشخصی از هر کدام از گروه های غذایی را دریافت کند.

, احمدرضا درستی مطلق، مدیر گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی تهران, احمدرضا درستی مطلق, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: اگر بدن ما نتواند مقدار نیاز روزانه از مواد مغذی را دریافت کند، انواع سوء‌تغذیه در بدن ایجاد می‌شود که کمبود ویتامین‌ها، فیبر‌ها و مواد معدنی به بدن آسیب‌هایی وارد می‌کند که در ظاهر افراد مشخص نیست؛ اما می‌تواند لطمه‌های بسیاری را به سیستم ایمنی،اعصاب و... افراد وارد کند.

,

مدیر گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تغذیه مناسب در ایام شیوع بیماری هایی مانند کرونا و... اظهار کرد: ممکن است افراد به دلیل گرانی یا کمبود یک محصول و یک ماده غذایی قادر به تهیه آن نباشند و آن محصول برای سلامتی و پیشگیری  از بیماریهایی مانند کرونا ضروری باشد. لذا برای تغذیه مناسب می شود با استفاده از مواد غذایی که ارزان قیمتی که همان فواید و مواد موثر و مغذی را دارند، سبد تغذیه خود را تامین و سلامتی خود و خانواده خود را تضمین کنند؛ به طور مثال به جای مصرف گوشت قرمز گوسفند، می توان ماهی های پرورشی کوچک ارزان قیمت مانند کیلکا و یا ماهی آزاد بزرگ را مصرف کرد؛ یا افراد گیاهخوار و کسانی که علاقه به مصرف حبوبات دارند از حبوبات برای تامین پروتئین بهره بگیرند.

,

کدام میوه ها برای بدن ما مضر هستند؟!

, کدام میوه ها برای بدن ما مضر هستند؟!, کدام میوه ها برای بدن ما مضر هستند؟!,

وی افزود: برای خرید میوه سراغ میوه های درشت نروید، مردم نمی‌دانند که میوه‌های درشت و خوش‌رنگ‌و‌لعابی که طعم و بو ندارند و عموما وارداتی هستند، از طریق مواد شیمیایی پرورش یافته‌اند و باغبان تنها به وزن و ظاهر میوه توجه داشته است. جالب است بدانید که آن میوه ای که کرم و یا حشرات نتوانند در آن فعالیت کنند، برای بدن ما مضر هستند؛ چرا که محیط سمی آن میوه امکان حیات به حشرات و جانوارانی که در اکوسیستم و چرخه طبیعی محیطی که درخت یا بوته آن میوه در آنجا وجود دارد، را نمی دهد! گاهی هم با اشعه، زمان و ماندگاری میوه را افزایش می دهند. احتمال ضایع شدن و گندیدگی میوه را به حداقل می رسانند.

,

اما همان میوه های ریز و کوچکی که قیمتی ارزان دارند برای بدن مفید هستند چون دست کم این اطمینان را به آدم می دهد که در تولید آن هیچ کود و سمی بکار نرفته و میوه با شرایط طبیعی رشد کرده است. شما اگر سیب ریز  و کوچکی را گرفتید می‌توانید از آن سیب بزرگ و خوش رنگ و لعاب، بیشتر مورد استفاده قرار دهید‌؛ چون دارای ویتامین‌های طبیعی بیشتری است.

,

نباید مصرف سبزیجات را به بهانه آلودگی ایام کرونا ترک کنیم

, نباید مصرف سبزیجات را به بهانه آلودگی ایام کرونا ترک کنیم, نباید مصرف سبزیجات را به بهانه آلودگی ایام کرونا ترک کنیم,

مدیر گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی تهران با مهم دانستن نقش سبزیجات در سبد غذایی خانواده‌ها، ابراز کرد: سبزیجات دارای اهمیت بسیاری هستند و مصرف آن‌ها ضروری است، نباید مصرف سبزی را به خاطر اینکه در ایام کرونا دارای آلودگی است ترک کنیم، سبزی ها یکی از فاکتورهای مهم برای سلامتی بدن بوده و دارای انواع ویتامین ها مانند ویتامین ث و ویتامین آ، فیبرها و اسید فولیک هستند، مثلا اگر به بچه ای پلو مرغ یا چلو گوشت و غذاهای مغذی بدهیم اما سبزی جایی در سبد غذایی او نداشته باشد، آن بچه رشد کافی نخواهد داشت.همچنین سبزی برای بزرگسالان و سایر رده های سنی بسیار مفدی است و جایگزین بسیار مناسبی برای میوه محسوب می شود. با این مزیت که در پرورش سبزی مصرف کود جایگاهی ندارد و نسبت به میوه سالمتر است.

,

سبزیجاتی که بدن را در برابر کرونا مقاوم می کنند

, سبزیجاتی که بدن را در برابر کرونا مقاوم می کنند, سبزیجاتی که بدن را در برابر کرونا مقاوم می کنند,

وی با اشاره به نقش نان سبوس‌دار در سبد غذایی مردم عنوان کرد: تمامی افراد سالم و حتی افراد دارای بیماری دیابت و اضافه وزن در روز باید  6 واحد، یعنی 180 گرم نان، ماکارونی، برنج و ... را مصرف کنند و افرادی که دارای اضافه وزن نیستند، می توانند تا 11 واحد از مواد فوق مصرف کنند. توصیه می کنیم نان سبوس دار از برنج بهتر است و اگر هم تمایل به مصرف برنج دارید؛، بهتر است برنج قهوه ای مصرف کنید.

