اخبار داغ

تلخ‌کامی کشاورزان تمامی ندارد؛

قطب تولید حبوبات کشور در حسرت صنایع تبدیلی/ دستمزدی که به تاراج می‌رود

قطب تولید حبوبات کشور در حسرت صنایع تبدیلی/ دستمزدی که به تاراج می‌رود
استان لرستان قطب تولید حبوبات در کشور است اما متاسفانه به دلیل نبود کارخانه بسته بندی و برند سازی، دسترنج کشاورزان با قیمت بسیار اندک خریداری و با قیمتی چند برابر پس از بسته بندی عرضه می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک، استان لرستان شرایط مناسبی برای تولید انواع محصولات کشاورزی دارد، محصولات باغی و زراعی که هر کدام از نظر کیفیت بی نظیر است و کشاورزی در این استان رونق زیادی دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک،,

سالانه بالغ بر ۲۸۰ هزار تن انواع محصولات باغی، ۱۲۰ هزار تن انواع حبوبات، ۳۵۰ هزار تن گندم و سایر محصولات در استان تولید می شود که استان لرستان با توجه به میزان تولید حبوبات، قطب اول تولید حبوبات در کشور را دارد.

,

متاسفانه به دلیل نبود بسته بندی و برند سازی برای حبوبات، هر ساله دسترنج کشاورزان با قیمتی بسیار اندک فروخته می شود و در دیگر استانها همین حبوبات بسته بندی و برند سازی شده و با قیمتی چند برابر وارد بازار می شود.

,

علیرغم کیفیت محصولات کشاورزی استان لرستان، تاکنون اقدامی برای بسته بندی و برند سازی در این راستا صورت نگرفته و در نهایت زحمت کشت و کار برای کشاورز می ماند و سود محصول در جیب دیگران می رود.

,

,

, ,

نبود صنایع تبدیلی و برند سازی

, نبود صنایع تبدیلی و برند سازی, نبود صنایع تبدیلی و برند سازی,

بسته بندی در نگاه اول می تواند مشتری را جذب کند، اما جای این بسته بندی در استان لرستان خالیست در حالی که اگر صنایع بسته بندی در استان وجود داشته باشد می تواند در رونق کشاورزی، تولید و اقتصاد نقش بسزایی داشته باشد.

,

این تنها یکی از حلقه های مفقوده در بخش کشاورزی است چرا که نبود صنایع تبدیلی مشکل دیگری است که سبب خام فروشی بسیاری از محصولات می شود، محصولاتی که با فرآوری می توانند در اقتصاد بخش کشاورزی تحولی عظیم ایجاد کنند.

,

با توجه به این که سالانه ۲۸۰ هزار تن محصولات باغی تولید می شود اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی بخشی از این محصولات درجه سه به ضایعات تبدیل شده و سبب ضرر کشاورزان می شود.

,

,

, ,

سال گذشته کشاورزان بروجردی سیب های درجه سه را با قیمت هر کیلو ۴۰۰ تومان فروختند تا بیشتر از این متضرر نشوند، در حالی که همین محصولات به اصطلاح ضایعاتی در استان های دیگر فرآوری شده و انواعی دیگر از محصولات مانند لواشک، سرکه، کمپوت و مارمالاد را تولید می کنند.

,

عدم توجه به این موضوع سبب می شود تا نه تنها در اقتصاد بخش کشاورزی رونقی ایجاد نشود بلکه هر ساله کشاورزان ضرر کنند در حالی که توجه جدی به ایجاد صنایع تبدیلی و کارخانه های بسته بندی و برند سازی می تواند یک تیر و سه نشان اشتغال، رونق کشاورزی و اقتصاد را به دنبال داشته باشد.

,

تولید ۱۲۰ هزار تن حبوبات در استان

, تولید ۱۲۰ هزار تن حبوبات در استان, تولید ۱۲۰ هزار تن حبوبات در استان,

جواد صالحیان معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان در گفت و گو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: استان لرستان قطب تولید حبوبات در کشور است و سالانه بالغ بر ۱۲۰ هزار تن حبوبات شامل لوبیا، نخود، ماش و عدس تولید می شود.

,

,

, ,

وی افزود: در شهرستان نورآباد ۴۷ هزار هکتار سطح زیر کشت نخود است و همچنین در ۱۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی لوبیا کشت می شود که کیفیت این محصولات در کشور بی نظیر است.

,

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به نبود کارخانه بسته بندی حبوبات و برندسازی تصریح کرد: بسته بندی محصولات در استان بسیار ضعیف است در صورتی که یک بسته بندی مرتب و بازار پسند می تواند در اقتصاد بخش کشاورزی موثر باشد.

,

وی عنوان کرد: کارگاه و یا کارخانه ای که به صورت صنعتی بسته بندی کند در استان نیست و همین سبب شده تا محصولات تولیدی کشاورزان با قیمت بسیار پایین خریداری شود و سپس این محصولات در استان های دیگر با برندسازی و بسته بندی چند برابر فروخته شوند.

,

,

, ,

برداشت ۲۸۰ هزار تن محصول باغی

, برداشت ۲۸۰ هزار تن محصول باغی, برداشت ۲۸۰ هزار تن محصول باغی,

صالحیان بیان کرد: اگر در استان کارگاه و کارخانه تولید بسته بندی حبوبات وجود داشته باشد نه تنها کشاورز از کشت خود ضرر نمی کند بلکه در اشتغال هم نقش مهمی دارد.

,

وی با اشاره به این که صنایع تبدیلی از نیازهای استان است گفت: سالانه بیش از ۲۸۰ هزار تن محصولات باغی در استان تولید می شود که سیب، انجیر و انار از محصولاتی بوده که کیفیت آنها بی نظیر است.

,

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به آغاز برداشت سیب در استان اظهار داشت: سطح زیر کشت سیب در استان سه هزار و ۸۲۲ هکتار است که از این میزان سه هزار و ۳۵۱ هکتار بارور و ۴۷۱ هکتار غیر بارور بوده و به ثمر نرسیده است.

,

,

, ,

سالانه ۷۰ هزار تن سیب در لرستان برداشت می شود

, سالانه ۷۰ هزار تن سیب در لرستان برداشت می شود, سالانه ۷۰ هزار تن سیب در لرستان برداشت می شود,

وی بیان کرد: هزار و ۸۵۵ هکتار از این میزان در شهرستان بروجرد است و سالانه ۷۰ هزار تن سیب در استان تولید می شود به طوری که از هر هکتار به طور متوسط ۲۰ تن برداشت می شود.

,

صالحیان عنوان کرد: ازاین میزان برداشت ۳۵ درصد در استان مصرف می شود و مابقی یا ذخیره می شود و یا به استان ها و کشورهای دیگر صادر می گردد.

,

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان ظرفیت سردخانه های لرستان را ۱۰ هزار تن برشمرد و افزود: ظرفیت سردخانه های استان ۱۰ هزار تن است و بخشی دیگر از محصولات توسط کشاورزان در سردخانه های شهرهای اطراف ذخیره می شود و بخشی هم از سیب های تولیدی صادر می شود.

,

وی اظهار داشت: ۲۰ درصد سیب های تولیدی در استان درجه ۴ و ۵ است که به صورت مربا، سرکه، میوه خشک و یا ترشک و لواشک در کارگاه ها فرآوری می شود که بیشتر این کارگاه ها خانگی است.

,

,

, ,

افزایش ۱۰ درصد تولیدی سیب در استان

, افزایش ۱۰ درصد تولیدی سیب در استان, افزایش ۱۰ درصد تولیدی سیب در استان,

صالحیان از افزایش تولید سیب در استان خبر داد و گفت: امسال تولید محصول سیب در استان نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است. در صورتی که قیمت این محصول کاهش یابد، تعاون روستایی برای خرید تضمینی اقدام می کند اما در حال حاضر قیمت کاهش نداشته است.

,

وی تصریح کرد: ضروری است که در استان کارگاه صنعتی عمده ای برای فرآوری محصولات باغی وجود داشته باشد تا کشاورزان متضرر نشوند و محصولات خود را با قیمت مناسب به این کارگاه برای تولید سایر محصولات تحویل دهند.

,

صالحیان گفت: ضروری است که بخش خصوصی در این راستا سرمایه گذای کند چرا که با توجه به کشاورزی و رونق تولید این محصولات، می تواند از نظر اقتصاد اثرگذار باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه