اخبار داغ

در گفت‎‌وگو با دریانورد بندر چابهار مطرح شد؛

همسران دریانوردان؛ مردان واقعی زندگی/ به دریا رفته می‌داند مصیبت‌های طوفان را+فیلم

همسران دریانوردان؛ مردان واقعی زندگی/ به دریا رفته می‌داند مصیبت‌های طوفان را+فیلم
کاپیتان حمیدی گفت: تا کسی شرایط کار در دریا را لمس نکند، سختی کار دریانورد را نمی داند، اما متاسفانه حقوق آن ها در حد تلاششان نیست، در حالی که در شرایط سختی کار می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، امروز در تقویم جهانی به نام بزرگ مردانی ثبت شده است که برای به گردش درآوردن چرخه اقـتصاد دریایی و داشتن ایرانی آباد تر با عزمی راسخ لباس دریانوردی به تن کردند و روزها و ماه ها دریاها را می نوردند تا چرخ این صنعت از حرکت باز نایستد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
 غیورمردانی و زنانی که با همت، از خودگذشتگی و صداقت با هدف خدمت به کشور همه سختی ها را به جان می خرند و دل به دریا می زنند و در این میان از دیدن بسیاری اتفاق های مهم زندگی شان بی نصیب می مانند و گاهی فقط آن را در عکس هایی که دیگران برایشان به یادگار گرفته اند به نظاره می نشینند.
 
این مناسبت فرصتی را فراهم کرد تا با توجه به برخوردی سیستان و بلوچستان از نعمت دریای بی نظیر عمان و از آنجایی که یکی از استان هایی است که در این حوزه بزرگمردانی را پرورش داده و راهی اقیانوس ها کرده، از یکی از دریانوردان این خطه دعوت کردیم تا لحظاتی پای صحبت هایش بنشینیم، اما وی با جان و دل این دعوت را می پذیرد و کیلومترها راه را می پیماید و ساعتی میهمان جمع خبرنگاران این پایگاه خبری باشد.
 
قرارمان را برای ساعت 11 می گذاریم، اما وی با حضور به موقع، بدون یک دقیقه تاخیر ثابت می کند که نظم یکی از بخش های جدانشدنی زندگی دریانوردان است، آن هایی که گام هایش همیشه محکم و استوار بوده و امواج سرکش دریا همواره شهامتشان را به نظاره نشسته است.
 
کاپیتان سعید حمیدی، فرمانده کشتی های خدماتی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در بندر شهید بهشتی چابهار است، وی از 12 سال قبل لباس دریانوردی را به تن کرد و  بر روی انواع مختلف کشتی های خدماتی شامل لایروب، راهنمابر و یدک کش در مسیر خدمت گام برداشت.
 
باید دل به دریا زد ...
 
این دریانورد با گرامیداشت روز جهانی دریانوردی و تبریک آن به همه افرادی که در عرصه صنعت دریایی مشغول خدمت هستند و آرزوی توفیق و سلامتی برای آن ها با گفتن این بیت که "بلای عشق را جز عاشق شیدا نمی داند، به دریا رفته می داند مصیبت های طوفان را" به خبرنگار ما می گوید: دریانوردی به معنای واقعی شغل نیست، عشق است.
 
به گفته وی، کسی که وارد عرصه دریانوردی می شود، قبل از انتخاب آن به عنوان یک شغل باید عشق به دریا داشته باشد، و این عشق بیشتر شامل کسانی هست که در کنار دریا زندگی می کنند، من هم از نوزادی به واسطه شغل پدر در چابهار سکونت داشتم و این باعث شد که وارد عرصه دریایی شوم، از آنجایی که چابهار هنرستان دریایی داشت، تحصیلاتم را تا دیپلم در این مدرسه به پایان رساندم و مدرک کاردانی دریانوردی را هم از دانشگاه انزلی دریافت کردم.
 
حمیدی اذعان می کند: کسی که دریانورد می شود باید دلش را به دریا بزند، خیلی ها که تازه وارد این عرصه می شوند به دلیل دوری از خانواده در کنار سخت ترین ساعات کاری، در کنار امواج و طوفان، خیلی زود کناره گیری می کنند چراکه نمی توانند روزها و ماه ها دوری از خانواده را تحمل کنند، به همین دلیل است که وقتی کسی می خواهد وارد این عرصه شود، به وی می گوییم اولین عشق به دریا داشته باش و بعد وارد شو، اما آن را به عنوان یک شغل انتخاب نکن.
 
,
,
,
,
,
,
,
,
, باید دل به دریا زد ... ,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
 
خاطره ای شیرین اما پر از استرس
 
زمانی از وی می خواهیم تا از خاطرات تلخ و شیرینش برایمان بگوید، کمی به فکر فرو می رود و بیان می کند: خاطرات زیادی در دریا دارم، اما بهترین آن مربوط می شود به یک روز طوفانی، بندر چابهار به دلیل اقیانوسی بودن در تمام  فصول سال شرایط نرمالی ندارد، از خرداد تا پایان شهریور که فصل مونسون است، موج های سه تا چهار متری دریا را تجربه می کنیم و در زمستان هم که بادهای تند شمالی می وزد دریا به شدت مواج می شود.
 
این دریانورد ادامه می دهد: یک شب زمستانی بسیار سرد باران شدیدی در حال باریدن بود، ناگهان ساعت 4:30 صبح اعلام شد که موتور لنجی در منطقه بریس چابهار که با اسکله حدود 12مایل فاصله داشت، دچار مشکل شده و در این شرایط طوفانی موتورش را از دست داده است و وضعیت حساسی دارد، از همه همه شناورها خواستند که در حالت آماده باش باشند تا برای نجات افراد مضطر اقدام کنند.
 
وی می افزاید: فرماندهان شناورها دور هم جمع شدیم و بررسی میدانی انجام دادیم، دیدیم شرایط بیش از حد نامناسب است و نمی توان از موج شکن شهید بهشتی چابهار به طرف بریس حرکت کرد، چرا که هر چه به سمت شرق بروی شرایط دریا بدتر می شود، رفتن به دریا شدنی نبود و خودمان به خطر می افتادیم و قانون دریا هم می گوید، اولین  سفتی خودت و بعد ایمنی دیگران...
 
حمیدی اضافه می کند: تا این که حسن ابراهیمی، معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، روی اسکله آمد و خواست که برای رفتن اقدام کنیم، وقتی شرایط را دید به من سراغ من آمد و گفت فکر کن خودت روی لنج هستی و خانواده ات نگرانت هستند، با این صحبتش گفتم می روم، اما تا جایی که بتوانم، اگر شرایط مناسب نباشد برمی گردم، گفت  برو می دانم که می توانی.
 
وی می گوید: از ظرفیت بهترین ملوانان دیگر شناورها هم استفاده و به سمت لنج حرکت کردم، در دریا بزرگ چابهار موج بسیار شدیدی در جریان بود و هر لحظه امکان داشت حادثه ای رخ دهد، به هر وسیله ای خودمان را رساندیم و دیدیم که شرایط خوبی نداشتند، نیروهای موتور لنج آب و غذا تمام کرده بودند و موتور از دست رفته بود، امکان نزدیک شدن به آن ها وجود نداشت، بنابراین خواستیم که خودشان را به دریا بیندازند تا بتوانیم آن ها را با جلیقه نجات به شناور منتقل کنیم.
 
این دریانورد اضافه می کند: اما ناخدای لنج گفت ما را نجات دادید، اما لنج چه می شود؟ اگر صاحبش بفهمد آن را رها کردم بیچاره می شوم، بنابراین با وجود سخت بودن شرایط به لنج طناب بستیم اما تا در مسیر طنابش 5 مرحله جدا شد تا این که به اسکله بریس رسیدیم، آن لحظه دیدم که با چه شور و ذوقی بچه ها به سمت پدرها و خانم ها به سمت همسرانشان می آیند، حس خوشحالی وصف نشدنی به من دست داده بود و باید بگویم که به بهترین خاطره ام در دریا مبدل شد.
 
,
, خاطره ای شیرین اما پر از استرس,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,

آن روز سخت و طوفانی ...
 
وی با بیان این که اما در کنار این شیرنی ها خاطره ای تلخ هم دارم، ادامه می دهد: کشتی کانتینری بسیار بزرگی به بندر آمده بود که ارتفاع آن از سطح دریا به 9 متر می رسید، فصل مونسون چابهار و دریا طوفانی بود، سه متر موج داشتیم، کشتی باید پهلو می گرفت و پایلوت یا همان راهنمای کشتی ها باید به سمت کشتی می رفت تا آن را از نقطه لنگرگاه به سمت محل پهلوگیری هدایت کند، اما رساندن وی تا کنار کشتی بر عهده شناورهای خدماتی است، آن رو من من فرمانده کشتی راهنما بر بودم و باید این اقدام را انجام می دادم.
 
حمیدی اذعان می کند: از آنجایی که دریا به شدت طوفانی بود از فرمانده کشتی خواستیم تا خودش به سمت محل پهلوگیری حرکت کند اما چون با بندر آشنا نبود نمی توانست این اقدام را انجام دهد، بنابراین چاره ای جز رساندن پایلوت به آن ها نبود، کاپیتان "مطلق" یکی از بهترین راهنمایان کشتی در بندر شهید بهشتی است، بنابراین آماده رفتن شد.
 
وی می افزاید: سمت کشتی پر از کانتینر رفتیم شرایط خوب نبود و راهی برای رساندن راهنما وجود نداشتم، به ناچار به کشتی چسبیدم، در حالی که وقتی 2 شناور مانند آهن ربا به هم جذب می شوند، من برای این که بتوانم بر آن غلبه کنم و به نقطه پله برسم، سرعت کشتی را زیاد کردم و به هر طریقی به کشتی کانتینری چسبیدم.
 
این دریانورد اضافه می کند: وقتی فراز و فرود موج ایجاد می شد، ما بالا می رفتیم و کشتی پایین یا برعکس، به آقای مطلق اعلام کردم که در فراز موج پله را بگیرد تا من سریع شناور را به عقب ببرم، ولی وی در لحظه ای سمت پله رفت که ما فرود آمدیم و به شدت پایین رفتیم و به اندازه ای شدت موج زیاد بود که امکان عقب کشیدن نداشتم و دوباره در فراز آمدم، اما کاپیتان پایین ماند و تمام ضربه گیرهای اطراف کشتی وی را پرس کرده بود، به گونه ای که دیده نمی شد، با فرمانده کشتی تماس گرفتم تا با همکاری هم خلایی ایجاد کنیم، به هر طریقی خودم را از کشتی جدا کردم، اما پایلوت از حال رفته بود و بعد از رساندنش به خشکی به هوش می آمد، آن روز تمام بدنم می لرزید و هیچ گاه از خاطرم فراموش نمی شود.
 
,
, آن روز سخت و طوفانی ...,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
 
مرد واقعی زندگی ام ...
 
از وی می پرسم آیا لحظات شیرینی در زندگی اش داشته که نتوانسته باشد از نزدیک آن را تجربه کند، آهی می کشد و می گوید: یکی از لحظات شیرین زندگی ام به دنیا آمدن پسرم بود، اما در آن لحظه دریا بودم، همه تلاشم را کردم که خودم را به بیمارستان برسانم اما نشد، چراکه آن شب اوج ترافیک ورود کشتی را در بندر چابهار شاهد بودیم و نتوانستم در کنار همسرم باشم و در دریا هنگام پهلوگیری کشتی با خبر شدم که فرزندم به دنیا آمده است و من این لحظه شیرین را از دست داده ام.
 
حمیدی تصریح می کند: مدیون همسرم هستم که در چنین شرایط حساسی کنارش نبودم، همسران دریانوردان مردهای واقعی زندگی هستند، چراکه ما نصف سال دریاییم، مدت زمانی هم که منزل هستیم تا بخواهیم ریکاوری شویم به نیمه می رسد و در واقع فقط سه ماه در سال کنارشان حضور داریم، اما آن ها علاوه بر خانه داری و بچه داری، کارهای خرید و خارج از منزل و رفت و آمد بچه ها به مدرسه را انجام می دهند که باید به آن ها دست مریزاد گفت، چراکه چرخ زندگی توسط این عزیزان می چرخد، من اگر خانم بودم و با یک دریانورد ازدواج می کردم شاید یک یا 2 سال بیشتر نمی توانستم، با شرایطش کنار بیایم.
 
وی درباره برنامه کاری دریانوردان می گوید: سه نوع کشتی با 2 نوع حوزه کاری داریم، کشتی های تجاری، نظامی و خدماتی که نزدیک به ساحل یا در دریا و اقیانوس کار می کنند، مثل نفت کش ها و کشتی های تجاری که باری را از بندری به بندر دیگر جابه جا می کنند، مدت زمان کشتی ها خدماتی در دریا کمتر و گاهی بین  15 روز تا یک ماه است اما کشتی های تجاری 4 ماه تا 6 ماه در دریا بسر می برند.
 
این دریانورد اضافه می کند: این که می گویند دریانوردان مدت زمانی که خانه هستند، حقوق دریافت می کنند این گونه نیست، دریانوردانی که در دریا هستند کارانه دریایی دریافت می کنند و وقتی منزل باشند این مبلغ را نمی گیرند، فقط حقوق ثابت را دارند، در حالی که آن ها 6 ماه شبانه روزی دریا هستند و مدت زمان حضورشان در منزل کمتر است.
 
وی در پاسخ به این سوال که اگر بخواهیم دریانورد شویم باید چه شرایطی را طی کند، بیان می کند: کسی که بخواهد دریانورد شود تا چند سال قبل باید تحصیل کرده این رشته می بود، اما اکنون قانون تغییر کرده و مراکز آموزش دریانوردی فعال شده است و هر شخصی با هر مدرکی می تواند وارد آموزشگاه ها شود و بعد از پشت سر گذاشتن دوره ها بستگی به رده شغلی که می خواهد کار کند، دوره های را می گذراند و گواهی نامه دریانوردی یا شایستگی دریافت می کند که بین المللی هم است.
 
,
, مرد واقعی زندگی ام ... ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,


متولیان تفاوت ها را کم کنند
 
حمیدی در خصوص معیشت دریانوردان اذعان می کند: از همه کمپانی ها خواهش می کنم، مقداری بیشتر به معیشت دریانوردان به ویژه در این برهه زمانی که از نظر اقتصادی دچار مشکل هستند توجه بیشتری داشته باشند، تفاوت ها را بین دریانوردان کم کنند و با توجه به این که دریانورد ایرانی به وفور داریم و کمپانی مجبور نیست، نیروی خارجی بگیرد، انتظار می رود معضل به کارگیری نیروی خارجی در کشتی ها متوقف شود
 
وی تصریح کرد: این اقدام باعث می شود که دریانورد ایرانی بعد از این که مدت ها برای کسب مدرک و مهارت تلاش و هزینه می کند بیکار نباشد، اما خیلی ها به دلیل این که بیمه و مالیات پرداخت نکنند از دریانورد خارجی استفاده می کنند، اما می طلبد از ظرفیت دیانوردان زبده ایرانی بهره بگیرند، کار در خشکی نیست، همه به سمت دریا روی آوردند و مدرک می گیرند، اما کشتی است کار نیست چراکه فقط نیروی خارجی می گیرند.
 
به گفته این فرمانده شناور، متاسفانه حقوق دریانوردان در حد تلاششان نیست، در حالی که شرایط کار سخت است، هنوز مستاجر هستیم و دغدغه خانه و زندگی داریم، این یک درد است، و تا کسی شرایطمان را لمس نکند سختی کار دریانورد را نمی داند، اما بدتر این که حقوق دریانوردان چابهار با دیگر نقاط کشور متفاوت است در حالی که ترافیک بسیار خوبی را شاهد هستیم و این بندر بالاترین آبخور را در بین بنادر به خود اختصاص داده است.
 
حمیدی در پایان ضمن تشکر از همسرش که همیشه مشوق، یار و یاورش بوده است، می گوید: قدردان پدرو مادرم که همیشه دعای خیرشان پشت سرم بوده هستم و از مدیریت بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، کلیه اساتیدم در این عرصه که اگر استفاده از تجربیات این بزرگوارن نبود بی شک این موفقیت ها میسر نمیشد و همچنین از کاپیتان های عزیز منصور ابراهیم زاده مطلق ، وحیدفرساد، سید حسن شهابی، سیدحسن ابراهیمی و عبیدالله آخونده و دیگر اساتید بزرگوارم سپاسگزارم.

,
, متولیان تفاوت ها را کم کنند,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه