شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: اجتماعی
ساعت: 08:50 منتشر شده در مورخ: 1399/07/09 شناسه خبر: 1652493
رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام:

بهره مندی از توان داخلی برای مقابله با کرونا

بهره مندی از توان داخلی برای مقابله با کرونا
رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام گفت: در شهرک شمس آباد کلینیک صنعت افتتاح شد و اساتید و دانشجویان به صورت مکرر به آنجا می‌روند و بازدید از صنایع مختلف انجام می پذیرد. این صنایع مختلف ارتباط بین صنعت و استاد و دانشجو را فراهم می کند و همچنین مایع ضدعفونی با پایه الکل اتانول ۷۰ درصد در دانشگاه تولید نیمه صنعتی را شروع کرده ایم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سعید قاضی مغربی دکترای مهندسی مخابرات گرایش سیستم های مخابراتی از سال ۶۸ عضو هیئت علمی دانشگاه شهر ری هستند. او از ابتدا در همین دانشگاه بودند. در سمت‌های مختلفی مشغول به کار بودند. غیر از این که تدریس داشته اند پروژه های مختلفی را توانسته اند انجام بدهند از جمله معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی را به عهده داشتند. معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر بودند و همچنین توانسته اند از ریاست جمهوری لوح رتبه سوم پژوهش‌های کاربردی جشنواره خوارزمی را کسب کرده در واقع در تمام مدت تدریس در دانشگاه درگیر پروژه های عملی بوده‌اند و ارتباطات خوبی با صنایع مختلف کشور را دارند به واسطه مسئولیت در جهاد دانشگاهی صنایع مختلف در حوزه های مختلف آشنایی دارندو از مزایا و معایب صنایع هم‌چنین نیاز  به صنایع و آینده صنایع آشنایی کامل دارند.

  نوع نگرش و معیارهای شما در انتخاب مدیران دانشگاه در سطوح مختلف چه بوده است و چه اندازه از مدیران با سابقه دانشگاه و مشورت های آنها در مدیریت دانشگاه استفاده کرده اید؟


 یک مدیر عملیاتی هستم بعضی اوقات در مسئولیت ها در مبانی نظری و تئوری آن باید توقف و تفکر نماییم. ذاتا مدیر عملیاتی هستم بعد از اینکه مبانی نظری و مبانی تئوری یک موضوع را پی بردم و بررسی کردم سریع وارد عمل می‌شوم و به دنبال بهره‌برداری از آن هستم به دلیل ذات مهندسی می باشد عمدتاً  مهندسین کسانی هستند که خروجی محور هستند در حوزه های نظری توقف زیاد ندارند .همین انگیزه شده است برای انتخاب مدیرانم سعی نموده‌ام معاونین و مدیران دانشگاه اولاً از خود دانشگاه و همین واحد باشند و سعی کردم کسانی انتخاب شوند که بتوانند اول پاسخگو باشند دوم مسئولیت‌پذیر باشند سوم زمان را درک نمایند و هر کاری را در زمان خودش انجام دهند چهارم قائل به حصول نتیجه باشند کاری که شروع می‌کنند تا انتها به نتیجه برسانند کار ادامه دار باشد و به دنبال انتخاب و نتیجه آن باشند بعضی اوقات کاری شروع می شود و خوب شروع می شود ولی کار تمام نمی شود اینها جاهایی است که کشور ضرر می کند موقعی که کاری را بررسی نموده ایم و دیدیم خوب است مبانی نظری قابل قبول داشت زمان شروع رسیده باید هزینه نماییم و وقت بگذاریم و کار را به اتمام در زمان خودش برسانیم اینها شاخص های انتخاب معاونین و مدیران هستند و فکر می کنم نزدیک سه سالی که در این واحد مسئولیت قبول نموده‌ام برآیند انتخاب من از شاخص های خوب مدیریتی برای انتخاب افراد بوده است.


   روند جذب هیات علمی، رویکرد هیات اجرائی جذب در گزینش، جذب و تبدیل وضعیت اساتید در طول مدت مدیریت شما چگونه بوده است؟


 دانشگاه آزاد واحد یادگار امام جز واحد هایی هست که نسبت استاد به دانشجو از شاخص های مرسوم فعلی در بسیاری از دانشگاه‌های آزاد دیگر در مجموع بالاتر هست . حالا بعضی از رشته ها ممکن هست این شاخص کم باشد ولی این معیار و ضرایب هست که قائل می‌شوند. از این بابت با توجه به کاهش دانشجویی که داشتیم و نسبت دانشجو به استاد بالایی که داریم در مجموع جذب جدی نداشتیم. تعداد نفراتی که جذب شده اند کمتر از ۱۰ نفر هستند. به علت اینکه به اندازه کافی هیئت علمی داریم و از اساتید مدعو هم کم کردیم و بار اصلی روی هیئت علمی می‌باشد. جذبی نداشته‌ایم چرا که شاخص‌ها برای جذب : مرتبه علمی استاد و توانایی پژوهشی استاد می باشد و سابقه تدریس و نیاز  واحد دانشگاهی ما هست اگر در یک رشته جذب نداشته‌ایم به اندازه کافی هیات علمی داریم و دانشجو هم کم هست بنابراین نیاز به جذب هیات علمی نداریم.


درباره تاسیس و راه اندازی رشته های جدید چه کارهایی صورت گرفته یا انجام خواهد شد؟


دو سال پیش حدود ۵۴ رشته جدید در استان تهران مصوبه گرفته‌ایم. شورای گسترش دانشگاه آزاد استان تهران در چندین جلسه در مجموع ۵۴ رشته جدید را تصویب کرد و در سازمان تصویب گردید. ولی وزارت علوم هنوز به ما جوابی نداده است. رشته‌هایی که جدید باشد و با توجه به اینکه واحد یادگار امام ره به قطب حمل و نقل و شبکه‌های حمل و نقل می باشد و سعی کردیم تعدادی از رشته ها در حوزه حمل و نقل باشد و رشته ها را کاربردی تر دیده ایم مثلاً رشته تعمیر و نگهداری آسانسور شاید ۲۰ سال پیش آسانسور حیاتی در کشور نبوده ولی با توجه به اینکه مصوبه شهرداری، ساختمان‌های چهارطبقه الزاماً باید آسانسور داشته باشند و آسانسور در یک ساختمان مستلزم مراقبت های مداوم هست یک حرفه جدید و مورد نیاز هست. رشته را درخواست داده ایم. همچنین راهبری قطار، تعمیرات قطار، تعمیرات برقی قطار، مترو و برق مترو می باشد. شاید ۱۵ سال پیش مترو یک وسیله ای لوکس بوده است اما در خیلی از شهرهای کشور جزء ضروریات است و مصوبات شورای شهر داریم و اکثر شهرها باید مترو داشته باشند. طبیعتا این نیاز به متخصصین زبده ایرانی دارد که بتوانند این کارها را انجام دهد. رشته های جدیدی را درخواست داده ایم اما رشته های جدیدی که با به ما مجوز دادند از بین آن رشته ها مهندسی صنایع، مهندسی صنایع غذایی ،علوم ورزشی و حقوق است که قرار است در دفترچه امسال بیاید ولی به همین رشته ها ختم نمی شود و تعداد رشته دیگری هم هست که قول داده شده در مهر ماه شروع گردد.


چه برنامه ای درخصوص ایجاد قطب های علمی در دانشگاه دارید؟ آیا اقدام خاصی در این باره صورت گرفته است؟


از لحاظ برنامه علمی دانشگاه قطب شبکه های ارتباطی و حمل و نقل هستیم. این موضوع مبتلا به همه افراد هست یک نفر روستایی هم هر روز درگیر حمل و نقل هست یک نفر در شهر بزرگ یا کوچک و یا پایتخت هم درگیر حمل و نقل هست. حمل و نقل چه زمینی، چه شهری، بین شهری، دریایی، هوایی و یا ریلی باشد همگی روزانه با حمل و نقل درگیر هستند. اسنپ و تپسی هم یک وسیله حمل و نقل است. اگر وسیع‌تر نگاه کنیم اینترنت هم وسیله حمل و نقل است. اینترنت بستری برای انتقال دیتا می باشد. شبکه‌های ارتباطی، ارتباطات متنوعی را در بر می گیرد از انتقال داده تا انتقال محتویات ارزشمند، تمام فعالیت هایی که در این مدت سه سال انجام شده است در جهت قطب حمل و نقل انجام شده است. برنامه علمی حمل و نقل نوشته شده است بیش از 6۰۰ چالش در حوزه حمل و نقل شناسایی شده است. برای هر یک از این چالش ها اهداف کلان تهیه شده است. برای هر هدف کلان چند هدف کوچک تهیه شده است. برای هر هدف چند پروژه تعریف شده است بنابراین چندین هزار عنوان پروژه در برنامه علمی حمل و نقل این واحد تدوین شده است و این برنامه علمی در اختیار همگان می باشد. کسانی که می خواهند در مقاطع ارشد و دکترا تحصیل کنند وقتی که مراجعه می کنند به سیستم پایش دانشگاه آزاد می‌توانند در آن سیستم ببینند در هر واحد دانشگاهی با توجه به تمایلی که دارند با استاد راهنمای خودشان در دانشگاه خودشان این موضوع را انتخاب نمایند. سیستم دانشگاه آزاد به این صورت است که وقتی حمل و نقل به منزله این نیست که همه پروژه ها در زمینه حمل و نقل باشد، بخش عمده‌ای در جهت حمل و نقل است اما این آزادی را استاد و دانشجو دارند که می‌توانند پروژه را در زمینه دیگری بگیرند. مثل زمینه انرژی که قطب انرژی در واحد دانشگاه آزاد تهران جنوب است. اگر مسائل اجتماعی باشد مانند زلزله، سیل و تبعاتی که مسائل انسانی را در بر می‌گیرد در واحد دانشگاه آزاد تهران شرق می باشد یا قطب پدافندغیرعامل باشد که واحد تهران شمال هست. در مجموع در این جهت هم پروژه های دانشجویی را سعی کرده ایم به این سمت سوق بدهیم. هم از کسانی که در این زمینه توانمند بوده اند دعوت نموده ایم و هم چنین سخنرانی داشته ایم. و ارتباط را برقرار کرده‌ایم و صنایع مرتبط با حمل و نقل، ارتباط با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران داریم. ارتباط خوبی با وزارت راه داریم. در اکثر نمایشگاه و همایش های حمل و نقل حضور داشتیم. البته چند ماهی است که به واسطه بیماری کرونا نمایشگاه برگزار نشده است ولی پای ثابت نمایشگاه‌ها واحد یادگار امام بوده است . اینکه جامعه علمی دانشگاه را بتوانیم به جامعه صنعتی بشناسانیم هدف اولیه هست. به همین علت سعی کردیم در این رابطه ارتباطاتی داشته باشیم. اساتیدی هستند در گروه شیمی که محلول های خود تمیز شونده با پایه نانو تولید نموده اند. این مواد نانویی را برای واگن و لکوموتیو ارائه دادیم و در آنجا استفاده می‌کنیم و با پاشش روی قطعات و لوازم واگن یک کوتینگ انجام می‌شود که این باعث می شود که گرد و خاک روی قطعات واگنی ننشیند. یعنی مواردی که تولید می‌شود را سعی می‌کنیم به سمت موضوعات حمل و نقل سوق دهیم.


 در مورد آزمایشگاه مرکزی و تجهیز آزمایشگاه های آموزشی و تحقیقاتی نیز توضیحاتی بفرمایید. آیا تجهیزات جدیدی در این مدت به این آزمایشگاه ها اضافه شده است؟


آزمایشگاه ها از قدیم به نحوی تجهیز شده است که تمام آزمایشات مصوب سرفصل را دارد. بیش از ۸۴ آزمایشگاه و کارگاه داریم که عدد خوبی است. این آزمایشگاه ها از سال ۶۴ تاسیس شده است جز آزمایشگاه های قدیمی هست و از جمله سه تا چهار تا دانشگاه اول مجهز به آزمایشگاه است که در مدت ۳۵ سال این دانشگاه‌ها تجهیز شده استو وقتی مثلاً فرض کنیم که آزمایشگاه شیمی 1 نگاه می کنیم می بینیم آن چیزی که در سرفصل گفته شده در اینجا هست .آزمایشگاه مکانیک سیالات آن چیزی که در سرفصل گفته شده است وجود دارد اما یک سری تجهیزات دیگری هم داریم که جزء سرفصل درسی نیست. اگر در این واحد دانشگاهی اسپکترو منولایزر، نتورک آنالایزر، جی سی مکس داریم یا تجهیزات دیگری داریم که بعضی از این‌ها جز سرفصل آزمایشگاه نمی باشد. در سنوات گذشته مدیران گروه، مسئولین دانشگاه برای ارتقاء سطح کیفی آموزشی تلاش کردند که یکسری تجهیزات را خریداری کنند. این ها خریداری شده است و الان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد تا جایی که اطلاع دارم لنگ قطعه برای دستگاه نشده‌ایم یا این دستگاه ها خوب مراقبت می شوند یا خوب استفاده می شود یا زیاد استفاده نمی شود یا کیفیت دستگاه خوب بوده که دستگاه به این نقطه نرسیده است. بنابراین اگر بخواهیم بگویم که قبلاً یک دستگاهی را در این مدت داشته ایم که به واسطه کمبود خراب شده و نتوانستیم تعمیر نمایم یا قطعه اش پیدا نشده است ،اینطور نبوده و کلیه تجهیزات مربوطه را تعمیر کرده‌ایم و مورد بهره برداری قرار داده‌ایم. الان آزمایشگاه استاندارد نساجی داریم . به عنوان آزمایشگاه همکار استاندارد، موسسه استاندارد آزمایشگاه نساجی را بازدید نموده و تست کردند و یک گواهینامه داده اند. اگر یک کارخانه‌ای بخواهد نخی وارد کند و نیاز به  تاییدیه ای داشته باشد آنجایی که بتواند تاییدیه صادر کند آزمایشگاه نساجی واحد یادگار امام هست. چند آزمایشگاه دیگر را هم در حال رفتن به سوی آزمایشگاه استاندارد شدن داریم. آزمایشگاه استاندارد یعنی تجهیزاتی که از تجهیزات آزمایشگاهی معمولی بالاتر باشد و جنبه علمی دقیقی را دارد. وقتی که مثلاً عددی را اعلام می نماید یعنی گواهی نامه ای را صادر می کند و می توان با اطمینان خاطر به آن عدد اعلام شده استناد نمود. یک آزمایشگاه استاندارد که در آن آزمایش خون دهیم به راحتی می‌توان روی پارامتر آن استناد نمود این هم به این شکل است این واحد دانشگاهی همچنین امکاناتی داراست و به این جهت حرکت می‌کنیم. نکته دیگر تجهیزات نسبتاً خوب در3 مرکز تجهیزات تخصصی داریم. دو تا دیگر در استان مصوب شده است تا سازمان مرکزی مجوز آن را بدهند. مرکز خدمات تخصصی کوفیزیولوژی- مرکز خدمات تخصصی نساجی مرکز خدمات تخصصی آماری آمایش سرزمین- مرکز خدمات تخصصی فناوری های نوین در شیمی -مرکز تخصصی نیرو و انرژی .این نشان می‌دهد در این واحد دانشگاهی امکانات آزمایشگاهی وجود دارد که تعدادی از این تجهیزات مازاد بر آزمایشگاه‌ها هست. می‌توانیم در یک مرکز تحقیقات قرار بدهیم و استفاده نماییم. مضاف بر اینکه در حوزه شیمی 3 تاآزمایشگاه تحقیقاتی خوب داریم که نه تنها دانشجویان تحصیلات تکمیلی واحد یادگار امام از آن استفاده می کنند، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه های دیگر مثل علوم تحقیقات در مقاطع دکترا و ارشد از این امکانات آزمایشگاهی استفاده می نمایند این یعنی یک نوع رضایتمندی از دید دانشجویان در کلان حاصل شده است. البته این به منزله این نیست که هیچ اشکالی نیست ولی در مجموع این امکانات در آزمایشگاه وجود دارد.



با توجه به مشکلات مالی و اقتصادی فراگیر کشور این واحد دانشگاهی چه خدماتی به دانشجویان جهت تسهیلات انجام داده است؟ آیا شهریه پرداخت شده توسط دانشجویان در ترم جاری منصفانه بوده است؟


هزینه عمده تحصیل هزینه استاد هست. هزینه پرسنلی که خدمات عمومی را به دانشجو می‌دهند، همچنین هزینه پرسنل مالی، پرسنل اداری، آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و فرهنگی را داریم. حق التدریس استاد را داده‌ایم و استاد کلاس را برگزار کرده است است. هزینه استاد هم پرداخت شده است. یک تعدادی کلاس باقی می ماند که هزینه آب و برق و گاز است. ساختمان فنی مهندسی برای سرمایش روشن می شود این امکان وجود ندارد که یک کلاس سرمایش آن خاموش شود و اتاق همکاران را روشن نمایم. پس هزینه سرمایش و گرمایش وجود دارد. برق می ماند که معمولاً برق های آموزشی از سوبسیدهای دولتی برخوردار می‌شود. هزینه گاز و آب هست که اگر سه مولفه انرژی را در نظر بگیریم این ها کمتر از یک درصد بودجه دانشگاه را شامل می‌شود. تقریباً همه هزینه ها انجام شده است. مضاف بر اینکه در این نوع هزینه ها افزایش حقوق سالانه پرسنل، افزایش مواد و تجهیزات و خدمات را داریم. اگر یک شرکتی برنده مزایده برای تاسیسات فنی این واحد دانشگاهی بشود هزینه ها در سال گذشته و امسال یکسان نخواهد بود و یک افزایش قابلی را خواهد داشت و اگر کاغذی را تهیه می‌کنیم و یا پهنای باند اینترنت را به واسطه آموزش های مجازی استفاده می نماییم این ها همه افزایش جدی را دارند. مواد اولیه، آزمایشگاه افزایش جدی را داشته است و بعضاً چندین برابر افزایش یافته است. طبیعتاً تجهیزات و امکانات استفاده می شود. استهلاک و تعمیر و نگهداری افزایش قیمت را بالا می‌برد. مبلغ شهریه اخذ شده نه تنها منصفانه بوده است بلکه کمی نیز کم بوده است. شهریه ترم گذشته از اسفند تا تیرماه همان شهریه اسفند ماه تصویب شده را دریافت نموده ایم در صورتی که در همه موارد با افزایش قیمت‌ها مواجه بوده‌ایم. شهریه دانشگاه مانند یارانه ثابت مانده است. انصافاً دانشگاه آزاد به عنوان یک دانشگاه خصوصی که بودجه دولتی ندارد خدمت بزرگی به کشور را ارائه می دهد که علیرغم افزایش چند برابری سعی نموده است خدمات را در نیمسال با کیفیت خوب ارائه نماید. برای آموزش مجازی نیاز به یکسری زیرساخت های جدید وجود دارد پهنای باند باید افزایش یابد و دوربین، میکروفن، هدست و تجهیزات دیگری نیاز است. اتاق هایی تجهیز شده است برای اساتیدی که امکاناتی ندارند در منزل تدریس نمایند و باید در دانشگاه تدریس نکنند. استاد باید یک وقت مازاد نیاز دارد که پاورپوینت آماده کند. بعضی از اساتید به سبک قدیم جزوه دارند. بعضی از اساتید وقت بیشتری گذاشتند. بعضی از اساتید به سبک قدیم جزوه دارند برخی از اساتید وقت بیشتری گذاشته اند .در بررسی و ارائه فیلم های آموزشی و ارائه بهتر درس ها و پس از این مرحله اطلاعات در سامانه دانشگاه ثبت گردد و سپس ردیابی شود و پس از آن امتحانات گرفته شود و پس از آن ثبت نمرات انجام شود. ثبت باید به صورت دستی انجام پذیرد. در فارغ التحصیلان باید ثبت شود و ارزیابی گردد مدرک چاپ می‌شود و امضا انجام می‌شود و تمامی فرایندها انجام می گیرد. همه این ها با هزینه های چند برابری نسبت به سال گذشته انجام می پذیرد. دانشجویان فرهیخته دانشگاه آزاد این را می بینند و متوجه تغییر نکردن افزایش شهریه می شوند این یعنی دانشجو شرایط را درک می‌کند. بنابراین خدمت بزرگی دانشگاه آزاد دارد در بستر الکترونیکی انجام می دهد و ده‌ها هزار کلاس در آن واحد بخواهد برگزار شود تا در بستر اینترنت کشور میسر شود و تا به نحوی محتوای فشرده شود که افراد با یک اینترنت معمولی در خانه ها بتوانند استفاده کنند. هزینه های زیادی هست که دانشگاه آزاد پرداخت می کند دانشگاهی که آمادگی سیستم مجازی نداشته است. باید سرور بگیرد، سوئیچ و روتر های مناسب تهیه نماید، افزایش پهنای باند داشته باشد تا بستر فراهم شود. اینها همگی مستلزم هزینه های قابل توجهی بوده است.


 تسهیلات در سال گذشته با توجه به توافقی که با استان تهران داشتیم قراردادی را با بانک قرض الحسنه مهر ایران بستیم و توانستیم به دانشجویان تا سقف ۲۰ میلیون تومان وام سه درصد بدهیم و جمع کثیری از دانشجویان این وام ها را دریافت  کردند. البته وام به منزله پولی در دست دانشجویان قرار دادن نبود. وام صرفا برای پرداخت شهریه بود. عمدتاً سعی کردیم برای کسانی که مشکلات مالی دارند در تخصیص و تعویق شهریه کمک نماییم. از دانشجویان دکترا جهت تدریس دعوت به عمل آوردیم و از اساتید مدعو کم کردیم. برای دانشجویان دکترا این موضوع کسب تجربه‌ای بود و کسب درآمد جزئی بود. که نصیبش می شد. سعی کردیم خدمات مناسب تر را به دانشجویان بدهیم. همچنین پارکینگ دانشجویی ارائه دادیم و بابت پارکینگ از دانشجویان وجهی نگرفته‌ایم. از لحاظ انتشارات، بوفه و تعاونی خدمات خوبی به دانشجویان می‌دهیم.


مشکلات مربوط به صنایع چگونه می تواند به کمک دانشگاه حل شود؟ بسیاری از صنایع واحد تحقیق و توسعه ندارد و اساساً نیازی هم ندارند، دانشگاه چگونه می تواند در این زمینه به صنایع کمک نمایند؟


ادعایی درحل مشکلات صنایع نداریم اما با توجه به بضاعت و تجربیات و اینکه چقدر صنعت مارا قبول کند باید برای حل مشکلات صنعتی برویم اما دانشگاه آزاد واحد یادگار امام در این سه سال باتوجه به دیدگاه دکتر طهرانچی سعی نموده ایم دانشگاه حل مسئله شود. اولین قدم پروژه های دانشجویان هست که این پروژه ها به حل مسئله نزدیک بشوند. جلساتی را با مدیران ستادی در شهرری، اداره آموزش و پرورش و اداره صنعت معدن تجارت داشته‌ایم. این ادارات دغدغه ها و موضوعات کاریشان را معرفی نمودند. این موضوعات را به دانشکده های مرتبط داده‌ایم که دانشجو و استاد اگر تمایل دارند این موضوعات را انتخاب نمایند. چند موضوع هست که باید انجام شود تا دغدغه صنعت برطرف شود. ابتدا باید بدانیم صنعت چه مشکلاتی دارد. پس ابتدا باید یک فیدبکی از صنعت داشته باشیم که مشکلات چیست. دو باید به اطلاع استاد و دانشجو برسانیم. سه دانشجو تمایل به کار کردن در این باره را داشته باشد. مثلاً فرض نمایید اداره ارشاد شهرری اعلام می کند درباره وضعیت فرهنگی سینما های شهرری یا وضعیت فرهنگی اماکن ورزشی، اعتیاد، مسائل فرهنگی در فضای مجازی پیش می آید. اولین موضوع تمایل دانشجویان در این حوزه می باشد. بهرجهت نمی‌توان درباره پروژه های دانشجویی اجبار کرد. مسئله بعدی پس از انتخاب پروژه توسط دانشجو، حضور استاد در این زمینه است که می‌تواند راهنمایی نماید و تمایل به این کار داشته باشد. متاسفانه در این دو موضوع در سنوات گذشته فرهنگ‌سازی نشده است و زیرساخت هم فراهم نشده است.  موضوع مهمی است که آقای دکتر طهرانچی سه سالی است که شروع کرده‌اند ما باید فرهنگ سازی کنیم. نهایتا دانشجو بفهمد اگر یک پروژه ای را انجام دهد که گره‌ای از اجتماع حل شود حداقل خود دانشجو و بستگان در آن مشکل گیر نخواهند افتاد و انتزاعی نخواهد بود. خروجی یک تحقیق به نظرمن کمترین آن به صورت مقاله است . ما اشتباه کردیم اگر خروجی تحقیق مقاله دربیاید برایمان خیلی با ارزش است. البته مقاله خیلی خوب است. اگر پروژه ای انجام شود که باعث تولید مقاله آی اس آی گردد بهتر است یا احتمال یک دهم درصد تعداد معتادین کم بشود بهتر است؟ چون ممکن است همان یک دهم درصد کمتر شدن نصیب بستگان خود دانشجو گردد که با تحقیق و اجرای پروژه مشکل تا حدودی حل شده است. اگر به سیستم به این نقطه برسد یعنی صنعت و ادارات و مراکزی که نیازمند هستند و همچنین دانشجو و استاد به این نقطه برسد که می توان کارهای بزرگی انجام داد. این دیواره عدم اعتماد بین صنعت و دانشگاه سالیان سال ساخته شده است. برای ریختن دیوار عدم اعتماد یک عزم عمومی نیاز است. البته این موضوع نشدنی نیست. مهم این است که باور ایجاد شود که موضوعات قابل رفع شدن می باشد. صبر و حوصله و روش و نقطه درست شروع می خواهد. در ارتباط با صنعت سال ۹۷ یک دستگاه واگن از شرکت راه آهن گرفتیم با ۵۰ سال قدمت، واگن و بازسازی کامل نمودیم. سال گذشته سال ۹۸ درپی موفقیت آن دستگاه واگن، ۱۰ دستگاه باواگن دیگر گرفتیم. این واگن هایی که گرفتیم هزینه‌ای حدود ۱۳ درصد شهریه می باشد. از لحاظ درآمدی برای دانشگاه آزاد عدد قابلی هست .


در شهرک شمس آباد کلینیک صنعت افتتاح شد و اساتید و دانشجویان به صورت مکرر به آنجا می‌روند و بازدید از صنایع مختلف انجام می پذیرد. این صنایع مختلف ارتباط بین صنعت و استاد و دانشجو را فراهم می کند. همچنین مایع ضدعفونی با پایه الکل اتانول ۷۰ درصد در دانشگاه تولید نیمه صنعتی را شروع نموده ایم. (هم به صورت ژل هم به صورت مایع)ماسکی که همکاران در دانشگاه استفاده می کنند در خود دانشگاه تولید آن شروع شده است .


سعی کرده ایم ارتباط بین صنعت و دانشگاه را فراهم نماییم ولی سرعت این کار کند است. برای اینکه بتوانیم سرعت را قوام دهیم نیاز به فرهنگ سازی با سه جنبه گفته شده را دارد وارتباط را شروع کرده ایم.


 چه برنامه ای برای برندینگ یک مسابقه یا همایش همانند مسابقات رباتیک در دانشگاه آزاد واحد قزوین دارید؟


برنامه برند ACM مسابقات برنامه نویسی دانشجویی دانشگاه را داریم. الان تقریباً دو سال هست که فقط این مسابقات در دانشگاه آزاد واحد یادگار امام برگزار می گردد. امسال ، سال سوم این مسابقات است و هیچ دانشگاهی مسابقات ACM را برگزار نمی کند. ‏ ACM مسابقه کامپیوتری هست با سبک و سیاق خاص خودش برگزار می گردد و در این مسابقه صاحب برند هستیم.


 مهمترین فعالیت‌های شما در حوزه معاونت پژوهش چیست ؟


در حوزه پژوهش ابتدا ارتباط با صنعت را قوی نمودیم مطابق مثال هایی که از پروژه‌ها زدم. دوم اینکه حضور دانشجو را در پروژه های صنعتی سعی کردیم پررنگ نماییم و سوم برگزاری نمایشگاه ها و همایش های تخصصی مرتبط نه فقط در سطح دانشگاه برخی در سطح ملی برگزار شد. مثل همایش خوردگی که از صنایع مختلف آمدند و کار بزرگی بود که در کشور انجام شد. کار بعدی که توسط حوزه پژوهش انجام شد، ارزیابی مقالات دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی ارائه می دهند سعی کردیم به نحوی عمل کنیم که دانشجویان به سمت تولید مقاله توسط افراد دیگر نروند. در این زمینه معاونت پژوهشی موفق بوده است.


 چه روابط بین المللی خارج از این حوزه دانشگاهی دارید؟  آیا تبادل دانشجو با سایردانشگاه ها دارید؟


سال گذشته پس از گذشت ۲ سال پس از اخذ تفاهم نامه با دانشگاه کلن آلمان قراردادی با دانشگاه کلن منعقد شد که دانشجویان را در یک سری از رشته ها را جذب نماییم تا داخل کشور تحصیل نمایند. یک طرف در آلمان کار کند و یک مدرک ایرانی و یک مدرک آلمانی بگیرند .یک مرکز آموزش زبان آلمانی در ایران تاسیس نماییم، زیر نظر دانشگاه کلن که بزرگترین دانشگاه صنعتی آلمان است مثل دانشگاه صنعتی شریف می ماند. بنابراین با بزرگترین دانشگاه وارد مذاکره شده‌ایم و قرار بر این بود که رئیس دانشگاه کلن سال گذشته اسفند ماه وارد کشور می‌شود که ما بتوانیم حوزه‌های دیگری را با دانشگاه نهایی نمایید که به علت کرونا فعلاً به تعویق افتاده است. نوع دیگر تفاهم نامه با دانشگاه کلن این است که دانشجوی این واحد به دانشگاه کلن برود و تحصیل نماید برای کار دانشگاه کلن دانشجوی ایرانی را معرفی به شرکت‌های آلمانی واقع در ایران نماید و با تضمین کار در رشته های مقطع مهندسی کامپیوتر، الکترونیک ، ماشین آلات راه سازی، ماشین آلات کشاورزی، مکانیک و غیره انجام پذیرد. تا انشاالله در آینده این رشته ها و حتی علوم انسانی توسعه یابد.

 

آیا شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری در این دانشگاه  وجود دارد؟


در این واحد دانشگاهی پارک علم و فناوری نداریم. پارک علم و فناوری برای تاسیس یک سری مقدمات می‌خواهد. در سال گذشته پیگیری انجام شد تا در شهر آفتاب، پارک علم و فناوری داشته باشیم. متاسفانه مسئولین شهر آفتاب و بخش هایی که مرتبط با آن ها هست همکاری لازم را نداشتند تا پارک علم و فناوری ایجاد کنیم. علیرغم استعداد بسیار خوب و زمین های افتاده که در اینجا هست. اما شرکت‌های دانش‌بنیان را شروع کردیم در حال حاضر یک شرکت دانش بنیانی که دارد خوب کار می کند، تولید داکت اسپلیت را انجام می دهد که بومی سازی شده و کار داخلی می باشد.


 در حال نهایی کردن موضوع فرستنده های تلویزیونی هستیم که شرکت دانش بنیان بشود. علیرغم این که قبلاً این واحد ذهنیت خوبی از شرکت‌های دانش‌بنیان نداشته است به لطف خدا حرکت بسیار خوبی شروع شده است.


 پیشنهاد شما برای رفع مشکلات فرهنگی شهرستان ری با توجه به حضور رشته های انسانی دراین واحد دانشگاهی چیست ؟ آیا تعامل با مسئولین شهرستان ری دارید؟


عضو شورای فرهنگی ثابت در شهرستان ری هستیم و همیشه سعی کردیم در شورای فرهنگی به خوبی شرکت نمایم. مشکل فرهنگ در کشور این هست که متولی ندارد. هر کسی فرهنگ را با دید خودش نگاه می‌کند. وزارت ارشاد متولی فرهنگ است سازمان تبلیغات اسلامی، کانون مساجد کشور وحوزه های علمیه همگی متولی فرهنگ هستند. شورای عالی انقلاب فرهنگی که قرار است مسائل فرهنگی را در کشور تصویب کند و رصد کنند مسیر اسلامی عمومی کشور را مشخص کند حتی یک مورد عملیاتی از شورای انقلاب فرهنگی در مدت ۴۰ سال ندیده ایم. وقتی که شورای انقلاب فرهنگی چندین ماه می‌گذرد ولی تشکیل نمی‌شود یعنی فرهنگ کشور تعطیل است. یعنی وقتی چندین ماه بشود و تشکیل نشود ایرادی ندارد. تنوع مراکز فرهنگی یک نابسامانی ایجاد کرده است. در این شرایط تعامل با مسائل فرهنگی انجام دهیم. در زمینه های مختلف مطالعاتی و تحقیقاتی هر موقع خواسته شود، کوتاهی نکرده ایم ولی اینها هیچ ارزشی و خروجی در مجموع ندارد. موقعی ارزش دارد که نتیجه حاصل شود و خروجی آن را ببینیم و آن رضایتمندی را برای محقق و کسی که دغدغه مند هستند را شامل نمی‌شود. به طور مثال چطور می توان افراد را به سینما رفتن راغب کرد این یک فرهنگ است. چگونه می توان بین اخبار موثق و غیر موثق تمیز قائل شد. چه چیزهایی را از فضای مجازی کسب نمود .از چه چیزهایی پرهیز کرد. چگونه و با چه قابلیتی از اینترنت استفاده کرد. فرهنگ این امور باید ایجاد شود. از دیدگاه اسلامی هر کسی باید زود بخوابد و صبح زود از خواب بیدار شود اما سیستم کشور ما به این سمت حرکت نکرده است. با تشویقات ۵۰% تخفیف اینترنتی در دیرهنگام تشویق به استفاده از اینترنت در پایان شب می شود. یعنی بیدار ماندن در آخر شب این یعنی اقتصادی فکر می‌شود و  نه فرهنگی.


جوانان ما تا ساعت ۱۲ شب بیدار می مانند و اپلیکیشن و فیلم دانلود نماید اما روز بدون انرژی می خواهد سر کلاس بیاید  پس نمی‌تواند کار و آموزش مفید داشته باشد. آن فرهنگی که باید حاکم شود و سیاستگذاری انجام بدهد وجود ندارد. دغدغه فرهنگ اسلامی در کلان نیست. مقام معظم رهبری مکرر مطالبه کرده‌اند و مسئولین متاسفانه پاسخ مناسب نداده اند. تعامل با سازمان‌های و ادارات دولتی شهرری در مناسبت های مختلف مثل در مسیر شهرری روز اربعین داشته‌ایم و در پیاده روی در کربلا، هم چنین حضور در کربلا، حضور در همایش های شهرری داشتیم ولی به عنوان یک متولی و کسی که دغدغه فرهنگی دارم اگر کسی بپرسد چه مشکلی را حل کردید در پاسخ درباره فرهنگ پاسخ مناسبی ندارم. این امور نتیجه‌بخش نیست. خدمت‌رسانی به مسائل مردم کمترین کار فرهنگی است که می‌تواند دانشگاه انجام بدهد ولی اثربخشی کامل ندارد. اکثر امور فرهنگی که انجام می دهیم کار خدماتی است با رویکرد فرهنگی ولی کار فرهنگی به حساب نمی آید. مثل کارهای فرهنگی که انگلیسی‌ها در کشور ما سال‌های گذشته انجام دادند مانند تولید ماشینی مثل پیکان و تا سال ها مدل و فرم اتومبیل تغییر نکرد. تا فرهنگ در همه ایجاد نشود نمی‌توانیم بگوییم فرهنگ پیشرفت کرده است . در اکثر جشن های مذهبی و امور مذهبی که مسئولیتش با مردم است به خوبی برگزار می شود ولی اگر همین امور به دولت‌ها سپرده می‌شد نمی توانستند به خوبی برگزار کنند.

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1652493
ارسال نظر
نظرات