,

دکتر درستی گفت: بدن ما در روز نیازمند 2 واحد سبزیجات است، این دو واحد به اندازه یک فنجان است و در این سایز می تواند یک سیب متوسط و یا هلوی درشت باشد. ما در روز باید حداقل دو واحد میوه را مصرف کنیم. هر واحد میوه به اندازه یک فنجان پر میوه مانند انگور است.ما باید روزانه سه واحد  سبزیجاتباید مصرف کنیم که هر واحد آن به اندازه یک یک لیوان سبزیجات خام برگی یا نصف لیوان سبزیجات خرد شده و یا آب سبزیجات و یا پخته است و منظور کرفس، کاهو، بروکلی، هویج و ... است که در کل تمام خانواده سبزیجات را شامل می شود و این به ایمنی بدن کمک کرده و در برابر آنفلوآنزا و کرونا بدن را مقاوم می‌کند.

,

این متخصص تغذیه درباره مصرف میو‌ه‌ها این گونه گفت:  اگر میخواهید انگور مصرف کنید حدود 17 حبه انگور یک واحد می شود، هندوانه نیز در سایز یک لیوان می تواند مصرف کرد که یک واحد را شکل می دهد، به طور کلی باید روزانه ما دو واحد میوه ارزان قیمت مصرف کنیم.

,

وی یادآور شد: من هرگز به سمت میوه های گران قیمت و پفکی نمی‌روم و میوه های ارزان قیمت را خریداری می‌کنم.میوه های پفکی همان میوه هایی هستند که حجم بزرگی دارند و لیکن آبدار نیستند و برای سلامتی مفید نیستند.

,

وی در مورد مصرف گوشت گفت:  کافی است در روز دو یا سه واحد گوشت مصرف کنیم، این می تواند یک تکه 30 گرمی گوشت هایی مانند قرمز، ماهی و یا مرغ بدون چربی و استخوان باشد، لذا اگر یک ران مرغ مصرف می کنیم و دارای استخوان است هر 50 گرم پخته آن می تواند واحدهای غذایی بدن را تشکیل بدهد.

,

یک لیوان خوراک لوبیا هم می‌تواند جایگزین گوشت باشد

, یک لیوان خوراک لوبیا هم می‌تواند جایگزین گوشت باشد, یک لیوان خوراک لوبیا هم می‌تواند جایگزین گوشت باشد,

مدیر گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی تهران به جایگزین‌های گوشت اشاره و بیان کرد: اگر به جای گوشت، یک لیوان خوراک لوبیا را مصرف کنیم باز هم به تمام نیاز خود دست پیدا کرده ایم،اگر به جای لوبیا و گوشت قرمز هم دو عدد تخم مرغ مصرف کرد، برای نیاز بدن کافی است، پس این نگرانی باید در میان مردم باشد که در هر وعده باید گوشت را در سبد غذایی خود قرار دهند؛ بلکه در تمام روز حتی اگر یک عدد تخم مرغ و نصف لیوان لوبیا پخته و یا عدسی مصرف کنیم، تمام نیاز آن روز به گوشت را برطرف کرده ایم.

,

وی  لبنیات را یکی از گزینه های مهم سبدهای غذایی خانواده‌ها دانست و تاکید کرد: نیاز مصرفی لبنیات، حداقل دو واحد در روز است که هر واحد آن یک لیوان شیر یا ماست است، کسانی که بتوانند شیر مصرف کنند، بسیار مطلوب است و اگر افرادی هم پس از مصرف شیر دچار اختلالات گوارشی و ...‌شوند، می‌توانند ماست و دوغ مصرف کنند، به این صورت که یک لیوان ماست برابر با یک لیوان شیر است و دو لیوان دوغ با یک لیوان شیر برابری می‌کند.

,

درستی ادامه داد: پنیر، شاید جز لبنیات است اما به اندازه شیر و ماست خاصیت ندارد، آب پنیر که جدا شده از آن است تمام خاصیت پنیر رادارد، از جمله ویتامین ب2 و پروتئین که از پنیر جدا شده است.

,

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: گروه غذایی دیگر شیرینی ها، شربت‌ها و ... مواد غذایی متفرقه هستند، توصیه می شود که از این مواد کمتر استفاده و یا حتی دیرتر مصرف شود. کسانی که نوشابه را ذاتا دوست دارند و دارای بیماری زمینه ای  هستند، سعی کنند 10 روز یکبار یک فنجان نوشابه مصرف کنند؛ با این وجود توصیه میکنیم که در این شرایط بحرانی کرونا هموطنان با کمی پرس و جو بهترین و مناسب ترین مواد غذایی را برای مصرف انتخاب کنند که با افزایش ایمنی بدن هم سلامتی آنان تضمین شود و هم با قیمت مناسبی موفق به تهیه و تامین  مواد غذایی خانواده خود شوند. 

انتهای پیام / 

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه